Auteur Topic: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebruiker  (gelezen 50580 keer)

Offline henkg

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 20
  • -Ontvangen: 155
  • Berichten: 727
Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebruiker
« Gepost op: 21 november 2010, 15:35:44 »
EDIT 7 Maart 2017 door admin: Dit topic is verouderd. De informatie hieronder zal grotendeels niet meer van toepassing zijn.


- Edit donderdag 14 juni 2012. Installatie paragraaf aangescherpt. Forwarden: info portforward.com toegevoegd. File browser (sinds DSM4.0 geintegreerd in Filestation): vervangen door Filestation.
- Edit maandag 20 februari 2012. Hibernate nieuwere modellen: andere indicatie LEDs.
- Edit zondag 16 oktober 2011. Diverse aanpassingen DSM 3.1 / 3.2 (meerdere admin users + uitschakelen standaard admin user / Photostation met DSM users i.p.v. aparte users / pauzeren van het convert proces)
- Edit zaterdag 25 december 2010. Iedereen kan met bestandsbrowser / Filestation 'Mijn computer' zien? -> Info toegevoegd.
- Edit zaterdag 4 december 2010. -> Diverse alineas aangescherpt. Backup en Leesvoer paragraaf toegevoegd.


Mijn eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden.
Doelgroep: beginnende gebruikers.

Heb je verbeteringen / aanvullingen: doe mij een PM.
Vragen over jouw specifieke situatie? Daarbij ga ik je hier niet helpen. Ik heb al een full time baan. Dit forum (eerst zoeken en lezen, daarna pas vragen!) kan je verder helpen.   

Mijn NAS: Synology DS210j
Sinds september 2010 ben ik in het bezit van de DS210j. Ik heb vooraf veel gelezen, met name op dit forum. Veel van de probleempjes, vragen waar ik tegenaan liep zag ik, en zie ik nog steeds in dit forum verschijnen. In deze post wil ik mijn ervaringen delen, zodat je sommige wielen niet opnieuw hoeft uit te vinden. Onderstaande is geen handleiding, maar een beknopte samenvatting van vragen en antwoorden die ík tegenkwam. Hopelijk helpt het je op zijn minst op weg om gerichter te kunnen zoeken in dit of andere forums.
 
Welke NAS kopen?
-   Dat kun jij veel beter bepalen dan ik. Dat is voor ieder soort gebruik anders. Mijn keuze voor een fatsoenlijk merk met bovengemiddelde ondersteuning, 2 bays en toch niet duur is mijn afweging, niet de jouwe.
- Aanbod schept vraag. Ook de traagste NAS voldoet uitstekend voor bijvoorbeeld fileserver gebruik. Sommige software (packages) draait echter beter op een snellere NAS. Aan jou de keuze om eerst aan de slag te gaan met een budget model (en misschien heb je al die zware extra's helemaal niet nodig), of direct een sneller model aan te schaffen   

Welke schijven kopen?
-   Let op de compatibility lijsten van Synology.
-   Overweeg 5400 rpm schijven, die worden minder warm, verbruiken minder energie en zijn snel genoeg voor een (budget) NAS.
-   Nu groot genoeg is binnenkort te klein.

Installatie
Bedenk vooraf goed welke schijfinrichting je wilt (BASIC, JBOD, RAID). Het voert veel te ver om hier verdere uitleg en advies op te nemen. Toch twee korte opmerkingen:
-   Bij het plaatsen en installeren van slechts één schijf is BASIC is de enige optie.
-   Bij het plaatsen en installeren van meer dan één schijf zal een default installatie ervoor zorgen dat er een vorm van RAID (SHR) toegepast wordt. Voorbeeld bij twee schijven: de tweede schijf wordt de mirror van de eerste. Bij 2 x 2TB is er dan slechts 1 x 2TB capaciteit beschikbaar (uiteraard wel met de voordelen van die mirror). Wil je dat niet, kies dan voor een niet default installatie. Het "hoe" voert veel te ver binnen deze post.   

