Synology-Forum.nl
Overige software => DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding => Topic gestart door: Handige Harry op 04 februari 2015, 13:29:31
-
De situatie is al volgt :
Ik heb een DS 414 ( thuis-nas ) die maakt een back-up op een DS213j ( backup-nas ), die bij kennissen een paar kilometer verderop staat.
Tussen beide komt automatisch een vpn verbinding tot stand en dan word er back-up gemaakt.
Vanuit huis kon ik ook altijd inloggen vanaf mijn pc, en op DS Finder op mijn mobiel kon ik het een en ander regelen op beide nassen.
Dit heeft een tijd goed gewerkt, tot de afgelopen week ik de melding kreeg dat mijn back-up mislukt was. Opzich vreemd, maar er kan een keer wat aan de hand zijn.
De volgende dag wederom dezelfde melding helaas.
Dezelfde avond heb ik mijn kennis opgebeld om te laten kijken of de nas wel aanstond.
En wat blijkt de nas stond gewoon aan, deze toen opnieuw laten opstarten door mijn kennis.
5 Minuten laten werkte alles weer prima.
Tevens meteen gecontroleerd of bij MyDS Center of bij de ddns naam een groen bolletje stond, en ook daar was alles goed!
Vanmorgen weer een melding dat de back-up mislukt is........
Ik weer controleren bij MyDS Center, en daar nu helaas geen groen bolletje.
Waarom na een handmatige start wel alles goed? Of is dit toeval?
Of is dit toe te schrijven aan een brakke externe voeding van de DS213j?
Of moet ik aan iets anders denken?
Ik hoor graag van jullie beste forumleden
Edit : Niks qua software,updates of iets anders is gewijzigd.
-
Vreemde zaak, zou gewoon moeten werken.
Wat ik wel eens heb meegemaakt, is dat de (Synology) DDNS service soms uit de lucht is.
M.a.w. als je dat hebt terwijl de backup moet draaien, dan gaat het fout.
Is het mogelijk om bij de backup een vast IPadres in te voeren ?
Ik weet dat dit ook risico's met zich mee brengt, maar ik denk dat een (dynamisch) verkregen IPadres van je ISP minder snel wijzigt dan het risico wat je loopt dat een DDNS-service even out-of-service is.
-
Maar mijn 'thuis' ddns service staat wel een groen bolletje bij.
Dus de service opzich doet het wel.
-
Kan van alles zijn.
Heeft de NAS bij je kennis een vast IP-adres?
Is de netwerkkabel niet beschadigd?
Zie volgende reactie met diverse tips en hulpjes om je netwerk te controleren < HIER > (http://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/how-to-instellen-nieuwe-synology-nas-server/msg126895/#msg126895)
Met name "Fing" en een kabel-tester kunnen van pas komen.
-
Vast IP zou met ddns toch niet uit hoeven maken. Toch?
En waarom werkt het wel na handmatige aan en uitzetten?
-
Maar bij een IP op basis van DHCP kan de IP-wel veranderen, waarbij port forwarding niet meer correct werkt, en DDNS dan ook niet meer.
Bij handmatig aan- uitzetten, kan "bij toeval" (afhankelijk van de andere apparaten die aan of uit staan), de IP via DHCP wel weer terug zijn op het IP-adres van voorheen (waarvoor de port forwarding is afgestemd). Vandaar de NAS altijd een vast IP-adres geven.
Verder zou er een storing kunnen zitten in de kabel zelf. "Half/half" werking wil aan/uitzetten mogelijk even verholpen zijn, voor zolang het duurt.
Vandaar een kabeltester om er zeker van te zijn dat het beslist niet daar aan kan liggen.
-
Ja de Nas krijgt altijd hetzelfde intern IP adres.
Kabel zou ik kunnen testen maar sluit ik eigenlijk wel uit.
Maar zal het voor de zekerheid doen.
-
Maar staat er niet in de log waarom de backup mislukt?
Kan ook iets zijn van de backup zelf.
Ik gooide laatst een gebruiker van mijn systeem, prompt mislukte de backup van de Homes map omdat zijn map er niet meer was.
Dat vind ik een beetje een misser van de backup functie, als een map er niet meer is mag een backup toch niet mislukken?
-
Dit is de melding.
