Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Cloud Station & Drive => Topic gestart door: Sylvester op 30 november 2017, 09:57:07
-
Misschien een idee om al een subboard voor deze toepassing te maken?
https://www.synology.com/en-global/beta/2017_Drive_1_0
Heeft iemand zicht op de mogelijke release datum?
Zou het een goed idee zijn om nu al de beta te installeren, of toch even wachten?
Wie heeft deze al geïnstalleerd?
-
Subboard lijkt me een goed plan! :thumbup:
Ik heb de beta net geïnstalleerd en het ziet er prima uit! Lijkt heel erg op de nieuwe Google drive. Ik ben nu met Moments bezig voor m'n foto's en ik ga er verder mee aan de slag! Wordt vervolgd!
-
Hier is mijn DS214+ net geupdate, de Cloudstation is vervangen door de Drive.
Hiermee is ook gelijk de PC software geupdate (van Cloud sync naar Drive).
Eindelijk is de Drive gemakkelijk bereikbaar door de Drive app op mijn telefoon! Een droom die uitkomt 8)
-
M.a.w., Drive is geen bèta meer. :thumbup:
-
Volgens Synology zelf is het nog een beta: https://www.synology.com/nl-nl/beta/2017_Drive_1_0
-
In Package Centre is het geen beta meer.
Kreeg het van de week na een update van Office er automatisch op.
-
Ik kreeg afgelopen zaterdag al een nieuwsbrief van Synology waarin ze aangaven dat Drive en Moments officieel gereleased waren.
-
Yep, ik vandaag.
-
Eindelijk is de Drive gemakkelijk bereikbaar door de Drive app op mijn telefoon! Een droom die uitkomt 8)
Ik vind het nog niet echt bruikbaar op de telefoon: je kunt niet bewerken en opslaan. Of doe ik iets verkeerd?
-
Zou het kunnen dat die update gefaseerd doorgevoerd wordt? Ik zie hem nog niet op mijn DS1515+
-
Zie Drive wel in Download Center > DS1515+ (https://www.synology.com/nl-nl/support/download/DS1515+#packages) onder Packages dus, je zou Drive daar kunnen downloaden.
-
Ik vind het nog niet echt bruikbaar op de telefoon: je kunt niet bewerken en opslaan. Of doe ik iets verkeerd?
Klopt, en ik mis de automatische upload van foto's. Dat zou top zijn voor deze app.
-
Ik vraag me nu wel af wat het verschil is met cloudstation? Behalve een andere lay-out kan ik anders nog weinig ontdekken.
-
MOD @Bobdroid Niet onnodig alles citeren.
Ik vind het nog niet echt bruikbaar op de telefoon: je kunt niet bewerken en opslaan. Of doe ik iets verkeerd?
in combinatie met de app Moments, is het mogelijk foto's te beheren en ook automatisch te uploaden naar Drive directorie.
-
Wat bedoel je nou; kun je dan wel bestanden openen en bewerken op de telefoon?
-
MOD @Bobdroid Niet onnodig citeren.
Sorry, ik reageerde op de mogelijkheid foto's te uploaden. Dat kan via Moments.
-
Zou het kunnen dat die update gefaseerd doorgevoerd wordt? Ik zie hem nog niet op mijn DS1515+
Maar zou deze ook gewoon in het package center komen zodat je hem zoals alle pakketten kunt installeren?
-
Hoe zijn de ervaringen met Drive eigenlijk in verhouding met Cloud Station. Ik zie namelijk dat Cloud Station verwijderd wordt als je Drive installeert. Ze zullen dus behoorlijk vergelijkbaar zijn.
Gaat deze overstap probleemloos of ga je functies missen?
Ik ben meestal voorzichtig met nieuwe producten. Ze bevatten vaak bugs etc. ;)
-
Ik stond net op het punt om Drive te installeren, maar ik zit nog met teveel vragen.
Als Drive hetzelfde doet als Cloud Station Server, waarom maken ze dan Drive? Wat is er dan anders?
En gaan de synchronisatie instellingen mee over?
Gaat Cloud Station Drive bij de clients nog identiek werken?
Gaat Cloud Station backup nog gewoon blijven werken?
-
Ik verwacht dat alles mee overgaat. Maar inderdaad, waarom is er de keuze? Dat maakt het voor Syology alleen maar ingewikkelder met het onderhouden.
Er zullen dus ook beperkingen aan zitten dat ze niet iedereen automatisch omzetten. Maar misschien ligt het er gewoon aan dat Drive nog niet op alle hardware draait?