-   Houd bij een RAID inrichting rekening met ongeveer 6 uur per TB. Hoewel je vingers jeuken: Pas daarna kun je verder gaan inrichten (doe de inrichting dus eerst, je kunt dus niet gelijk aan de slag met de rest).
-   Gebruik de bijgeleverde CD niet. Kan wel, maar er is wellicht inmiddels al een nieuwere versie te downloaden. Dus download gelijk de nieuwste firmware, de nieuwste Snelle installatiegids, de nieuwste Synology assistant, en de meest recente users guide van <!-- m -->http://www.synology.com/support/download.php?lang=nld<!-- m -->, en installeer die.
-   Kies op die downloadpagina wel het juiste (jouw) DS type, anders krijg je software bedoeld voor een ander type.
Installeren en uitvoeren van de Assistant is absoluut nodig. Op een DS uit de doos staat nog helemaal niks, dus ook nog geen firmware. Tenzij uiteraard de leverancier op je verzoek de schijven al heeft gemonteerd én de installatie gedaan heeft.

Users / Rechten
-   Gebruik de groep Users (System default Group) niet. Maak eigen groepen, met eigen gebruikers. Laat alle autorisaties voor de groep Users    op ‘leeg’ staan (niet aangevinkt), en stel de rechten in per zelf aan te maken custom groep(en). Reden: Alle users overerven de rechten van de groep Users. Die rechten overrulen de rechten van de custom groep, hierdoor hebben je custom groep rechten geen enkel effect.
-   Het allereerste begin, later te verfijnen / bij te stellen
-   Maak een groep met bijvoorbeeld de naam ‘interne gebruikers’.
-   Maak ook een groep aan met bijvoorbeeld de naam ‘externe gebruikers’
-   Maak een user aan met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als je Windows PC user. Als je dan vanaf je PC toegang wilt tot je Synology worden deze gegevens gebruikt, en hoef je niet opnieuw in te loggen.
-   Ken deze user toe aan de groep ‘interne gebruikers’
-   Een opmerking over de Admin user. Gebruiker Admin kan niet verwijderd worden. De naam Admin is ook niet wijzigbaar.  Zie ook: ‘Filestation’. Stel voor deze gebruiker altijd een sterk wachtwoord in.

Wat wel kan (alleen vanaf DSM 3.1): een nieuwe gebruiker maken, en die aan de groep system default admin group toevoegen. Daarna kun je admin uitschakelen (disable this account).
Als je Photostation gebruikt: Voordat je in DSM admin uitschakelt, eerst even een admin user in Photostation aanmaken: 'instellen als beheerder' (kan ook later, maar dan moet je tijdelijk even admin inschakelen en weer uitschakelen).

Shares maken
-   Na het installeren / formatteren is alles leeg.
-   Bij de inrichting maak je allereerst shares (“hoofdmappen”)  aan, en ken je rechten voor gebruikers(groepen) toe aan die share(s).
-   Pas daarna kun je bestanden gaan overzetten vanaf je PC.

Hibernate
-   Hoe weet ik wanneer mijn schijven gaan slapen?
-   Met een energie verbruik meter
-   De status LED van je Synology gaat uit, de overige LEDs blijven aan.
-       Bij nieuwere types: status LED knippert langzaam, overige LEDs zijn uit.
-   Raadplegen van het log bestand messages (CLI command: more /var/log/messages)
-   Wat kan je schijven wakker maken (naast je eigen toegang): Er wordt van buiten toegang gezocht tot je webserver / Je schijven zijn niet hibernate compatible / Webalizer wil per uur bijwerken (deze instelling is te wijzigen) / en (veel) meer …. 

EZ-Internet
-   Hiermee kun je vanuit DSM je router instellen, bijvoorbeeld het openen van poorten voor je webserver. (EZ-internet is uitsluitend een tooltje dat wijzigingen in je router aanbrengt. Er wordt niets aangepast op je DS.).
-   DSM EZ-internet kent lang niet alle routers, wellicht ook die van jou niet. Geen nood: gebruik dan de Admin toegang tot je router (hoe: lees de manual van je router). Bijna net zo makkelijk. Log in op je router, ga naar Network | Forwarding (o.i.d.) en stuur de benodigde poort(en), bijvoorbeeld 80 voor internet toegang tot de webserver, door naar het interne IP adres van je Synology. Je hebt zo ook iets meer gevoel bij wát je doet. Elke extra open poort is immers een extra veiligheidsrisico.

