Synology-Forum.nl

Overige software => Data replicator & overige backupsoftware => Topic gestart door: rommert op 02 oktober 2022, 13:53:27

Titel: Hyperbackup - troubleshooting mislukte backup
Bericht door: rommert op 02 oktober 2022, 13:53:27
Beste mensen,

Ik gebruik hyperbackup al geruime tijd om o.a. te backuppen naar Strato Hidrive. Ik heb een abonnement met 1000GB opslag.
Elke nacht staan op enkele tijdstippen backups van verschillende bronnen gepland.
Dit werkt op mijn nieuwe NAS al een half jaar probleemloos.

Sinds gisteren krijgt op op mijn telefoon de melding dat backups zijn mislukt.

Als ik in de log van Hyperbackup kijk dan zie ik het volgende:
Niveau   Tijd   Gebruiker   Gebeurtenis
Error   2022/10/02 06:00:53   SYSTEM   [HiDrive][hdMijnDocumenten] Failed to run backup task.
Error   2022/10/02 06:00:53   SYSTEM   [HiDrive][hdMijnDocumenten] Failed to start backup task. (Scheduled backup has been skipped because Hyper Backup cannot resume/discard the task.)
Error   2022/10/02 06:00:53   SYSTEM   [HiDrive][hdMijnDocumenten] Backup task was suspended (suspension incomplete).
Error   2022/10/02 06:00:51   SYSTEM   [HiDrive][hdMijnDocumenten] Exception occurred while backing up data.
Information   2022/10/02 06:00:02   SYSTEM   [HiDrive][hdMijnDocumenten] Started to resume backup task.

Kan iemand mij een tip geven waar ik de oorzaak kan zoeken/vinden?
Titel: Re: Hyperbackup - troubleshooting mislukte backup
Bericht door: Birdy op 02 oktober 2022, 14:06:22
Gokje, iets met Strato Hidrive?
Titel: Re: Hyperbackup - troubleshooting mislukte backup
Bericht door: rommert op 02 oktober 2022, 20:15:50
In april heb ik mijn nieuwe NAS in gebruik genomen.
Hierbij kon ik niet gebruik maken van migratie assistent en heb ik de backuptaken handmatig opnieuw moeten aanmaken. Ik heb hierbij exact dezelfde gegevens van de oude backuptaken overgenomen.

Voor bijvoorbeeld de backuptaak Mijn Documenten zie ik nu een dubbele backup staan.

Het lijkt er op dat de oude backup niet is voortgezet maar dat er een nieuwe is aangemaakt.
Ik zie twee backups met exact dezelfde naam waarvan de oudste stamt van de maand waarin de oude NAS buiten gebruik is gesteld en een nieuwe van recentere datum.

Hierdoor is van elke backuptaak een dubbele backup aanwezig en loopt mijn opslagcapaciteit tegen haar grenzen aan.

Blijkbaar krijg ik nergens de concrete melding/waarschuwing dat de grenzen van de opslagcapaciteit bereikt zijn.

Edit:
Dan is het weer verwarrend dat ik in de laatste printscreen onder Backups moet lezen dat slechts 164,5 GB gebruikt is...........

Morgen maar even een ticket openen.
Titel: Re: Hyperbackup - troubleshooting mislukte backup
Bericht door: Birdy op 02 oktober 2022, 20:44:41
Ik denk dat je de oude backup(s) nog moet verwijderen?
Titel: Re: Hyperbackup - troubleshooting mislukte backup
Bericht door: rommert op 02 oktober 2022, 21:08:17
Ja, dat klopt.

Het rare is dat er geen knop is om een deel van de backup te verwijderen.
Titel: Re: Hyperbackup - troubleshooting mislukte backup
Bericht door: Birdy op 02 oktober 2022, 21:54:23
Tja, ik ken Hidrive niet, kan je dus verder niet helpen, misschien hebben ze een forum?
En anders dan die Ticket.
Titel: Re: Hyperbackup - troubleshooting mislukte backup
Bericht door: rommert op 02 oktober 2022, 21:57:31
Bedankt.

