Synology-Forum.nl
Overige software => Data replicator & overige backupsoftware => Topic gestart door: Tien op 25 februari 2022, 16:01:39
-
Als ik een Hyperbackup van mijn ene Backup-Synology naar mijn andere Werk-Synology probeer terug te zetten, krijg ik na een dag of zo de foutmelding dat het mislukt is. Ik heb het idee dat de meeste data wel teruggezet is want de schijf is weer aardig vol, maar de details van wat niet gelukt is ontbreekt (of ik weet niet waar te kijken).
In het logboek staat enkel:
[Network to share]Failed to restore from [backup(admin@192.168.178.18::NetBackup), directory: backup]
[Network to share][Network Backup to ds111] Failed to restore folder [photo]. (Backup program encountered an I/O error while copying file. Please check the health of the disk.)
Kan ik er dan vanuit gaan dat de andere mappen (music, users, etc) gelukt is? Of breekt hij dan af?
Ik zou zo graag willen weten wát er niet gelukt is (of wat wel..), desnoods enkel de submap van de doel NAS, of wat er overgeslagen is.. Ik begrijp dat het ergens in de Photo map is, maar daar staan tienduizenden bestanden in..
Weet iemand of er ergen een soort van extended logboek is?
-
Een I/O error kan problemen met disks betekenen, bekijk dit artikel (https://kb.synology.com/en-me/DSM/tutorial/What_should_I_do_if_the_message_IO_error_appears_when_using_Hyper_Backup_to_back_up_tasks_to_local_destinations) eens
-
Ja, die snap ik en zit hem waarschijnlijk in de HD van de backupnas. Nu zou ik er graag achter komen wat er wel en wat niet is teruggezet, is daar een beter logboek voor? Lijkt me toch een voorwaarde voor een goed backupprogramma, dat je weet wat er wel en niet gelukt is..
-
Is het niet zo dat je originele bestanden hebt waar van je een backup maakt of was het origineel juist beschadigd geraakt?
Je kunt folders van beide nassen met elkaar vergelijken qua inhoud dan weet je welke zijn gelukt en welke niet, echter de disk vervangen lijkt me wel een oplossing voor toekomstige problemen
-
Weet iemand of er ergen een soort van extended logboek is?
Geen idee. Bij het maken van een backup is het wel mogelijk een log op fileniveau te krijgen. Moet je wel eerst aan zetten omdat dit het backuppen duidelijk vertraagt. (Zie help)
-
Maar als de oorzaak een slechte sector is, moet je dat toch ook zien bij de integriteitscheck van de backup? Het lijkt mij dat hij dan aangeeft welke file(s) problemen geven. Ik dacht dat ik dat ook eens had bij die check.
-
Is het niet zo dat je originele bestanden hebt waar van je een backup maakt of was het origineel juist beschadigd geraakt?
HD Originele HD (werk NAS) was vastgelopen. Daar een nieuwe in gezet en de backup teruggezet
-
Je kunt folders van beide nassen met elkaar vergelijken qua inhoud dan weet je welke zijn gelukt en welke niet, echter de disk vervangen lijkt me wel een oplossing voor toekomstige problemen
Bedankt voor het meedenken.
Het gaat zoals gezegd over 10duizenden bestanden verdeeld over honderden mappen. Dat is dus geen doen. En daarbij komt ook nog dat Mediaserver & Photostation bestandjes aanmaken zodat een optelling van beiden al misgaat.
De disc van de backupnas zal ook vervangen moeten worden idd maar dat is nu mijn probleem niet.
-
Maar als de oorzaak een slechte sector is, moet je dat toch ook zien bij de integriteitscheck van de backup? Het lijkt mij dat hij dan aangeeft welke file(s) problemen geven. Ik dacht dat ik dat ook eens had bij die check.
Het máken van een back-up verliep tot nu toe zonder fouten - geen meldingen waar dan ook.
Stom toevallig regende het ineens meldingen van bad sectors op de backupnas toen ik de backup wilde terugzetten naar de werknas.
De backupsoftware laat niet zien welke bestanden mislukt zijn.
Het gekke is ook dat hyperbackup meer bestanden wil terugzetten dan eropstaan. Het betreft enkel de Photo map.
Ik heb gisteravond een smart test aangegezet op de backupnas, die hangt nu al een tijdje op 90%...
Schijfje heeft wel 40.000uur gedraaid dus op zich niet verwonderlijk (ja het kan beter, ook slechter).
-
Weet iemand of er ergen een soort van extended logboek is?
Geen idee. Bij het maken van een backup is het wel mogelijk een log op fileniveau te krijgen. Moet je wel eerst aan zetten omdat dit het backuppen duidelijk vertraagt. (Zie help)
Wat staat er in jouw help dan? Ik kan er echt niets over vinden, en al helemaal niet bij Hyper Backup.
