Auteur Topic: poortproblemen na update  (gelezen 6739 keer)

Dit onderwerp bevat een als beste antwoord gemarkeerd bericht. Klik hier om er direct naartoe te gaan.

Offline Bobo36

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 27
  • -Ontvangen: 11
  • Berichten: 51
poortproblemen na update
« Gepost op: 26 november 2015, 22:01:14 »
Na het updaten van router was ik heel erg blij dat het stroperige internet weg is en alles op de wifi (ook met WPA en WPA2) weer supersnel is. MAAR opeens zijn 5 van de 10 ip camera's niet meer te bereiken. Wel binnen het lan maar niet meer "buiten". Voor de update werkte dat prima, geupdated en opeens werkt waarschijnlijk de poortforwarding niet meer zoals het moet. Dus de tr1900ac losgekoppeld en mijn "oude" linksys e4200 aangekoppeld. Voila opeens doen alle camera's het weer. Dus voor de zekerheid weer de synology eraan en hop weg zijn de helft van de camera's. Ben zo langzamerhand van mening dat ze wel veel beter konden testen voordat ze een update uitbrengen. Voor alle duidelijkheid toen ik de poorten geforward heb in de router TOT zelfs na de update is er niets aan de instellingen veranderd en de poortforwarding in beide routers is exact dezelfde. (ik las in de update dat men tevens iets aan de poortforwarding had gerepareerd, misschien dat daar iets is fout gegaan ????. Hebben inmiddels meer mensen het probleem dat de poortforwarding niet goed is ?????? Ik heb inmiddels een ticket aangemaakt bij Synology.
  • Mijn Synology: ds720+
  • HDD's: 2 x 10 GB
  • Extra's: 4 gb

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 830
  • -Ontvangen: 1416
  • Berichten: 7.630
Re: poortproblemen na update
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2015, 02:27:27 »
Met zo'n beschrijving kan men eigenlijk helemaal niets.
Geef eens precies aan hoe de set-up in elkaar zit. Wat de bedoeling is.
Waar heb je IP-camera's opgesteld. Welke port forwarders, naar welk apparaat op welk IP-adres etc. (evt. aangevuld met scherm-afdrukken).
  • Een update kan in gevallen ook systeeminstellingen die je eerst had ongedaan maken of veranderen als functies na een update anders zijn.
  • Heb je toevallig apparaten waar je met port forwarders naar verwijst geen vast IP adres gegeven, kunnen bij een hertstart van de router die apparaten een ander IP-adres hebben toegewezen vanuit DHCP. Dan werken Port Forwarders helemaal niet meer.
Dus er kunnen allerlei redenen zijn dat een router niet datgene doet van wat een gebruiker mogelijk wel had verwacht.
Gewoon vanuit legitieme redenen.

Verder zat er eerder helemaal geen fout in de Port Forwarding functie van de router. Allleen wat omslachtig in te vullen omdat men alleen separate poortnummers kon opgeven.  Met wat ik begrijp uit de realese notes heeft men nu alleen de functie uitgebreid om een "range" op te geven (in plaats van aparte poortnummers).   In de Help-functies wordt dat nu ook aangegeven door een bereik op te geven als "-", en met komma's om een lijst van verschillende poortnummers aan te vullen.
Je geeft bereiken nu op in het veld van de "Publieke Poort", erna wordt het automatisch ingevuld bij de "Private Poort".

Ikzelf ervaar geen enkel probleem met portforwarding. Zelfs niet met twee routers NAT + NAT achter elkaar en verkeer van buiten af, zowel naar de router toe met de daarin gebruikte SD-kaart en USB-schijf, als een erachter hangende NAS met de shares en toepassingen die daar weer op staan, zowel via een "normale" connectie alsook via VPN in alle protocollen.

