Synology-Forum.nl
Overige software => DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding => Topic gestart door: Benjamin op 17 december 2016, 20:14:06
-
Geen echt probleem, wel iets wat ik me blijf afvragen.
Ik heb een relatief standaard thuisnetwerk:
- Internet verbinding van Ziggo, Ubee modemrouter.
- 215j bedraad verbonden met router. Op de andere poorten van de Ubee zijn een Samsung TV, WD TV Live mediaspeler en een Netgear 10/100 switch verbonden. Op laatstgenoemde switch zijn een PS4 en een laserprinter aangesloten.
- Router deelt de ip-adressen uit, NAS en Laserprinter hebben een vast ip-adres gekregen.
Het werkt allemaal prima.
Wat ik echter vreemd vind is dit: als ik in Control Panel/External Access/Router Configuration/Set up router "uitvoer", dan krijg ik in de stap "Checking network environment" een waarschuwing: "Warning: Two or more routers were found in your network. Please consult your Internet service provider to set the modem/router to Bridge Mode, or try setting your router to Bridge Mode." (zie schermafdruk).
Ook als ik alle andere vastbedrade apparaten losgekoppeld heb en de "Set up router" procedure uitvoer, dan nog is het resultaat dezelfde waarschuwing/foutmelding.
Ik heb nog gedacht aan "WifiSpot status: Enabled" in mijn modemrouter als oorzaak, maar tegelijkertijd vrees ik daarbij een denkfout te maken (wat ik wel vaker heb als ik ergens te lang over nadenk ;-) ).
Ik heb naarstig gezocht in de behandelde items in het forum maar ik heb geen item gevonden dat een soortgelijke vraag beantwoord heeft. Mocht ik erover gekeken hebben alvast hierbij bij voorbaat mijn excuses.
Een frisse blik geworpen door de leden van het forum zou ik zeer waarderen. Alvast bedankt.
-
Deze melding is niet echt betrouwbaar, ik heb die vaker gezien in netwerken waar 100% zeker geen tweede router aanwezig was. Aangezien je weet dat je maar één router hebt kun je gewoon doorgaan.
Echter, de beste optie is om deze setup wizard helemaal niet te gebruiken maar de router zélf goed in te stellen. Dan weet je zeker wat er open staat en wat niet.
-
Ziggo?
Misschien heb je wel een IPv6 aansluiting.
-
@Robert Koopman kon wel eens gelijk hebben. Ik heb Ziggo en IPv6 aan staan, en krijg dezelfde foutmelding als ik dezelfde stappen doorloop, terwijl ik ook alleen de UBEE gebruik als modem/router.
Ik heb wel nog een 2e router in mijn netwerk, maar deze is geconfigureerd als access point, en heeft dus geen DHCP o.i.d. aan staan.
-
@Hofstede Dank je voor je reactie. Ik doe zoveel mogelijk alles zonder setup wizard. Heb al heel wat poorten in mijn router handmatig geforward. Als ik een nieuwe applicatie op mijn NAS in gebruik neem die niet wil communiceren met de buitenwereld smokkel ik tijdelijk met de setup wizard en pas het later handmatig aan.
@Robert Koopman Inderdaad, Ziggo. Met IPv6. Volgens mij had ik dat uitstaan (in ieder geval wel in mijn NAS geregeld dat die geen IPv6 adres had) maar nu twijfel ik. Zo even kijken in de instellingen van mijn router. Bedankt voor de tip.
@Nelissuh Dank voor het meedenken. Waarschijnlijk heb ik IPv6 (nog) aanstaan.
Het komt dus wel vaker voor, zo lees ik. Morgen even kijken in mijn router en indien nodig IPv6 uitzetten (misschien alleen tijdelijk). Zal hier verslag doen van de resultaten.
-
IPv6 uitzetten. Het is al laat. Besef dat dat ws iets is wat mijn provider moet regelen. Morgen maar even kijken.
-
Natuurlijk gaat je provider dat NIET regelen !
Bij hen staat alles goed en hij wil toekomstbestendig zijn !
Het is in de router waar je het dient uit te zetten, als dat mogelijk is.
-
Volgens mij krijg je die melding in oud-upc gebied als DS-lite acief is. (eigen IPv6 en gedeeld IPv4 adres)
-
Doe eens een traceroute.
Waarschijnlijk duikt daar direct na het modem een adres uit de private address space op, mogelijk 10.x.x.x omdat je dan in een CGN hokt.
Dat zou dan de reden kunnen zijn dat men die melding ziet.
-
Als je ziggo belt en uitlegt dat je problemen hebt met IPv6 zijn ze genegen je terug naar IPv4 te zetten.
-
als ik in Control Panel/External Access/Router Configuration/Set up router "uitvoer", dan krijg ik in de stap "Checking network environment" een waarschuwing:
Waar zit die optie "Setup Router" uberhaupt. Ik zie alleen maar:
[attachimg=1]
En ik weet zeker dat ik twee routers achter elkaar heb.
@MMD als je met een traceroute 10.x.x.x vind voor je eigen router zegt dat ook niet alles. Als ik een traceroute doe, dan vind ik ook al sinds 2012 zo'n IP vóór de ziggo router en ik heb alleen IPv4 van oud Ziggo. (Mijn externe IP verschijnt niet in een traceroute.
Maar omdat dit een terugkerend onderwerp zal zijn, heb ik hier al eens een sticky topic (http://www.synology-forum.nl/ddns-extern-benaderen/ds-lite-bij-oud-upc-ziggo/) van gemaakt, zodat er niet steeds nieuw draadjes met dezelfde vraag gemaakt worden.
