Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Audio Station => Topic gestart door: Tien op 21 januari 2015, 14:27:58

Titel: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 21 januari 2015, 14:27:58
Hallo. Ik zit met een heel ergerlijk probleem. Als ik via mijn DS214play muziek afspeel via de USB DAC (digitaal), dan hoor ik bij sommige (bepaalde, wat hardere nummers) getik en gekraak bij hardere bassen (dus een soort overmoduleren). Ik heb op zolder als (sync)backup een DS111 met dezeflde DAC staan en ook dezelfde receiver en raad eens wat: daar is het probleem niet.

Wat heb ik gedaan?
Ik heb de DAC's en de kabels allemaal omgewisseld gehad en dat loste niets op.
Ik heb op beiden de analoge uitgangen geprobeerd en alleen bij de DS214play kraakt het (dus ook analoog).
Ik heb de bronbestanden gecontroleerd (geen gekraak met andere media)
Ik heb op de DS214play alle andere USB aansluitingen geprobeerd - geen resultaat.

Het lijkt dus aan de play te liggen. Aan de andere kant heeft het wel ooit goed gewerkt.

Dus ik ben hééél benieuwd naar je reactie.
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 22 januari 2015, 12:04:28
dan maar ticket aangemaakt
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 14 februari 2015, 21:41:27
GRRRRRRRRRRR (nog zacht uitgedrukt)

=========================


According to our developers, they've noticed that you have installed some optware and/or 3rd party software:

domoticz
sabnzbd

As these haven't been tested and supported by DSM, we couldn't guarantee compatibility and proper functioning of DSM.
3rd party software / optware has been known to cause strange behavior on DSM. Could you help our developers narrow down the issue by uninstalling unofficial 3rd party software following below steps?:

If you install 3rd-party software like ipkg, we will suggest that you make a reset by the below method to get a fresh system (follow the firmware reinstall method).
Please carefully read the disclaimer:
http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_Reset_the_Synology_System

If the problem still persists after installing a clean DSM system, please let me know and send us the latest audio and kernel log.
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Birdy op 14 februari 2015, 22:08:18
If you install 3rd-party software like ipkg, we will suggest that you make a reset by the below method to get a fresh system (follow the firmware reinstall method).

Ik heb op zolder als (sync)backup een DS111 met dezeflde DAC staan en ook dezelfde receiver en raad eens wat: daar is het probleem niet.

Misschien heeft Synology wel gelijk ? Heb je daar soms geen ipkg op geïnstalleerd ?

Maar goed, wat IK zou doen is je DS214play-set (dus incl. DAC, kabel(s) en wat nog meer daarbij hoort) boven testen en eventueel de DS111-set beneden testen.
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 14 februari 2015, 22:15:46
Dank je voor je reactie.

Dat heb ik gedaan; alles Nassen, kabels die er toe doen, beide dacs omgewisseld en getest op álle uit te wisselen manieren....

Het enige wat ik me nu nog kan bedenken is dat ik ooit een tweede schijf heb bijgeplaatst (als tweede diskgroep en tweede volume dus geen SHR en raid) maar in de tussentijd zijn er ook 4 updates geweest van DSM 5.
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Pippin op 14 februari 2015, 22:27:59
Geen oplossing maar zou het kunnen zijn dat bij die updates ook de USB driver zaten...
Zou zo niets anders meer kunnen bedenken.
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 14 februari 2015, 22:33:44
Hoe kan ik dat zien (en terugdraaien)?
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 14 februari 2015, 22:36:03
@Birdy

Kan ik een verse install doen zonder data verlies van de disks? De link die Synology mij geeft lijkt erop aan te sturen dat ook de schijven schoon moeten zijn (of gaan worden), of lees ik het verkeerd?
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Birdy op 14 februari 2015, 22:42:02
Hm....sturen ze de WiKi versie  ::)
Maar goed, als je hoofdstuk "How to conduct the firmware reinstall of the Synology product" gebruikt dan herinstalleer je DSM zonder gebruikers data verlies.