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2637
  • Berichten: 16.345
Re: poortproblemen na update
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2015, 09:32:30 »
Wat nog zou kunnen is dat sommige eerder gedefinieerde forwards nu foutief werken door de aanpassing. Heb je al geprobeerd de forwards geheel te wissen en opnieuw te maken, i.p.v. alleen aanpassen?
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Bobo36

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 27
  • -Ontvangen: 11
  • Berichten: 51
Re: poortproblemen na update
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2015, 21:29:48 »
Hoi briolet, bedankt voor je tip. Heb ik geprobeerd echter zonder resultaat. Iets moet er toch veranderd zijn want vanmiddag heb ik nog eens de camera's "buiten getest" en opeens werken 2 camera's weer. Dus 7 van de 10 doen het weer ???????. Babylonia, alle camera's hebben een vast ip adres en een toegewezen poort. In de poortforwarding staat dan ook het IP-adres en de desbetreffende poort genoemd. Bv camera oprit op IP-adres 192.168.1.61 met poort 81. Werkt al 8 jaar perfect met een linksys e4200 en nu opeens begint er iets raars te gebeuren (lijkt mij wat veel toeval dat dat gebeurd na een update) maar goed ik probeer toch een oplossing te vinden zodat eea weer loopt. Wat mij wel opviel in de dhcp lijst dat een aantal camera's opeens door de router een ander (dan het vaste ip adres) kregen toegewezen. Alle 10 de camera's worden 24/7 op een pc weergegeven middels een programma met de local IP-adressen. Werkt nog steeds prima. Ga ik echter naar buiten en kijk op mijn iPhone of iPad naar de app van elro, krijg ik niet meer alle camera's.
  • Mijn Synology: ds720+
  • HDD's: 2 x 10 GB
  • Extra's: 4 gb

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 830
  • -Ontvangen: 1416
  • Berichten: 7.630
Re: poortproblemen na update
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2015, 22:18:48 »
Een handige tool om je netwerk te analyseren:

< Fing Android >  of  < Fing iOS >  om te zien wat er allemaal in je netwerk aangesloten zit
(info over IP-adressen, MAC-gegevens van apparaten e.d.).
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Bobo36

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 27
  • -Ontvangen: 11
  • Berichten: 51
Re: poortproblemen na update
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2015, 22:49:34 »
Hoi babylonia, bedankt voor de hint met fing. Alle camera's zijn daarop te zien en ik kan ze afzonderlijk aanroepen en krijg beeld. Dus in de elro app een van de camera's gewist en daarna opnieuw ingevoerd. Nu zegt de app dat het poortnummer waarschijnlijk geblokkeerd wordt. Verder niets, heb jij enig idee wat mijn poort blokkeerd of moet ik dan toch denken aan de synology router. Want als ik de oude e4200 aansluit krijg ik geen melding maar gewoon beeld. ??????
  • Mijn Synology: ds720+
  • HDD's: 2 x 10 GB
  • Extra's: 4 gb

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 830
  • -Ontvangen: 1416
  • Berichten: 7.630
Re: poortproblemen na update
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2015, 04:09:03 »
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Maar als er een melding komt dat poorten geblokkeerd worden.  Kan het dan zijn dat er een Firewall actief is die het tegenhoudt?
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Bobo36

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 27
  • -Ontvangen: 11
  • Berichten: 51
Re: poortproblemen na update
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2015, 06:59:50 »
Nee firewall staat uit.
  • Mijn Synology: ds720+
  • HDD's: 2 x 10 GB
  • Extra's: 4 gb

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 830
  • -Ontvangen: 1416
  • Berichten: 7.630
Re: poortproblemen na update
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2015, 10:32:21 »
Nogmaals de vraag te omschrijven hoe de hele set-up in elkaar zit. Je geeft zeer summier niet gedetailleerde erg versnipperde informatie waar een buitenstaander eigenlijk niets mee kan. Zelf heb ik geen ervaring met IP-camera's. Maar vanuit algemene kennis en hoe apparaten met een toegewezen IP-nummer in een netwerk functioneren,  de volgende voorstelling van zaken en vragen.
Van wat ik begrijp kun je het beeld van een IP-camera o.a via een webbrowser bekijken.