-
als je met een traceroute 10.x.x.x vind voor je eigen router zegt dat ook niet alles
Mijn redenatie is:
Zodra de DS een IP uit de private address space detecteert als tweede hop b.v., meldt deze dat zodra men van die Routerconfiguratie optie gebruik maakt.
Dat is vrij eenvoudig te testen of gewoon deze vraag bij Synology neerleggen of zij dat op die wijze geïmplementeerd hebben.
Edit:
Correcties
-
@Hutje: Ik heb gespit in de instellingen van mijn Ubee evw320b. Ik geloof niet dat ik zelf niet bij machte ben om IPv6 uit te schakelen.
@Briolet: Ik bevind me in de kop van Noord-Holland, voormalig Multikabel gebied. Was voorheen geen UPC gebied.
@MMD: Traceroute uitgevoerd. Wat je zei dat klopte exact. Er zat een ip adres 10.255.75.1 tussen. Met de term "CGN hokken" ben ik niet bekend (en ook google bracht me niet verder).
@Robert Koopman: het is niet echt een probleem, ik kon die melding "Two or more routers were found in your network" niet verklaren ondanks dat alles goed werkt. En dan wil ik het uiteindelijk toch graag weten. Mocht het wel een probleem worden dan zal ik bij Ziggo aankloppen.
@Briolet: Ik heb de interface van DMS ingesteld op de Engelse taal gezet. Ik vond het soms lastig om te zoeken naar een instelling waarvan ik wel de Engelstalige term kende maar door het Nederlands op het verkeerde been gezet werd. In jouw schermafdruk heet het "Maken" (zie schermafdruk).
@MMD: Inderdaad, dat lijkt de oorzaak te zijn. Het is de tweede hop: 2 8 ms 6 ms 7 ms 10.255.75.1 Ik zal het inschieten bij Synology.
@allen: Dank voor het meedenken en informatie delen. Zodra ik wat van Synology gehoord heb, dan zal ik het aan item toevoegen.
-
Melding gemaakt bij Synology. In afwachting van reactie.
-
In jouw schermafdruk heet het "Maken" (zie schermafdruk).
Nee. Als je goed kijkt hebben we beide een verschillend menu. Bij mij begint het met "Maken" en dat is de "Create" optie bij jou.
Die router Setup optie heb ik niet eens. Daarvoor zit er bij mij als laatste een nieuwe optie: "DMZ-instellingen". (Dat intrigeert me nu wel.)
Het kan zijn dat de "Router setup" bij mij niet getoond wordt omdat ik UPnP uit heb staan in mijn router. Mijn router ondersteunt eigenlijk geen UPnP, maar een eigen variant van Apple hierop, die ook uit staat.
-
Allemaal heel spannend maar mijn advies zou zijn:
Nooit Upnp in je router aanzetten omdat dat elke programmaatje, javascript of wat dan ook de mogelijkheid geeft om gaten in je NAT te schieten om dan toegang van buiten tot je netwerk weg te geven aan.....
Als je geen Upnp op je router aan hebt staan is het gebruik van die wizard zinloos en is uitzoeken waar die melding vandaan komt ook vrij futiel.
-
@Briolet Inderdaad, je hebt gelijk, het hele menu is anders. Niet goed genoeg gekeken. Router setup wordt bij mij getoond onafhankelijk of ik in mijn router UPnP uit of aan heb staan.
@benv Klopt, is bekend. Maar zoals gezegd, als ik een nieuwe applicatie op mijn NAS in gebruik neem die niet wil communiceren met de buitenwereld smokkel ik tijdelijk met de setup wizard en pas het later handmatig aan. Op dat moment heb ik even UPnP aan staan. Als ik alles weer handmatig geforward heb dan gaat UPnP meteen weer uit.
-
"CGN hokken"
Carrier Grade NAT (https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT)
-
Beste oplossing ... ziggo box ertussen uit, managed switch en alleen eigen router gebruiken.
-
Eh, het gaat hier juist niet om een systeem met twee routers. :!:
Bovendien: Noem mij dan eens een zelf aan te schaffen router die de 'ziggobox' kan vervangen. Ik ken er geen die eurodocsis aan kan.
-
Ik heb vanmorgen antwoord ontvangen van Synology. Dat luidt als volgt:
Thank you for contacting Synology support.
Actually the function [EZ Internet] of DiskStation is NOT a must for you to access DiskStation via the Internet.
The key point is to open the related network service ports on your router.
Usually you will need to log in to your router's Web UI / Management UI to do that.
You can refer to your router's user manual/search the Internet and here's ports you need to open:
http://www.synology.com/support/faq/299
Here are some articles that show how to set port forwarding rules on your router.
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/
For DSM, the port is 5000 (HTTP), 5001(HTTPS).
For Photo Station/DS photo, the port is 80 (HTTP), 443(HTTPS).
If you do not know how to configure port-forwarding on your router, please either contact the router manufacture or your internet service provider.
You can check if the ports are open in the following link:
http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
Hope this helps.
Ik besef dat het vergelijken van het forum met Synology support redelijk appelen met peren vergelijken is. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik vind dat de respons die ik kreeg van het forum me een stuk verder hielp.
Ik maak me niet druk meer om de foutmelding. En zorg dat alles verder netjes handmatig geportforward zal zijn in mijn router.
Nogmaals bedankt voor alle reacties.
-
Ik ben van mening dat die EZ verwijderd moet worden, is gewoon niet veilig, Synology zou beter moeten weten.