Auteur Topic: space of system volume [Root] was reaching the limit  (gelezen 7134 keer)

Offline PSmits

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
space of system volume [Root] was reaching the limit
« Gepost op: 31 oktober 2008, 18:05:59 »
Vind de volgende melding in het logboek:
space of system volume [Root] was reaching the limit

Kan ook geen firmware update draaien, krijg dan de melding :
Onvoldoende vrije ruimte voor de update. Controleer dat het volume in normale status staat en minimum 1024 MB beschikbaar heeft.

Bij benaderen van het photostation staat er aan de onderkant:
Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0
Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct () in Unknown on line 0

Ergens lijkt er dus te weinig ruimte te zijn, maar heb geen idee waar. Heb 2x1Tb in RAID1 staan in een DS207+, en nog 230Gb vrij. Zou dus geen probleem moeten zijn. Heb firmware 722 geinstalleerd.

Iemand advies?

Offline Björn

Re: space of system volume [Root] was reaching the limit
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2008, 10:28:47 »
Hij heeft het hier over je systeempartitie die vol is volgens mij. Heb je zelf 3rd party software zoals SABNZBD of iets dergelijks geinstalleerd? Wellicht dat dan een van deze programma's de systeempartitie vol schrijft?

Offline PSmits

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Re: space of system volume [Root] was reaching the limit
« Reactie #2 Gepost op: 03 november 2008, 13:04:20 »
Hallo Björn,

had inderdaad hetzelfde idee, maar weet niet hoe ik dit moet checken. Zou graag willen kijken wat erop die systeempartitie staat, en of er iets ingeschreven wordt dat er niet hoort. Wellicht staat er een hoop rubbish in (e.g. oude firmware installatie pakketten die verwijderd zouden kunnen, weet btw niet of dat überhaupt wel kan)

Heb inderdaad SABNZBD geinstalleerd, maar zie hier in het forum geen andere mensen die deze problemen hebben. SABNZBD klaagt ook nergens over, dus denk dat die daar niet probeert te schrijven.

grtzP

Offline Björn

Re: space of system volume [Root] was reaching the limit
« Reactie #3 Gepost op: 03 november 2008, 18:57:39 »
kijk eens bij sabnzb bij de folders.. Deze moeten beginnen met /opt of /volume1
Begint ergens een path met iets anders dan wordt het op de systeempartitie weggeschreven..

Offline PSmits

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Re: space of system volume [Root] was reaching the limit
« Reactie #4 Gepost op: 04 november 2008, 20:54:55 »
Oops, bedankt voor de hint. Nog eens goed gekeken, en had een hele directory met foto's op een verkeerde plek gezet.
Misschien dat ik nog eens wat beter naar de Linux syntax moet kijken.

tks,
grtzP

Anonymous

  • Gast
Re: space of system volume [Root] was reaching the limit
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2009, 14:49:49 »
Ik had ook dezelfde fout gemaakt.. Alleen nu is mijn system partitie volgelopen, ik krijg deze melding:
Sehr geehrter Benutzer,

Der verfügbare Speicherplatz für das Systemvolume Root on DiskStation reicht nicht mehr aus; bitte löschen Sie nicht benötigte Dateien aus dem Systemvolume.

Gesamtkapazität: 2.34 GB
Verbleibende Kapazität: 0.00 GB (0.0%)

Mit freundlichen Grüßen
Synology Disk Station

Hoe kan ik nu deze bestanden opschonen?

Offline Björn

Re: space of system volume [Root] was reaching the limit
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2009, 10:11:04 »
Tsja, dan moet je even kijken waar die bestanden zich bevinden.. Dat betekent even kijken bij SABnzbd (als het daardoor komt tenminste) welke paden er ingevuld stonden. Alles dat niet begint met /volume1 of /opt is fout.
Je kunt dan vervolgens inloggen met SSH en die directories verwijderen.

Klinkt dit je te ingewikkeld dan is er ook nog methode 2: het volledig legen van de systeempartitie dmv. de dubbele reset.
Hou de resetknop in tot de DS piept, laat hem even los en druk hem dan weer in tot de synology nogmaals piept. De systeempartitie wordt nu geleegd en je kunt de firmware nu opnieuw (en schoon) installeren. De datapartitie blijft ongewijzigd. Je kunt eventueel van te voren een backup van je configuratie maken en deze na herstel weer terugzetten.

Offline zwap

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Re: space of system volume [Root] was reaching the limit
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2009, 19:47:38 »
Bjorn,

Bedankt voor je reactie!

Ik heb hem geprobeerd 2x te resetten alleen het werkt nog niet. Het apparaat gaat uit als ik de knop voor de 2e keer ingedrukt houdt.

Hoelang moet ik tussen de eerste en de tweede keer wachten?

Ik had bij SABnzbd+ bij download directory: downloads ingevuld.. dus zonder / of volume1

Alvast bedankt voor je reactie! :D

Offline Björn

Re: space of system volume [Root] was reaching the limit
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2009, 19:55:37 »
Gewoon indrukken tot je een piep hoort, eventjes (1 sec) loslaten en weer indrukken tot je weer een piep hoort. Werkt dit niet dan kun je eventueel de disk even uit de DS halen en dan in de PC hangen. Op die manier kun je de partities met de hand verwijderen.

P.S. Ik krijg de laatste tijd steeds vaker PB's met de vraag of ik naar dit of dat topic wil kijken. Het forum is tegenwoordig dermate drukbezocht dat ik niet alle posts zelf kan beantwoorden, en dat hoeft gelukkig ook niet omdat er genoeg actieve leden zijn die ook vragen beantwoorden. Graag iets meer geduld dus :)

Offline zwap

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Re: space of system volume [Root] was reaching the limit
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2009, 22:34:05 »
Bjorn,

het is al gelukt hoor! bedankt, ik zat op de powerknop te drukken in plaats van de reset knop  :roll:

Offline zwap

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Re: space of system volume [Root] was reaching the limit
« Reactie #10 Gepost op: 20 april 2009, 23:19:47 »
Alleen, nu ben ik erachter gekomen dat sinds mijn problemen met de system volume, nu mijn map photo helemaal leeg is! Dus al mijn photo's zijn weg!

Hoe kan dit? heeft iemand een idee hoe je deze weer terug kunt krijgen?

 :cry:

Offline Björn

Re: space of system volume [Root] was reaching the limit
« Reactie #11 Gepost op: 21 april 2009, 09:24:19 »
Uiteraard had je een backup van je belangrijke, onvervangbare foto's.. Die kopieer je dus terug op de diskstation...

Ok, je hebt dus geen backup.... Dan heb je toch wel een probleem. Datarecovery is waarschijnlijk de enige oplossing..


 

Cannot login because disk space is full?

Gestart door Matr1xBoard Overige software

Reacties: 11
Gelezen: 11677
Laatste bericht 03 juni 2015, 21:56:43
door ronnyholtmaat
no disc space bij copieren files naar shared folder [solved]

Gestart door richmanBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 2
Gelezen: 1604
Laatste bericht 21 september 2012, 17:09:28
door richman
Errcode:28 No space left on device

Gestart door JanRBoard Maria DB

Reacties: 0
Gelezen: 980
Laatste bericht 24 december 2022, 16:18:18
door JanR
low on free space

Gestart door Mark8Board Algemeen

Reacties: 3
Gelezen: 2501
Laatste bericht 28 augustus 2011, 01:55:53
door cyrus1977
Hyperbackup naar C2 mislukt (insufficient space at source)

Gestart door klaazBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 5
Gelezen: 1460
Laatste bericht 15 juni 2018, 13:21:03
door Birdy