Hier de link waarin e.e.a. moderner en duidelijker wordt besproken, kies voor Punt 3 "Opnieuw instellen om het besturingssysteem opnieuw te installeren" (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493)
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 14 februari 2015, 22:47:39
naja, dan ga ik dat inderdaad maar doen, met het risico dat ik van het kastje naar de muur word gestuurd door het Synology team ;-)
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Pippin op 14 februari 2015, 22:48:29
Hoe je dat kunt controleren weet ik niet maar het kan goed een latency probleem zijn die veroorzaakt wordt door driver.
Maar het kan ook een package zijn. Heb je geprobeerd packages uit te schakelen?
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 14 februari 2015, 22:50:29
yep, alleen kan ik Phyton niet uitschakelen maar alleen verwijderen (en dat kan alleen als ik ook SABnzbd verwijder, ook al is deze uitgeschakeld). Dat zou nog een tussenstap kunnen zijn. Als dat het is, zou ik dat wel irritant vinden want dan zou ik deze packages dus niet (MEER!) kunnen draaien.
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Birdy op 14 februari 2015, 22:55:14
naja, dan ga ik dat inderdaad maar doen, met het risico dat ik van het kastje naar de muur word gestuurd door het Synology team ;-)

Wie weet heb je Synology niet meer nodig daarna en is het probleem hiermee opgelost  ;)
Overigens, vergeet niet om een backup te maken van je configuratie, deze kun je weer restoren na de herinstallatie:

[attachimg=1]

Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Pippin op 14 februari 2015, 23:07:42
Driver voor de USB DAC kun je een update geven of een versie terug gaan?
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Ben(V) op 15 februari 2015, 09:57:49
Het klink alsof je last hebt van een aardlus.
Heeft die DAC een eigen stroomvoorziening of wordt hij vanuit de USB poort gevoed?

USB kabels hebben hele dunne draadjes en vormen een weerstand al is het maar enkel honderden milliohm.
De variatie in de stroom die hij levert veroorzaakt deze aardlus storing, die jij op het analoge deel van de DAC als stoorgeluid waarneemt.

Is jouw Nas op een of andere manier op aarde aangesloten en je audio systeem ook?
Probeer in dat geval de powerstekkers zo dicht mogelijk bij elkaar in dezelfde powerslof te steken.
Als er ergens in de keten op twee plekken geaard wordt kan dit verschijnsel optreden.
Dat het met de andere NAS niet gebreurd komt simpelweg dat de bron van de storing (de digitale electronica is je NAS) anders is.

Een USB hub met een eigen voedig zou misschien ook kunnen helpen of zelf een USB kabel maken met dikke draden voor de voeding.

Je kunt ook zoiets aanschaffen.
https://electronics-shop.dk/galvanically_usb_isolation.htm?currency=EUR
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Pippin op 15 februari 2015, 10:23:07
Dat zou ook nog mogelijk kunnen zijn al zou je dan naar mijn weten een 50HZ brom moeten horen.
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Ben(V) op 15 februari 2015, 10:30:53
Nee digitale audio heeft geen last van 50Hz.
Alle digitale apparatuur heeft schakelende voedingen die op een veel hogere freuentie werken.
Het is echt de stroomvariatie in de USB kabel en die varieert met de schakelsnelheid van je DAC.
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Pippin op 15 februari 2015, 10:35:11
Dus ik kom uit het stenen tijdperk  :lol:
Maar snap het nu..
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 15 februari 2015, 22:07:17
Bedankt voor het meedenken.
Die aardlus is een interessante (de 50hz brom ook maar als ik de versterker uitschakel en loskoppel en de koptelefoon in de DAC duw, is het gekraak en getik er ook). Het lijkt op een soort overmoduleren. De DAC heeft geen eigen voeding maar morgen ga ik eens met een lang verlengsnoer de NAS op een andere groep gooien. Ik heb ook nog een usb-naar-dac-stekker ipv een kabel (was van een of andere reserve accu voor telefoon); die zal ik ook eens aansluiten ipv de kabel. En nu ik toch bezig ben: er is idd wel een tijdje geleden een Humax (met coax) op dezelfde stroomgroep en audio-apparaat aangesloten.
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Ben(V) op 16 februari 2015, 09:34:31
Doe geen moeite als het getik en gekraak er ook is als je een koptelefoon aansluit dan kan het geen aardlus zijn.

