Auteur Topic: Tutorial voor nzbget !  (gelezen 89704 keer)

Offline caveman

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 15
  • Berichten: 138
Tutorial voor nzbget !
« Gepost op: 09 augustus 2010, 10:48:44 »
Hallo, ik ben nieuw op het forum. Ik heb al aardig wat posts doorgespit. Ik had in eerste instantie sabnzbd op mijn nieuwe DS 110j geinstalleerd, opzicht een prima programma maar ik denk dat het redelijk zwaar is voor de DS. Ik vind dat het nogal wat resources gebruikt en ik wil een hoop andere functies op mijn DS gebruiken. Ik ben op zoek naar een alternatief gegaan en kwam uit bij nzbget. De standaard nzb downloader van de DS vind ik tekort komen (download alle pars, geen par check en evt. unrar)
Ik heb nzbget en de remote (nzbgetweb) aan de gang gekregen en ben er erg tevreden over. CPU gebruik met downloaden tussen de 20 a 30%, par check tusen de 70 a 80%, alleen met unrarren gaat ie naar de 90 a 100%. Het par checken en unrarren is trouwens geheel naar believen in te stellen bij nzbget.
Het was niet eenvoudig om alles goed werkende te krijgen met nzbget, maar het is wel gelukt. Ik kom trouwens van een Freecom Storage Gateway waar ik hellanzb en zussaweb op had draaien, deze programma's worden niet verder ontwikkeld, nzbget en nzbgetweb zijn zeg maar afstammelingen daarvan.
Nu alles vers in mijn geheugen zit was ik benieuwd of er behoefte is aan een tutorial, die wil ik best maken maar dan moet er wel animo voor zijn.
[size=85]I don\'t need to "Get a Life." I\'m a Gamer. I \'ve lots of Lives ![/size]

Offline groennom

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 65
Re: Tutorial voor nzbget
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2010, 11:08:23 »
Caveman, ook ik ben nieuw op het forum. Kom zelf van een Conceptronic CH3SNAS en daar werk ik ook met NZBGET en NZBGETWEB. Ik heb daar altijd naar volle tevredenheid mee gewerkt, ik lees vaak dat SABNZB veel resources gebruikt en dat de behaalde snelheid niet optimaal is. Ik krijg morgen of overmorgen mijn Synolgy NAS dus ik kan dit niet uit eigen ervaring bevestigen. Ik ben zeer zeker geintereseerd in een tutorial voor het installeren van NZBGET en NZBGETWEB, heb namelijk wel IT kennis maar onvoldoende Linux kennis. Met een tutorial kom ik er wel uit.

Offline alivehippie

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 11
Re: Tutorial voor nzbget
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2010, 09:44:55 »
Ik ben ook geïnteresseerd in je tutorial, dus als je tijd en zin hebt... ;-)

Offline caveman

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 15
  • Berichten: 138
Re: Tutorial voor nzbget
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2010, 10:40:34 »
Ik ben er al mee bezig, als het een beetje mee zit zet ik hem er vandaag nog op.
[size=85]I don\'t need to "Get a Life." I\'m a Gamer. I \'ve lots of Lives ![/size]

Offline groennom

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 65
Re: Tutorial voor nzbget
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2010, 13:10:33 »
Citaat van: "caveman"
Ik ben er al mee bezig, als het een beetje mee zit zet ik hem er vandaag nog.

Klihnkt goed. Heb gisteren mijn DS1010+ gekregen en SABNZBD geinstalleerd, werkt op zich goed maar ik ben benieuwd naar de verschillen met NZBGET.

Offline caveman

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 15
  • Berichten: 138
Re: Tutorial voor nzbget
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2010, 16:48:54 »
Tutorial voor NZBGET en NZBWEBGET

Doordat je maar 2 linkjes mag gebruiken heb ik de resterende links http:slashslash weggelaten, die moet je er zelf maar even voor zetten

Ik heb het volgende uitgevoerd op een DS 110j, ik denk dat het wel  voor alle DiskStations werkt maar zeker weten doe ik dat niet.  Ik ben absoluut geen Linux Goeroe, dus het zou best wel eens kunnen dat ik dingen gedaan heb waarbij de Linux gebruiker de haren ten berge rijzen :D  .

