Synology-Forum.nl

Overige software => DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding => Topic gestart door: Erwin1 op 19 augustus 2014, 21:06:57

Titel: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Erwin1 op 19 augustus 2014, 21:06:57
Beste allemaal,

Na een verplichte restart van m'n router (terug naar de fabrieksinstellingen) ben ik m'n NAS in het netwerk kwijt geraakt. Het intern ip-adres heeft een andere samenstelling gekregen, dus heb ik m'n NAS met m'n computer via de ethernetkabel verbonden. Heb daar ingesteld dat de NAS moet luisteren via DHCP.  Hij heeft dus automatisch een nummer toegewezen volgens de router.

In het DHCP netwerk kan ik zien dat hij nummer 7 heeft gekregen, dus ik heb hem aangesproken volgens het ip-adres 192.168.0.7. Het laden duurt enorm lang, en uiteindelijk gebeurt er niets.. Ik zie wel dat er iets gebeurt want het adres veranderd door er een poort achter het adres komt te staan. Maar de inlog verschijnt niet.

Heb al geprobeerd hem te bereiken via het assistent programma van Synology maar helaas. De firewall al uitgezet maar het help allemaal niet. Ook al een reboot geprobeerd via alle apparaten maar zonder resultaat.

Aangezien er nogal haast bij zit (ik kan m'n NAS nu niet bereiken) hoop ik dat jullie me kunnen helpen.
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Ben(V) op 19 augustus 2014, 21:10:45
Weet je zeker dat het 192.168.0.7 is.
Het is vermoeddelijk 192.168.1.7
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Erwin1 op 19 augustus 2014, 21:11:23
Nee, want router zit wel op 192.168.0.1
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Ben(V) op 19 augustus 2014, 21:12:53
Ongebruikelijk maar als je gecheck heb zal het zeker zo zijn.
Probeer de synology assistance eens
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Erwin1 op 19 augustus 2014, 21:14:36
Die vind niks...
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Snicky op 19 augustus 2014, 21:15:35
Maar je hebt je nas toch aangesloten op je computer? Of niet rechtstreeks?

Anders wel rechtstreeks aansluiten en je computer ip 192.168.0.10 geven.
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Erwin1 op 19 augustus 2014, 21:23:00
Computer nu rechtstreeks op NAS aangesloten, computer ip 192.168.0.1 gegeven assistent laten draaien maar niks.
Titel: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Snicky op 19 augustus 2014, 21:25:28
En find.synology.com ?

Ip en subnet invoeren is voldoende in je pc

Voerde laatst ook gateway en dns in maar toen werkte het niet, rechtstreekse verbinding.
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Erwin1 op 19 augustus 2014, 21:27:35
Zowel ethernet als wifi niks...
Kan ik hem resetten? Terug naar de fabriek instellingen? Of moet ik dan alles opnieuw instellen?
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Birdy op 19 augustus 2014, 21:30:18
Resetten kan:
http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/493
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Snicky op 19 augustus 2014, 21:31:35
Je kan een app downloaden voor op je tel dat heet Fing dan kan je de apparaten in je netwerk zien met ip enz. Misschien is dat wat om zeker van te zijn wat je ip is..

M(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ftapatalk.imageshack.com%2Fv2%2F14%2F08%2F19%2Fcccd6325b88aedd49b12e7eb0e4af1b2.jpg&hash=f4809271264e3de9dad07034a4937c4dfb088897)
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Birdy op 19 augustus 2014, 21:34:03
Citaat
In het DHCP netwerk kan ik zien dat hij nummer 7 heeft gekregen
Dus de NAS zit in het netwerk.

Er is wat vreemds aan de hand sinds die router reset, waarom was dat nodig en welke router heb je eigenlijk.
Was je router altijd al 192.168.0.1 ?
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Birdy op 19 augustus 2014, 21:49:09
Het is al zo'n, kwartier stil, al gereset ?
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Erwin1 op 19 augustus 2014, 21:50:38
Ik ben weer back in de the game.
Nas doet het weer...

UPC belde of we tevreden waren over de services, ik zei nee: Router laat internet vaak wegvallen. Internet na de router valt af en toe weg, (lijkt alsof er een reset wordt uitgevoerd van hun kant)
Daarbij moest ik de router een volledige reset geven (terug naar fabrieksinstellingen) ik was vergeten dat ik het standaard ip-adres ( 192.168.0.1 ) veranderd had in 192.168.1.1 waardoor m'n nas dus in de veranderde modus stond.

Wilde m'n nas daarna veranderen maar dat lukt dus niet. Ik kon hem zien in het netwerk via DHCP clients, en als ik het ip-adres aansprak veranderde het adres ook (want er kwam poort :5001) achter te staan, maar hij laadde niet door.

Dankzij de tutorial nu ook NAS gereset en nu werkt alles weer prima, wel op een ander ip-adres ;)
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Erwin1 op 19 augustus 2014, 21:51:20
Super bedankt voor het mee denken en de snelle hulp :D
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Birdy op 19 augustus 2014, 21:57:28
Mooi en graag gedaan.  ;D
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Briolet op 19 augustus 2014, 22:31:39
Mooi dat het nu weer werkt. Om deze ellende te voorkomen laat ik mijn nas altijd op dhcp staan. Dan heeft de nas altijd de goede range en gateway.

Gewoon jammer dat Synology dit niet ondersteunt met hun  EZ-wizzard en ze mensen altijd min of meer dwingen het IP in de nas zelf vast te zetten.
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Erwin1 op 20 augustus 2014, 13:01:19
Maar hoe doe je dat dan met de poorten? Ik moet de poorten toewijzen aan een intern ip-adres.
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Birdy op 20 augustus 2014, 13:39:44
Je kunt in je router in de DHCP sectie, IP adressen koppelen aan MAC adressen, zodat het apparaat altijd hetzelfde IP adres krijgt van de DHCP.
Als er dan een router reset heeft plaatsgevonden dan is die instelling wel weg maar, je NAS (in dit geval) krijgt dan wel een IP adres toegewezen, kan dus een andere zijn dan was ingesteld.
Daarna kun je weer IP koppelen aan MAC adressen.
Tenzij je een backup hebt van je configuratie (kunnen volgens mij alle routers voor je maken) dan restore je deze en alles is weer als voorheen.
 
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: gertjan1963 op 20 augustus 2014, 22:13:55
door het ip adres in mijn synology vast te zette,kon ik  hem na een modem update gelijk weer zien.
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Birdy op 20 augustus 2014, 22:25:52
Dat is bij een update meestal zo maar, niet bij een reset en daar ging het over  ;)

TS:
Citaat
Na een verplichte restart van m'n router (terug naar de fabrieksinstellingen)
Titel: Re: Help, NAS kwijt...
Bericht door: Briolet op 21 augustus 2014, 00:09:24
Maar hoe doe je dat dan met de poorten? Ik moet de poorten toewijzen aan een intern ip-adres.

Zoals boven vermeld kun je in de meeste routers ook instellen dat elk apparaat altijd hetzelfde IP via DHCP toegewezen krijg. Op die manier is het ook veel makkelijker om al je apparaten even een vast IP te geven.

Maar een vast IP zou niet eens nodig hoeven te zijn bij een goede UPnP implementatie. Mijn IP cameras kan ik ook via UPnP forwarden, maar de hebben hiervoor geen vast IP nodig. UPnP is er juist voor om een apparaat forwards op de router te laten instellen. Als het IP dan veranderd, kan een apparaat de forwards gewoon naar het nieuwe IP laten sturen. Dus voor de forwards zou een vast IP niet nodig hoeven te zijn. Daar ligt dus nog een schone taak voor de programmeurs van Synology.

En ook intern heb je het IP niet nodig. Volgens de DSM handleiding hoef je alleen de nasnaam met :5000 erachter in de browser in te vullen. Dus dan is het ook IP onafhankelijk.

Dit werkt overigens niet op de mac. Daar moet je "nasnaam.local:5000" gebruiken na het instellen van de mac bestandsservice. In elk geval zou na installatie het exacte IP niet eens meer essentieel hoeven te zijn.