Op <!-- m -->http://portforward.com<!-- m --> kun je specifieke informatie over jouw router, ook i.c.m. Synology, vinden. Wel een waarschuwing: portforward.com kan bij sommige routers melden: "The XYZ-123 will not allow you to forward enough ports, to run Synology DSxxx. You should try ...". Flauwekul: op vrijwel iedere router kunnen minstens 10 forwardrules worden ingesteld. Ruim genoeg voor de meeste gebruikers. Niks van aantrekken dus.

Geven van internet toegang tot je bestanden
-   Weet wát je openzet (welke shares, voor welke applicaties).
-   Zeker voor internet toegang tot de beheermodule (DSM). Vraag je af of je dat écht nodig hebt. Het enige dat iemand nodig heeft om dan toegang te krijgen is het wachtwoord van admin. En wie is iemand: Meer dan een miljard mensen.
-   Leesvoer: overweeg ook secure toegang (https i.p.v. http). Het gaat veel te ver om in dit topic hierop verder in te gaan.

Verplaatsen bestanden binnen NAS
-   Gebruik File Station van je Synology. Zo vinden alle acties binnen je NAS plaats. Bij gebruik van de (Windows) explorer is er veel nodeloos (en dus tijdrovend) dataverkeer tussen de NAS en de PC.

Filestation en remote toegang.
-   Handig voor remote access tot (sommige) shares. Helaas is de user Admin niet uit te sluiten van inloggen. Als je niet wilt dat er volledige remote Filestation toegang is tot je DS (met alle veiligheidsrisico’s dan dien), dan is er maar één oplossing: géén share rechten toekennen aan Admin. Voor alle lokale bestandshandelingen gebruik je dan een interne user. Die user geef je dan uiteraard geen Filestation toegang!
-   De default poort voor Filestation is 7000  (http) / 7001 (https). Voor remote toegang dien je deze poorten in je router open te zetten naar je Synology IP.

Iedereen kan met Filestation 'Mijn computer' zien?
Als iemand toegang tot je NAS heeft met Filestation, dan ziet hij daar onder Mijn computer de bestanden van zijn eigen PC. Dezelfde als die hij ziet met de Verkenner op zijn PC. Hij ziet dus niet de Mijn computer van jouw lokaal met de NAS verbonden PC.

Photostation.
-   Photostation kent zijn eigen gebruikers met bijbehorende rechten. Er is geen enkele relatie met de Synology gebruikers. Op één uitzondering na: de gebruiker Admin. Binnen Photostation heeft alleen de gebruiker Admin de mogelijkheid om (Photostation) gebruikers toe te voegen en rechten toe te kennen. Vanaf DSM 3.2 is het wel mogelijk om -in plaats van aparte Photostation users- de DSM users te gebruiken. Ik doe dat niet: al mijn Photostation users hoeven alleen Photostation te kunnen gebruiken. DS toegang hebben ze niet nodig, en krijgen ze zo dus niet.
-   Photostation zal in de praktijk vaak remote gebruikt worden. Zorg voor een sterk wachtwoord voor Admin!
-   Photostation gebruikt standaard poort 80 (de Web poort). Deze dien je in je router te forwarden naar je Synology IP.

Overzetten fotobestanden (hoe, en waarom duurt dat zo lang?)
-   Standaard wordt bij installatie de map Photo aangemaakt. Bij het overzetten van bestanden van je PC naar die map zal er altijd geconverteerd worden. Dat is een zeer langdurig gebeuren. Je Synology kan uren of zelfs dagen voor meer dan 90% bezig zijn met converteren (sinds DSM 3.2 is dit proces te pauzeren).
-   Remedie 1 (niet aanbevolen): Maak een andere share, met een andere naam. Plaats daar je foto’s in. (Je kunt dan niet gebruik maken van de Photostation mogelijkheden)
-   Remedie 2 (aanbevolen): Gebruik de Synology Assistent op je PC voor het overzetten van foto’s. De veel snellere processor van je PC doet dan het werk. (Hoe te werken met de Assistent: Het tabblad ‘Photo Uploader’ is standaard niet actief. Je dient eerst –met de voorkeuren    knop rechtsboven, het blauwe tandwieltje- dat tabblad te activeren)
-   Remedie 3 (zeer veel foto's, en een beperkte subset voor Photostation toegang): Pas dan een  combinatie toe van remedie 1 (alle bronbestanden), en remedie 2 (een paar kopieen van je bronbestanden)