Het makkelijkste is om NZBGET te installeren via IPKG, dan weet je zeker dat  je de laatste stabiele versie hebt en dat alle libaries/dependies geinstalleerd worden.
IPKG moet je dus eerst installeren, hier is een tutorial voor IPKG http://wizjos.endofinternet.net/synolog ... &Itemid=94 In het nederlands  :D  , zorg ervoor dat je de juiste IPKG hebt voor je DS (wizjos.endofinternet.net/synology/index.php?option=com_content&view=article&id=73&Itemid=74). Wizjos zit ook op dit forum (is zelfs een moderator  :D ) en de tutorial daarvoor is uitstekend, werkte bij mij zonder problemen.
NZBGETWEB moet je even downloaden van sourceforge http://sourceforge.net/projects/nzbget/ ... eb-1.4.zip

Installeren van NZBGET:

Log op je DS in met SSH als root, het makkelijkste is om putty te gebruiken. Het root password is hetzelfde als je admin password. In putty je ip van je DS invoeren en klaar. Dan kom je in de terminal, je heb dan iets staan van “Diskstation> “  
ipkg updateIPKG updaten, als het goed zie het een en ander voorbij flitsen.
ipkg install nzbgetNZBGET installeren, hier ook weer zie wat er geinstalleerd wordt.
Dan moet je een confiruatie bestand hebben om NZBGET  te configureren, ze hebben er een voorbeeld bij gedaan dat moet even naar de juiste plek en hernoemd worden
cp /opt/share/doc/nzbget/nzbget.conf.example /opt/etc/nzbget.confIn principe hebben we nu de basis voor elkaar, het conf file moet alleen nog even geedit worden, je newsserver moet ingevuld worden en je moet de directories opgeven waar alles terecht moet komen.  Het editten van bestanden in de terminal is nogal een crime, je kunt het doen met VI (nl.wikipedia.org/wiki/Vi_%28Unix%29) . Persoonlijk vind ik dat een ramp, ik heb Midnight Commander geinstalllerd op mijn DS en dat gaf voor mij een wat bekendere look. (lijkt op de oude vertrouwde norton commander uit het dos tijdperk) Tutorial voor MC: (wizjos.endofinternet.net/synology/index.php?option=com_content&view=article&id=77&Itemid=76) ook weer van wizjos en ging weer van een leije dakje.

Zoek de sectie PATH op in het nzbget.conf
$MAINDIR=/volume1/public/nzbgetIk heb gewoon in de public map van mijn DS een map gemaakt die nzbget heet, vond ik makkelijk kan ik er altijd bij vanaf allerlei plekken, wil je hem ergens anders hebben kan ook maar zorg er dan voor dat je paden kloppen. Deze map moet jezelf maken, de rest van de submappen maakt NZBget zelf aan.
Nu de sectie NEWSSERVERS opzoeken en je gegevens invoeren:
# Host name of newsserver.
Server1.Host=jouw.newsserver.nl
# User name to use for authentication.
Server1.Username=gebruikersnaam
# Password to use for authentication.
Server1.Password=wachtwoord
# Maximal number of simultaneous connections to this server (0-999).
Server1.Connections=aantal verbindingen, bv 4
NZBGET zou nu moeten werken, als je in de terminal “nzbget –D” intoest start die op als deamon (als service zeg maar) Je hebt nu in de map public op je DS een map die nzbget heet en daar zitten 4 submappen onder
“dst” daar komen de gedownloaden bestanden in (later ook de par’nrar)
“nzb” daar moeten de nzb’s in
“tmp” voor NZBGET zelf
“queue”ook voor  NZBGET zelf
Voor je verder gaat zou ik hem eerst even testen. Met het commando ” nzbget  -L F” kun je zien of die draait en verbinding heeft met de server. Als je een nzb file in de map “nzb” copieert (kan gewoon vanaf de windows verkenner van je PC) dan moet ie aan de gang gaan. Met het commando “nzbget –s “ heb je de console mode van NZBGET en moet je zien dat ie aan het downloaden is.
Het stoppen van NZBGET doe je met “nzbget  -Q”
We hebben nu een NZBGET zonder postprocessing, dwz hij download geen extra pars en doet niet aan unrarring en we kunnen hem nog niet op “afstand” besturen.