Je hebt 10 IP-camera's.
Heb je die alle 10 een vast IP-adres gegeven in je LAN netwerk (gekoppeld aan een MAC-adres)?
Echt zeer goed controleren met de ingave op MAC-adres, één lettertje of cijfertje verkeerd, werkt het al niet meer goed.
Dan kan een IP-camera vanuit herstart van een apparaat of router vanuit DHCP zomaar weer een ander IP-adres krijgen toegewezen.

Vanuit het LAN. Om beeld te bekijken, doe je dat door rechtstreeks naar de IP-camera te gaan (door het IP-adres van de IP-camera in je webbrowser in te tikken), of bekijk je die via een server waar al het beeld wordt verzameld. Bijvoorbeeld op een NAS?

Om beeld rechtstreeks te bekijken extern van buiten je LAN, moeten die IP-camera's in de set-up naar ik vermoed tevens een unieke poort hebben toegewezen gekregen om te kunnen benaderen. Voor 10 camera's dus ook 10 verschillende Port Forwarders.
Is dat voor elk van die IP-camera's gedaan?
(Externe benadering van elke IP camera door het WAN-IP van je internet aansluiting in te tikken aangevuld met een poortnummer).

In het geval je extern van buiten uit niet rechtstreeks naar beeldmateriaal van elke unieke IP-camera kijkt, maar via de verzamelde beelden op een server geïnstalleerd op bijv. een NAS, hoef je slechts Port Forwarders te hebben ingesteld die verwijzen naar de NAS met de applicatie die daar op draait. (Surveillance Station).

Hoe zit je set-up in elkaar, en hoe benader je het een en ander?
Dan stap voor stap wat wel werkt, en wat niet werkt.
Voor controle van je set-up kun je o.a. dat eerder genoemde "Fing" gebruiken.

En dan nog vragen m.b.t de eerste modem/router die vóór je Synology RT1900ac router zit, hoe is die ingesteld?
In bridge-mode,  DMZ naar een toegewezen vast LAN IP-adres voor je Synology router, of via "losse" Port Forwarders voor elke applicatie die je extern van buiten uit wilt benaderen naar dat toegewezen vast LAN IP-adres voor je Synology router?
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Bobo36

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 27
  • -Ontvangen: 11
  • Berichten: 51
Re: poortproblemen na update
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2015, 19:06:05 »
Hoi Babylonia, Ik heb een schermafdruk gemaakt van mijn poortinstellingen en als bijlage bijgevoegd. Zoals je kan zien zijn er 10 Elro ip  camera's (van ieder type dat Elro verkoopt maar allen zijn ip camera's met infrarood), iedere camera heeft een eigen local ip adres en een eigen poort. (de camera's hebben allen een eigen webserver en zijn ook (en nog steeds) te bereiken via het in te geven ip adres.) Deze poorten zijn geforward (zie schermafdruk.) Vervolgens loopt in huis een kleine windows pc met een groot scherm. Deze pc loopt 24/7 en is alleen voor het programma Webcam 7. Op het scherm zijn de 10 camera's en buienrader 24/7 te zien. Aangezien dit systeem local loopt en in feite dus  onafhankelijk zijn van een router (alleen switches) zijn hier nog nooit problemen mee geweest. Alles loopt als een zonnetje. Verder heb ik de nasserver 214+ van synology draaien, welke zorgt draagt voor het opnemen van de beelden van alle camera's. Verder loopt mijn oude 207+ nasserver als backup voor de beelden en andere data. Nog steeds geen problemen. Vervolgens hebben wij (mijn vrouw en kinderen) op hun iPhone en iPad de app. van Elro. Nou begint het gedonder.
De poortforwarding is altijd dezelfde geweest in de linksys als nu in de Synology. (zie schermafdruk) Op de iphones en de IPad kon je altijd perfect BUITENSHUIS via de app inloggen op de camera's en zo alles bekijken. Dit heeft zoals reeds eerder verteld prima gewerkt tot de update van de synology. Gisteravond kon ik buitenshuis, via mijn iPhone ook al niet meer inloggen op mijn nasserver (214+) en kreeg de boodschap dat de server niet bereikbaar was. Local kan ik op alles inloggen. Tevens een schermafdruk van mijn linksys. (de poorten zijn nu uitgeschakeld)
Snap jij er nog iets van, ik niet meer. Wil je nog iets weten hoor ik het graag van je.
  • Mijn Synology: ds720+
  • HDD's: 2 x 10 GB
  • Extra's: 4 gb

