Auteur Topic: Ubuntu 8.10 via nfs aan 207+  (gelezen 8531 keer)

Offline ejfrolich

• Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
Ubuntu 8.10 via nfs aan 207+
« Gepost op: 28 maart 2009, 13:35:06 »
Ik heb de laatste firmware in mijn 207+ geladen. Het zou nu zo makkelijk zijn om via NFS mijn computer en mijn NAS kopelen. Alleen staat nergens uitgelegd op een voor mij duidelijke manier hoe dat te doen. Hoe doe je dat als simpele gebruiker??

Is er iemand van jullie die me dat op een begrijpelijke manier wil en kan uitleggen...?

Offline Stefn1509

• Bedankjes
Re: Ubuntu 8.10 via nfs aan 207+
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2009, 17:57:59 »
Welke kant is het probleem? Ubuntu of je 207+?

Kijk http://www.volkomenjuist.nl/blog/2009/03/04/connect-hdx-1000-with-synology-ds209-via-nfs/ hier eens. Het HDX gedeelte geldt dus niet helemaal voor jou maar je moet dan op je pc een drive mapping naar bv nfs://IP_NUMMER:/volume1/ Let wel op de extra ":" achter je IP nummer
Synology DS209+

Offline ejfrolich

• Bedankjes
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2009, 16:03:59 »
In elk geval snap ik niet hoe ik mappen beschikbaar moet maken in de 207. Ik kan nergens uitleg vinden over hoe dat is bedoelt. Ik zie een nieuw tabblad waarin ik het delen via NFS kan instellen. Ik heb dat bij één map gedaan met de volgende regel: 192.168.178.1/255.255.255.0./24 dit is het IP adres van mijn router overigens. Die /24 snap ik niet maar staat in het voorbeeld. Onder in die box staat dan '/volume1/music

Hoe mount ik die plek nu in UBUNTU? Ik begrijp niet goed wat ik achte MOUNT moet zetten on de directory te mounten... Ik begrijp ook niet hoe ik die drive mapping zou moeten maken dan... die moet dan dus worden nfs://192.168.178.1/volume1/music'??

Offline Stefn1509

• Bedankjes
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2009, 11:06:03 »
In het management gedeelte van je Synology ga je naar Shared folders en maak je een folder aan die je wilt sharen. Bijvoorbeeld "music". Deze wordt dan automatich aangemaakt op /volume1 dus /volume1/music.  Nu ga je naar NFS Privileges en vul je bij Host of IP het nummer in van je interne netwerk (met een wildcard-> sterretje). Bv 192.168.1.* (alle apparaten die in je interne netwerk hangen kunnen nu bij deze share) Zet nu Privilege op Read/Write en root squash op Map to guest.

Nu kun je vanuit je PC een mapping maken/mounten naar nfs://192.168.1.3:/volume1/music waarbij het IP nummer het IP nummer moet zijn van de Synology. Let nogmaals op de ":" na de 3 in dit voorbeeld. Denk ook even aan de eventuele hoofdletters mocht het niet lukken.
Synology DS209+

Offline ejfrolich

• Bedankjes
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2009, 17:47:28 »
Ik ben een stukje verder denk ik maar werken doet het nog niet.
Ik krijg nu de volgende melding als ik vanuit /etc/fstab probeer de 207 aan te koppelen 'mount.nfs: access denied by server while mounting 192.168.178.27:/volume1/music'.

Ik ben dus benieuwd wat er nog niet goed is. Aan de melding te zien moet ik het zoeken in de server?! Hieronder wat er nu op de diverse plekken in aangegeven...

In de Synologie staat nu bij het mapje music de volgende regel bij NFS '192.168.178.*/255.255.255.0 /24'

Mijn /etc/fstab ziet er als volgt uit:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda3
UUID=c28cdd37-d442-46ac-b1b3-cd2b22325a85 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda2
UUID=60620652-6cf9-4262-861e-cb77f0bd5c49 /home           ext3    relatime        0       2
# /dev/sda1
UUID=03d49f72-e06a-4e7a-b94f-981464418fb7 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
# /volume1/music
192.168.178.27:/volume1/music /mnt/synology nfs rw,hard,intr 0 0

Offline Stefn1509

• Bedankjes
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2009, 22:21:15 »
1. Ik ken eigenlijk niets van Ubuntu maar waarom heb je '192.168.178.*/255.255.255.0 /24' staan? Probeer alleen eens '192.168.178.*'.
2. Wat staat er bij mount path (onderin) als je op je music map gaat staan en op NFS priviliges klikt?
3. Mount je wel met 'nfs://...........'