Heb inderdaad een ticket aangemaakt.
Titel: Re: Hyperbackup - troubleshooting mislukte backup
Bericht door: henkg op 03 oktober 2022, 06:39:58
" Ik heb hierbij exact dezelfde gegevens van de oude backuptaken overgenomen."
Maar ik zie op je printscreen:
Naam oud: diskstation...
Naam nieuw: DiskStation...
Titel: Re: Hyperbackup - troubleshooting mislukte backup
Bericht door: rommert op 10 oktober 2022, 20:52:09
Van de Strato helpdesk kreeg ik het advies om alle opgeslagen backups te verwijderen.

Zo gezegd zo gedaan.

Toch blijf ik foutmeldingen krijgen op het moment dat de backup start:
Error   2022/10/10 06:00:03   SYSTEM   [HiDrive][hdMijnDocumenten] Failed to run backup task.
Error   2022/10/10 06:00:03   SYSTEM   [HiDrive][hdMijnDocumenten] Failed to start backup task. (Scheduled backup has been skipped because Hyper Backup cannot resume/discard the task.)
Error   2022/10/10 06:00:03   SYSTEM   [HiDrive][hdMijnDocumenten] Backup task was suspended (suspension incomplete).

Als ik dan probeer om handmatig in Hyperbackup deze backuptaak te starten dan zie ik de rode tekst Off-line.
Ik kan gewoon in mijn strato opslag komen.

Iemand nog een idee?
Titel: Re: Hyperbackup - troubleshooting mislukte backup
Bericht door: Birdy op 10 oktober 2022, 21:32:11
Met andere woorden, Hyper Backup kan geen verbinding maken met Hidrive.

Zou even een nieuwe backup taak maken om te zien of er dan wel een connectie gemaakt wordt.
Titel: Re: Hyperbackup - troubleshooting mislukte backup
Bericht door: rommert op 14 oktober 2022, 21:23:26
Hm, de de backuptaken die hier al bijna 6 maanden draaien geven de melding dat Hidrive off-line is maar een nieuw aangemaakte backup werkt gewoon en heb hem nu draaien.

Na een week wachten heeft Strato ook antwoord gegeven:
"Als ik naar je HiDrive pakket kijk zie ik gewoon een actief pakket, met actieve protocollen. Ik ga ervan uit dat je je HiDrive via de web-interface wel goed kan bereiken? Ik vermoed dat er een instelling op de NAS niet correct is.
Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en ik wens je nog een fijne dag toe.".

Maar het zal toch niet waar zijn dat als je opslag 1x is vol geweest, de gebruiker nieuwe backuptaken moet aanmaken?

Ik zie achter elke mislukte backuptaak een oranje rondje met een pauseteken. Een "resume" lukt dus niet. Kan zo'n backuptaak op 1 of andere manier gereset worden?

Titel: Re: Hyperbackup - troubleshooting mislukte backup
Bericht door: rommert op 25 oktober 2022, 20:54:23
Ja het is waar.
Na een week lang gegevens aanleveren, vragen beantwoorden en testen met Synology Support blijkt het zo gelegen dat als je HiDrive (backup) cloud leeg is gemaakt, je backuptaken - die verwijzingen hebben naar bestanden in die cloud - waardeloos zijn geworden en geen nieuwe backups kunnen aanmaken.
Een bijzondere gewaarwording dat de Hyperbackup software deze "domme" beperkingen heeft maar ik had mij hier al geestelijk op ingesteld  ::)

Dus zojuist de cloud nogmaals leeg gegooid en zes nieuwe backuptaken aangemaakt.
Titel: Re: Hyperbackup - troubleshooting mislukte backup
Bericht door: Hofstede op 26 oktober 2022, 08:45:55
De configuratie van de individuele backup targets wordt door Hyperbackup ook opgeslagen op het doelmedium. Zodat je bij vervanging van je NAS de targets overnieuw kunt linken aan een nieuwe taak.
Als je de cloud leeggooit gooi je dus ook de configuratie van de targets weg en kan een backup task er niets meer mee.

Achteraf gezien denk ik dat je je probleem had kunnen verhelpen door niet de cloud leeg te maken, maar door de backup tasks op je NAS te verwijderen en een nieuwe taak te linken aan de bestaande backup target.