Postprocessing instellen:

Gelukkig zitten er weer voorbeeld bestanden bij en die moeten naar de juiste plek. Dus inloggen als root met putty en de volgende regels invoeren
cp /opt/share/doc/nzbget/postprocess-example.sh /opt/sbin/postprocess-example.shcp /opt/share/doc/nzbget/postprocess-example.conf /opt/etc/postprocess-example.confHet nzbget.conf file moet geedit worden en je moet vertellen waar het postprocess script staat. Zoek de sectie POSTPROCESS op in het conf file en vul het path in
PostProcess=/opt/sbin/postprocess-example.shIn het bestand postprocess-example.conf kun je je post processing naar believen instellen, er staan maar een paar regels in die voor zich spreken. Het unrarren is het belangrijkste, in principe hoef je geen path in te vullen voor unrar, want dat is al geïnstalleerd en zit in het zoekpath van je DS. Je kunt dat testen door gewoon in de terminal “unrar” in te toetsen en dan krijg je parameters van unrar te zien.

Dus voor de duidelijkheid: In de map “/opt/ect” staan nzbget.conf en postprocess-example.conf. er is ontzetten veel in te stellen in nzbget, kijk maar eens de config files door, er staat bij iedere regel een uitleg.
(een # in de config files betekend dat het NIET wordt meegenomen door het programma, het is dus gewoon een stukje text. )

Als het goed is moet nu alles werken, nzbgetweb is niet echt moeilijk maar op de DS zit PHP redelijk dicht geschroefd en moeten we wat wijzigingen aanbrengen in php.ini om het werkende te krijgen.

Installeren van NZBGETWEB

Nzbgetweb-1.4.zip uitpakken met subdirs de webserver op je DS inschakelen (Web station) en alle bestanden in je webdirectory copieren.  Op je DS kun je verschillende websites hosten, dat heb ik persoonlijk niet gedaan. Ik heb in de map “web” op de DS, een submap aangemaakt “nzbgetweb” , als je dan met je brouwser naar “ipvanjouwDS/nzbgetweb” gaat dan laad die nzbgetweb.
Ik heb dus eigenlijk maar 1 webserver en de verschillende web dingetjes in de diverse mappen staan,  als je verschillende websites wilt draaien zal je DS iedere keer een instance (copie) van je webserver maken, op den duur komt dat de performance en geheugen gebruik van je DS niet ten goede. Maar het is maar wat je wilt, ik ga dus van de situatie zoals boven geschetst uit.
Ik heb de optie’s register_globals en php cache aangevinkt, geen idee of dat iets uitmaakt…
Als je met je brouwser naar  “ ipvanjouwDS/nzbgetweb” gaat zul je al wat moeten zien, zowiezo wat foutmeldingen.
Oa (1):
Warning: file_exists() [function.file-exists]: open_basedir restriction in effect. File(/volume1/public/nzbget/dst) is not within the allowed path(s): (/etc:/tmp:/usr/bin/php:/usr/syno/synoman:/var/run:/var/services/blog:/var/services/homes:/var/services/photo:/var/services/web:/var/spool/php:/volume1/@tmp/php:/volume1/web:) in /volume1/web/nzbgetweb/functions.php on line 337
Notice: Directory /volume1/public/nzbget/dst does not exist. Check option "CheckSpaceDir" in /volume1/web/nzbgetweb/functions.php on line 338
En (2):
Executing stop-script:
Warning: exec() [function.exec]: PHP exec disable. in /volume1/web/nzbgetweb/functions.php on line 538
En waarschijnlijk deze (3):
Notice: RPC: method "editqueue", error 3 - Invalid action in /volume1/web/nzbgetweb/functions.php on line 195De eerste meldingen kun je kwijt raken door php.ini op je DS te editen. Php.ini staat in de map “/usr/syno/etc” zoek de regel “open_basedir =”  op en verwijder deze, volgens mij kun je ook alles wat achter het “=”teken staat weghalen maar ik heb de regel verwijderd.

De tweede fout melding krijg je weg door de regel “safe_mode_execdir = /usr/syno/bin” alles achter het “=” teken weg te halen.
Als je iets wijzigd in php.ini moet je je DS opnieuw opstarten, mja eigenlijk moet je je webserver opnieuw opstarten, daar is ook een handig commando voor:
/usr/syno/apache/bin/httpd -k restartDe laatste melding had ik wat meer moeite mee, maar het lijkt erop dat dat meer een rechten probleem is op de verschillende mappen. Ik heb alle mappen van /volume1/public/nzbget  gezet naar chmod 777 (nu zullen de Linux gebruikers wel overeind springen  :wink: ) maar dat was de enige manier om kennelijk voldoende rechten te geven dat de nzbgetweb server zijn werk doet.