Te behalen lees- schrijfsnelheid (PC / laptop en NAS aangesloten op router)
-   Het gaat hier om praktijkgemiddelden
-   Draadloos niet ‘N’: maximaal ongeveer 2,5 MB/s
-   Draadloos wel ‘N’: maximaal ongeveer 6,5 MB/s
-   Draadloos, 5 GHz (i.p.v. 2,4 GHz): maximaal ongeveer 12 MB/s. Alleen bruikbaar als alle apparaten om kunnen gaan met deze 5 GHz band.
-   Bedraad 100mbit router en / of 100 mbit ethernetkaart: maximaal ongeveer 11 MB/s
-   Bedraad gigabit (router en ethernetkaart): Alleen dan kun je tegen de beperkingen van jouw NAS aanlopen (DS210j: lezen 55-60 MB/s; schrijven 25-30 MB/s)
-   Is mijn NAS met gigabit verbonden? -> Synology DSM | Control Panel | System | Network | LAN tab. Kijk daar bij ‘Network Status’

Externe USB schijf: hoe formatteren
-   FAT32 is af te raden: maximale bestandsgrootte 4 GB
-   NTFS is af te raden: trage overdrachtsnelheid (zeker 3x trager dan EXT3 / EXT4)
-   EXT3 / EXT4 geeft de beste overdrachtsnelheid.
-   Voor een externe schijf verdient EXT3 de voorkeur. Dit geeft compatibiliteit naar Windows en bijvoorbeeld mediaspelers die EXT3 wel, maar EXT4 (nog) niet ondersteunen. Let wel: voor het kunnen lezen van een EXT3 volume met een Windows PC heb je een reader nodig. Leesvoer:    zoek bijvoorbeeld op ‘ext2explore’
-   Wil je zonder enige moeite je externe schijf direct op elke willekeurige Windows PC kunnen aansluiten? -> Kies dan NTFS (of zelfs FAT32 als het gaat om zeer oude PC’s). Accepteer dan wel de hierboven genoemde beperkingen.

Webserver (Webstation)
-   Activeren: Synology DSM | Control Panel | Network services | Web services | Enable Web Station. Dat is alles! (MySQL e/o PHP vereisen    extra instellingen).
-   Daarnaast dien je in je router de poort 80 te forwarden naar het LAN IP adres van je Synology. Dit is alleen nodig als je vanaf buiten (internet) de webserver wilt kunnen benaderen.
-   Als je statistieken wilt kun je eens kijken naar Google Analytics, of naar Webalizer (Webalizer is een door Synology ondersteund pakket en daar te downloaden). Webalizer werkt standaard elk uur de statistieken bij. Dit maakt ieder uur je schijven wakker.    Aanpassen: "/var/packages/Webalizer/scripts/start-stop-status".
-   Beveiliging: Als je wilt dat bezoekers eerst moeten inloggen, kijk dan eens naar de .htaccess mogelijkheden van de Apache webserver (zoek op de Official Synology Wiki op ‘htaccess’)

CLI (Command Line Interface)
-   Voor sommige aanpassingen ontkom je niet aan het bekijken / wijzigen van instellingen via de command line (de ‘DOS prompt’).
-   Installeer een Telnet / SSH client op je PC (bijvoorbeeld Putty: <!-- m -->http://www.putty.org<!-- m -->)
-   Inloggen client: Log in met ‘root’ (niet met ‘admin’). Wel met password van admin.
-   Bij het ingeven van het password zie je geen sterretje per ingevoerd karakter. Gewoon invoeren en afsluiten met Enter.
-   Lezen. Met het commando ‘more’ kun je de inhoud van een tekstbestand bekijken. Praktijkvoorbeeld: ‘more /var/log/messages’. Dit toont    het bestand ‘messages’.
-   Wijzigen. Tekst-editor: De vi editor is reeds geinstalleerd op je Synology. Voor uitleg: zoek op bijvoorbeeld: ‘basic vi commands’. Vi is een zeer ouderwetse editor. Je zet hiermee de eerste stapjes.
-   Als je een configuratiebestand gaat wijzigen: maak eerst een kopie! (commando: ‘cp sourcefile targetfile). En documenteer daarnaast je wijzigingen. Wijzigingen in standaard mappen kunnen bij een FW upgrade overschreven worden.

