Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 6.0 => Topic gestart door: pvkan op 17 september 2016, 09:04:24
-
Hallo allemaal,
Ik heb mijn DS215+ vervangen voor een DS1515+ en daarmee een raar probleem veroorzaakt.
Mijn 1515 start namelijk wel gewoon op maar ik kan de NAS niet meer benaderen.
De netwerkconnecties zijn in orde, IP adressen en firewalls staan goed.
De NAS geeft mij nl via de email wel de melding dat hij is opgestart en is aangesloten op de UPS.
Zowel Synology assistant als "find.synology.com" kunnen de NAS wel vinden op het goede IPadres maar komen met de melding dat de verbinding is mislukt. Ik heb de NAS uitgezet en op dit IPadres voor de zekerheid een Ping losgelaten om dubbele IP gebruik uit te sluiten (en inderdaad zat er niets anders op dit adres). De NAS zelf is wel te pingen.
Als ik de NAS via de browser wil benaderen lukt dat op geen enkele manier (niet via intern IP, niet via domein)
DS finder op mijn smartphone kan ziet de NAS wel via lokaal IP op het juiste ipadres, maar kan ook niet inloggen.
CLoudsation lijkt het wel te doen;
De in Windows (verkenner) gekoppelde schijven willen echter niet meer.
Gisteren na installatie had ik hetzelfde probleem, maar na 5 minuten kwam de 1515+ alsnog beschikbaar.
Vanmorgen de NAS verplaatst (en op zijn uiteindelijke plek weer aangezet) maar nu heb ik weer hetzelfde probleem.
Probleem is nu dat hij al een uur aan staat en ik vrees dat hij nu niet meer op gaat komen.
Ook al diverse herstarts geprobeerd, maar helaas...
De 1515 lijkt zelf in orde. Ik heb nl een lege schijf in bay 1 gezet en toen kon assistant de NAS gewoon benaderen (gereed)
Het lijkt dus een DSM 6 configuraite probleem?
Iemand die dit probleem herkent ?
Groet,
Peter
-
Ondertussen ben ik weer een stap verder en heb de NAS weer aan de praat, maar het zit mij nog niet lekker.
Wat heb ik gedaan:
In paniek de 2 schijven (gelukkig had ik het volume nog niet uitgebreid) weer terug gezet in de 215+ en opgestart.
De 215+ was vindbaar voor de assistant als 'gereed', maar hij wilde niet doorstarten met de melding dat
de configuratie verloren was gegaan. Daar kan ik mij iets bij voorstellen ;-)
Toen de 1515+ opgestart met een lege schijf in bay-1. Assistant kon de 1515 nu wel vinden en was klaar om te installeren.
UIteraard heb ik dit weer afgebroken.
Vervolgens de 2 schijven weer terug gezet in de 1515 en toen startte de NAS wel door. Assitant gaf nu ook 'status normaal'.
Wat echter zichtbaar was, was dat het IP op DHCP was gezet en de NAS ook een ander IP had gekregen.
In DSM kreeg ik nu ook de melding dat de systeempartitie beschadigd was. Deze kon ik gelukkig gewoon herstellen.
Nu draait de NAS dus, alleen wel onder DHCP en daar ben ik niet zo blij mee (ik moet zakelijk de NAS van buiten af kunnen
benaderen en mijn port-forwarding gaat uiteraard mis zodra het IP een keer veranderd).
Ik durf de NAS echter nu niet meer uit te zetten voordat ik weet wat er nu aan de hand is (geweest).
Iemand ?
Peter
-
Heb je misschien meer dan 1 netwerkkabel in de 1515+ zitten?
-
Nope...
(had ik maar zo'n AL router... ;)
-
Standaard gaat je NAS opstarten in DHCP modus. Normaal natuurlijk want een vast IPadres zou niet in ieder netwerk hetzelfde zijn. Dus dat is verklaart. Nu even goed afwegen wat je wilt doen: je NAS vertellen met WELK IPadres hij verder moet werken, of je router dit laten 'regelen'.
-
Hoi Hutje,
Bedankt voor het meedenken.