Maar zie nu net dat het tijdstip niet klopt. Dit zou 10:15 moeten zijn.....
-
Maar staat er niet in de log waarom de backup mislukt?
Kan ook iets zijn van de backup zelf.
Plaatje in de eerste reactie geeft aan dat er geen verbinding is (grijs rondje).
Dus daar zul je aan moeten werken. Als dat is opgelost, zal naar verwachting de backup-taken ook wel weer hersteld worden.
-
@Babylonia dat klopt.
Toen de DS 213j handmatig uit en aan gezet werd, werd het bolletje weer groen.
En kon de back-up weer worden uitgevoerd.
Morgen word de kabel vervangen, dus nog even afwachten.
-
Kleine update :
Kabel word morgen vervangen, vandaag door tijdgebrek niet gelukt.
-
Maar het is niet gezegd dat de kabel perse de booddoener is heh?
Ik heb alleen aangegeven om die te controleren m.b.v. een kabeltester. Ook nieuwe kabels zou je eigenlijk altijd moeten controleren. Heb zelf wel eens een "verkeerde" zo nieuw uit de verpakking gehaald, bleek uit de test. Dus ook een nieuwe kabel is geen garantie dat die altijd goed is. (Maar statistisch gezien natuurlijk wel de hoogste score als "goed"). ;D
-
Ik heb ook al aangegeven dat ik de kans klein acht dat het daar aan ligt.
Maar om het uit te sluiten, moet ik het natuurlijk wel testen.
-
Misschien moet je eens een tijdje een pingtester laten draaien.
Daarmee kun je een overzicht krijgen in de tijd of de connectie eruit gaat.
Ik heb zelf een tijd problemen met m'n internet verbinding gehad en met die tool kon ik m'n isp precies vertellen op welke momenten de verbinding eruit vloog.
Ik heb zelf deze gebruikt maar die draait op windows en dan moet je een pc laten draaien.
http://emcosoftware.com/ping-monitor/download
Je kunt even googlen naar een linux soortgenoot of miscchien een klein scriptje gebruiken zoals dit:
http://www.cyberciti.biz/tips/simple-linux-and-unix-system-monitoring-with-ping-command-and-scripts.html
-
Die ga ik zeker even proberen @Ben(V)
-
Update :
Vandaag de kabel vervangen, en switch een reset gegeven.
Vandaag werkte het dus weer, nu afwachten of het morgen nog zo is..... Spannend ....
@Ben(V) ik heb je programma die op een PC moet draaien geprobeerd.
Maar mijn kennis heeft het zo ingesteld dat hij niet te pingen is.
Dus daar schiet ik niets mee op
-
Klopt als een bus @Birdy , zo heb ik het ook gedaan.
Maar zoals ik al heb gezegd in het vorige bericht, hij heeft het zo ingesteld dat hij niet te pingen is.
En een poort nummer erbij voegen kan ook niet.
-
Oooooo :oops: sorry, niet goed gelezen, heb het voorbeeld maar weer verwijderd (onnodige ruis ;) )
-
Weer een update:
Het aan en uit zetten van de switch heeft geholpen, althans tot nu toe.
Bij mMyDs Center staan nu ook 2 groene bolletjes !!!!!
Nu krijg ik alsnog een foutmelding dat de back-up mislukt.
Maar dat komt omdat ik had aangegeven dat een toepassing ook moest worden meegenomen in de back-up.
Maar die toepassing heb ik verwijderd, en dan kan die dat niet vinden.
Schijnbaar word dan het hele back-up proces gestopt?!?!!?
Maar goed, schijnbaar is het nu opgelost ( hoop ik ) .
-
Schijnbaar word dan het hele back-up proces gestopt?!?!!?
De backup is sowieso wat "gevoelig" voor ontbrekende zaken.
Gooi je ergens een map weg welke in een backup zit krijg je altijd een foute backup...
Waarom niet gewoon de ontbrekende dingen overslaan en verder gaan wat er wel is.
Mag een backup toch niet op stuklopen?
-
Alles werkt weer !!!
Iedereen dank voor de hulp / reacties!
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ftapatalk.imageshack.com%2Fv2%2F15%2F02%2F10%2F2aadab0bce882dc9653f3a8c4bc1e617.jpg&hash=783b7cb1f74a23f3fbcafe4b2546ecfea3557d70)