Synology-Forum.nl
Algemeen => Aankoopadvies => Topic gestart door: Underlyingglitch op 29 oktober 2018, 13:59:00
-
Hallo forumleden,
Ik heb momenteel een DS115j met 1x 3TB HDD schijf. Deze hoeveelheid opslag is prima, alleen is mijn NAS veel te traag. Voorbeeld: inloggen op DSM duurt gemiddeld 3 min. en updaten van packages is helemaal niet meer mogelijk (installeren van nieuwe packages ook niet trouwens...) Nu wil ik eigenlijk een nieuwe NAS, die sneller is, en waar ik het volgende mee wil doen:
- Bestandsserver
- Fotoserver
- Het runnen van packages zoals Chat etc.
Ik wil deze NAS delen met familie en een aantal vrienden. Accounts: ongeveer 10-15, gelijktijdige verbindingen: rond de 5
Ik heb op de website van synology gekeken onder NAS vergelijker, daar kwam de DS218/DS218+ uit. Ik zou hier 1 nieuwe 3TB HDD bij kopen, en na het overzetten van alle data, de oude disk erbij voegen. Wat raden jullie aan?
P.s. Kan dit ook een netwerkprobleem zijn? Mijn WiFi is niet zo geweldig, maar mijn NAS zit met een CAT7 kabel op mijn modem aangesloten. Als dit een netwerkprobleem kan zijn, dan koop ik waarschijnlijk geen nieuwe NAS, maar ga ik investeren in een beter netwerk (de nieuwe NAS zou dan ook problemen geven namelijk....)
Alvast bedankt!
-
Als je Syno bekabeld verbonden is dan zou het updaten en installeren van packages geen probleem mogen zijn.
Een j is geen topmodel maar zo te zien - voor hetgeen je het gebruikt - is dat voldoende. Tenzij je aan 5 accounts tegelijkertijd video-bestanden gaat delen, dat kan een bottleneck zijn.
Zijn de netwerkinstellingen wel goed? Log je in via wifi? Zoja: probeer eens met een kabel en kijk of dit beter/sneller gaat.
Wat de eventuele migratie betreft: ik zou de procedure volgen om de oude schijf in de nieuwe Syno over te zetten en daarna de nieuwe er bij zetten. Spaart je veel werk. Tenzij je met een cleane installatie wenst te beginnen.
-
Migreren van een 1-bay nas naar een grotere nas gaat toch niet?
-
Klopt, dat komt omdat een 1Bay een andere partitie indeling heeft dan een 2Bay of meer.
-
Voorbeeld: inloggen op DSM duurt gemiddeld 3 min. en updaten van packages is helemaal niet meer mogelijk
Zou ik toch eens eerst je netwerk nakijken.
CAT7 zegt niet zoveel als één kerndraadje van de 8 niet goed is. Bovendien is er zoveel rotzooi op de markt (https://www.youtube.com/watch?v=ojFPdg7DGvk&feature=youtu.be&=&t=100) aan kabels, dat je wel heel zeker moet zijn dat je kabels van een betrouwbare leverancier hebt gekocht. De opdruk zegt niet zoveel meer tegenwoordig.
Controleer de kabels in je netwerk minimaal met een kabeltester (https://www.allekabels.nl/netwerk-kabel-tester/187/2231/netwerk-kabeltester.html).
Mocht je toevallig ook nog een managed switch gebruiken van Netgear, zit daar een ingebouwde kabeltester in.
Die meet niet alleen op foute draadcontacten, maar als het materiaal van een kabel niet toereikend is,
(bijv. samenstelling kerndraden uit CCA (https://en.wikipedia.org/wiki/Copper-clad_aluminium_wire) = aluminium met een dun laagje koper),
worden die kabels ook opgemerkt als "verkeerd".
-
Bedankt voor alle reacties. Ik heb niet het idee dat het aan de kabel kan liggen, bij de andere kabel deed hij het niet veel beter. Netwerk zou op zich kunnen. Ik zat te denken:
1 nieuwe HDD disk in de nieuwe DS218+ en alle data overzetten via FTP ofzo (is niet zo veel). Vervolgens de oude HDD disk er bij doen en formatteren. Maak ik nu een denkfout?
-
1 nieuwe HDD disk in de nieuwe DS218+ en alle data overzetten via FTP ofzo
Je kunt dit idd doen via File Station (nieuwe NAS): Gereedschap > Externe verbinding en FTP gebruiken, je krijgt dan all gedeelde mappen te zien van de DS115j en kan je kopiëren.
Vervolgens de oude HDD disk er bij doen en formatteren.
Je hoeft alleen maar de partities te verwijderen via de PC (USB Dock of USB Behuizing of in de PC zelf even koppelen aan SATA) b.v.