Backups, nut / noodzaak:
-   Een NAS: al je gegevens op één plek. Ideaal. Echter: op die éne plek weg, alles weg.
-   Maak daarom backups van alle gegevens die je niet kwijt wilt. (Hoe en met wat: er zijn meerdere mogelijkheden. Dit is afhankelijk van jouw situatie, en wat je wilt. Meer weten? Kijk onderaan voor meer leesvoer.)
-   Denk aan meerdere backup versies. Aan een technisch perfecte backup van een inmiddels kapot Word bestand heb je niks. Kijk voor je shares met dynamische data bijvoorbeeld eens naar Time Backup. Hiermee wordt elk (gewijzigd) bestand apart opgeslagen ('versioning'), en is uiteraard ook weer terug te halen. Ideaal voor bijvoorbeeld Office bestanden. 
-   Die backup (b.v. externe USB schijf; sync naar een andere NAS) dient bij voorkeur op een andere geografische locatie bewaard (denk aan brand / diefstal).
-   RAID is geen backup. Het beschermt alleen tegen een kapotte schijf.

Meer leesvoer, o.a.:
-   Dit forum! (maar dat ken je al)
-   Het Engelstalige forum: <!-- m -->http://forum.synology.com/enu/<!-- m -->
-   De Synology site: <!-- m -->http://www.synology.com/enu/index.php<!-- m -->
-   De Synology Wiki: <!-- m -->http://forum.synology.com/wiki/index.php/Home<!-- m -->
-   De website van Wizjos: <!-- m -->http://wizjos.endofinternet.net/synology/<!-- m -->
DS920+. 4x WD40EFRX. SHR. Btfrs
DS412+. 4x WD40EFRX, SHR, Btfrs (backup)
DS210J, 2x WD40EFRX, SHR, Ext4 (buiten gebruik)
Windows 10, Router EPC3940. Switch TP-Link TL-SG1008D Mede8er MED600X3D, UPS APC BX950MI-GR. HUMAX5200c

Offline Software onbekend

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 11
  • Berichten: 242
Re: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebru
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2010, 16:41:38 »
Misschien dat een mod dit als stickie in het forum kan zetten..
  • Mijn Synology: DS2415

Offline henkg

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 20
  • -Ontvangen: 155
  • Berichten: 727
Re: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebru
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2010, 16:53:17 »
Citaat van: "Software onbekend"
Misschien dat een mod dit als stickie in het forum kan zetten..
Wordt verzorgd. Heb (eerder overlegd met Bjorn) een PM naar Bjorn gedaan.
Vóórdat de stickie actief wordt (dan kan het niet meer), hebben jullie opmerkingen over kwaliteit / juistheid? (Ik hoop duidelijk geweest te ziin: Foutieve informatie is slechter dan géén informatie ...)
DS920+. 4x WD40EFRX. SHR. Btfrs
DS412+. 4x WD40EFRX, SHR, Btfrs (backup)
DS210J, 2x WD40EFRX, SHR, Ext4 (buiten gebruik)
Windows 10, Router EPC3940. Switch TP-Link TL-SG1008D Mede8er MED600X3D, UPS APC BX950MI-GR. HUMAX5200c

Offline wizjos

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 121
  • -Ontvangen: 179
  • Berichten: 1.984
Re: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebru
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2010, 17:25:42 »
Henk,

Allereerst mijn complimenten voor uitvoerig stuk proza!

Maar, een paar kleine opmerkingen bij de eerste keer doorlezen:
Citaat van: "henkg"
Hibernate
- De bovenste LED van je Synology gaat uit
Dit gaat op bij jouw type Synology (DS210j). Bij de mijne (een DS409+) bevinden de LED's zich op één rijtje... Als dan de bovenste uit moet gaan... Benoem liever wélke LED er uit gaat.