Kijk ook eens hier voor het mounten vanuit Ubuntu http://www.eecho.info/Echo/linux/ubuntu-mount/
Synology DS209+

Offline ejfrolich

• Bedankjes
« Reactie #6 Gepost op: 01 april 2009, 16:58:08 »
1: Dat heb ik geprobeerd, het maakt niet uit. De foutmelding blijft het zelfde... Ik had het gedaan omdat het er bij stond als format. waar /24 voor staat weet ik niet.
2: Onderin het NFS deel van de gedeelde map 'music' staat /volume1/music. Volgens mij heb ik dat dus goed in fstab staan.
3: Ik heb de onderste regel in mijn fstab overgenomen van iemand die het werkend heeft gekregen onder Ubuntu...

Is het overigens nodig als ik een wijziging maak om de server te rebooten? Ik doe dat nu steeds omdat ik er over twijfel. Ik zie in de webterminal geen optie omdat te doen, ik doe het dus maar gewoon op het front...

Weer bedankt voor je hulp!

Offline Luit

• MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #7 Gepost op: 01 april 2009, 18:42:32 »
Citaat van: "ejfrolich"
Ik zie in de webterminal geen optie omdat te doen, ik doe het dus maar gewoon op het front...

Helemaal linksboven op "Starten" klikken en dan "Herstarten" kiezen :wink:

Offline Stefn1509

• Bedankjes
« Reactie #8 Gepost op: 01 april 2009, 20:32:33 »
Restarten is volgens mij niet nodig en lijkt me ook niet echt logisch, omdat een NAS altijd bereikbaar moet zijn. Vooral als je (veel) meer gebruikers hebt.

Is het voor jou mogelijk om het eens van een Windows machine te proberen? Zodat je zeker weet dat de NAS goed geconfigureerd is.
Synology DS209+

Offline Luit

• MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #9 Gepost op: 01 april 2009, 20:53:39 »
Citaat van: "Stefn1509"
Restarten is volgens mij niet nodig en lijkt me ook niet echt logisch, omdat een NAS altijd bereikbaar moet zijn.

Dat vind ik een wat merkwaardig argument, ook op een NAS zijn genoeg instellingen die pas bij herstarten van de hele NAS of bij één van de services opnieuw van kracht worden. Tijdens dat herstarten is er geen beschikbaarheid van de NAS of de betreffende service.
Dit lijkt mij ook volkomen normaal, gebeurd zo in vrijwel elk (professioneel) computersysteem.

Luit

Offline Stefn1509

• Bedankjes
« Reactie #10 Gepost op: 01 april 2009, 22:02:45 »
Citaat van: "Luit"
Citaat van: "Stefn1509"
Restarten is volgens mij niet nodig en lijkt me ook niet echt logisch, omdat een NAS altijd bereikbaar moet zijn.

Dat vind ik een wat merkwaardig argument, ook op een NAS zijn genoeg instellingen die pas bij herstarten van de hele NAS of bij één van de services opnieuw van kracht worden. Tijdens dat herstarten is er geen beschikbaarheid van de NAS of de betreffende service.
Dit lijkt mij ook volkomen normaal, gebeurd zo in vrijwel elk (professioneel) computersysteem.

Luit

Als je een NAS in een bedrijf(je) gebruikt en je wilt zoiets simpels doen als een folder sharen dan lijkt het mij heel raar dat je moet rebooten en dat je NAS dan onbereikbaar is. Ik praat dan niet over services in en uitschakelen.
Synology DS209+

Offline ejfrolich

• Bedankjes
« Reactie #11 Gepost op: 02 april 2009, 09:05:12 »
Het kan mij eerlijk gezegd nog weinig schelen of ik de 207 wel of niet opnieuw zou moeten booten... Ik reboot gewoon, dan ben ik zeker!

Ik wil die map via NFS kunnen delen en dat wil gewoon niet werken. Daar heb ik het ding voor maar ben blijkbaar niet slim genoeg om het te laten werken. Er moeten toch meer mensen zijn die dit doen en werkend hebben?? Ik heb volgens mij de stappen gezet die nodig zijn behalve dat ene wat het niet laat werken.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben alweer dagen bezig met lezen, zoeken, proberen... Ik ben een gebruiker geen expert. Ik heb het ding gekocht omdat het relatief simpel zou zijn. Voor mij is dat blijkbaar niet zo, verder mis ik ook een goede beschrijving van de nieuwe mogelijkheden in de synology software.

HELP!