Overigens is de oplossing voor een aardlus niet aansluiten op een andere groep, de weerstand in de lus wordt dan alleen maar groter en de storingsignalen dus ook.
Aardlussen pak je aan door alles op een punt te aarden, dus de stekkers zo dicht mogelijk bij elkaar en een galvanische scheiding tussen je NAS en je DAC (of tusssen je DAC en je versterker).

Ik vrees dat je probleem ontstaat door de digitale ruis die je NAS produceert, dat zal per NAS verschillen.
Is denk ik alleen op te lossen met een DAC die beter filtert.
Welke merk en type DAC heb je?

PS Overmoduleren door een digitaal signaal kan niet. Als hij overmoduleert is die DAC niet goed en zal hij dat bij elke bron doen.
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 16 februari 2015, 11:22:40
Hoi, het betreft een ESI Dr. DAC nano die het dus wel altijd goed gedaan heeft op de 214play. Sterker nog, ik heb er twee en als ik ze uitwissel (ook de kabels heen en weer getest), blijft het 'klinkt als overmoduleren en het is ook alleen bij sommige nummers die hoog in de bass volume zitten' - alleen op de play dus. Dezelfde DAC zit op mijn DS111 waar het probleem met dezelfde muziek-data zich niet voor doet.

Conclusie: mijn NAS is na wat updates digitale ruis gaan produceren?

ps: ik gebruik de DAC van mijn receiver dus hij 'lust' alles digitaal door naar mijn receiver (uiteraard heb ik ook de analoge uitgang getest met koptelefoon en daar is het probleem ook).
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Pippin op 17 februari 2015, 09:48:27
Zo te lezen zit het zeker in de NAS en als je eerst geen last hebt gehad is het een (driver) update geweest of misschien wel een hardware issue.
Weet je trouwens nu zeker dat het niet aan een package ligt?
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Ben(V) op 17 februari 2015, 10:59:49
Ik weet niet of je de USB poort aan de voorkant of aan de achterkant gebruikt, maar je zou nog eens kunnen proberen daar te switchen.
Verder kun je nog even proberen om de HQ optie in je NAS uit te zetten. Dan schakelt hij naar 16bit terug in plaats van 24bit.
Als je mp3 audio afspeelt heeft 24bit toch geen zin, als je flac gebruikt wel natuurlijk.
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 17 februari 2015, 11:21:06
Mooie trechter Ben. Als ik idd HQ uitzet in Audiostation, is het weg! Het gekraak blijkt als HQ aan staat ook idd alleen bij nrs voor te komen van lagere kwaliteit (dus flac, 24bit, etc gaat wel goed).

Ik zal dus moeten kiezen: de oude mp3's eruit of alles op 16 bits luisteren (waar je gemiddeld het verschil niet hoort in een druk huishouden).
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Ben(V) op 17 februari 2015, 13:33:14
Blijkbaar gaat het upsamplen naar 24 bit niet vlekkeloos.
Zou dit toch maar op je ticket  bij Synolgy melden.
Zou toch niet moeten gebeuren.
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 20 februari 2015, 12:51:00
Hm....sturen ze de WiKi versie  ::)
Maar goed, als je hoofdstuk "How to conduct the firmware reinstall of the Synology product" gebruikt dan herinstalleer je DSM zonder gebruikers data verlies.

