Synology-Forum.nl

Overige software => DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding => Topic gestart door: genexxa op 04 april 2016, 20:35:23

Titel: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: genexxa op 04 april 2016, 20:35:23
Ik zit met een probleem dat ik mijn NAS niet mer kan benaderen via internet.
Ik ben met mijn netwerk bezig geweest en kom er niet meer uit waar het fout gaat.
Ik heb zoals hieronder mijn netwerk lopen.
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.borsites.nl%2Ftest%2Fnetwerk.jpg&hash=7135c4afb227a08f498301dbc22b69d9e40ce3c1)

Mijn Modem is een Technicolor tc7200 van Ziggo (IP: 192.168.1.1)
Hierachter hangt een switch en daaraan zit

Nu heb ik als volgt alles ingesteld.

Mijn modem:
- IP: 192.168.1.1
- Wifi uitgeschakeld
- DHCP range: 192.168.1.30 - 192.168.1.215
- Subnetmasker: 255.255.255.0

Mijn NAS:
- IP: 192.168.1.2
- DHCP: uitgeschakeld
- Subnetmasker: 255.255.255.0

Mijn Router:
- IP: 192.168.1.3
- Wifi ingeschakeld (Channel: 11)
- DHCP: uitgeschakeld
- Subnetmasker: 255.255.255.0

Alles werkt in mijn netwerk.
Computers / Laptops / Ipad's / Telefoon's / NEST / Chromecast, alles werkt en heeft internet.
Mijn NAS heeft ook internet want als ik mijn NAS via IP benader kan ik alles en downloaden werkt ook gewoon.
Alleen kan ik hem via buiten af niet benaderen.

(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.borsites.nl%2Ftest%2FKnipsel.jpg&hash=83d39ba02437555de0c91bc660c478b98d1453b6)
Iemand suggesties?


Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Birdy op 04 april 2016, 20:45:22
Geen oplossing maar wel een opmerking:
Waarom niet Modem > Router > Switch en dan verder ?
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Birdy op 04 april 2016, 20:49:58
En....Technicolor tc7200 is toch ook een Router ? Dus, staat deze in bridge ?
Mag aannemen dat je port forwarding maar 1 x doet, op je TP-LINK WR1043ND.
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: genexxa op 04 april 2016, 20:55:15
@Birdy,

Dit is zo gekomen omdat ik eerst een betere draadloos router had vanuit UPC.
Maar deze is overleden en nu heb ik de Technicolor en de wifi is een drama en heb ik een TP-Link gekocht voor mijn Wifi.
Deze heb ik gewoon aan mijn netwerk toegevoegd.
Vandaag dat deze achteraan hangt.

En ja de bridge is ingesteld. maar aangezien mijn hele netwerk naar behoren werkt lijkt mij daar ook niet dat daar het probleem zit.
Volgens mij had ik dan intern meer problemen moeten hebben.
Maar thnx voor het meedenken.
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: genexxa op 04 april 2016, 20:56:45
@Birdy

Oja, de portforwarding heb ik alleen ingesteld op mijn router (TP-Link)
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: genexxa op 04 april 2016, 21:07:42
Waar kan ik mijn IP terug vinden in mijn NAS - configuratie die gekoppeld zit aan mijn DDNS naam?
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Birdy op 04 april 2016, 21:41:54
Citaat
Vandaag dat deze achteraan hangt.
Snap ik maar, ik bedoel:

NIET: Modem > Switch > Router
WEL:  Modem > Router > Switch
Weet niet of dat echt een probleem is voor het forwarden maar, deze opstelling (WEL) is voor mij wel logischer.

Citaat
Waar kan ik mijn IP terug vinden in mijn NAS
Netwerk > Netwerkinterface > LAN1 (uitklappen).
Het forwarden gaat dus naar dat adres.

DDNS naam is gekoppeld aan je Extren IP-adres dus, die van je Provider.
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Babylonia op 05 april 2016, 04:42:26
1e optie:
Van wat ik opmaak uit de eerste tekening + aanvullende gegevens wordt de TP-Link als WiFi Access Point gebruikt (DIE staat feitelijk in bridge).
In dat geval stuur je poorten door in de "hoofd router" in dit geval de Technicolor van Ziggo.
Dat kan op zichzelf een prima werkende set-up zijn.

2e optie:
Is alles omgooien zoals Birdy heeft voorgesteld:
De Technicolor van Ziggo in bridge (laten zetten), daarachter de TP-Link als "hoofd router" gebruiken, daarachter switch en alle andere apparaten.
In dat geval stuur je poorten door in de "TP-Link router".

