Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Cloud Station & Drive => Topic gestart door: Emil Jaeger op 13 oktober 2014, 14:32:08

Titel: HD raakt vol
Bericht door: Emil Jaeger op 13 oktober 2014, 14:32:08
Ik ben sinds kort in het bezit van een Synology DS 214 met 2 HDD van elk 3 TB.
Raid type SHR.

Mijn probleem:
Ik heb ongeveer 600 GB aan foto's , bestanden en video's opgeslagen.
Dit kan ik nagaan in de FileStation.

Opslag Beheer geeft aan verbruik 1950 GB

Ik heb alle benodigde Synology app's geinstalleerd
Recycle is leeg

Kan iemand mij vertellen hoe dit komt



Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Robert Koopman op 13 oktober 2014, 14:37:23
Heb je Cloud Station in gebruik?
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Emil Jaeger op 13 oktober 2014, 20:03:59
Ja, ik heb Cloud Station in gebruik,
Ik heb inmiddels twee grote mappen opgeruimd.
En wat ik weghaal komt overeen met de gegevens van File station.
Er zit nu nog ca. 100 GB op de HDD.
Opslag beheer geeft nu een gebruik aan van 1500 GB !!!
Waar zit het verschil ???
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Birdy op 13 oktober 2014, 20:33:01
Cloud Station houdt versies bij (standaard 32, zie bijlage), ook als je iets nieuws synced, wordt het 2 x opgeslagen.
Echter, die map zie je niet in File Station: /volume1/@cloudstation/@sync/repo.

Ga maar eens kijken met WinSCP:

WinSCP:
1 - Zorg ervoor dat SSH-Service aan staat: Configuratiescherm > Terminal.
2 - Download: http://winscp.net/eng/download.php
3 - Installeer WinSCP
4 - Start WinSCP klik op nieuw
5 - Bestandsprotocol: SCP
6 - Adres doelcomputer: <NAS-IP>
7 - Poortnummer: 22
8 - Gebruikersnaam: root
9 - Opslaan
10 - Inloggen (Password van je admin)

Dus je moet uitkijken WAT je allemaal in Cloud Station zet en iedere keer als je wat wijzigt, wordt er een nieuwe versie neergezet dus, als dat grote bestanden zijn dan loop je snel vol.

Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Emil Jaeger op 14 oktober 2014, 08:35:54
Super!!, het probleem is herkend en opgelost , ga verder kijken hoe ik ermee om kan gaan
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Birdy op 14 oktober 2014, 09:03:46
Mocht het nog nodig zijn om die verborgen ruimte weer vrij te krijgen:

​1 - Maak​ een back-up van al ​je files op je PC..
​2 - ​De-installeer Cloud Station ​met de optie dat je geen data ​wilt behouden.
​3 -  Installeer Cloud Station ​opnieuw en stel je aantal versies eventueel lager in.
​4 -  Resync de back-up ​files weer van​af​ ​je PC.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Briolet op 14 oktober 2014, 09:14:48
Citaat
Dus je moet uitkijken WAT je allemaal in Cloud Station zet en iedere keer als je wat wijzigt, wordt er een nieuwe versie neergezet dus, als dat grote bestanden zijn dan loop je snel vol.

Het aantal versies valt mee, volgens mij moet je daar mensen niet mee verontrusten. CS gebruikt verschil-bestanden, dus alleen de verschillen tussen alle versies worden opgeslagen.
De gebruikte ruimte zit er in dat er van alle bestanden een backup bewaard wordt zodat ze er dubbel op staan. En verplaatsen naar een andere folder, of renamen van een folder, wordt door CS geïnterpreteerd als het wissen van het origineel en aanmaken van een nieuw bestand. Dit genereert heel veel deleted bestanden die in de backup achter blijven.

