Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Cloud Station & Drive => Topic gestart door: Avorey F. op 01 maart 2016, 10:19:40

Titel: Verbindingsprobleem
Bericht door: Avorey F. op 01 maart 2016, 10:19:40
Ik heb sinds enige weken naar volle tevredenheid zowel een DS415+ als een DS115, op beiden gebruik ik Cloudstation. Wat opvalt dat direct na installatie van de Cloud Station client de synchronisatie start en helemaal probleemloos wordt voltooid, dit duurt wel enige minuten, dat loopt dus prima. Ik heb met de beide nassen op meerdere laptops (Windows10) dit uitgevoerd.

Wat echter opvalt (en dus op meerdere laptops en ook op meerdere lokaties, zowel thuis aan mijn eigen LAN als via een WAN connectie) dat na enige minuten er een bericht verschijnt waaruit blijkt dat de verbinding tussen client en NAS is weggevallen; dit herstelt zich vervolgens even later weer, maar komt steeds weer terug met tussenpozen van rond de 10-15 seconden, je zou kunnen zeggen dat de verbinding staat te "klapperen", steeds weer aan en dan weer uit.

Je kunt onder windows10 de meldingen volledig uitzetten en dan heb je van de meldingen geen last meer, maar de echte oorzaak van het steeds aan en uitgaan van de verbinding is daarmee uiteraard niet opgelost. De melding die komt is "onderbroken (met daaronder) bezig met verbinden". Het opnieuw automatisch verbinden is ook weer zo gelukt, maar hier zit toch een probleem.

Tijdens het downloaden van alle data bij de initiële start van de client gebeurt dit helemaal niet. Overigens; de internetverbinding is permanent aanwezig, daar ligt het niet aan, zoals gezegd op mijn (1gb) LAN gebeurt het ook.

Wie kan mij uitleggen wat te doen om van dit probleem af te komen?
Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: Avorey F. op 01 maart 2016, 20:13:46
Nog een aanvulling; na opstart van de laptop start de cloud station client op zoals verwacht en gaat direct aan het synchroniseren, op de NAS staat deze gebruiker dan ook online, echter na iets van 15-20 minuten gaat deze gebruiker op de NAS offline en begint het beschreven 'klapperen'  van aan naar uit en weer aan etc. De gebruiker komt op de NAS dan niet meer online.

Ik start dan geruime tijd de laptop opnieuw op en dan gaat het precies wederom zoals zojuist beschreven. Het lijkt erop alsof er ergens in de keten een time-out bereikt wordt in de route tussen laptop en NAS.
Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: Birdy op 01 maart 2016, 20:37:30
Mogelijk dat er iets (mis) is met je netwerk.
Ik zou een test doen, laptop direct aan de NAS hangen met UTP kabel (beiden aan laten staan als ze DHCP gebruiken) en dan even flink syncen en kijken wat er dan gebeurt.

Tipje, als je niet alles achter elkaar schrijft, dan leest het wat makkelijker. ;)
Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: Avorey F. op 01 maart 2016, 21:04:43
Hallo Birdy,

dank voor je reactie, ik heb mijn berichten even wat leesbaarder gemaakt, sorry daarvoor, je hebt helemaal gelijk.

Ik zal de gevraagde test uitvoeren en binnenkort melden wat de resultaten zijn.
Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: jervanheg op 02 maart 2016, 10:47:22
Interpreteer ik het juist dat jij op één en dezelfde laptop twee instanties van cloudstation draait (elk naar zijn aparte NAS)?

Indien wel: ik weet niet of dat kan/aangeraden is, mogelijks is dat de oorzaak?

Lijkt me beter om cloudstation te laten verwijzen naar één enkele NAS, en die ene NAS dan te laten backuppen naar de andere (via bvb. Shared Folder Sync - "syncroniseer bij wijziging")
Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: Avorey F. op 02 maart 2016, 17:05:30
Nee dat interpreteer je niet goed; ik heb op verschillende (alle W10) laptops steeds 1 instance van cloud station client gekoppeld aan 1 NAS. Ik zal ook nog een W7 test doen.

