Overige software > Data replicator & overige backupsoftware
Verbindingsproblemen tussen twee Synology NAS-en bij gebruik HyperBackup
wihe1:
Mijn zoon en ik hebben beiden een Synology Nas. Wij gebruiken Hyper Backup al geruime tijd om dagelijks een externe Backup van onze Nas op de Nas van de ander te plaatsen. Dat gaat over het algemeen goed.
De laatste tijd krijg ik op mijn Nas, DS920+ echter regelmatig errors, zie bijgevoegde log. Mijn zoon krijgt die niet. Ons vermoeden is dat het iets te maken heeft met IPV4 en IPV6 en dat er geen verbinding tot stand komt als één van beide gebruikt wordt bij het opstarten van de backup. Wat kan ik doen om de oorzaak te achterhalen en het achterliggende probleem op te lossen. Mijn internetprovider is KPN. Zijn internetprovider is Ziggo.
DSGebruiker:
Tja,
[Network][Backup vdh920-1] Failed to start backup task. (Failed to resolve the destination address. Please check the DNS setting is correct.)
[Network][Backup vdh920-1] Failed to start backup task. (Network connection timed out. Please check your network settings or the firewall settings.)
Het zal daar wel ergens in die hoek zitten. KPN-box al eens gereboot ? Je NAS staat op DHCP en krijgt z'n DNS-server aangeboden vanuit de KPN-box ?
Hendrik57:
Zelfde probleem. NAS alleen via IPv6 bereikbaar. Werkt sinds een paar dagen niet meer na 2 jaar ok. Kan nu de host niet vinden, ondanks correcte DNS en firewall etc. in FritzBox.
Vreemd genoeg lukt het nog wel bij 1 van de 6 back-up taken van dezelfde bron naar zelfde doel. Zodra ik een taak open voor bewerken, en verder niks doe, is de verbinding weg. 'Kan doel niet bereiken', rara.
Firewall uitschakelen op beide NAS heeft geen effect. Ook niet wanneer ik expliciet bron als Vertrouwd heb ingevoerd.
Nieuwe backup taak aanmaken lukt ook niet om dezelfde redenen. Met IP adres ipv FQDN krijg ik een webbrowser pop-up om in te loggen (niet van de standaard browser).
Hendrik57:
Uiteindelijk lukt het om via een IPv6 adres contact te krijgen. Kies het IPv6 adres ipv de FQDN van de NAS. Eerst de bestaande backup job verwijderen (en aantekenen wat daar stond). In de webbrowser die in de pop-up verschijnt bij Aanmelden, gebruikersnaam en wachtwoord ingeven.
Kies dan de optie om een bestaande job te gebruiken. Daarna moest ik dat inlogverhaal nogmaals doen om verbinding te krijgen. Toen kon ik de map kiezen voor backup en de job-bestemming. Daarna werkte het. Al moest ik wel de certificaat verificatie uitschakelen. Een certificaat wordt aan een domeinnaam verstrekt en niet aan een IP adres.
Maar toen kreeg ik het werkend.
:?:Wat de oorzaak is is mij onduidelijk. Het lijkt erop alsof HyperBackup op een verkeerde manier probeert een verbinding te leggen met een FQDN bij het gebruik van het preferente IPv6 netwerk. Maar het kan ook liggen aan de meest recente update van de Fritz!Box naar 7.57. Een beveiligingsupate. In elk geval wordt de bestemming niet gevonden door HyperBackup terwijl die wel degelijk online is. Zelfs bij het testen naar anders NAS systemen waarop een backup systeem draait, kreeg ik de fout dat de server offline was terwijl die wel wekte bij bestaande jobs van andere servers.
Briolet:
--- Citaat ---NAS alleen via IPv6 bereikbaar.
--- Einde van citaat ---
Het zou kunnen dat je DS-Lite hebt vanuit je internet provider. Hierbij krijg je een eigen IPv6 adres en het IPv4 adres moet je met een groot aantal 'buren' delen. Zoiets kan door een modelwissel gebeuren omdat dit vaak het opnieuw uitgeven van publieke IP adressen triggert.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie