Auteur Topic: DS210j Duikt niet op in LAN  (gelezen 5660 keer)

Offline Vhall

• Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
DS210j Duikt niet op in LAN
« Gepost op: 21 juni 2010, 10:43:13 »
Hai,

ik heb sinds gistermiddag een merkwaardig probleem...Ik hoop dat ik het in het juiste topic bespreek, anders mijn excuses!

Anyway, ik heb sinds vrijdag een ds210j, en tot gisteren werkte het perfect, ik kon via ps3 films etc. bekijken, iphone app werkt ook heerlijk, via internet bestanden benaderen, allemaal geen probleem. Tot ik gisteren een ftp op wilde zetten, dit lukte totaal niet en tot overmaat van ramp, begaf mijn router het ook nog eens, vanwege al het gepiel met poorten forwarden. Dus die heb ik moeten resetten.
En dan nu het probleem, nadat ik het met de ftp opgegeven heb (ga ik later weer mee verder), is de NAS niet meer zichtbaar in het LAN, bij windows niet als UPnP device en op de PS3 niet meer als mediaserver  :(.

Wat ik tot nog toe gedaan heb:

- Instellingen teruggezet zoals ze stonden voor het gepiel met de ftp. (map privileges, mediaserver en filestation etc. aan).
- Reset gebruikt (op backpanel).
- Op de router geprobeerd instellingen te veranderen, mocht ook niet baten...

Nu kan ik de nas wel via zijn interne IP benaderen via mijn webbrowser, dus hij staat nog wel in het netwerk, de router herkent hem ook. Maar op de een of andere manier niet meer als los networked device. Dus ik kan gewoon bij het management en de bestanden komen ook gewoon over naar mijn PC...

De hardware en software die ik gebruik:

Win xp x64
Experiabox van kpn (Thomson Speedtouch 780)
Router is via ethernet verbonden met pc en NAS en de PS3 is draadloos verbonden met de router...

Nu heb ik zelf het vermoeden dat er ergens een instelling fout staat, of dat de router lastig doet (want die moet als ik het goed begrijp het signaal van de NAS doorsturen naar PC en PS3, toch?). Maar doordat ik al zoveel aangepast heb, zie ik zelf niet meer wat ik nog anders zou kunnen doen, ik heb overigens ook de FAQ van Synology doorgenomen. Het frustrerende is dat hij het out of the box perfect deed, dus ik weet dat hij het zou moeten doen...

Het is een flinke lap tekst geworden, maar ik hoop dat iemand een suggestie heeft over hoe de NAS weer 'zichtbaar' te krijgen op het netwerk...

Alvast bedankt voor de tijd en moeite,

Vhall

Offline wizjos

• Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 123
  • -Ontvangen: 182
Re: DS210j Duikt niet op in LAN
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2010, 11:59:12 »
Ik lees nergens dat je je Syno een vast ip-adres had gegeven. Zou daar het euvel kunnen liggen? Ofwel: is het interne ip-adres van je Syno nu een andere dan voordat de ellende begon? In dat geval zou ik kijken of ik de Syno zijn oude ip-adres weer kon teruggeven (in de router) en dan gelijk ook dit ip-adres vast te leggen in de DSM (netwerk/lan-poort/handmatige configuratie).

Succes!

Wizjos
Wizjos.

DS409+    4 x WD10EADS DSM 4.2-3243       [TEST]
DS214play 1 x WD20EARX DSM 6.1.4-15217-3  [PROD]
DS1513+   5 x WD80EFZX DSM 6.1.4-15217-5  [PROD]
DS923+    4 x WD80EFPX DSM 7.2.2-72806 Update 2   [PROD]

Is RAID hetzelfde als een backup?
Goeie schijven voor je NAS? Neem Western Digital!

Offline Vhall

• Bedankjes
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2010, 14:08:05 »
Dank voor je reactie Wizjos!

Ik laat op het moment alles door het DHCP regelen, zowel op de Syno als de Router. Voor zover ik weet heeft de Syno ook nooit een vast IP adres gekregen. Overigens is het IP adres hetzelfde als voor de ellende begon. Zowel op de router als op de Syno. Ik heb even een screen gemaakt van iets waarvan ik verwacht dat daar het euvel zit (althans, misschien duidelijk kan maken wat er mis is):

Ik heb even nummers gegeven voor uitleg:

1 = My network places, deze map zag er eerst anders uit, de onderste 3 mappen onder internet, stonden voor de ellende nog niet in deze map...
2 = Is de snelkoppeling naar de Syno, die in eerste instantie ook in Local network stond, echter sinds hij daar verdwenen is, zie ik hem ook niet meer op de PS3...
3 = Is de melding die ik krijg wanneer ik de snelkoppeling gebruik (logisch op zich, want hij wordt niet herkend op het LAN). Het vreemde is wel, dat ik de Syno gewoon kan benaderen via de webbrowser en het IP adres, dus hij zou wel degelijk op het LAN moeten staan...