Weet niet hoe het bij Ziggo gesteld is, maar veel modem/routers van ISP's staan niet toe dat men die in bridge-mode zet.
Men verliest dan mogelijk TV-signaal en/of telefonie.  Weet ook niet wat er met de IPv6 toewijzing van Ziggo gebeurt in de TP-Link router?
Daar zul je mogelijk extra zaken voor in moeten stellen.

Vraag me af of die 2e optie wel de gemakkelijkste manier is om alles in te stellen, en je niet meer problemen op de hals haalt dan nodig?

Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Stef012 op 05 april 2016, 08:38:46
Goedemorgen,

Volgens mij werkt de setup van Genexxa prima, mijn netwerk ziet er ook ongeveer zo (inclusief Technicolor modem) uit. Ik heb alleen de switch er niet tussen, en  2  Wifi access points gemaakt  ;)

Wat Babylonia zegt is correct, je kan de UPC (nu Ziggo) modem niet zomaar in bridge zetten. Dit zal Ziggo voor je moeten doen. Ben het eens met:

meer problemen op de hals haalt dan nodig?

Ik zou toch eens controleren of de poortforwarding goed staat, minimaal de poorten 5000 t/m 5001 naar 192.168.1.2. (zie link (http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Technicolor/TC7200/HTTPS.htm)) Gezien jouw kennis, moet dat goedkomen.
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Briolet op 05 april 2016, 09:11:07
Dat kan nooit werken. Een modem deelt geen IP adressen uit. Een switch moet je altijd achter een een router plaatsen. Je nas kun je wel mooi een statisch IP geven maar hij zal nooit bereikbaar zijn.
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Stef012 op 05 april 2016, 09:16:59
De technicolor is een modem-router, genexxa heeft ook de Wifi van de Technicolor uitgeschakeld en de DHCP correct ingesteld (ivm static IP adressen).  8)
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: genexxa op 05 april 2016, 09:18:49
Is het dan een optie om de router en switch om te ruilen zodat de router achter de modem hangt en de switch achter de router?

En moet ik dan de ip adressen van de router en de nas dan ook ruilen zodat de router 192.168.1.2 word en de nas 192.168.1.3?
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Stef012 op 05 april 2016, 10:06:39
Nee hoor dat zou ik niet doen, volgens mij is jou configuratie is goed.

Heb je in de Technicolor gecontroleerd of de poortforwarding goed staat?


Ik zou toch eens controleren of de poortforwarding goed staat, minimaal de poorten 5000 t/m 5001 naar 192.168.1.2. (zie link (http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Technicolor/TC7200/HTTPS.htm)) Gezien jouw kennis, moet dat goedkomen.
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: genexxa op 05 april 2016, 10:21:56
@ Stef012

Ik ben alle instellingen nogmaals langsgelopen en durf het bijna niet te zeggen.
Ik had de portforwarding ingesteld op mijn TP-Link ipv de Technocolor :oops:

Nu alles op de TP-Link uit gezet en alles ingesteld op de Technicolor.
Alles werkt nu naar behoren.
Ik kan mijn NAS nu ook weer van buitenaf benaderen.

Ik zou straks hieronder een definitieve afbeelding maken van mijn netwerk met de gegevens erbij voor het geval iemand anders dier ook tegen aan gaat lopen.

Allen bedankt voor jullie hulp met meedenken :!: :!: :!:
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Stef012 op 05 april 2016, 10:24:16

Alles werkt nu naar behoren.


Je bent een topper, dat weet je toch?!  ;)
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Babylonia op 05 april 2016, 10:46:56
Ik ben alle instellingen nogmaals langsgelopen en durf het bijna niet te zeggen.
Ik had de portforwarding ingesteld op mijn TP-Link ipv de Technocolor :oops:

Maar dat kwam misschien ook omdat Birdy je op het verkeerde been had gezet < HIER > (http://www.synology-forum.nl/ddns-extern-benaderen/nas-niet-bereikbaar-via-internet/msg188384/#msg188384).
Weliswaar aangegeven als de Technicolor in bridge, maar nadat je alles zou moeten omgooien, terwijl je er eigenlijk al bijna was.  ;)

Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: genexxa op 05 april 2016, 12:01:01
Het is me gelukt en ik ben weer veel wijzer geworden :)
Dat is het belangrijkste.