Hier de link waarin e.e.a. moderner en duidelijker wordt besproken, kies voor Punt 3 "Opnieuw instellen om het besturingssysteem opnieuw te installeren" (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493)

Dit werkt idd erg relaxed!
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Birdy op 20 februari 2015, 13:33:25
Dus hiermee het getik/gekraak in HQ muziek verdwenen ?
Das mooi dan  :!:
Veel luister plezier maar weer  ;D
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 20 februari 2015, 13:38:43
hohoho nee nee nee. Dát is er nog. Enkel jouw methode om een schone install te doen met behoud van data en rechten (vandaar citaat) verdient een pluim.

Upsample problemen zijn er nog maar misschien wil support me nu wel verder helpen met de nieuwe logs zonder 3th party packages.....
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Birdy op 20 februari 2015, 13:44:14
Ohhhhhhhhh...jammer voor je....succes met Support dan, nu moeten ze je wel verder helpen inderdaad.  ;)
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 21 februari 2015, 20:39:04
Synology support reageert niet meer, ondanks mail van mij met versie install-logs etc etc. Iemand ervaring met hoe het daar werkt (is het een feestweek zoals carnaval of zo)? Nieuwe ticket doen?
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Birdy op 21 februari 2015, 20:51:28
Nieuwjaar ?

Het is wel Taiwan (maar valt onder Republiek China):

Citaat
donderdag 19 februari 2015
Chinees Nieuwjaar
Het Chinese jaar begint op de tweede nieuwe maan na de zonnewende van 21 december. Dit kan niet voor 21 januari en niet na 20 februari gebeuren. Ook: het begin van het Lentefestival (Ch'un-chieh) of Xin Nian (Nieuwjaar).
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 21 februari 2015, 20:55:35
verder dan een of ander lente festival (Geit   Wei   1 februari 2003   19 februari 2015) kom ik niet.... maar dan zou een autorespond niet ongebruikelijk zijn
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Birdy op 21 februari 2015, 20:56:37
Klop, dat zou wel zo netjes zijn. 8)
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: DrBean op 21 februari 2015, 21:38:06
Chinees nieuwjaar idd. Ze zullen met een zeer minimale bezetting draaien in die periode.
Ah...Ik zie dat het op de website als "Special Note" staat vermeld: https://www.synology.com/en-global/company/contact_us
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 22 februari 2015, 07:38:28
ik zie het nu ja. Nou ja, ik hoop dat als ze klaar zijn met sterretjes en muggescheten afsteken er iemand een keer naar kijkt...
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Tien op 20 maart 2015, 12:11:41
We zijn inmiddels een maandje verder maar vind het toch leuk om te melden dat ik al die tijd met support van Synology in contact ben geweest. Eerst vroegen ze me een aantal nummers te mailen waarbij het probleem zich voordeed. Daarna hebben ze om de beurt allerlei proef-audiostations op mijn NAS gezet (met mijn permissie) en mij bij iedere versie om feedback gevraagd. De laatste, die van vandaag, doet het uitstekend. Vooralsnog opgelost met een beetje geduld maar met veel tevredenheid! (ik heb ze wel om een spk backup gevraagd voor als toekomstige updates roet in het eten gooien)....


Weet iemand hoe ik zelf een geïnstalleerde package (in dit geval Audiostation) kan bewaren/backuppen?
Titel: Re: Getik/gekraak in HQ muziek (geen streaming probleem)
Bericht door: Ben(V) op 20 maart 2015, 12:37:40
Top dat het nu goed werkt.
Ik blijf onder de indruk van de service van Synology.
De meeste bedrijven zouden geroepen hebben "sorry het zal wel aan uw DAC liggen"

Ik heb geen idee hoe je er weer een package van kunt maken, maar ik zou in ieder geval de hele tree onder /volume1/@appstore/audiostation veilg stellen.
Daar zit in ieder geval de applicatie in.

Je zou ook nog even naar de datums van de bestanden daarin kunnen kijken, kun je misschien zien welke ze gewijzigd hebben.