Maar DHCP wel/niet kan niet de oorzaak zijn van het probleem.
UIteraard heb ik de 1515 uit de doos eerst opgezocht met assistant en eenmaal ingelogd in de NAS de boel geconfigureerd met een IP uit de DHCP pool.
Pas toen ik klaar was het IP van de NAS vastgezet. Daarna heeft de NAS de hele avond gedraaid zonder problemen.
Alleen vanmorgen bij het opstarten was het weer feest.
De NAS kon toen immers wel gewoon naar buiten communiceren (getuige de opstartmelding op mijn telefoon) dus IP was in orde,
maar assistant kon niet verbinden.
Gezien de uieindelijke melding van de NAS vermoed ik dat er een service niet goed wordt gestart. Maar welke en waarom ?
Peter
-
Vast ip adres van de NAS, ingesteld in de NAS of in de router?
Die laatste is waarschijnlijk makkelijker/beter omdat de NAS dan gewoon op dhcp kan blijven staan.
-
Beide...;-)
Het ip adres van de NAS is gereserveerd in de router, hoewel deze buiten de DHCP range valt (zekere voor het onzekere).
Ik heb ook nog even naar de LOG gekeken van vanmorgen.
Ik kan zien dat de NAS netjes opstart en zelfs met succes DDNS activeert als ook Cloudserver.
Naar buiten leek alles dus goed te gaan.
En toch wilde hij niet babbelen...(wel liet hij zich pingen).
Peter
-
Beide?
Dat lijkt mij niet handig.
-
Handig of niet, het maakt voor de probleem analyse niet zoveel uit.
Immers was het probleem ook aanwezig voordat ik het IP had vastgezet (de eerste keer dat het gebeurde).
De eerste was met DHCP (ik dacht ook dat daar het probleem lag) direct nadat DSM mijn schijven had gemigreerd.
(na het bekende scherm met de cirkel die 10 minuten aangaf, alleen werden dat er ruim 30 ;-))
Peter
-
@Robert Koopman
Je triggert mij overigens wel.
Ik weet echt niet meer of ik in het verleden het IP van de oude NAS in de router heb gereserveerd, maar stel dat dat wel zo was:
Dan kan dit ook de oorzaak geweest zijn.
Een IP wordt immers gereserveerd op basis van MAC adres. De nieuwe NAS heeft een ander adres en dan zou het zomaar kunnen
dat de router weigert dit IP aan de NAS te geven. In de NAS had ik echter wel het oude adres gebruikt.
IN de router staat het oude adres niet meer in de lijst dus ik kan het niet bevestigen.
Maar dit zou wel betekenen dat het reserveren van IP's in de router niet altijd handig is.
Peter
-
Reserveren in de router op basis van mac adres kan geen kwaad.
Geen mac adres is immers hetzelfde.
Geef je de nieuwe NAS een vast ip adres (in de NAS zelf) welke al eerder door de router gereserveerd is voor een ander mac adres, wat krijg je dan?
Ik gebruik louter vaste gereserveerde adressen in de router en stel dit nooit in de apparaten in.
-
Precies, alleen leek die het IP van de oude NAS niet gereserveerd...in de router stond in ieder geval niets op dat IP.
Wel nu net een ander fenomeen ontdekt:
Als ik in de NAS onder Configuratie->Netwerkinterface kijk en dan een willekeurige LAN poort wil bewerken krijg ik
onder IPv4 een leeg scherm. Ik kan daar niets wijzigen (IPv6 en 802.x zijn wel te wijzigen).
Zit daar misschien een bitje scheef ?
Vergeet bovenstaande. Dit blijkt een bug in de webinterface van DSM te zijn wanneer je zoomfactor in de browser niet goed staat (chrome)
Peter
-
Eens met robert. Laat de router dit regelen. Scheelt je een HOOP problemen
-
Gezien mijn laatste berichtje kan ik nu dus DHCP ook helemaal niet meer aanzetten op de NAS :wtf: :wtf: :wtf: :wtf:
Vergeet bovenstaande. Dit blijkt een bugje in de webinterface van DSM en treedt op (CHrome) wanneer de zoomfactor van de browser niet juist staat.
