Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Cloud Station & Drive => Topic gestart door: Tamino op 09 januari 2016, 18:25:52
-
Beste,
Ik heb hetzelfde probleem als vele voor mij hebben/hadden, namelijk dat schijf vol loopt bij gebruik van Cloudstation.
Ik heb er al meerdere dingen over gelezen waaronder het artikel "Cloud prullenbak legen" van Briolet.
Ik heb met het administrator account in de instellingen van het Cloudstation "Instelling voor maximum aantal versies" terug gezet van 32 naar 1. Daarnaast heb ik voor de folder "Cloudstation_Windows" het maximum aantal versies op 0 gezet. (zie bijgevoegde screenshot "Max aantal versies per folder.png").
Daarna heb ik in "Versiegeschiedenis" van de Cloudstation op de NAS op "Versiedatabase wissen" geklikt. Deze wist (zoals aangegeven door Briolet) alleen de gewiste files. Omdat ik nu voor de eerste keer Cloudstation heb geactiveerd voor mijn Windows PC zijn dit niet zoveel bestanden en levert "Versiedatabase wissen" klikken zo goed als niets op.
De menu optie "Verwijder Alles" onder Actie heb ik echter niet. Niet onder het administrator account als onder het account waaronder ik Cloudstation draai op de Windows PC. Zie ook "Cloudstation met administrator account.png" en "Cloudstation met account waar Cloudstation op Windows client draait.png"
"Cloudstation_Windows" is de enige folder op volume 2. Mijn Volume 2 is 1,5 Terabyte groot. Daarvan is 1 Terabyte nu in gebruik.
De folder die met Cloudstation gesynchroniseerd wordt is nog geen 500GB groot. Er is dus zeker 500GB in gebruik door iets wat niet zichtbaar is in File Station. Ik verwacht dat dit Cloudstation is. Ik hoop dat iemand me kan adviseren in hoe ik dit op kan schonen. Met wat ik tot nu toe gevonden heb op o.a. dit forum lukt het mij helaas niet.
Note : Ik heb de wijzigingen zoals hierboven beschreven toegepast terwijl Cloudstation nog bezig was met de initiële synchronisatie van de Windows PC folder (niet meer dan 500GB). Op het moment van schrijven loopt deze initiële synchronisatie nog steeds.
Mijn Synology : DS210J
Schijven : 2 x 1,5 Terra Byte (geen mirror)
DSM 5.2-5644 Update 1
Alvast bedankt!
Tamino
-
Het is nooit een goed idee om dingen aan te passen terwijl er nog synchronisaties lopen.
Verder moet je er rekenig mee houden dat ook al zet je het versie nummer op nul dan zal cloudstation toch altijd nog twee versies van elk bestand op je Nas zal hebben staan.
Dus even wachten tot hij uitgesynchroniseerd is.
Als alternatief kun je cloudstation verwijderen uit package centre, je krijgt dan al je ruimte terug en daarna opnieuw installeren en de versie instellingen meteen goed zetten.
-
Bedankt voor je reactie Ben.
Voor de geïnteresseerden. Ik heb uiteindelijk de synchronisatie laten afronden. Het duurde een paar dagen en er was net voldoende ruimte op de schijf op de NAS. Daarna heb ik alle Cloudstation clients gestopt (koppeling opgeheven) en vervolgens de Cloudstation package verwijderd. De extra ruimte kwam hierdoor weer vrij. Daarna de bestanden die gesynchroniseerd waren verwijderd van de NAS.
Vervolgens de package van Cloudstation weer geinstalleerd op de NAS en maximum aantal versies gelijk op 0 gezet (default, maar ook nog eens per gedeelde map). Daarna pas weer de koppeling in de Cloudstation clients opnieuw aangemaakt en gestart.
Nu wordt niet meer de dubbele hoeveelheid ruimte in beslag genomen op de NAS.
-
Tja, als je het risico wilt lopen van het niet hebben van een backup. Als je nu per ongeluk op één computer een file delete, is hij direct op alle computers weg, zonder kans op herstel. :o