Omdat op de NAS verder alles (voor zover ik weet) hetzelfde staat als voor de ellende, heb ik het vermoeden dat het iets te maken heeft met het sharen. Want als ik het goed begrijp is de NAS UPnP en zou deze toch gewoon onder local network moeten staan? Of zou dit toch betekenen dat de router de NAS niet goed aanmeld op het LAN of zo? Die experiabox is sowieso een onding qua instellen, er zijn erg weinig instellingsmogelijkheden en veel van de op internet gesuggereerde oplossingen vergen handmatige instellingen, die ik zo snel niet terug kan vinden op de experiabox...

Ik weet niet of jullie hier iets mee kunnen? Mocht er andere info of iets dergelijks nodig zijn, vraag of zeg het gerust, want ik word hier een beetje gek van, haha, hij heeft het gewoon gedaan namelijk :roll:.

Offline wizjos

• Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2010, 14:44:37 »
Hmmm, bevallige dame op de achtergrond... Leidt af, dus ik hoop dat ik geen wartaal ga uitslaan  :mrgreen:

Ten aanzien van statisch vs. dynamisch IP: doen!
Ten aanzien van de rest: kan ik niet heel erg veel mee ben ik bang... Kun je je Syno wel bereiken door \SynoNaamsharenaam in te geven in de adresbalk (of via \ipnummervanjeSynosharenaam)

Succes!

Wizjos
Wizjos.

Offline Vhall

• Bedankjes
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2010, 14:57:43 »
Dus Statisch > Dynamisch als ik het goed begrijp? Alleen kan ik in die Experiabox niet zelf ip adressen toewijzen, dat gaat via DHCP en ik heb nog niet kunnen vinden waar in de Experiabox ik dit uit kan zetten.

Voor wat betreft de adresbalk, ik heb de volgende opties geprobeerd (naam van de server is btw Jefs_1):

\Jefs_1music => werkt niet
\192.168.1.71music => werkt wel

Zelfde geldt voor de overige mappen op op de NAS. Dus via het IP kan ik em wel benaderen, maar niet via de naam van de server, de melding die windows geeft: "Windows can not find \Jefs_1music"...Zou daar dan wellicht het probleem liggen?

Offline wizjos

• Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2010, 15:17:34 »
Heb eens voor je gezocht... Alles wat ik zo snel kan vinden is http://www.computing.net/answers/windows-2003/unable-to-access-server-by-name/2196.html. Als ik dat zo lees staan daar wel een aantal suggesties die je zou kunnen proberen....
Je zou ook eens kunnen kijken of er niet toch iets op je Syno veranderd is qua werkgroepnaam o.i.d. al lijkt mij dat gezien je verhaal redelijk stug.

Groet,

Wizjos
Wizjos.

Offline Vhall

• Bedankjes
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2010, 15:38:11 »
Ontzettend bedankt voor de moeite Wizjos!

Ik ben iig weer een stap verder, nu kan ik de NAS ook benaderen op naam (dus \Jefs_1music). Alleen verschijnt hij nog steeds niet op het LAN en dus ook niet op de PS3...
Ik ga nog even verder zoeken op het internet en nog eens wat dieper in die domains enzo wroeten, want heb zo'n vermoeden dat daar dan het probleem ligt...
ik heb ook e.e.a. gelezen over DNS enzo, eens zien of ik daar wat mee kan.

Offline Vhall

• Bedankjes
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2010, 11:43:24 »
Ok even een update,

Sinds gisteravond ben ik in staat om de mediaserver heel even zichtbaar te maken op de ps3, op een vage manier, dat wel.
Wanneer ik in de Syno, handmatig het ip-adres aanpas, terwijl de ps3 aanstaat, wordt de mediaserver zichtbaar. Zet ik vervolgens de ps3 uit, verdwijnt de server :shock:.
Als ik dan dezelfde stap herhaal, is de Syno weer zichtbaar. Dus het lijkt wel of de router of de ps3 de boel elke keer reset? terwijl ik in de router het ip-adres op statisch staat en in de syno zelf handmatige invoer...

Kunnen jullie hier misschien iets mee?

edit:

Nog iets vreemds:

Ik heb de PC via ethernetkabel verbonden met ethernetpoort 1 op de experiabox en de NAS op poort 2. Wanneer ik dan ipconfig zou doen, dan moeten toch beide poorten iets laten horen? Maar dit is wat ik krijg:

En tot slot:

De "Jefs" in het onderste plaatje zou mijn pc moeten zijn, en die zit fysiek op poort 1, terwijl de unknown the NAS is, die fysiek op poort 2 zit en volgens de router zitten ze precies andersom...:

Ook die ip adress zitten omgedraaid, 77 is de pc en 71 is de NAS (tenminste dat zou het moeten zijn). Oftewel, volgens mij is mijn netwerk een beetje op hol geslagen? Maar belangrijker, hoe krijg ik dat weer in orde?

Offline mupput

• Bedankjes
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2010, 12:48:51 »
Utp kables uit je router halen. Router resetten. Je netwerk 1 voor 1 weer opbouwen . Als het kan met statische ip adressen.