-
Bedankt voor alle reacties. Ik heb niet het idee dat het aan de kabel kan liggen, bij de andere kabel deed hij het niet veel beter.
Als die andere kabel een vergelijkbare "probleemkabel" is die valt onder een dezelfde "rotzooi" categorie die ik benoemde,
zal dat niet zoveel verschil uitmaken. Eerst zorgen dat je netwerk in orde is. Dat inloggen 3 minuten duurt is al niet normaal.
Waar komen je kabels vandaan?
-
Dat inloggen 3 minuten duurt is al niet normaal.
Dat is idd echt niet normaal.
Als TEST zou je de NAS aan de PC kunnen hangen, maar ja, dan heb je ook een betrouwbare UTP-kabel nodig echter, je sluit wel je totale netwerk uit.
-
Ik koop al mijn kabels bij allekabels.nl (lijkt mij betrouwbaar, maar weet ik niet zeker.
-
Als je even exact aangeeft welke kabel je destijds gekocht hebt....?
Maar zoals eerder ook al aangegeven moeten de kabeladers wel 100% kopers zijn voor optimaal resultaat.
De aangehaalde kabel-testers testen alleen of er een verbinding KAN zijn over de aders, niet met welke snelheden dit gaat. Het KAN werken, maar ook weer niet...
CCA (Copper Clad Aluminium) en CCS (Copper Clad Steel) is gewoon bagger voor een fatsoenlijk werkend LAN.
Ik zou die meuk in ieder geval niet in huis willen halen...
-
Als TEST zou je de NAS aan de PC kunnen hangen, maar ja, dan heb je ook een betrouwbare UTP-kabel nodig echter, je sluit wel je totale netwerk uit.
Gebruik de kabel eens die bij je NAS geleverd is of, gaat iemand nu beweren dat niet betrouwbaar is. ;D
-
Ik koop al mijn kabels bij allekabels.nl (lijkt mij betrouwbaar, maar weet ik niet zeker.
Dat zegt niet zoveel.
Zij verkopen "officieel" volledig legaal ook kabels die naar IMO niet voldoen. "Handel is handel".
Bij die kabels staat er keurig netjes bij dat het om "CCA" kabels gaat. Het "kan" goed gaan, maar evengoed fout.
(Bijv. die kabels te strak in scherpe bochtjes leggen, --doordat aluminium bros is--, grote kans dat je daarmee zwakke plekken in de kabel krijgt.
Op de "buitenbocht" trek je het materiaal als het ware uit elkaar. Precies bij het oppervlak waar koper zit, trek je dat dus "los").
Bij aankoop is het dus zaak heel goed op te letten bij de specificaties welke kabels uit hun assortiment je afneemt.
Bijv. de eerst opeenvolgende web-pagina's met pakweg 250 stuks vermelde Cat6 kabels < HIER > (https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=cat6) is allemaal CCA.
Bij Cat7 bestaan ze kennelijk wel allemaal met koperen (Cu) kerndraden (zie HIER (https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=cat7)).
Maar dan nog is het eerste wat je zou moeten doen, kabels met een kabeltester testen.
Nieuw uit de dicht gesealde verpakking gehaald en getest, ben ik echt wel eens foute kabels tegen gekomen.
Onlangs op het forum bij Telfort (https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/nieuwe-klant-en-aankoop-geschikte-switch-78371/index1.html#post653285) met iemand met een "Netgear managed switch", met meer verfijnde elektronische kabeltest functies,
voldeden 5 kabels niet van de 25 die hij daarmee aan een test onderwierp, ofwel 20%.
Let wel, het is niet gezegd DAT het persé aan die kabels ligt?
Het zou evengoed aan een slechte netwerkkaart kunnen liggen van een PC, of foutje in de drivers?
Maar gezien je kennelijk een slechte netwerkconnectie hebt, is het zaak dat eerst beter na te lopen en op te lossen.
Als het inloggen allemaal weer normaal loopt, kun je verder kijken of het nodig is een NAS te vernieuwen.
(Bij mijn ex staat nog een oude DS213j. Geen enkel probleem om in te loggen via VPN, familie foto's te bekijken of wat dies meer).
-
Gebruik de kabel eens die bij je NAS geleverd is of, gaat iemand nu beweren dat niet betrouwbaar is. ;D
Toen ik de originele meegeleverde kabel gebruikte was het niet veel beter.....
-
NAS aan de PC?
-
Nee, gewoon op netwerk.... Als ik mijn NAS aan de PC aansluit, maak ik dan niet alle netwerkinstellingen kapot??? (Dat duurde nogal lang voordat ik alles had ingesteld....)
-
Nee hoor, je kan de NAS gewoon aan je aansluiten.