Gemarkeerd als beste antwoord door Bobo36 Gepost op 28 november 2015, 20:57:46

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 830
  • -Ontvangen: 1416
  • Berichten: 7.630
Re: poortproblemen na update
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2015, 20:31:07 »
In die twee schermafdrukken kom ik direct al twee discrepanties tegen m.b.t. de IP-camera's en port forwarding.
In onderstaand lijstje houd ik bewust de Port Forwarders van de NAS e.d. buiten beschouwing. Ik beperk me tot de IP-camera's.

Ik hoop dat de kolommen enigszins in een browserweergave gehandhaafd blijven.

Port Forwarding Synology                      Port Forwarding Cisco

192.168.0.61    81                                    192.168.0.61    81
192.168.0.62    82                                    192.168.0.62    82
NIET VASTGELEGD !!!                             192.168.0.63    83
192.168.0.64    84                                    192.168.0.64    84
192.168.0.65    85                                    192.168.0.65    85
192.168.0.66    86                                    192.168.0.66    86
192.168.0.67    87                                    192.168.0.67    87
192.168.0.68    88                                    192.168.0.68    88
192.168.0.69    89                                    192.168.0.69    89
192.168.0.70    90                                    NIET VASTGELEGD !!!

Dat zijn dan alleen de discrepanties in Port Forwarding.
Het zou me niets verbazen als in het vastleggen van de vaste IP-adressen daar ook nog twee fouten in voorkomen. (Bij elkaar dan 4 stuks). En ik snap dat je die vastlegging niet hier in een scherm-afdruk gaat tonen omdat dan MAC-adressen getoond worden. Maar zoals eerder reeds aangehaald, elk klein foutje in cijfer of letter heeft nu eenmaal zijn consequenties. Loop dat ook nog specifiek na.

In de gebruikersinterface van de RT1900ac router heb je daarin wel steun om zo min mogelijk vergissingen te maken.
Alle actief werkende apparaten (dus als ze ingeschakeld zijn), waaronder alle IP-camera's komen terug onder:
Netwerkcenter -----> Locaal netwerk -----> DHCP Clients     compleet met MAC-adres (en leasetijd voor het uitgegeven IP-adres)

Die kun je meteen met de knop "Adresreservering" toevoegen in de lijst van apparaten met vaste IP-adressen, voor zover nog niet gedaan.
In het geval van een vrij gekozen IP-adres op basis van DHCP, wat niet jou keuze is, kun je dat achteraf aanpassen onder:
Netwerkcenter -----> Locaal netwerk -----> DHCP-Reservering

Dáár
moet je dus kijken wat apparaten daadwerkelijk aan IP-adres toegewezen hebben gekregen en eventueel aanpassen.

Indien alle aanpassingen gedaan en "Opgeslagen", daarna een keer de router herstarten zodat alle IP-adressen in hun leasetijd worden ge-reset en vrijgegeven, zullen erna na herstart de IP-camera's de IP-adressen krijgen zoals vastgelegd.

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Bobo36

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 27
  • -Ontvangen: 11
  • Berichten: 51
Re: poortproblemen na update
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2015, 20:46:22 »
Hoi Babylonia, klasse inderdaad typfoutje met de 63 op het eind. Had daar het ip van de nas ingevuld. Bedankt zie je maar hoe belangrijk goed lezen is. Ik ga eea eens goed nalezen en kom dan terug. In ieder geval bedankt een probleempje is al verholpen.  :) :) :) :) :) :) :) :)
  • Mijn Synology: ds720+
  • HDD's: 2 x 10 GB
  • Extra's: 4 gb