Ga met je brouwser naar je nzbgetweb pagina, klik op de knop “config” en vul de volgende velden in:
ServerConfigFile: /opt/etc/nzbget.conf
ServerConfigTemplate: /opt/share/doc/nzbget/nzbget.conf.example
ServerStartCommand: /opt/bin/nzbget -D -c /opt/etc/nzbget.conf 2>&1
ServerStopCommand: /opt/bin/nzbget -Q -c /opt/etc/nzbget.conf 2>&1
NzbDir : /volume1/public/nzbget/nzb
Saven
Klik aan de rechterzijde op de knop “POSTPROCESSING” en vul het volgende veld in:
PostProcess: /opt/sbin/ postprocess-example.shNog een keer saven, restart nzbget en je webserver en alles zou moeten werken ! In principe hoef je nu niet meer de terminal in en kun je alles instellen via NZBGETWEB .

De tip van wizjos hieronder had ik als toetje willen bewaren  :wink: , maar dan had ik maar sneller moeten zijn… . Maar in principe hoef je dat niet te doen, want je kunt hem nu ook opstarten via de webpagina, het is maar wat je handig vind.

Ik heb wat dislectische neigingen, dus er kunnen hier en daar wat taalkundige kronkelingen inzitten. Maar ik heb geen enkele moeite om daar op gewezen te worden.

Succes !

Met dank aan Wizjos voor zijn duidelijke site over de Diskstation.
[size=85]I don\'t need to "Get a Life." I\'m a Gamer. I \'ve lots of Lives ![/size]

Offline wizjos

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 121
  • -Ontvangen: 179
  • Berichten: 1.985
Re: Tutorial voor nzbget !
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2010, 18:37:53 »
Caveman,

Dank voor je tutorial en lovende woorden :mrgreen:
Ik kan er zo snel geen gaten in schieten...

Kleine, wellicht handige, aanvulling:
Als je wilt dat nzbget bij een herstart automatisch gestart wordt (en je dus niet iedere keer via de terminal het commando “nzbget –D” hoeft op te geven), maak dan een bestand aan in /opt/etc/init.d met als naam S99nzbget en als inhoud:

#!/bin/sh
/opt/sbin/nzbget -D
Zorg dat dit bestand uitvoerbaar geflagged is (chmod 755), eventueel te regelen via Midnight Commander (File - Chmod).

Bij een herstart zal dan voortaan nzbget als deamon gestart worden.

Succes!

Wizjos
Wizjos.


DS409+    4 x WD10EADS DSM 4.2-3243       [TEST]
DS214play 1 x WD20EARX DSM 6.1.4-15217-3  [PROD]
DS1513+   5 x WD80EFZX DSM 6.1.4-15217-5  [PROD]
RT1900ac               SRM 1.1.6-6931-1   [PROD]


Is RAID hetzelfde als een backup?
Goeie schijven voor je NAS? Neem Western Digital!

Offline groennom

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 65
Re: Tutorial voor nzbget !
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2010, 12:52:12 »
Caveman, Super! Zeer uitgebreid, zal het van het weekend testen. In ieder geval bedankt voor het schrijven van deze Tutorial!

Offline Beyond_life

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 200
Re: Tutorial voor nzbget !
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2010, 13:14:57 »
Ok dit is dus niets voor beginners....Jammer.
"And on the 8th day God said: "Well Murphy, now you give it a go."

Offline Björn

Re: Tutorial voor nzbget !
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2010, 13:40:24 »
Ik ben vooral zeer benieuwd in jullie ervaringen van NZBget t.o.v. Sabnzbd.

Offline caveman

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 15
  • Berichten: 138
Re: Tutorial voor nzbget !
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2010, 16:04:08 »
Citaat van: "Beyond_life"
Ok dit is dus niets voor beginners....Jammer.
Mja, maar volgens mij is sabnzbd niet veel makkelijker. Ik heb de tutorial erg uitgebreid opgesteld, als je hem precies volgt, zou volgens mij ook een beginner het moeten lukken. Ik ben ook als beginner begonnen met hellanzb en zussaweb op een freecom, en dat was veel lastiger.
[size=85]I don\'t need to "Get a Life." I\'m a Gamer. I \'ve lots of Lives ![/size]

Offline Björn

Re: Tutorial voor nzbget !
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2010, 16:50:44 »
Citaat van: "caveman"
Citaat van: "Beyond_life"
Ok dit is dus niets voor beginners....Jammer.
Mja, maar volgens mij is sabnzbd niet veel makkelijker. Ik heb de tutorial erg uitgebreid opgesteld, als je hem precies volgt, zou volgens mij ook een beginner het moeten lukken. Ik ben ook als beginner begonnen met hellanzb en zussaweb op een freecom, en dat was veel lastiger.
Voor SABnzbd kun je een .spk downloaden bij Merty.. Die installeer je via pakketbeheer. Kind kan de was doen ;)