Offline Vhall

• Bedankjes
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2010, 13:22:48 »
Bedankt voor je reactie Mupput. Ik heb net de router weer gereset, met alle kabels eruit en ben het nu weer op aan het bouwen. beginnen met de hoofdcomputer.
Zou je me dan voor de voorzichtigheid ook kunnen zeg of onderstaande instellingen juist zijn voor wat betreft statisch IP voor hoofd PC?

Offline Vhall

• Bedankjes
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2010, 14:06:03 »
sorry voor de dubbelpost, maar is voorlopig even de laatste, haha word er namelijk een beetje wanhopig van...Zoals de router het nu ziet:

Oftewel alles loopt via een statisch IP en niets zit (als het goed is) elkaar in de weg. Ik heb de pc opnieuw geformatteerd gisteravond, dus die zou naar behoren moeten werken, ik heb de router nu ook helemaal gereset en ingesteld, die zou dus ook geen problemen moeten geven. De PS3 valt niet zoveel aan in te stellen dus het enige waar het nog aan zou kunnen liggen is de NAS zelf.
Maar daar heb ik al zoveel aan verandert, dat ik niet meer zie hoe het anders kan dan de NAS ook terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, omdat hij het toen wel deed. Dus die ik ga ik straks formatteren en opnieuw de firmware etc. erop zetten.

Heb ik alleen nog 1 vraag, wat is de snelste manier om de bestanden van de NAS schijf over te zetten naar de PC/externe schijf? downloaden of usb? mij lijkt usb, toch?

Als ik het hele spul weer opnieuw heb geïnstalleerd, laat ik de uitkomst even weten :wink:.

Anonymous

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2010, 20:49:43 »
Ik zou gaan voor een staisch adres voor de Syno. Portforwarding etc gaat is veel lastiger met een wisselend ip-adres.
Wat betreft de gebruikte statische adressen, gebruik als vaste ip-adressen een hogere range bijv. vanaf 192.168.1.100 ipv 192.168.1.70/72/73.
De experiabox begint nl. met het uitdelen van adressen via DHCP bij 192.168.1.70, heb je de Hoofd PC uitstaan op het moment dat een PC
zonder vast ip-adres wordt ingeschakeld, dan heb je kans dat de experiabox het adres van je hoofdpc toewijst aan de "nieuwe" pc met als gevolg dat wanneer je vervolgens je hoofdpc weer inschakeld er 2 pc's met hetzelfde ip-adres zijn.
Beetje lang verhaal geworden, maar mocht het niet duidelijk zijn dan hoor ik het wel.

Offline Vhall

• Bedankjes
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2010, 16:13:50 »
Alrighty hier even de terugkoppeling over de problemen:

Ook de herinstallatie van de NAS werkte niet, dus het moest haast wel een routerissue zijn. Ik heb daarom contact opgenomen met de KPN en het was een bekend probleem met de oude speedtouchen.
Bewoording van de vriendelijke helpdeskmedewerker: "Als het met die speedtouchen werkt, is het mooi meegenomen, stopt het met werken of werkt het überhaupt niet, dan is er vrijwel niets aan te doen". Maar gelukkig was hij (KPN) zo vriendelijk om een gratis modemruil aan te bieden. Deze is gistermiddag binnen gekomen, vanochtend nieuwe router/modem geïnstalleerd en alles werkt weer als een zonnetje :D.

Blijkbaar is er dus toch iets niet lekker geweest aan die oude router, want met de nieuwe router pikken zowel de PS3 als de PC de server direct op. Ik heb inmiddels ook de PS3 maar even via UTP aangesloten vanwege het streamen en dat scheelt (logisch) flink.

Wat ik wel 'jammer' vind, is dat ik nooit zal weten wat er nu precies fout is gegaan met de router, omdat nieuwe firmware etc. niet mogelijk was om te installeren. Ook op de nieuwe modem/router is dat allemaal niet mogelijk, logisch, KPN wil dat allemaal afschermen, maar voor dit soort dingen niet echt handig. Daarom denk ik dat er op korte termijn een nieuwe router komt, waarschijnlijk een Netgear WNDR3700, maar dat zie ik t.z.t. wel. In ieder geval nogmaals bedankt voor de reacties en de hulp, really appreciated it!

Vhall

Welke router werkt goed met ds210j

Gestart door KlaasjanBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 2926
Laatste bericht 25 februari 2011, 11:58:04
door bmkromm
[VERKOCHT!] Synology DS210J (Excl. HDD)

Gestart door langetopperBoard Verkocht

Reacties: 0
Gelezen: 2921
Laatste bericht 16 september 2013, 19:54:42
door langetopper
Grabit naar ds210j gaat in pause?

Gestart door KlaasjanBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 2
Gelezen: 1979
Laatste bericht 22 september 2010, 21:28:56
door cyrus1977
DSM 6,0 voor Synology DS210+ DS210j

Gestart door vsopbeheerBoard Synology DSM 6.0

Reacties: 9
Gelezen: 9656
Laatste bericht 08 april 2016, 11:55:41
door Peter van Heun
DS210j icm Philips DBP7000

Gestart door AnonymousBoard Media Server (UPNP/DLNA)

Reacties: 0
Gelezen: 1994
Laatste bericht 17 september 2010, 16:44:51
door Anonymous