Synology-Forum.nl

Overige software => Data replicator & overige backupsoftware => Topic gestart door: wellproc op 12 augustus 2023, 12:35:03

Titel: Email-meldingen via Gmail na backup werken niet-wel-niet-wel-niet-...
Bericht door: wellproc op 12 augustus 2023, 12:35:03
Mijn NAS die ik dagelijks gebruik, maakt een wekelijkse backup naar een andere NAS die op een fysiek andere locatie staat. Ik heb ingesteld dat er na de backup een mail wordt verzonden, zodat ik weet of de backup is uitgevoerd en wat het resultaat was. Als het niet goed gaat kan ik nl. dezelfde dag nog actie ondernemen.

Sinds een paar maanden heb ik een probleem met die meldingen. Vaak worden ze niet verstuurd en krijg ik in de log de melding 'Failed to send email. (Error: Server Response Code: 401).'
Dan ga ik naar Configuratiescherm -> Melding -> E-mail. Daar zet ik de E-mailmeldingen uit en weer aan. En dan werkt het testbericht weer en krijg ik vaak 1x nog een mail. En daarna is het probleem weer terug... Hoe kan dit?  ::)

Ik maak gebruik van een Gmail-adres waar ik de mail naartoe laat sturen en van een ander Gmail-account waar ik de mail mee laat versturen door DSM.

En natuurlijk heb ik op de tweede NAS ook de emailfunctie aan staan, maar dan van het 2e Gmail-account naar het 1e. Een soort crossmeldingen om te voorkomen dat je mail van een adres naar hetzelfde adres stuurt (ik dacht dat daar wellicht het probleem in zat). Uiteraard heb ik het ook op andere manieren geprobeerd, maar het probleem blijft terugkomen.

Info:
DSM-versie 6.2.4
NAS type DS418j
Hyper BAckup-versie 2.2.9-1521

Tot slot:
Beide NASsen zijn aan dezelfde domeinnaam gekoppeld. De ene als nas.domeinnaam.nl en de andere als nas2.domeinnaam.nl.
Op nas.domeinnaam.nl heb ik een certificaat (gratis verstrekt door R3 cq Let's Encrypt), op de andere niet. Volgens mij zou dit niet uit mogen maken, of heeft Gmail daar wellicht last van?
Titel: Re: Email-meldingen via Gmail na backup werken niet-wel-niet-wel-niet-...
Bericht door: wellproc op 15 augustus 2023, 22:57:33
Uit het uitblijven van reacties leidt ik af dat niemand het weet?
Of is mijn verhaal niet duidelijk?  :silent:
Titel: Re: Email-meldingen via Gmail na backup werken niet-wel-niet-wel-niet-...
Bericht door: Birdy op 15 augustus 2023, 23:18:39
Ik denk ook dat niemand het weet, leg anders even een Ticket in.
Titel: Re: Email-meldingen via Gmail na backup werken niet-wel-niet-wel-niet-...
Bericht door: Bobo op 16 augustus 2023, 10:57:45
Heb je mogelijk een andere mail-provider om het daar eens mee te testen?
Ik gebruik outlook en werkt prima.
Sinds vorig jaar mei kan Gmail problemen geven omdat Google afhandeling door 3e partij-apps
niet meer toestond met username en password alleen.
Staat iets over in KB (https://kb.synology.com/en-nz/DSM/tutorial/How_to_use_Gmail_SMTP_server_to_send_emails_for_DSM)
Titel: Re: Email-meldingen via Gmail na backup werken niet-wel-niet-wel-niet-...
Bericht door: Birdy op 16 augustus 2023, 11:04:43
Ja maar, dat is al sinds 30 mei 2022 en kan 1 test mail sturen die goed gaat (na E-mailmeldingen uit en weer aan), daarna niet meer. ;)
Titel: Re: Email-meldingen via Gmail na backup werken niet-wel-niet-wel-niet-...
Bericht door: Briolet op 16 augustus 2023, 14:36:04
Het wel/niet werken is onlogisch.  Maar elke keer dat je wat stuurt kan het via een andere mailserver lopen. Misschien dat daar iets niet goed zit.  Bij je gmail account binnen de nas is de optie de credentials opnieuw te verifiëren. (of iets van die strekking) Misschien dat eens doen.
Titel: Re: Email-meldingen via Gmail na backup werken niet-wel-niet-wel-niet-...
Bericht door: wellproc op 22 augustus 2023, 21:01:39
Sorry voor de late reactie, het was even druk.

De credentials heb ik opnieuw geverifieerd. Dat gaat goed en ik krijg van Gmail bericht daarover. Maar de eerstvolgende keer na de test krijg ik weer een error 401...

Een ticket insturen, kan dat bij Synology zelf in het Nederlands?  ::)
Titel: Re: Email-meldingen via Gmail na backup werken niet-wel-niet-wel-niet-...
Bericht door: Ron53 op 09 oktober 2023, 12:41:24
Ik herken het probleem! Ook ik loop tegen hetzelfde aan met Gmail. En dat ook sinds een aantal maanden. Ik heb twee Synology servers staan. Mijn basis systeem leverde het eerst problemen ergens in juli dit jaar. Mijn backup systeem is pas sinds deze maand een probleem gaan geven. Beide systemen gebruiken dezelfde Gmail account om berichten te versturen naar mijn andere (prive) Gmail account. Ik dacht eerst, misschien heeft het iets met DSM 6.x te maken. Mijn basis systeem is een 112+ en die kan niet naar DSM 7.x Daar ga ik binnenkort een nieuwe voor kopen. Mijn backup is een 120j. Zelf ook geen idee waar ik de oplossing moet zoeken. Als ik de boel opnieuw instel, dan doet het testbericht het goed. Daarna weer hetzelfde probleem met de Err 401 melding. Nog goede ideeën binnen het forum???
Titel: Re: Email-meldingen via Gmail na backup werken niet-wel-niet-wel-niet-...
Bericht door: wellproc op 09 oktober 2023, 15:23:20
Inmiddels ben ik overgegaan op het gebruik van een hotmailaccount als verzendaccount vanuit DSM. Dat leidt er toe dat ik soms wel een mail krijg en soms niet.
Op dezelfde NAS zijn er dus berichten die doorkomen en berichten die een error 401 geven.

Er lijkt dus meer aan de hand dan alleen een Gmail-probleem.
Titel: Re: Email-meldingen via Gmail na backup werken niet-wel-niet-wel-niet-...
Bericht door: Birdy op 09 oktober 2023, 15:32:46
Ik gebruik op verschillende NASsen verschillende Gmail adressen maar, niet 1x een 404.
Neemt niet weg dat er blijkbaar gebruikers zijn die problemen hebben met Gmail en nu ook Hotmail.
Ik zou iedereen het advies willen geven om een Ticket in te leggen, je moet hiervoor wel een Synology Account hebben.