Offline caveman

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 15
  • Berichten: 138
Re: Tutorial voor nzbget !
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2010, 17:58:24 »
Citaat van: "Bjorn"
Voor SABnzbd kun je een .spk downloaden bij Merty.. Die installeer je via pakketbeheer. Kind kan de was doen ;)
Aha, dat is idd makkelijker  :oops:
Maar dat klinkt wel als een nieuwe uitdaging... nzbget als .spk  :) Ik ga er eens induiken.

Ik zal morgen eens de ervaring tov SABnzbd hier neer zetten, nzbget draait dan 5 dgn en voor vannacht heb ik een bestand van 20 GB hem voor de kiezen gegeven... eens kijken  8)
[size=85]I don\'t need to "Get a Life." I\'m a Gamer. I \'ve lots of Lives ![/size]

Offline Rav

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 16
Re: Tutorial voor nzbget
« Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2010, 18:45:11 »
Citaat van: "caveman"
Ik ben er al mee bezig, als het een beetje mee zit zet ik hem er vandaag nog op.

Ik heb de instructies gevolgd om nzbget op mijn NAS (DS109) te installeren , alleen kom ik niet van de volgende fout af :

Notice: RPC: method "editqueue", error 3 - Invalid action in /volume1/web/nzbgetweb/functions.php on line 195

Hierdoor werken bepaalde functies niet zoals een nzb verwijderen of omhoog/omlaag plaatsen
Enig idee hoe ik dit kan fixen ? ( heb al chmod 777 gedaan voor de genoemde mappen )

Wellicht handig om te weten dat de rest wel normaal lijkt te werken , ik ben nu een filmpje aan het binnen halen en ik haal de maximale snelheid van mijn ISP (32Mbit)
3800 - 3900 Kb/s en de CPU zit rond de 40 - 50 %
Als ie gaat unrarren dan is de CPU load wel 80 - 95%.

Met Sabnzbd haal ik een gemiddelde instabiele snelheid van 2200 Kb/s @80% CPU en met unrar haalt de cpu ook wel het plafond
Heb al zitten rommelen met de Jumbo frames instellingen , met MTU op 9000 haal ik deze snelheid , anders niet.

Anyhow , iemand suggesties om van de RPC error  af te komen ?

Offline wizjos

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 121
  • -Ontvangen: 179
  • Berichten: 1.985
Re: Tutorial voor nzbget !
« Reactie #14 Gepost op: 17 augustus 2010, 23:42:07 »
Citaat van: "Rav"
Notice: RPC: method "editqueue", error 3 - Invalid action in /volume1/web/nzbgetweb/functions.php on line 195
Zou je eens kunnen aangeven wat er dan op die regel staat?

Groet,

Wizjos
Wizjos.


DS409+    4 x WD10EADS DSM 4.2-3243       [TEST]
DS214play 1 x WD20EARX DSM 6.1.4-15217-3  [PROD]
DS1513+   5 x WD80EFZX DSM 6.1.4-15217-5  [PROD]
RT1900ac               SRM 1.1.6-6931-1   [PROD]


Is RAID hetzelfde als een backup?
Goeie schijven voor je NAS? Neem Western Digital!


 

Tutorial Haproxy

Gestart door DSM'tjeBoard Overige 3rd party packages

Reacties: 4
Gelezen: 3260
Laatste bericht 25 november 2014, 22:10:23
door DSM'tje
NIEUW [02-04-2017] Spotweb installatie tutorial.

Gestart door BirdyBoard Spotweb

Reacties: 1
Gelezen: 32696
Laatste bericht 03 april 2017, 15:37:44
door Birdy
DS220+ grotere schijven plaatsen tutorial

Gestart door wp1970 2Board NAS hardware vragen

Reacties: 2
Gelezen: 186
Laatste bericht 02 juli 2023, 20:21:18
door wp1970 2
Tutorial backup van windows system disk naar NAS met Clonezilla

Gestart door Ben(V)Board Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 18
Gelezen: 14257
Laatste bericht 11 november 2014, 15:31:10
door Ben(V)
Spotweb installatie tutorial.

Gestart door BirdyBoard Spotweb

Reacties: 0
Gelezen: 9931
Laatste bericht 24 juli 2016, 18:03:16
door Birdy