Citaat van: "henkg"
Externe USB schijf: hoe formatteren
- Voor een externe schijf verdient EXT3 de voorkeur. Dit geeft compatibiliteit naar Windows en bijvoorbeeld mediaspelers die EXT3 wel, maar EXT4 (nog) niet ondersteunen.
- Voor het kunnen lezen van een EXT3 volume met een Windows PC heb je een reader nodig. Leesvoer: zoek bijvoorbeeld op ‘ext2explore’
Deze twee regels zijn met elkaar in tegenspraak! EXT3 geeft juist GEEN compatibiliteit naar Windows en (zoals je op de tweede regel terecht opmerkt) er zal dus extra software geladen moeten worden op een Windows-machine om EXT3 schijven uit te kunnen lezen.

Citaat van: "henkg"
Webserver (Webstation)
- Daarnaast dien je in je router de poort 80 te forwarden naar het LAN IP adres van je Synology.
Dit gaat uiteraard enkel op als je de website op je Synology aan de buitenwereld ter beschikking wilt stellen. Als je je webpagina's enkel binnen je eigen netwerk wilt laten zien is dit niet nodig.

Citaat van: "henkg"
EZ-Internet
- Hiermee kun je vanuit DSM je router instellen, bijvoorbeeld het openen van poorten voor je webserver. DSM EZ-internet kent vrij weinig routers, wellicht ook die van jou niet. Geen nood: gebruik dan de Admin toegang tot je router. Bijna net zo makkelijk, en je hebt iets meer gevoel bij wát je doet. Elke extra open poort is immers een extra veiligheidsrisico.
Het stuk vanaf 'Geen nood' is mij onduidelijk. Dat over elke open poort is zeer correct!

Wat ik verder mis is een heel duidelijke opmerking (met hoofdletters, vet, in rood en wat verder nog maar opvalt) over de noodzaak tot het maken van backups! Veel onervaren gebruikers nemen abusievelijk aan dat hun systeem door RAID gevrijwaard is van mogelijke ellende door dataverlies. Niets is minder waar! Backups blijven (helaas) een noodzakelijk kwaad, ongeacht je type Synology en/of configuratie!

En als laatste een schaamteloos stukje reclame  :mrgreen: Op mijn eigen website staat ook het nodige over wat en hoe met je Synology dat zeker ook voor beginnende gebruikers bruikbare info kan opleveren.
Daarnaast is een link naar de officiële Synology wiki (je noemt 'm wel) ook handig. Evenals naar het int. forum.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Keep up the good work!

Groet,

Wizjos
Wizjos.


DS409+    4 x WD10EADS DSM 4.2-3243       [TEST]
DS214play 1 x WD20EARX DSM 6.1.4-15217-3  [PROD]
DS1513+   5 x WD80EFZX DSM 6.1.4-15217-5  [PROD]
RT1900ac               SRM 1.1.6-6931-1   [PROD]


Is RAID hetzelfde als een backup?
Goeie schijven voor je NAS? Neem Western Digital!

Offline Rdejo

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 16
Re: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebru
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2010, 09:52:25 »
Hartelijk dank voor deze zeer duidelijke uitleg/valkuilen.
Nooit eerder een NAS in huis gehad, maar wacht met smart op de nieuwe DS211+  !

Ik weet heel zeker dat ik met dezelfde beginners vragen zou gekomen,
nu ben ik in ieder geval al een beetje voorbereid.
 
Wat duurt wachten toch lang...   :(

Offline wizjos

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 121
  • -Ontvangen: 179
  • Berichten: 1.984
Re: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebru
« Reactie #5 Gepost op: 03 december 2010, 23:53:04 »
Citaat van: "Rdejo"
Wat duurt wachten toch lang...   :(
Geen groter genot dan uitgesteld genot :mrgreen:
Kun je je alvast inlezen in Linux...
Wizjos.


