Synology-Forum.nl
Overige software => Data replicator & overige backupsoftware => Topic gestart door: auurk op 15 juli 2019, 12:11:03
-
Ik backup dagelijks van mijn ene NAS (DS418) naar een oudere NAS (DS213j). Sinds kort blijkt dat niet helemaal goed te lopen. In de Hyper Backup van de DS418 (de bron-NAS) staat: 'Gelukt (vereist aandacht). Sommige mappen/toepassingen zijn overgeslagen in de laatste run'.
Dat blijkt om de toepassingen drive en office te gaan.
Wat zou de verklaring kunnen zijn?
-
Zijn die 2 packages nog wel geïnstalleerd op de NAS?
Deze foutmelding heb ik namelijk wel eens gekregen als ik een package had verwijderd, maar niet uit de backuptaak had gehaald.
-
Bedankt voor je reactie.
De 2 pakketten zijn wel degelijk nog geïnstalleerd.
-
Volgens de planning is de backuptaak vanmorgen 8u weer aangegaan, is deze foutmelding toen weer gekomen?
Het kan natuurlijk zijn dat de foutmelding werd gegeven terwijl er een bestand bewerkt werd of de toepassing in gebruik was.
-
Ook vandaag (en blijkbaar al een heel aantal dagen) dezelfde foutmelding. De backup van data verloopt overigens wel perfect.
Ook als ik manueel een backup start worden drive en office overgeslagen.
Ik maak straks eens een nieuwe backup aan op een usb-schijf om na te gaan of hij dezelfde foutmelding geeft.
-
Het lijkt er wel op dat het na een update was dat het is beginnen fout lopen. Zie screenshot in bijlage.
UPDATE: bij nader inzien klopt dit niet (events in dat overzicht staan niet chronologisch)
-
Je zou kunnen proberen om de backup een keer zonder deze pakketten te laten lopen en daarna de pakketten weer toevoegen.
-
Ik zou als test beginnen me een nieuwe backuptaak met alleen deze (of een ervan) pakketten. Gewoon om te zien of dat wel lukt. Daarna gooi je de taak weer weg. Als dat wel lukt, dan is er iets mis met de backup zelf.
Laat je ook periodiek een check uitvoeren op de backup integriteit?
-
Heb je overigens wel in het logboek gekeken om te zien welke files dit probleem veroorzaken?
Als ik in mijn log kijk, zie ik ook regelmatig problemen:
[attachimg=1]
Het betreft bij mij steeds files die mailserver maakt. b.v. het maillog. Volgens mij is het pakket dan net zelf bezig met die file. En Hyperbackup heeft blijkbaar niets ingebouwd om het later nog eens te proberen.
Ik maak elk uur een backup en als je naar de data kijkt, gaat het hier maar eens in de paar dagen mis.
-
Probleem is opgelost: ik had onlangs een gebruiker toegevoegd aan drive en een gedeelde map waar hij toegang toe heeft toegevoegd aan drive zodat die gesynchroniseerd kan worden via de drive desktop app. Alleen maakte die gedeelde map geen deel uit van de backup, wat resulteerde in de foutmelding.
-
Ik heb dit probleem nu ook sinds twee week. Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken. Bij mij is het de "ToepassingsService van Synology" die steeds mislukt. Het probleem is dat er geen details zijn die verder helpen:
[attachimg=1]
Ik heb de applicatie al in een andere backup meegenomen, maar dan gaat het daar mis. Ik heb een nieuwe taak aangemaakt met alleen deze toepassing. Dan gaat het ook mis. Ik dacht misschien een bug van Synology, maar na de Hyperbackup update van vandaag blijft het probleem.
Het probleem is spontaan ontstaan. Het enige wat ik ervoor veranderd had was de installatie van "wordpress" en" maria DB 10". Maria DB gebruikt de "Toepassingsservice van Synology". Maar Maria DB wel/niet meenemen in de backup helpt niets.
Maar na verwijderen van beide pakketten blijft de fout, dus heb ik twijfels of de oorzaak hier lag. Heeft iemand anders een clou? Ik heb ook geen idee welke (belangrijke) data hier in staat. o.a. mailaccount instellingen en data van sommige andere pakketten die deze service gebruiken.
Het is ook een heel gek pakket dat zelf niet op de reguliere plaats in de nas geïnstalleerd wordt. (Niet in valume1/@appStore)
-
Is dit niet dezelfde fout als welke ik melde bij fout_hyperbackup (https://www.synology-forum.nl/data-replicator-overige-backupsoftware/hyperbackup-2-2-1-1110-gt-bij-upgrade-fout-hyperbackup-settings-backup/) ?
De oplossing hierbij was het herinstaleren van hyperbackup, zie de link.
-
Nee. Bij mij gebeurde het lang nadat ik de update gedaan had en HyperBackup zelf ben gaan backuppen.
Stoppen en starten en daarna verwijderen (met behoud van taken) en weer installeren had ik al geprobeerd. Zelf denk ik dat er een bug in "ToepassingsService van Synology" zit die getriggerd is door de MariaDB installatie. (dat is het moment dat het bij mij mis ging)
Maar dat pakket is op een ongebruikelijke plek geïnstalleerd. (Heb het niet gevonden) Het liefst dat ik die applicatie opnieuw geïnstalleerd, maar dan moet eerst ook Calendar en Drive verwijderd worden.
-
Omdat het backuppen van "ToepassingsService" steeds fouten gaf, (zie screenshot boven), heb ik het uit de backup verwijderd en in een eigen taak gestopt. Op die manier sloot mijn reguliere taak niet met een fout af.
Mij viel net op dat de nieuwe taak die alleen "ToepassingsService" backuped, sinds begin november geen fouten meer geeft. Dus even in de versie historie van ToepassingsService gekeken:
Version: 1.6.2-0431
(2019-10-15 09:52:42)
Fixed Issues
Fixed the issue where backing up via Hyper Backup might not work properly if the account name contains non-ASCII characters.
Blijkbaar was het toch een bug in HyperBackup. En ik heb inderdaad een gebruiker met een ongebruikelijke naam: , die ook nog emoticon symbolen in zijn wachtwoord heeft. (Was eens een test)