Peter
-
Ik denk dat je problemen worden (werden?) veroorzaakt doordat je de nieuwe NAS hetzelfde IP hebt gegeven als je oude.
Hierdoor kunnen andere apparaten zoals je computer behoorlijk in de war raken.
Je zou de router eens kunnen herstarten, en ook DNS en ARP cache van je computer wissen.
Daarnaast kun je ook de netwerkinstellingen van de NAS resetten naar default met de reset knop om zeker te weten dat die weer goed staan.
-
Ik ben er uit. Het bovenstaande bugje (het lege IPv4 scherm) heeft ook niet echt geholpen.
Voor diegenen die geinteresseerd zijn.
De NAS kwam weer eerder tot leven nadat ik de nas op een andere lan-poort had aangesloten en de assistant opnieuw heb laten zoeken.
Op LAN2 kreeg de NAS ook een ander IP adres dan mijn vorige NAS.
Nadat ik ook het raadsel van het IPv4 tabblad had opgelost en ik weer alle instellingen kon zien, zag ik dat LAN1 nog wel steeds op het oude IP stond, maar dat de velden gateway en DNS server leeg waren. Blijkbaar is daar tijdens de migratie iets niet goed gegaan.
Ergo: Op LAN1 gateway en DNSserver toegevoegd en voila....
De NAS draait weer op het oude adres op LAN1.
Dank aan iedereen voor het meedenken ! Soms kan het echt een zoekplaatje zijn.
Volgende projectje: Het vervangen van de fans.
De 1515+ is een mooie NAS maar een beetje een herrieschopper (hij staat in mijn werkkamer). Heb al wat leuke howto's voorbij zien komen met 2 nieuwe fans van 9dB...
Peter
-
De vier lan poorten kunnen elk een ander ip adres krijgen.
Als je meerdere netwerkkabels aansluit kan dit problemen geven.
Zet je ze samen in een bond hebbe ze altijd hetzelfde ip adres.
-
Ik had niet meerdere netwerkkabels tegelijk in gebruik. Ik heb helaas geen AL capable router :P
Omdat LAN1 het niet deed heb ik de kabel.omgezet naar lan2.
Toen ik weer toegang kreeg zag ik later waarom LAN1 het niet meer deed.
Peter
-
Die bond kan je evengoed maken hoor, geen speciale apparatuur voor nodig.
Mijn beide NASsen, elk twee poorten, zitten zo ook in de switch.
-
Oh ? Je wekt mij interesse...
Maar heeft dat dan nog effect ? Of heb je die dubbele aansluiting puur voor de zekerheid.
Ik heb nl altijd begrepen dat je switch/router met Link Aggregation functie moet hebben om
uberhaupt bijvoorbeeld snelheidswinst te boeken...
Peter
-
Hier is er meer over te vinden: netwerk instellingen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/AdminCenter/connection_network_linkaggr)
-
Even gelezen en ik dacht altijd dat je een Link Aggr. compatible switch nodig had.
Weer wat geleerd ;-)
Heb jij de bond staan op "Adaptive Load Balancing" ?
Merk je ergens verschil of is het voor jou puur als fail-over?
Peter
-
Deze "Adaptive Load Balancing" zit er nog maar in sinds dsm 6 dacht ik. Daarvoor had je idd een speciale switch nodig.
Als je de data per poort logt, zie je dat beide poorten evenveel data gaan verwerken en het verkeer dus netjes verdeeld wordt. Als je dus met meerdere mensen gelijktijdig aan de nas werkt, of je streamt vanuit meerdere IP camera's naar de nas, dan moet je wel iets verschil kunnen meten.
-
Staat inderdaad in adaptive load balancing.
Merk je niets van hoor. Er gaat nooit een aansluiting of kabeltje stuk.
Maar als je meerdere aansluitingen gebruikt en je doet dit niet heeft de NAS meerdere ip adressen.
Dat is niet altijd handig.