Offline bartmans99

• MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 19
  • -Ontvangen: 93
« Reactie #12 Gepost op: 03 april 2009, 13:13:23 »
Ik heb het werkend gekregen met:
http://www.cyberciti.biz/tips/ubuntu-linux-nfs-client-configuration-to-mount-nfs-share.html

Eerst nfs-common en portmap package installeren met een packagemanager
Services opnieuw opstarten (of rebooten)

Directory aanmaken als mountpoint. Dit is dus de plek op je Ubuntu systeem waar je de directory op de NAS aan koppelt.
mkdir /home/user/nas

Dan:
sudo mount intern-ip-adres-van-nas:/volume1/gedeeldemapmetnfsrechtenopnas /home/user/nas

(kijk zelf even hoe het precies bij jou heet onder /home ...)

Op de NAS moeten idd bij de rechten van de map de NFS priviliges hebben.

Offline ejfrolich

• Bedankjes
« Reactie #13 Gepost op: 05 april 2009, 22:07:25 »
Hallo allen,

Ik wordt er helemaal gek van en begrijp het niet. Vandaag was er ineens verbinding, zomaar zonder dat ik daadwerkelijk iets aan de configuratie had veranderd. Op mijn bureaublad kwam keurig de link naar de NAS tevoorschijn. Begrijpen deed ik het niet. n

Ik had wel iets veranderd aan het systeem. Ik had een ander kanaal gekozen voor mijn draadloos netwerk. Dat lijkt me weinig van doen hebben met de NAS.

Ik was erg blij. Diverse reboots van de computer kregen de boel niet onderuit. Ik kon erbij. Ik zeg kon want nu er één gedeelde map beschikbaar was wilde ik er nog één, naar mijn foto map. Dus keurig nageaapt binnen de NAS en kerig in mijn /etc/fstab (deze regelt het aankoppelen van schijven). Rebooten en...

'ernst@ernst-test-laptop:~$ sudo mount -a
mount.nfs: access denied by server while mounting 192.168.178.27:/volume1/music'

Het lijkt dus nu toch weer dat het probleem zit in de NAS...?? Die NAS heb ik na de verandering wel gereboot. Dat is dus wel veranderd. Hoe moeten rechten van gebruikers in de NAS staan om dit te laten werken??

Verder kan ik ook melden dat ik in al die tijd de gedeelde muziekmap aanspreek via een Logitec Squeezebox. De map is dus extern benaderbaar, Ook een Samba link binnen Ubuntu werkt gewoon. Die is alleen niet in alle programma's zichtbaar en ingewikkelder (leek)...

Ik heb daarna de oude situatie hersteld. Dat heeft geen effect ik blijf met geen mogelijkheid meer toegang krijgen in de NAS

Offline bartmans99

• MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 19
  • -Ontvangen: 93
« Reactie #14 Gepost op: 06 april 2009, 13:33:33 »
Ik heb nog niet geprobeerd om te mounten vanuit de fstab. Ik gebruik het voor mounten vanaf een netbookje (Asusje EEE met Ubuntu) en ik wil juist niet dat al bij booten gemount wordt. Want als ik dan niet thuis ben, wacht ie tot de foutmelding komt dat ie de NAS niet kan vinden.

Ik heb op de NAS bij:
Bevoegdheden >> Gedeelde Map >>
mijn map Zolder geselecteerd

Op de knop 'NFS bevoegdheden' geklikt.

Daar heb ik ingevuld dat alle IP adressen in de reeks die ik gebruik (192.168.1.1 - 192.168.1.255) toegang moeten kunnen krijgen (alleen lokaal netwerk dus)
192.168.1.1/24
Alleen lezen
Squash toekennen voor guest

Op het Ubuntu systeem heb ik een map aangemaakt:
mkdir /home/bart/zolder

Die kan ik dan mounten met:
sudo mount 192.168.1.5/volume1/zolder /home/bart/zolder

En dan verschijnt ie op het bureaublad.

Probeer het eens zo totdat het helemaal stabiel is zoals jij wilt. Zo kun je ook andere mappen mounten, als je die op de NAS de rechten toekent en op je Ubuntubak een nieuwe map ervoor aanmaakt. Daarna kun je kijken hoe je dat automatisch bij booten kunt regelen. Daar zijn andere oplossingen voor dan de fstab, bv. scriptje in rc.local.

(sudo toegevoegd aan mount commando)

Samba zeer traag onder Ubuntu 7.10

Gestart door AnonymousBoard Linux

Reacties: 2
Gelezen: 4806
Laatste bericht 04 mei 2008, 22:44:17
door xburchartz
DS212 mounten in Ubuntu 11.10 (nfs)

Gestart door VigoBoard Linux

Reacties: 6
Gelezen: 5198
Laatste bericht 12 december 2011, 22:39:15