De remedie daartegen is dat je de prullenbak in de CS app regelmatig moet wissen. (Dat heet in DSM 5: versiegeschiedenis, maar heeft nog wel een prullenbak icoontje) Het vervelende is dat dat sinds DSM 5.0 heet: 'Delete All'. Ze bedoelen ermee dat alle reeds gewiste files in de prullenbak, permanent gewist worden.  Ik vind dat heel verwarrend en heb een half jaar geleden al een bugmelding gedaan, met het verzoek deze tekst aan te passen. (Incl. 2 voorstellen van mij, maar ik zie ze ook in de beta versie nog steeds niet toegepast)

In elk geval denk ik niet dat het probleem in de 32 versies zit. Dat zou ik rustig hoog laten staan om zelf een goede backup te hebben. Het probleem zit hem in de gewiste files die nog in de backup zitten.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Emil Jaeger op 14 oktober 2014, 14:00:56
Mocht het nog nodig zijn om die verborgen ruimte weer vrij te krijgen:

​1 - Maak​ een back-up van al ​je files op je PC..
​2 - ​De-installeer Cloud Station ​met de optie dat je geen data ​wilt behouden.
​3 -  Installeer Cloud Station ​opnieuw en stel je aantal versies eventueel lager in.
​4 -  Resync de back-up ​files weer van​af​ ​je PC.


In opslag beheer stond ca 1400 GB die ik niet kon traceren.
Na installatie van WinSCP heb ik alle files in Repo gewist.
Daarna stond er maar 190 Gb op die ik kon traceren als gebruik.
Alles is gebackuped op de PC.
Nu ga ik Cloud Station opnieuw installeren etc...
Ik wil de Synology voornamenlijk gebruiken als media server voor mijn : HD tv, Ipads en Iphone.
Ik ben n.l. pas begonnen en alles is nog nieuw in deze materie.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Birdy op 14 oktober 2014, 16:25:00
Mooi, dat scheelt weer ;D
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Rien67 op 21 oktober 2014, 19:58:13
Ik probeer dubbele bestanden van Cloud te wissen en heb gekeken met Winscp. Ik kan echter nergens Repo vinden. Kan je mij op weg helpen?
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Birdy op 21 oktober 2014, 20:28:44
Kijk eerst even in Versiegeschiedenis (CS), daar kun je verwijderen.
TS wilde n.l. ALLES verwijderen.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Rien67 op 22 oktober 2014, 08:16:46
Ik had gisteren Cloud Station al verwijderd dus daarom kon ik die map Repo niet zien. Iki zal mijn vraag wat duidelijker stellen. Gisteren was mijn harde schijf gebruik 65%. Ik heb toen eerst bij CLoud station de versiegeschiedenis op 3 gezet ipv 32. Er gebeurde toen niets. Harde schijf gebruik bleef op 65% staan. Vervolgens CLoud verwijderd en wederom niets.
Vervolgens Cloud er weer opgezet en 's-avonds was mijn harde schijf gebruik 93%. Cloud er weer afgehaald en weer 65%. Dus bij de eerste keer Cloud verwijderen zijn de bestanden niet gewist. Deze wil ik nu dus alsnog verwijderen maar waar staan die?   
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Briolet op 22 oktober 2014, 08:54:36
De versie geschiedenis een lager getal geven helpt niet veel. Je moet daar "delete all' kiezen. Dan wist hij alle gedelete bestanden. Dat zijn de bestanden met een rood kruis voor de naam.

Dat is een functie die je sowieso periodiek moet doen om de prullenbak niet over te laten lopen.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Birdy op 22 oktober 2014, 09:00:12
Citaat
Vervolgens Cloud er weer opgezet en 's-avonds was mijn harde schijf gebruik 93%. Cloud er weer afgehaald en weer 65%. Dus bij de eerste keer Cloud verwijderen zijn de bestanden niet gewist. Deze wil ik nu dus alsnog verwijderen maar waar staan die?   

Misschien dat er bij jou wat anders aan de hand is dan waar deze Topic over gaat maar goed, je vraagt waar map repo staat: /volume1/@cloudstation/@sync/repo.