-
Ik heb het er opgezet.
Heb nog niet gemerkt dat er iets niet meer werkt.
-
Als ik kijk, dan zie ik ook dat en Cloud Station Server en Drive aanwezig zijn voor b.v. de DS716+II dus, vooralsnog dus nog een keuze, kennelijk.
-
Help zie je pas na installatie, maar via de Synology kennisbank kun je ook vooraf he help lezen:
Op de nas: https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/SynologyDrive/drive_desc
Op de PC: https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/SynologyDriveClient/synologydriveclient
-
Zodra Drive erop staat is Cloud Station Server verdwenen.
Maar Drive Admin Console is eigenlijk hetzelfde.
-
En gaan de synchronisatie instellingen mee over?
Gaat Cloud Station Drive bij de clients nog identiek werken?
Gaat Cloud Station backup nog gewoon blijven werken?
Release notes:
Drive is designed to integrate all the functions of Cloud Station Server. Upon the installation of Drive, Cloud Station Server will be replaced, and all its sync settings as well as history versions will be safely migrated to Drive.
-
Als ik kijk, dan zie ik ook dat en Cloud Station Server en Drive aanwezig zijn voor b.v. de DS716+II dus, vooralsnog dus nog een keuze, kennelijk.
Dan volg ik helemaal niet. Als je beide nog hebt, wie gaat dan bijvoorbeeld de taak van Cloud Station Drive doen op mijn client (MacBook Pro)?
-
Ruim 1 week geleden Cloudstation geüpdatet naar Drive via package center.
Drive installeren was zo gebeurd, alleen het verwerken van de installatie en het opstarten van het programma duurde bij mij ca. 30 minuten.
Tot nu toe werkt alles naar behoren.
-
Als ik kijk, dan zie ik ook dat en Cloud Station Server en Drive aanwezig zijn voor b.v. de DS716+II dus, vooralsnog dus nog een keuze, kennelijk.
Dan volg ik helemaal niet. Als je beide nog hebt, wie gaat dan bijvoorbeeld de taak van Cloud Station Drive doen op mijn client (MacBook Pro)?
Ik zeg niet dat je ze beiden nodig hebt maar, je hebt nog de keuze welke je wilt installeren.
-
alleen het verwerken van de installatie en het opstarten van het programma duurde bij mij ca. 30 minuten.
Dat komt, denk ik, omdat er een migratie plaatsvindt van Cloud Station Server naar Drive.
-
Ik zie dat er wel een default instelling veranderd is:
accidenteel verwijderde bestanden kunnen niet worden hersteld als versiebeheer niet is ingeschakeld.
Bij CS was er altijd een backup, tenzij je het aantal versies op nul zetten. Maar dat was geen default.
Het beheer van versies lijkt verder wel gelijk:
Gebruik van de opslagruimte:
Drive Admin Console bewaart historische versies van elke wijziging op uw Drive zodat u een specifiek bestand dat per ongeluk werd verwijderd of beschadigd eenvoudig naar een oudere versie kunt herstellen. Deze historische gegevens vereisen extra opslag op uw Synology NAS aangezien versies van een bestand gebaseerd zijn op minstens een volledige kopie van het bestand in kwestie als de basisversie, maar enkel de differentiële gegevens onder verschillende historische bestandsversies worden bewaard. De vereiste opslagruimte voor deze versies kan tot twee keer hoger zijn dan de oorspronkelijk bezette ruimte op de schijf onder het ext4-bestandssysteem. Om deze situatie te vermijden kunnen gebruikers gebruikmaken van de in het Btrfs-bestandssysteem ondersteunde functie Snapshot Replication die geen bijkomende opslagruimte vergt voor bestandsversiebeheer.
Nieuw t.o.v. CS lijken me vooral de Team zaken voor het delen.
Ik gebruik CS op twee nassen. Op de een voor synchronisatie en op de andere alleen de backup functie. Even kijken of ik op de PC nog steeds beide cliënten naast elkaar kan gebruiken. En dit niet in één app gestopt is.
-
Opmerking:
wordt Drive for PC gebruikt om bestanden te synchroniseren, dan kunnen gebruikers in Instellingen het bestandsconflictbeleid aanpassen.
Wordt Cloud Station Backup voor real-time back-up gebruikt, dan zal Cloud Station Backup de bestanden op uw Synology NAS met de nieuwste lokale wijzigingen overschrijven.
Drive wordt niet ondersteund op EDS14 of SRM.