DS409+    4 x WD10EADS DSM 4.2-3243       [TEST]
DS214play 1 x WD20EARX DSM 6.1.4-15217-3  [PROD]
DS1513+   5 x WD80EFZX DSM 6.1.4-15217-5  [PROD]
RT1900ac               SRM 1.1.6-6931-1   [PROD]


Is RAID hetzelfde als een backup?
Goeie schijven voor je NAS? Neem Western Digital!

Offline wizjos

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 121
  • -Ontvangen: 179
  • Berichten: 1.984
Re: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebru
« Reactie #6 Gepost op: 03 december 2010, 23:55:14 »
@henkg,

Henk, hoe lijkt het? Komen er nog aanvullingen, opmerkingen, coorecties binnen? Zie die van mij er nog niet in verwerkt :(

Wizjos
Wizjos.


DS409+    4 x WD10EADS DSM 4.2-3243       [TEST]
DS214play 1 x WD20EARX DSM 6.1.4-15217-3  [PROD]
DS1513+   5 x WD80EFZX DSM 6.1.4-15217-5  [PROD]
RT1900ac               SRM 1.1.6-6931-1   [PROD]


Is RAID hetzelfde als een backup?
Goeie schijven voor je NAS? Neem Western Digital!

Offline henkg

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 20
  • -Ontvangen: 155
  • Berichten: 727
Re: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebru
« Reactie #7 Gepost op: 04 december 2010, 14:41:04 »
@all:
In OP diverse aanscherpingen (o.a. Photostation remedie 3; gevaar remote toegang tot DSM) aangebracht
Adviezen van Wizjos verwerkt
@Wizjos: Jaja, nu aangepast. Doordeweeks druk met werk (werk =~ betaalde, geheel andere hobby). En voor die reclame stuur ik je een PM met mijn bankrekeningnummer  :)
DS920+. 4x WD40EFRX. SHR. Btfrs
DS412+. 4x WD40EFRX, SHR, Btfrs (backup)
DS210J, 2x WD40EFRX, SHR, Ext4 (buiten gebruik)
Windows 10, Router EPC3940. Switch TP-Link TL-SG1008D Mede8er MED600X3D, UPS APC BX950MI-GR. HUMAX5200c

Offline wizjos

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 121
  • -Ontvangen: 179
  • Berichten: 1.984
Re: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebru
« Reactie #8 Gepost op: 04 december 2010, 14:45:46 »
Citaat van: "henkg"
En voor die reclame stuur ik je een PM met mijn bankrekeningnummer  :)
LOL!  :mrgreen:

Geef maar aan als je er tevreden mee bent... Kunnen we 'm alsnog locken.

Wizjos
Wizjos.


DS409+    4 x WD10EADS DSM 4.2-3243       [TEST]
DS214play 1 x WD20EARX DSM 6.1.4-15217-3  [PROD]
DS1513+   5 x WD80EFZX DSM 6.1.4-15217-5  [PROD]
RT1900ac               SRM 1.1.6-6931-1   [PROD]


Is RAID hetzelfde als een backup?
Goeie schijven voor je NAS? Neem Western Digital!

Offline aadvanelten

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 74
Re: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebru
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2010, 20:57:01 »
Een heerlijk stuk documentatie /leesvoer!!!
Dankjewel!

Mvg Aad

Offline HugoB

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
Re: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebru
« Reactie #10 Gepost op: 02 februari 2011, 21:19:31 »
Beste mensen,

Bij mijn afwegingen om tot de aanschaf van een NAS over te gaan hoort dit forum. Als non-expert geeft het mij vertrouwen dat dit forum bestaat en zo intensief gebruikt wordt.

Morgen ontvang ik mijn eerste NAS, de DS111.
Heb de beginnersvragen doorgelezen en zometeen de handleiding.

1.als ik de meest recente software wil installeren zoals geadviseerd, brand ik deze op een cd neem ik aan.
Moet ik de bestanden dan eerst uitpakken (un-rarren)?

Alvast dank voor een antwoord.

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.980
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebru
« Reactie #11 Gepost op: 02 februari 2011, 23:43:56 »
Citaat van: "HugoB"
1.als ik de meest recente software wil installeren zoals geadviseerd, brand ik deze op een cd neem ik aan.
Moet ik de bestanden dan eerst uitpakken (un-rarren)?

