Auteur Topic: Weerstation via DS-207+  (gelezen 20523 keer)

Offline Ivo-tje

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 2
Weerstation via DS-207+
« Gepost op: 03 maart 2009, 11:51:33 »
Sommigen kennen het wel, een weerstation voor thuis.
Windmeter aan de gevel, regenmeter en thermometer in de tuin en je kunt je eigen weer in de gaten houden.
Nu wil het toeval dat het weerstation wat ik heb een usb aansluiting heeft.
En omdat ik naast mijn NAS niet ook nog een computer 24/7 aan wilde zetten, was het besluit snel genomen: De NAS gaat het weer uitlezen.

NAS: Synology DS-207+
Weerstation: TFA NX Pro ( gebasserd op de te923 chip)
Software: te923tool, rrdtools (ipkg), webstation. compilers voor te923 tool.

Nadat ik het weerstation inplugde en in dmesg keek zag ik dat er een usbhid bijgekomen was.
Helaas, het is geen hid, en zolang de module usbhid geladen is kan te923tool hem niet uitlezen, usbhid wordt zover ik weet niet gebruikt, hooguit voor het kopieer knopje op de NAS, die kan ik missen.

Citaat
rmmod usbhid

te923 tool moest nog gecompiled worden, hier zal ik later mogelijk een ipkg van maken.
in /etc/crontab staat een verwijzing die elke minuut een script draait om de update van het weerstation in te lezen en in rrdtool te stoppen.

Citaat
#!/bin/sh
RRD_INPUT=`/opt/bin/te923 -1`
/opt/bin/rrdtool update /opt/var/rrd/weerstation.rrd $RRD_INPUT

Ook staat er een verwijzing die elke 5 minuten de grafiekjes tekent, deze staan met de optie 'lazy' om cpu te besparen.
De plaatjes worden naar /volume/web/weerstation/ geschreven, waar ze worden weggeplukt door mijn server op internet, maar de site op de NAS hosten kan vanzelf ook prima.
Ook wordt er in het update scriptje elke minuut een php file klaargezet, deze bevat een aantal variablen welke gebruikt kunnen worden in je weersite door de php file te includen.

Mochten mensen intresse hebben in de software en bijbehorende scripts, dan is dit geen probleem.

Offline xynix

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: Weerstation via DS-207+
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2010, 18:39:14 »
Hoi,

Ik heb zeker interesse. Ik hoop dat het jou helemaal gelukt is. ik wil en dezer dagen een DS-209 en een TFA pro gaan kopen,
Heb je weerstation al online staan, want dan wil ik zeker wel even kijken hoe het eruit ziet.
Misschien kan je er een uigebreide handleiding van maken voor dummies zoals ik.
Groeten

Jerry

Anonymous

  • Gast
Re: Weerstation via DS-207+
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2010, 13:06:55 »
Hoi Ivo-tje,

Ik heb ook een 207+ en ben van plan ook een nx-pro weerstation aan te schaffen.
Ik ben dus zeer benieuwd hoe dit eruit ziet en of ik dit als leek ook voor elkaar zou krijgen.
Het zou waanzinnig zijn als je "how to" voor dummies zoals ik openbaar zou maken.

In ieder geval ben je goed bezig en zie graag een reactie van je tegemoet.

Groeten,
Riko

Offline xynix

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: Weerstation via DS-207+
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2010, 15:23:48 »
Ben bang dat hij niet meer op het forum komt omdat hij ook niet op een PM reageert. wel erg jammer want ik denk dat er wel meer mensen willen weten hoe een weerstation op hun nas kan aangesloten worden, :wink:

Offline methinx

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 5
Re: Weerstation via DS-207+
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2010, 17:15:44 »
Ik ben ook wel geïnteresseerd in de scripts. Misschien kan een admin zijn email adres zien?  :D

Offline xynix

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: Weerstation via DS-207+
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2010, 13:58:34 »
Ik heb even een email naar Bjorn gestuurd en de volgende reaktie mogen ontvangen;


Hoi Jerry,

Ik heb al aan een gebruiker dit mail adres gegeven. Als hij reactie kreeg van ivo dan zou hij dit weer op het forum zetten.

Groet
Björn

Offline methinx

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 5
Re: Weerstation via DS-207+
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2010, 16:58:40 »
Citaat van: "xynix"
Ik heb even een email naar Bjorn gestuurd en de volgende reaktie mogen ontvangen;


Hoi Jerry,

Ik heb al aan een gebruiker dit mail adres gegeven. Als hij reactie kreeg van ivo dan zou hij dit weer op het forum zetten.

Groet
Björn

Dat was ik. Ik heb hem gister een mail gestuurd, maar tot op heden geen reactie...

Overigens heb ik door het email adres wel kunnen afleiden dat dit waarschijnlijk zijn weerstation is: http://weerstation.schooneman.net/

Offline xynix

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: Weerstation via DS-207+
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2010, 13:55:12 »
Ok,

Ik heb afgelopen tijd contact gehad met Ivo en ben wat wijzer geworden. heb een aantal stappen gedaan en leg alles vast in een document om dit later met iedereen te delen. nu mijn probleem, ik moet het stukje software compileren alleen weet ik niet hoe ik dit moet doen. wie kan mij helpen?