Blijkbaar kun je voor backup nog steeds de oude app blijven gebruiken. :P
-
Ha dat was ook mijn volgende vraag.
Men verwijst naar 'Drive for PC' in het download center. Maar het kan aan mij liggen, dat vind ik niet.
-
In Windows ging deze update vanzelf, kreeg de vraag dat er een nieuwe versie was.
-
Ik wilde hem op mijn 2e nas zetten om te testen, maar voor de 212J is hij er niet. Alleen voor de + modellen uit de 12 serie. ;D
12 series: RS3412xs, RS3412RPxs, RS812RP+, RS812+, RS2212RP+, RS2212+, DS3612xs, DS712+, DS412+, DS1812+, DS1512+
-
Ik heb hem op één NAS geplaatst. Ik kreeg vanzelf de melding op mijn Macbook Pro dat er een nieuwe versie was. Deze heeft Cloud Station Drive vervangen door Drive.
Allé, afwachten....
-
Toch een poging gedaan op de 415+
Na allerlei dialogen begint hij te downloaden. Totdat hij meld "Kan Drive niet installeren".
Ik kan toch maar beter een half jaartje wachten totdat de bugs er uit zijn.
Edit: Een nog grotere bug is dat ik op de PC de melding krijg dat er een nieuwe versie van de Client is en de oude client is in "Untrusted mode" gegaan omdat het certificaat niet meer klopt.
Op de nas mist nu Cloud Station Server, maar de drive is er niet op gezet.
Edit 2: De drive staat er toch op (althans volgens package center, is vind er geen icoon van om te starten), ondanks de melding dat hij niet geïnstalleerd kon worden.
-
Tot nu toe geen problemen op mijn 1515+
-
Vanzelf ging niets.
Bij de nieuwe drive cliënt moest ik het wachtwoord opnieuw ingeven. Toen kreeg ik deze melding:
[attachimg=1]
Lekker handig zonder aanvullende tekst. Ik heb maar gegokt dat ze de 2FA code bedoelden omdat die ook 6 digits is. Inderdaad begint hij nu alle files opnieuw te synchroniseren. (Nog 3000 te gaan)
-
Na uitloggen en weer inloggen op DSM verschijnen de Drive app en de Drive Admin Console wel tussen de apps. :D
-
Een flinke verbetering is dat de prullenbak nu weer duidelijk aanwezig is voor de gewone gebruiker en niet verstopt onder versiebeheer.
Je kunt Drive nu ook buiten DSM om benaderen via een eigen alias, (sub)domein of poort. (ala Filestation, chat etc.)
-
Toch een paar vreemde dingen.
- De DS app Drive op de iPhone onthoudt geen andere logins. Je moet telkens een nieuwe login ingeven als je van account wil wisselen (of een andere NAS)
- hij verliest steeds het paswoord
- Ook stel ik vast dat hij bij sommige accounts zegt :
Aanmelden,
Kan geen verbinding tot stand brengen met server. Controleer het volgende :
- Het IP adres is correct
- Netwerkverbinding
Wij raden aan om QuickConnect te gebruiken voor een betere verbinding.
Ik heb de DNS naam ingegeven. Werkt zo bij alle apps en bij sommige accounts in Drive.
>Edit : het zit blijkbaar zo, hij installeert alleen 'Drive' bij de accounts die Drive werkelijk gebruiken en 'iets' synchroniseren vanaf een PC.
-
Ik zie nu waarom hij bij het opstarten steeds een SSL fout aangaf en het certificaat niet vertrouwde. De oude certificaat settings worden niet goed overgenomen.
Hij gaat weer terug naar het default certificaat. Als je voor Cloud Station een ander certificaat dan default gebruikt, klopt het niet meer. Dit is wel zo in te stellen, maar deze instelling had eigenlijk ook overgenomen moeten worden bij de migratie.
Edit: ik heb er net een ticket voor aangemaakt.
-
Android app werkt wel zonder problemen.
Volgens mij is drive ook voorwaardelijk om de nieuwe app Moments te draaien
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
-
Heeft er al iemand ervaring met her vervangen v Cloudstation Backup door Drive?
Werkt dit “goed” of is het nog buggy?
Moet er aan de client side nog iets gebeuren? Of kunnen die gewoon CloudStation (client) blijven gebruiken?
Verandert er nog iets behalve naamswijziging in de /home directory vd cliudstation folder?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Er is hierover al veel geschreven in een ander draadje. Ik plak ze maar aan elkaar vast om niet nog meer gelijke draadjet te krijgen.