Ik heb overigens wel getest met 1 cloud station client instance gekoppeld aan 2 verschillend cloud stations (op dus 2 verschillende nassen (DS415+ en DS115), dat geeft op zich geen problemen.

Ik ben nu eerst in mijn LAN aan het vaststellen of het 'klapperen" daar nu wel/niet voorkomt. Wat ik in ieder geval 100% zeker weet dat het extern gebeurd; dat kan echter liggen aan het netwerk waaraan ik aldaar gekoppeld zit. Overigens heb ik zelf een 500MB up en down internet verbinding met een eigen 1Gb netwerk, aan de bandbreedte zal het niet liggen.

Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: Birdy op 02 maart 2016, 17:31:21
Dus nog niet getest zoals hier aangegeven (http://www.synology-forum.nl/cloud-station/verbindingsprobleem/msg184577/#msg184577) ?
Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: jervanheg op 02 maart 2016, 19:27:28
Nog een extra vraagje: gebruik je quickconnect? In dat geval zal je 500MB upload (ik vermoed eender dat je 500Mbps bedoelt, dus ongeveer 60MB) weinig voordeel opleveren. Probeer eens met rechtstreekse verbinding?
Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: Avorey F. op 02 maart 2016, 22:51:12
De snelheid op een netwerk wordt naar mijn weten uitgedrukt in Megabits per sec, wat ik dus bedoel is 500 Megabits per sec up en 500Megabits per sec down (volgens mij de in NL de hoogst mogelijke snelheid voor een particuliere verbinding), in spraak vaak afgekort tot 500Mb.

Met 60Mb bedoel jij waarschijnlijk 60 Megabyte per sec, dat is echter geen gebruikelijke eenheid om een netwerksnelheid in uit te drukken. Waarom een hoge snelheid weinig voordeel zou opleveren begrijp ik niet als je een NAS met een 1Gb (zijnde dus 1 Gigabits per sec) aansluiting hebt, ik zou denken van wel. Maar wellicht zie je dat anders?

Maar goed is een beetje off topic; even terug naar waar het om gaat;

ik gebruik quickconnect (volgens mij via een WAN ook eigenlijk de enige manier om eenvoudig te koppelen);

een rechtstreekse connectie tussen laptop en NAS heb ik inmiddels getest, evenzeer als een connectie over mijn LAN en tot nu toe heb ik het probleem niet meer (terug) gezien; het heeft er dus alle schijn van dat het toch maken heeft met de WAN verbinding die ik uiteraard niet in kaart heb omdat dat een netwerk is van een bedrijf is waarvoor ik werkzaam ben.

Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: Birdy op 02 maart 2016, 23:14:15
Dus, wat je zei in je 1e bericht is niet waar (meer)
Citaat
zowel thuis aan mijn eigen LAN
?
Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: Pippin op 02 maart 2016, 23:22:42
(volgens mij de in NL de hoogst mogelijke snelheid voor een particuliere verbinding
Nee hoor, het kan sneller:
http://www.synology-forum.nl/synology-router/synology-rt900c-router/msg170729/#msg170729

Citaat
ik gebruik quickconnect (volgens mij via een WAN ook eigenlijk de enige manier om eenvoudig te koppelen)
Dat zal het zijn.
Beter DDNS gebruiken.
Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: jervanheg op 03 maart 2016, 06:59:48
Ik zou ook voorstellen om DDNS te gebruiken. Quickconnect gebruikt synology als een relay, en is dus beduidend langzamer.
Poortje 6690 openzetten, de CloudStation verbindingsparameter op jouw PCs aanpassen (quickconnect ID vervangen door je DDNS ID: jouwnaam.synology.me) , en klaar :-). Levert een veel stabielere en snellere verbinding op.
Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: Avorey F. op 03 maart 2016, 12:17:09
Klopt Birdy, wat ik eerder zei, "ook aan mijn LAN" is niet (meer) waar.

Dank voor de adviezen van jervanheg en MMD, ik laat weten of het mijn probleem oplost. :)
Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: Avorey F. op 07 maart 2016, 12:09:44
Update; ik heb de "cloud station client"gekoppeld via DDNS ipv Quickconnect om hopelijk van de verbindingsproblemen af te komen; bij mij aan het LAN werkt het uitstekend, was ook te verwachten; bij een externe verbinding werkte het afgelopen vrijdag ook zonder problemen (de juiste poort in mijn router staat open).

Echter nu vandaag gekoppeld aan het netwerk bij de organisatie waar ik werkzaam ben werkt de DDNS koppeling helemaal niet, er wordt geen verbinding tot stand gebracht. Ik heb daarna de verbinding weer teruggezet naar Quickconnect en dat werkt in ieder geval wel, op het moment zonder "flipperen" maar ik verwacht dat dat weer terugkomt.

Ik denk dat de conclusie is dat het netwerk hier dermate is "dichtgetimmerd" dat de noodzakelijke poorten worden geblokkeerd en dat ik me er bij neer zal moeten leggen dat het werkt zoals het werkt, want is essentie werkt het wel goed via een WAN zoals vorige week bleek.

Mee eens? Nog suggesties? 
Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: jervanheg op 07 maart 2016, 16:35:03
Ik durf te stellen dat het niet aan een dichtgetimmerd netwerk ligt (want "dichttimmeren" slaat veelal op BINNENkomend verkeer, terwijl de verbinding van op je werk naar je NAS naar buiten toe gaat). Mijn donderbruin vermoeden is dat je NAS helemaal niet bereikbaar is via DDNS van buitenaf.

Doe eens de test: downloadt de Cloudstation app op je Smartphone, zet even de WiFi van je smartphone af, en probeer of je via 3G/4G verbinding krijgt?
Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: Avorey F. op 08 maart 2016, 15:35:18
De apps DS Cloud, DS Photo en ook DS File doen het op de iPhone prima, connecteren via quickconnect en werken, echter als ik naar WIFI ga (niet thuis maar op de lokatie waar ik momenteel werkzaam ben; thuis werkt het via WIFI prima) werken ze niet meer. Dit geldt ook voor DS Photo onder W10, deze werkt niet via WIFI, maar werkt wel als ik de Laptop even koppel aan iPhone en via 4G richting mijn Nas ga. Voor mij staat aldus vast dat het zeker niet aan mijn NAS ligt en wel aan het netwerk hier.

Wat ook duidelijk is geworden dat ik de Cloud client onder W10 niet kan koppelen via DDNS, de verbinding komt niet tot stand, echter koppelen via Quickconnect werkt wel, weliswaar niet stabiel, hoewel 'het klapperen" zoals ik het eerder beschreef met de Quickconnect lijkt af te nemen. Met dit laatste is mijn oorspronkelijke probleem eigenlijk er niet meer, echter verklaard is het niet. Ik stel dan ook voor om dit topic voor nu te sluiten. Er zijn gewoonweg belemmeringen van welke aard dan ook mbt uitgaand verkeer wat problemen oplevert. Ik zal dat nog wel eens intern navragen. Zoals eerder gezegd werkte eea op een andere externe lokatie wel.
Titel: Re: Verbindingsprobleem
Bericht door: Pippin op 08 maart 2016, 15:53:02

Citaat
want "dichttimmeren" slaat veelal op BINNENkomend verkeer, terwijl de verbinding van op je werk naar je NAS naar buiten toe gaat
Als er een firewall draait die DPI doet kun je het in de regel schudden. Er is ook een reden waarom men dat doet want voor je het weet trek je een virus/ransomware/etc. binnen via een VPN/QC/etc.
Er doorheen komen met b.v. stunnel of obfsproxy i.c.m. OpenVPN lukt dan wel weer maar zonder bootstrap op de DS gaat ook dat niet.