Offline wizjos

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 121
  • -Ontvangen: 179
  • Berichten: 1.984
Re: Weerstation via DS-207+
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2010, 15:53:57 »
xynix,

Had je al gekeken bij de 3rd-party apps Integration Guide van Synology? Hier staat uitgelegd hoe je kunt compileren.
Ik zou best een poging voor je willen wagen, maar, compileren is ook nog eens processor-specifiek. Ofwel, als jij en ik niet dezelfde processor in onze Syno's hebben wordt het nog niets :shock:

Wellicht is het een idee om deze te compileren code op te nemen in je document, zodat een liefhebber zelf aan de slag kan met compileren.

Succes!

Wizjos
Wizjos.


DS409+    4 x WD10EADS DSM 4.2-3243       [TEST]
DS214play 1 x WD20EARX DSM 6.1.4-15217-3  [PROD]
DS1513+   5 x WD80EFZX DSM 6.1.4-15217-5  [PROD]
RT1900ac               SRM 1.1.6-6931-1   [PROD]


Is RAID hetzelfde als een backup?
Goeie schijven voor je NAS? Neem Western Digital!

Offline xynix

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: Weerstation via DS-207+
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2010, 10:31:30 »
Citaat van: "wizjos"
xynix,

Had je al gekeken bij de 3rd-party apps Integration Guide van Synology? Hier staat uitgelegd hoe je kunt compileren.
Ik zou best een poging voor je willen wagen, maar, compileren is ook nog eens processor-specifiek. Ofwel, als jij en ik niet dezelfde processor in onze Syno's hebben wordt het nog niets :shock:

Wellicht is het een idee om deze te compileren code op te nemen in je document, zodat een liefhebber zelf aan de slag kan met compileren.

Succes!

Wizjos


Ja ik had het document al eens gelezen maar begrijp het niet zo goed. ben niet bekent met dit soort dingen.
Maar als jij eens wil proberen te compileren zou ik zeggen ga je gan. als je daarna kan vertellen wat je gedaan heb kan ik het voor mijn 209 proberen.
- als jij dit doet kan ik je de eerste stppen ook wel geven. dit steld niet veel voor. is 1 minuut werk.

Offline wizjos

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 121
  • -Ontvangen: 179
  • Berichten: 1.984
Re: Weerstation via DS-207+
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2010, 12:11:02 »
xynix,

Ik wil wel eens een poging wagen.... Garantie tot het toetsenbord  :mrgreen:
Stuur me per PM je document maar eens, dan zal ik er bij gelegenheid een blik op werpen :D

Groet,

Wizjos
Wizjos.


DS409+    4 x WD10EADS DSM 4.2-3243       [TEST]
DS214play 1 x WD20EARX DSM 6.1.4-15217-3  [PROD]
DS1513+   5 x WD80EFZX DSM 6.1.4-15217-5  [PROD]
RT1900ac               SRM 1.1.6-6931-1   [PROD]


Is RAID hetzelfde als een backup?
Goeie schijven voor je NAS? Neem Western Digital!

Offline xynix

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: Weerstation via DS-207+
« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2010, 13:20:00 »
Citaat van: "wizjos"
xynix,

Ik wil wel eens een poging wagen.... Garantie tot het toetsenbord  :mrgreen:
Stuur me per PM je document maar eens, dan zal ik er bij gelegenheid een blik op werpen :D

Groet,

Wizjos


Ik heb het naar je gestuurd, hoop dat jij er wat verder mee komt

Jerry

Offline xynix

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: Weerstation via DS-207+
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2010, 11:48:33 »
heb nu 2 gecompileerde bestanden van Ivo gekregen die hij op zijn 207 heeft maar krijg het nog niet gestart. weet niet hoe.

Anonymous

  • Gast
Re: Weerstation via DS-207+
« Reactie #13 Gepost op: 20 september 2010, 17:58:23 »
Hoe is bovenstaande afgelopen?

Ben zelf ook van plan een weerstation via een nas te koppelen, ben erg geïnteresseerd in wie dit werkend heeft gekregen!

Graag reactie! Alvast bedankt!

Offline Bazeman

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 93
    • http://www.fam-oldenburger.nl
Re: Weerstation via DS-207+
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2011, 09:15:57 »
Hallo,

Ik heb ook belangstelling om een weerstation via usb aan mijn Synology te koppelen. Ben al aan het zoeken geweest op internet en dit forum, maar kom nog weinig informatie tegen.

Allereerst welk weerstation kan ik het beste aanschaffen, zodat de kans het grootst is dat het ooit met de Synology zal gaan samenwerken?
  • Mijn Synology: DS710+
  • HDD's: 2xWD20EARS
Synology DS710+|2xWD20EARS + Synology DX213 1xWD20EARS + 1xWD20EZRX + USB 1xWD10EAVS|DSM 4.0-2228| Python 2.7.5-6|SABnzbd+ 0.7.12|CouchPotatoServer 20130505|SickBeard 20130103|Transmission 2.77|AutoSub 0.5.7|


 

weerstation

Gestart door krekwakwolBoard Windows

Reacties: 1
Gelezen: 2774
Laatste bericht 10 december 2010, 20:09:46
door Björn
ds213j en weerstation

Gestart door nl1pdvBoard Web Station mods

Reacties: 11
Gelezen: 10879
Laatste bericht 17 januari 2014, 17:53:44
door henkg
Weerstation

Gestart door BrioletBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 3
Gelezen: 2310
Laatste bericht 22 augustus 2014, 16:59:11
door Remy89