-
Net even de discussie gelezen. Klopt deze conclusie:
1) op nas gewoon drive installeren. CS server verdwijnt. Alle instellingen incl schedule worden gemigreerd
2) op elke pc de cs (backup) client starten. Op dat moment ontdekt de cs client dat drive moet worden geïnstalleerd en zal hierom vragen
Klopt dit? En wordt dan bij (2) de oude cs client geremoved?
Vind eigenlijk dat de syno docu erg summier is hierover. Gemiste kans
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Op de PC wordt de Cloud Station Cliënt vervangen. Althans: Op de mac krijg je één keer een menubar melding dat er een update is. Klik je erop, dan wordt de nieuwe cliënt automatisch gedownload, zoals andere updates van de cliënt. Negeer je die updatemelding, dan moet je zelf op zoek bij Synology naar die nieuwe cliënt.
De Cloud Backup cliënt wordt niet veranderd, zover ik merk en uit de handleiding haal. De handleiding is echter niet consistent op dit punt. Hierover heb ik al een bugmelding richting Synology gestuurd.
-
Als ik alleen de server vervang door drive maar niks op de client doe, blijft die client dan wel nog werken?
CS Backup
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Is toch net gezegd dat die blijft werken dacht ik. Maar wat zou je ervan weerhouden om het ook op de cliënt te doen?
-
Heb niet alle clients direct in de buurt. 1 ervan komt maar eens in de zoveel tijd thuis
En die moet ondertussen wel blijven doorwerken....
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Als dat een remote CS Backup Client is, dan krijgt deze toch ook de melding om Drive te installeren ?
Of denk je dat die Client dat niet kan.
-
De gebruikster van die Client kan dat ws niet...
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Nou dat valt mooi tegen zeg
Net Drive geinstalleerd op mn nas en op een client
Probeer ik daar een folder voor Backup (niet Drive sync) te selecteren, kan ik alleen maar een subfolder DriveSync oid binnen mn MyDocuments kiezen. Dus niet de hele MyDocuments die ik voorheen met Cloudstation backupte
Kan ik verdorie (na terugrol en herinstall van CS) weer 11GB college aantekeningen van mn dochter opnieuw backuppen
Mooi half werk deze oplossing Drive 🤮
-
Vreemd. Als ik een nieuwe taak aanmaak, kan ik elke map op mijn PC kiezen. b.v. ook de map waar alle users in staan. Ook weer vreemd, want ik heb niet de rechten op sommige van de andere users. (Maar dat gaat dan waarschijnlijk bij het syncen van die folders mis)
-
Bij mij werkt het alleszins ook zoals voorheen, met minstens dezelfde mogelijkheden.
-
Ik hen 3 syncs lopen en alle drie zijn gewoon over genomen. Zelfs een sync met een folder die je standaard niet ziet in de Finder of in Cloud Station. (een map in de user library)
-
Ik draai alleen de backup variant van cloud station. Niet de file sync
Dat lijkt toch echt anders te werken
Ik schiet wel een support request in bij syno
Eens kijken waar ze mee komen
-
De backup variant heb ik nog niet echt kunnen testen. Die gaat nml. naar mijn 212J en voor die nas is het Drive pakket niet beschikbaar.
-
Ik wilde net in Hyper Backup iets aanpassen vanwege de installatie va een nieuw pakket. Daarbij zag ik dat de automatische omzetting van "Cloud Station Server" naar "Drive" niet in Hyperbackup doorgevoerd wordt. Je moet Drive dus expliciet in je backup taak opnemen.
Verder zag ik dat je nu gedwongen bent om de "homes" folders te backuppen als je ook Drive backuped. Op zich niet erg, maar ik had een apparte backuptaak met hoge frequentie voor mijn Homes omdat daar veel in veranderd. o.a. vanwege de mail die daar in staat.
Zorg er in elk geval voor dat je de HyperBackup naloopt als de de conversie naar Drive maakt.
-
Je moet Drive dus expliciet in je backup taak opnemen.
Verder zag ik dat je nu gedwongen bent om de "homes" folders te backuppen als je ook Drive backuped.
Ik ben even niet mee.
Ik zie op dit moment gewoon 'Drive' in Hyperbackup staan, geactiveerd voor backup zonder dat ik iets moest doen.
Ik hoef tevens niet de volledige home folder te backuppen, ik kan alleen 'drive' aanduiden.
Waar zit dan het verschil? Of zit ik ergens anders te kijken?