Als je DS111 nieuw is staat er al een vrij nieuwe versie van de software op.
Maar je haalt de laatste versie van de Synology site op en zet dit op je PC.
In het configuratiescherm van de DS111 kan je een upgrade van de software doen, je wijst gewoon de file aan die op je PC staat.
Ding is even een tijdje bezig en dan is het klaar.
Je hoeft niets op een CD te branden.

Ging bij mij vorige week heel gemakkelijk, was mijn eerste actie met een DS111  8)
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline klad70

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 38
Re: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebru
« Reactie #12 Gepost op: 08 april 2011, 17:27:05 »
Citaat van: "henkg"
Gebruik de bijgeleverde CD niet, maar download gelijk de nieuwste firmware, de nieuwste Synology assistant, en de meest recente users    guide van http://www.synology.com, en installeer die.
Downloaden FW: kies eerst je DS type op de Synology download pagina, anders krijg je software bedoeld voor een ander type.

Voor ervaren gebruikers misschien een overbodige vraag, maar een NAS is voor mij compleet onbekend terrein.
Na het selecteren van het DS type (DS 211) komt er een hele lijst met downloads: DSM - Synology Assistant (Windows) - Download Redirector (Windows) - Data Replicator 3, en daarna nog een rits met Packages.

Welke downloads zijn noodzakelijk, en in welke volgorde, of maakt dit niets uit ?

Bvd,
klad

Offline henkg

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 20
  • -Ontvangen: 155
  • Berichten: 727
Re: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebru
« Reactie #13 Gepost op: 08 april 2011, 18:15:05 »
Citaat van: "klad70"
Welke downloads zijn noodzakelijk, en in welke volgorde, of maakt dit niets uit ?
Een recente Quick installation guide en een User's guide zijn wel handig. Meest recente versie downloaden, en eerst lezen!
Overige downloads:
- Voor installeren op je PC: De Synology Assistant.
- Firmware DS : DSM.
- De rest is in eerste instantie niet relevant.
Volgorde? / Wat doet wat? -> Na lezen guides (echt eerst "even" doen),  wordt dat wel duidelijk.
DS920+. 4x WD40EFRX. SHR. Btfrs
DS412+. 4x WD40EFRX, SHR, Btfrs (backup)
DS210J, 2x WD40EFRX, SHR, Ext4 (buiten gebruik)
Windows 10, Router EPC3940. Switch TP-Link TL-SG1008D Mede8er MED600X3D, UPS APC BX950MI-GR. HUMAX5200c

Offline klad70

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 38
Re: Eerste NAS. Beginnersvragen en antwoorden v.e. medegebru
« Reactie #14 Gepost op: 08 april 2011, 21:47:38 »
Henkg,
Bedankt voor de snelle respons. Ik was inderdaad begonnen met het lezen van de handleiding (snelle installatiegids). Maar omdat jouw stappenplan afwijkt van de handleiding (installatie CD) werd ik wat onzeker  :? .
De NAS DS211 is nu aangesloten en ik zal als eerste beginnen met het downloaden van de Synology Assistant en DSM op de Synology website.


 

Eerste nas.. Waarschijnlijk DS414

Gestart door huibhuibBoard Aankoopadvies

Reacties: 1
Gelezen: 1365
Laatste bericht 26 december 2013, 10:23:21
door thecell
Problemen bij eerste installatie Wordpress

Gestart door janscherdersBoard Wordpress package

Reacties: 8
Gelezen: 4673
Laatste bericht 11 september 2017, 17:09:45
door Wyodor
Eerste opstart DS718+ loopt onmiddellijk fout: geen volume gemaakt

Gestart door RihoNASBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 1184
Laatste bericht 06 november 2018, 11:15:58
door RihoNAS
Mijn eerste NAS +instellen VPN Server

Gestart door DoctorEvil78Board Aankoopadvies

Reacties: 5
Gelezen: 3176
Laatste bericht 19 mei 2014, 20:56:42
door gertjan1963
M'n eerste blog gemaakt en wat vragen

Gestart door Beyond_lifeBoard Photo Station / Photos

Reacties: 7
Gelezen: 3142
Laatste bericht 15 augustus 2010, 20:57:11
door Beyond_life