Maar mocht iemand ook problemen hebben met het instellen van zijn modem met extra router, hieronder mijn totale netwerk opstelling met mijn Modem, NAS en Router instellingen.
hopelijk hebben hier meer mensen voordeel mee.

(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.borsites.nl%2Ftest%2Fnetwerkall.jpg&hash=7e38e34a476850d617aa150b850135917b526576)

Instellingen:
Ziggo modem (Technicolor tc7200)
IP: 192.168.1.1
Subnetmasker: 255.255.255.0
DHCP: ingeschakeld
Range: 192.168.1.30 - 192.168.1.215
UPnP: uitgeschakeld :!:
Draadloos 2.4GHZ: uitgeschakeld
Draadloos 5GHZ: uitgeschakeld
Switch Mode: Router Mode
PortForwarding: instellen naar eigen keuze

NAS DS213+
IP: 192.168.1.2
Subnetmasker: 225.225.225.0
DHCP: uitgeschakeld

Router TP-LINK WR1043ND
IP: 192.168.1.3
Subnetmasker: 255.255.255.0
DHCP: uitgeschakeld
Wireless: ingeschakeld en ingesteld
 - Naam wifi netwerk
 - Channel: 11
 - Beveiliging instellen
 - Beveiliging wachtwoord instellen
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Babylonia op 05 april 2016, 13:49:42
Toch een paar opmerkingen:

Ziggo modem (Technicolor tc7200)
UPnP: ingeschakeld


NIET DOEN. Is een behoorlijk veiligheidsrisico m.b.t. hacken van je systeem.
Staat als Sticky bericht (bijna) helemaal bovenaan het forum-onderdeel (http://www.synology-forum.nl/ddns-extern-benaderen/) over QuickConnect / Portforwarding  < Het bericht zelf > (http://www.synology-forum.nl/ddns-extern-benaderen/zoveelste-waarschuwing-om-geen-ez-internet-te-gebruiken/)

NAS DS213+
DHCP: uitgeschakeld


Het kan, maar in gevallen kan het net voor vervelende situaties zorgen. Mocht je om een of andere reden de NAS aan een andere router hangen, met een ander sub-netwerk, kun je de NAS niet meer benaderen omdat het niet overeenstemt met hetgeen de router als IP-netwerk gebruikt.
Een reset (1x) van je NAS wil je liever vermijden om er wel bij te kunnen.

De standaardplek om apparaten een vast IP-adres te geven en netwerk-instellingen te regelen is zoveel mogelijk in de router.
Daar is het apparaat expliciet voor bedoeld.   Houdt je bovendien veel beter het overzicht.   Als je in de NAS de instelling gewoon op automatisch laat staan (DHCP ingeschakeld), wordt het overgenomen met wat vanuit de router wordt aangeboden.

Leg gereserveerde IP-adressen in de router vast op basis van MAC-adres.
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Stef012 op 05 april 2016, 14:07:04
Hey Genexxa, je hebt een mooi overzicht gemaakt. Ik mis alleen nog één dingetje;

De netwerkkabel naar jou TP-Link, zit aangesloten op een LAN poort. (de WAN wordt bij jou TP-Link niet gebruikt) Hierdoor is het één netwerk!
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Babylonia op 05 april 2016, 14:26:21
Dat ligt er maar net aan.
Veel routers zijn expliciet in te stellen in "Access Point" mode.  In dat geval kun je de kabel gewoon laten zitten in de WAN-poort.
Alle LAN-poorten werken dan als "switch" met het subnet van de router die ervoor zit.  Weet niet of dat met de TP-Link ook kan.

Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Stef012 op 05 april 2016, 15:12:29
Mooie optie! Zelf heb ik 2 routers als AP draaien. Vanavond even checken of mijn (D-Link en Cisco) routers deze functie hebben!  :P
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: Briolet op 05 april 2016, 15:46:07
De AP mode heeft bij elk merk router weer een andere naam, waardoor hij lang niet altijd als zodanig herkend wordt. Maar uit de omschrijving van de werking is vaak af te leiden dat het een AP instelling is.

NAT is een belangrijk kenmerk van een WAN poort zodat het ook wel eens 'NAT uit' heet.
Titel: Re: NAS niet bereikbaar via internet
Bericht door: genexxa op 05 april 2016, 17:09:15
@ Babylonia

De instelling UPnP heb ik uitgeschakeld en dit ook aangepast in de instellingen.
Thnx!!!