-
Dan ben ik blijkbaar abuis en heb CloudStation nooit gebackupped. Waarschijnlijk omdat ik toch al de homefolders separaat backupte en dus ook de CloudFolder die er in stond.
Dat jij alleen de Drive folder kunt backuppen is hier zeker niet zo. Alle Homes gaan mee, ook van hen die geen drive gebruiken. Plus alle shares doe onder Drive een teammap heten.
[attachimg=1]
-
Sinds Drive moet bij mij ook de Homes directory mee.
Was ik ook niet echt blij mee.
Homes liep ook al in een taak die meerdere keren per dag draait mee.
Pakketten heb ik allemaal in een andere taak zitten, MariaDB stopt tijdens een backup en dat wil ik niet meerdere keren per dag doen.
Die extra backuptaak werd dus opeens een stuk groter vanwege de extra Homes data.
-
Je hebt het toch over de share ‘Drive’ in de Home(s) map, in Hyperbackup?
Ook de andere home folders van andere gebruikers kan ik aan of uit zetten.
-
Nee, de toepassing Drive.
Zodra je die aanklikt in Hyperbackup neemt hij de Homes directory ook mee.
Ik backup alle Toepassingen apart. En slechts één keer per dag.
De Homes directory ging bij mij 4 keer per dag en daar zitten de Drive directories standaard al in.
-
De Home gaat hier overdag elke 1,5 uur naar de backup. (alternerend tussen twee bestemmingen)
Ik heb het opgelost door de toepassing "Drive" nu in mijn backuptaak voor de homefolder te zetten. Maar de andere shares voor drive gaan nu ook mee zodat ik direct een waarschuwingsmail kreeg:
Beste gebruiker,
Het systeem heeft abnormale gegevenswijzigingen gedetecteerd in de volgende back-uptaak.
Zie de onderstaande statistieken voor meer informatie:
Back-uptaak: Homes Backup USB
Back-updoel: Backup_1 / Homes
Op zich heel mooi dat dit mailtje komt. Het is een beveiligingsinstelling in HyperBackup die waarschuwt voor abnormale data hoeveelheden. Dit kan een indicatie zijn van b.v. crypto-marware als je zelf niets geks gedaan hebt.
-
Effe een vraagje over die backup want ik ben toch niet zo goed mee :
[attachimg=1]
Ik ben niet goed mee. Kan iemand me eens wat meer uitleggen over wat hier eigenlijk gebeurt en welke backup wordt gemaakt?
Op de plaats van de maskering staan een paar 'shares'.
-
Als je de toepassing Drive selecteert om mee te nemen in de backup worden de bijbehorende mappen ook meegenomen in de backuptaak.
Dat uitgeschakeld op Ja betekent dat tijdens de backup van de toepassing deze even uitgeschakeld is en dus niet werkt.
En dat kan onhandig zijn.
Als bij mij MariaDB uitgeschakeld is doen mijn websites het even niet.
-
Misschien een heel domme vraag, maar dit is nog niet helder. Ik heb nooit goed begrepen wat er precies gebeurt als je de toepassing meeneemt in de backup. Wat gebeurt er effectief als je in de backup de 'toepassing' gaat backuppen.
De gegevens die Drive gebruikt worden gebackuped in de mappen, of hoe moet ik het zeggen. Maar wat is dit precies? Is dit het programma zelf? Dat hoeft niet, neem ik aan want je kan die te allen tijde gewoon terug downloaden en installeren. Of zijn het instellingen? ....
-
Toepassing is het programma en ook instellingen.
Al weet ik dat laatste niet voor alle toepassingen.
Bij Radius Server zeker wel.
Had ik na een update wel eens problemen mee, gooi het eraf en zet het terug vanuit de backup.
Ja, je kon ook de oudere versie bij Synology downloaden en de instellingen opnieuw invullen.
Maar terugzetten uit de backup ging vele malen sneller.
-
Ik kwam nog een groot verschil tegen tussen "Cloud Station" en "Drive":
Drive synchroniseert niet meer met de telefoon maar werkt direct vanaf de server. Je kunt dus niet langer off-line werken met je telefoon.
Dan snap ik het hele nut niet van drive op de telefoon, want er was al een DS File om rechtstreeks op de server te werken.
-
wat me opvalt in drive en moments is dat je in het login scherm geen mogelijkheid hebt om meer logins te bewaren (pijltje naar rechts bij login naam).
Ook moet je telkens opnieuw het wachtwoord manueel ingeven, wordt niet bewaard.
Is dat bij jullie ook zo?