De integriteitscontrole staat lichtgrijs dus niet aan te klikken.
Ik zou idd wel geholpen zijn met een lnog op fil-niveau
-
Kon het ook niet in de help terugvinden, dus heb ik zelf een beetje gesnuffeld in HB.
Het enige wat ik kon vinden is het loggen op file niveau, bij het maken van een backup, dus niet als je gaat herstellen.
Voor de geïnteresseerden onder ons:
Ga naar Taakinstellingen:
[attachimg=1]
Ga na de backup naar:
[attachimg=2]
[attachimg=3]
[attachimg=4]
Er wordt een .zip file gedownload die je gewoon kunt unzippen en daarna importeren in Excel kunt importeren (.csv):
[attachimg=5]
:idea: Er zou een verzoek ingediend kunnen
bij Synology, met de optie een dergelijke log te maken bij Herstellen.
-
hartelijk dank, helaas dus niet bij het terugzetten..
Overigens ziet mijn instellingen venster bij taakinstellingen er anders uit. Kom dat vanwege het feit dat het een netwerkbackup betreft?
-
Weet niet wat je bedoeld met netwerkbackup (volgens mij een oude term).
Ik heb nu nog eens getest:
[attachimg=1] Heeft de optie logboek.
[attachimg=2] Heeft die optie niet.
[attachimg=3] Heeft de optie logboek.
-
ja, ik snap het ook niet. Het is een gegevensbackup van mijn ene naar mijn andere nas. Ik heb een wat vollediger plaatje toegevoegd en ik mis, in tegenstelling tot jouw screenshot, het vinkje 'logboek bestandswijzigingen'.
-
Die optie komt wellicht alleen tevoorschijn als je dat logboek eerst hebt ingeschakeld, een back-up hebt gemaakt,
en er om die reden data is aangevuld in dat logboek. 1e plaatje (is dit plaatje (https://www.synology-forum.nl/index.php?action=dlattach;ts=1645972584;topic=43478.0;attach=55792;image)) vanuit de eerdere reactie (https://www.synology-forum.nl/data-replicator-overige-backupsoftware/hyperbackup-terugzetten-mislukt/msg310867/#msg310867) van Birdy.
-
Die optie komt wellicht alleen tevoorschijn als je dat logboek eerst hebt ingeschakeld.
Nee, die optie is er of is er niet, we kijken samen naar hetzelfde plaatje. ;)
Als die optie er is, dan kan die aangevinkt worden tijdens de wizard, maar ook naderhand, voor of na een backup en is ook weer uit te schakelen in de bestaande taak.
@Tien Geef nu eens aan welke back-updoeltype je gebruikt, is mij mij nog echt niet duidelijk.
Ik heb 3 back-updoeltypen getest en aangegeven welke die optie wel heeft.
-
Ik mis heel veel opties in jouw versie.
[attachimg=1]
DE knop "backup verkenner" mist bij jou. Ook de knop "versiestatistieken" zie ik niet. Deze geeft aan hoeveel er dagelijks veranderd en je kunt er ook waarschuwingen instellen. b.v. als er plots heel veel naar de backup gaat, kan dit een aanwijzing zijn dat de bron te maken heeft met ransomeware.
-
Zo aan die printscreen te zien (het icoontje):
[attachimg=1]
gebruikt @Tien de volgende back-updoeltype:
[attachimg=2]
(Pfffff)
-
Test:
[attachimg=1]
[attachimg=2]
[attachimg=3]
-
Nu ook getest:
[attachimg=1]
Dus met versies....
Dan is die optie er wel:
[attachimg=2]
En dit:
[attachimg=3]
-
Veel tijd gestopt in het testen en de mogelijkheden. Ben wel niet de vragensteller, maar dank voor de info. :thumbup:
-
Graag gedaan 8)
-
Bedankt voor de vele info. Begrijp ik nu goed dat ik bij het aanmaken van de backuptaak versies moet inschakelen en dat het dan zou moeten werken?
-
Niet versies inschakelen, maar kiezen voor een backup die versies ondersteund, zoals rsync en al die andere.
-
aha! Ik zie het nu: rsync vs rsync copy (enkele versie), die met dat blauwe blokje in het icoontje. Ik denk dat jaren geleden (toen ik deze taak aanmaakte) deze optie er niet bijstond en ik extern NAS-apparaat gekozen heb (alhoewel die nu ook die optie aanbiedt als ik de taak aanmaak). Ik ga een nieuwe backuptaak aanmaken. Hartelijk dank voor het meedenken en alle info - ik begrijp het nu.
-
8)