Als je die niet kunt vinden nadat je CS hebt verwijderd, dan is er, zoals aangegeven, wat anders aan de hand.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Rien67 op 22 oktober 2014, 18:59:01
De versie geschiedenis een lager getal geven helpt niet veel. Je moet daar "delete all' kiezen. Dan wist hij alle gedelete bestanden. Dat zijn de bestanden met een rood kruis voor de naam.

Dat is een functie die je sowieso periodiek moet doen om de prullenbak niet over te laten lopen.

Ik heb Cloud weer geïnstalleerd en nu komt hij niet verder dan 70%. Waar kan ik "delete all" vinden"? Ik heb al eedrer gezocht naar een prullenbak maar kan met niet vinden.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: hansiedown op 22 oktober 2014, 19:10:10
Zie screenprint
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Rien67 op 22 oktober 2014, 21:40:14
Dank je. Helemaal overheen gekeken. IK ga dat morgen eens proberen.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Briolet op 22 oktober 2014, 23:32:24
Dat "Delete all" is dus verwarrend omdat het alleen de gewiste bestanden uit de backup haalt. De rest blijft incl versie geschiedenis staan. Dat gewiste deel kan wel heel erg groot worden, dus ik ben benieuwd hoeveel dat gaat schelen.

Ik heb al eens een bugreport ingediend over deze onduidelijke naamgeving, omdat een optie als "Delete all" niet uitnodigt om frequent te gebruiken.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Rien67 op 24 oktober 2014, 19:30:05
Ik heb het uitgevoerd maar het maakt niets uit. Hij blijft op 72% staan. Hij ziet dus een paar gig niet. 
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Birdy op 24 oktober 2014, 20:36:55
Dan is er dus wat anders aan de hand zoals eerder vermeldt.

Omdat je het niet in File Station kunt ontdekken moet het wel 1 of meer verborgen mappen zijn.

Wat je kunt doen is het volgende in WinSCP:

WinSCP:
1 - Zorg ervoor dat SSH-Service aan staat: Configuratiescherm > Terminal.
2 - Download: http://winscp.net/eng/download.php
3 - Installeer WinSCP
4 - Start WinSCP klik op nieuw
5 - Bestandsprotocol: SCP
6 - Adres doelcomputer: <NAS-IP>
7 - Poortnummer: 22
8 - Gebruikersnaam: root
9 - Opslaan
10 - Inloggen (Password van je admin)

Als je binnen bent klik je op het icoontje PuTTY
[attachimg=1]

Als PuTTY is gestart kun je ook daar ook inloggen als root, zie punt 8 en 10.

Als je binnen bent dan geef je het volgende commando:

du / -acs -d 1 -h |grep @ > /root/gebruik.txt
Als dat klaar is dan kun je PuTTY afsluiten met exit.

Ga  dan met WinSCP naar root waar het bestandje gebruik.txt staat:
[attachimg=2]

Dubbelklik de file en deze zal geopend worden met notepad.

Kijk naar de grootste mappen en browse in WinSCP om te zien wat daarin staat.
Misschien kom je wat vreemde zaken tegen zoals misschien wel een download die verkeert is terecht gekomen.

Succes  :!:
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Rien67 op 25 oktober 2014, 08:59:51
Ik heb je aanwijzingen opgevolgd en het is gelukt om in te loggen via Putty op de NAS. Echter na het uitvoeren van het commando geeft hij aan No such file or directory. Het bestand gebruik.txt wordt wel aangemaakt maar is leeg. Doe ik iets verkeerd?
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Birdy op 25 oktober 2014, 12:27:00
Sorry foutje, doe:

du / -acs -d 3 -h |grep @ > /root/gebruik.txt
Uitleg: -d = hoe diep in mappen zoeken, stond op 1 nu op 3, als je nog dieper wilt zoeken dan naar 4 of meer.

Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Rien67 op 26 oktober 2014, 08:59:22
Ik heb dat vele malen geprobeerd. Ook als getal 10 ingevuld. De ene keer werkt het wel en dan weer niet. Ik heb een paar keer een file gekregen maar daar stond niet alles op. Hoofdzakelijk een lijst met foto's en bijna allemaal 4k.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Birdy op 26 oktober 2014, 15:40:11
Citaat
Opslag Beheer geeft aan verbruik 1950 GB
Misschien kijk je verkeerd ? (leden gehad die ook verkeerd keken n.l.)

Doe eens een scherm afdruk van Opslagbeheer > Volume.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Rien67 op 26 oktober 2014, 16:47:06
Hierbij de schermafdruk
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Birdy op 26 oktober 2014, 17:51:44
Ok....ga nog eens in PuTTY en geef dan het commando:

df
Maak daarvan ook even een schermafdruk.



Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Rien67 op 26 oktober 2014, 18:36:54
En de volgende:
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Birdy op 26 oktober 2014, 20:18:45
Tja.....het blijft zoeken:

Nu in PuTTY:

cd /volume1du -acs -d 1 -h > /root/volume1.txt
-d op 1 houden.

Misschien kun je de file dan naar mij toesturen ?
Zo ja, dan stuur ik je een PM met m'n E-mail adres.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Birdy op 29 oktober 2014, 21:34:49
Citaat
Ik heb het uitgevoerd maar het maakt niets uit. Hij blijft op 72% staan. Hij ziet dus een paar gig niet.
Hoeveel mis je eigenlijk ? Denk dus rond 60 GB.

Maar goed, ik heb je output bekeken en het totaal aan verborgen bestanden is rond de 60 GB. (die zie je dus niet terug in File Station):

101.4M volume1/@database/pgsql > Niet aankomen.
556.1M volume1/@appstore > Niet aankomen.
59.8G   volume1/@cloudstation > Cloud Station dus.

En nog wat kleine, niet noemenswaardige, verborgen mappen.

Als ik dus Cloud Station vergelijk met map homes: 66.0, dat is dus de map die je als admin kunt zien in File Station, daar staan de mappen in van gebruikers die gezien worden als home door de gebruikers, dan zie ik b.v. admin 66 GB gebruikt, het meeste in Cloud.

De verklaring:
Als je Cloud gebruikt en je zet b.v. 60 GB in de Cloud dan zal het Cloud systeem in eerste instantie alles 2 x opslaan (1 x zichtbaar en 1 x verborgen).
En die verborgen map is dus /volume1/@cloudstation.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Rien67 op 01 november 2014, 19:04:29
Dank je voor de uitleg Birdy. Dus als ik het goed begrijp kan ik de map 59.8G   volume1/@cloudstation > Cloud Station  verwijderen. Is er toch niet zoveel ruimte verdwenen als ik dacht. Ik dacht dat het veel meer was.
En natuurlijk bedankt voor de moeite die je er in gestoken hebt.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Birdy op 01 november 2014, 20:03:14
Als je cloudstation niet gebruikt en verwijderd hebt,  dan kan @cloudstation weg.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Rien67 op 01 november 2014, 21:55:27
Ik weet genoeg. Bedankt voor de moeite.
Titel: Re: HD raakt vol
Bericht door: Babylonia op 02 november 2014, 08:07:27
Uit interesse deze draad gevolgd. Mijn complimenten voor de hulp die tot in detail is geboden.
Maar als ik het zo lees, vind ik het een behoorlijk complex gebeuren met wat Cloud Station kennelijk op de achtergrond (verborgen) bewaart, en om alles netjes schoon / leeg te maken. Zelf houd ik het overzicht van een NAS graag zo eenvoudig en simpel mogelijk. Met deze info reden voor mij om in ieder geval dan niet van dat Cloud Station gebruik te gaan maken.

(Dat deed ik tot nog toe namelijk niet, ik gebruik < AllwaySync 'n' Go > (http://allwaysync.com/) voor relatief eenvoudige back-up taken).

Babylonia@