Synology-Forum.nl
Overige software => DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding => Topic gestart door: pvkan op 24 januari 2019, 12:56:56
-
Hoi,
De laatste dagen merk ik dat mijn NAS af en toe (tijdelijk) onbereikbaar is van buitenaf.
Ik krijg dan keurig de email van Synology inzake de DNS probleempjes.
Gisteren in de auto kreeg ik misschien wel 6x achter elkaar zo'n email in nog geen minuut tijd. Verbinding weg-> en hersteld -> en weer weg -> en hersteld.
In eerste instantie dacht ik dat mijn internetaansluiting steeds de geest gaf.
Zojuist was ik weer mijn NAS kwijt, maar ik kon gelukkig wel op mijn router (RT2600ac) komen; de internet verbinding is dus in orde.
Tot mijn verbazing zag ik dat mijn NAS inderdaad uit leek te staan (uitgegrijsd)).
Middels de WOL functie in de router heb ik vervolgens mijn NAS opnieuw gestart.
Dat werkte; alles is weer online.
Nu komt het vreemde: Mijn eerste gedachte was: Wie heeft mijn NAS uitgezet ?
De logfiles leren mij echter dat de NAS nooit is uit geweest; ook geeft de NAS een uptime van 22 dagen (kan kloppen).
Wat dan wel weer verdacht is dat dit na de gelukte WOL 22 dagen 00:03:ss is. Die tijdsaanduiding is wel heel toevallig (0 uur, 3 minuten).
De logfile geeft de kreet "System failed to get External IP". Prima, een DDNS rampje zou je zeggen.
Maar....ik heb ook nog een DDNS verwijzing vanuit mijn domeinprovider naar de NAS (NAS.<domein).nl)
En ook via die route kreeg ik geen verbinding net als via quickconnect.to ook niet lukte.
Dan zouden dus toevallig afgelopen dagen op exact hetzelfde moment 2 verschillende DNS servers het moet laten afweten.
Dat kan natuurlijk niet.
Ook mijn NAS benaderen via http://WANIP:poortnummer gaf geen resultaat.
Net nog even gekeken en ik zie ook dat beide DDNS entries op hetzelfde moment enkele minuten geleden (bij de ogenschijnlijke WOL reboot) zijn ververst.
Ik weet dus eigenlijk ook niet of dit topic hier thuis hoort. Het lijkt nl geen DDNS probleem te zijn.
De logfiles geven geen andere foutmeldingen.
Er zit dus iets mis in mijn NAS. Maar ik heb geen idee waar ik het zoeken moet.
Zoals de NAS nu is geconfigureerd draait hij al een jaar of 2, 24/7.
Iemand een suggestie ?
Er zijn al diverse topics inzake deze foutmelding geweest, maar die geven geen oplossing voor mij.
Peter
-
Ik zou zeggen een slecht contact in een LAN kabel.
-
Hoi @Briolet ,
Dat is inderdaad een optie die ook in mij op komt.
Echter: LAN1 en LAN2 staan in BOND.
Je zou dan verwachten dat hierdoor eea niet uitvalt of beide kabels moeten defect zijn.
Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat een WOL een defecte kabel (tijdelijk) repareert.
Maar voor de zekerheid zal ik vanavond als ik thuis ben beide UTP'tjes vervangen.
Peter
-
Het kan ook verderop in de lan keten zijn. Ik heb dit soort probleem ook wek eens gehad met een contact van de utp in de router of switch. Soms lastig te bepalen welke stekker de boordoener was als je er veel los getrokken en weer ingeplugd hebt.
-
"System failed to get an external ip" heeft natuurlijk niets met DNS te maken, maar is een DHCP probleem.
Je Nas kon geen ipadres van je router krijgen toen z'n leasetime verstreken was en hij z'n ipadres wilde renewen.
Ofwel een slechte kabel ofwel een ipconflict.
Een bond voorkomt dat niet per definitie, je Nas stuurt gewoon een dhcp request via een van z'n interfaces en alleen als hij dusdanig problemen heeft (geen link meer) dat de hele verbinding weg is dan pakt hij de andere interface.
Maar als hij wel gewoon iets kan versturen alleen niets terugkrijgt heb je dit effect.
-
Hoi @Ben(V) ,
Je hebt natuurlijk gelijk. DDNS heeft hier niets mee te maken maar in mijn schrijfdrift zat de onbereikbaarheid van mijn NAS op alle domeinen verwijzingen niet lekker en zat ik het op dat moment daar te zoeken.
Dank voor je suggestie inzake DHCP (lease) of IPconflict , maar dat is de oorzaak van het probleem zeer zeker niet.
Mijn NAS heeft nl al sinds jaar en dag een vast (LAN)IP ivm de nodige zakelijke toepassingen die er op draaien en de daarbij
noodzakelijk port-forward rules.
En dat IP zit buiten de DHCP range.
Peter
-
"System failed to get an external ip" heeft natuurlijk niets met DNS te maken, maar is een DHCP probleem.
Je Nas kon geen ipadres van je router krijgen toen z'n leasetime verstreken was en hij z'n ipadres wilde renewen.
Nee dit is geen DHCP issue of iets met leasetime. Dit is een heel specifieke melding van het DDNS systeem. Deze kijkt elke paar minuten of het externe IP veranderd is. Bij een verandering wordt het DDNS record geüpdate. Als hij helemaal geen extern IP ziet, komt deze melding.
Kan meerdere oorzaken hebben. Ik krijg het soms als Ziggo met onderhoud bezig is. Maar het probleem kan ook in de LAN zitten. En omdat hier de router wel bereikbaar is vanaf het internet, blijft bij mij alleen een LAN probleem over.
-
Ben nu thuis en ik hoop eigenlijk dat het probleem zich vanavond voordoet.
Volgende vraag is dan nl of ik de NAS lokaal wel kan bereiken via bv zijn interne IP of voor mijn part Synology Assistant.
Ik blijf het hoe dan ook apart vinden dat ik de boel op afstand aan de praat kreeg na een WOL terwijl de NAS blijkbaar nooit uit is geweest.
Peter
-
Zal wel toeval zijn.
Als je log zegt dat hij niet uit geweest is dan heeft die WOL echt niets gedaan.
-
De logfiles leren mij echter dat de NAS nooit is uit geweest
Weet niet welke logfiles maar, heb je in /var/log synopoweroff.log en messages ook nagekeken ?