Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: zjwaemke op 10 augustus 2015, 15:33:17
-
Even een vraagje.
De resetknop van mijn ds412+ is kapot. Althans ik kan deze niet meer vinden als ik met een pinnetje op de resetknop wil drukken.
Deze knop is dus Of afgebroken Of verschoven in de NAS zelf.
Aangezien hij 2 maanden buiten de garantie valt ben ik nu het "haasje" .
De nas werkt verder prima. Alleen...ik ben het admin pasword kwijt.... :oops: :oops: :oops: :oops: :'( :'( :'( :'( :'(
Is er een andere manier om weer toegang te krijgen tot mijn NAS? Dus zonder gebruik van de reset knop?
-
ik heb de nas open gemaakt en zie hier de printplaat.
Is mijn reset knop verdwenen :o :| ::)
Althans...dat denk ik. Heeft iemand hier verstand van?
De reset knop moet boven de LAN ingang zitten
-
Het is maar een klein knopje, lijkt erop alsof deze met te veel kracht is afgeduwd?
Niet ergens in de kast aangetroffen?
Ik weet niet welk type schakelaar er moet zitten anders was het misschien zelf te repareren.
-
dat is het vreemde...er rammelt niets in de kast. Ik heb niks aangetroffen.
-
[attachimg=1]
[attachimg=2]
Tenzij iemand anders een beter idee heeft ?
-
Je hebt deze NAS nieuw gekocht?
Toch vreemd dat deze knop weg is.
Even contact maken valt niet mee zo zonder kast erom.
Misschien even twee draadjes eraan solderen.
-
Hij heeft er gezeten lijdt ik uit je openingspost af, dan zal ie ergens liggen...
-
Slechte soldeerverbinding dan. Maar helaas zie je dat tegenwoordig meer, omdat vanuit milieu-regelgeving geen lood meer mag worden toegevoegd aan soldeerverbindingen, gaan ze minder lang mee.
Vraag ik me af wat milieu-onvriendelijker is. Apparaten die vanuit slechte soldeerverbindingen eerder "het loodje" leggen ( :lol: ), of apparaten, wel met een minimale hoeveelheid lood, maar die veel langer meegaan.
-
:lol:
Vraag mij af of TS nu heeft kunnen resetten met een draadje tussen die 2 punten voor 4 sec. ;D
-
MOD: Onnodige citaat is verwijderd, lees even. (http://www.synology-forum.nl/vragen-en-opmerkingen-over-het-forum/gebruik-de-citaatknop-met-mate-17838/)
nou...ik ben eigenlijk nog met synology in de weer voor een nieuw moederbord :)
Meer info volgt ;)
-
MOD: Onnodige citaat is verwijderd, lees even. (http://www.synology-forum.nl/vragen-en-opmerkingen-over-het-forum/gebruik-de-citaatknop-met-mate-17838/)
Pff :oops: :'( :evil:
Synology zegt. Je bent 2.5 maand over de garantie heen. We helpen je niet meer.
Ze bieden alleen aan een nieuw moederbord te leveren. Kost mij wel 400 dollar.
Ook nog bij Mediamarkt geweest.
Zij zeggen...je bent 2.5 maand te laat. We kunnen niks meer doen. Zij geven op alle randapparatuur van elektronische apparaten (waar een nas onder valt) maar 2 jaar garantie. Verder gaven zij aan dat ook de economische garantie maar 2 jaar is van een nas. M.a.w. na 2 jaar is je nas afgeschreven. Dat kan toch niet voor een apparaat van bijna 500 euro :S
-
Tja, net ook aan het handje gehad maar dan met een E-Bike (2000 Euro), motor stuk, 3 mnd over de garantie van 2 jaar, dus nieuwe motor, 500 Euro.
Maar goed, ik zou resetten met het bekende draadje.
-
Even voor mijn beeld, mist het knop je nu of is het knopje kapot. In het eerste geval ligt de situatie met garantie toch even iets anders. Eigenlijk vind ik beide gevallen het niet echt het toppunt van services, maar goed.
Kun je helemaal niet meer in de NAS ? Of wel met een ander account?
-
De printscreen laat duidelijk zien dat het knopje ontbreekt ;)
-
Klein subtiel verschilletje: Synology geeft geen 2 jaar garantie, maar Europa legt op dat fabrikanten 2 jaar garantie geven. Dus zelfs al zouden ze zelf een kortere termijn in hun documentatie zetten, geldt die 2 jaar. Langer mag altijd, maar daar doen ze blijkbaar niet aan.
Maar een grens is een grens. Als je accepteert dat het twee jaar plus 2 maand is, dan wordt dat de grens en gaan mensen klagen als je daar weer net een paar maand overheen gaat.
Maar in dit geval, met een ontbrekend knopje, kost het je meer om achter de garantie aan te gaan dan er gewoon op eigen kosten even een schakelaartje op te zetten. (of twee draadjes)
-
Volgens mij mag je buiten de garantie periode ernog van uitgaan dat iets gerepareerd word.
Het moet wel een deugdelijk apparaat zijn, ook na 2 jaar.
Ik zal even googlen voor je.
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/buiten-garantietermijn/
-
En volgens mij ook.
Er bestaat zoiets als een "te verwachten levensduur"...
-
MOD: Onnodige citaat is verwijderd, lees even. (http://www.synology-forum.nl/vragen-en-opmerkingen-over-het-forum/gebruik-de-citaatknop-met-mate-17838/)
Kun je eens een voorbeeld geven van zo'n schakelaar
-
Je citeert een heel stuk over garantie, maar je praat over een schakelaar. Niet iedereen heeft het geduld om ook dat onnodige geciteer te lezen.
Maar dat soort drukschakelaatjes zit overal in. Zelfs in de bekende electrische vliegenmeppers die je bijna gratis krijgt. Een beetje onderdelenhuis moet er veel variaties van op voorraad hebben.
-
Niet iedereen heeft het geduld om ook dat onnodige geciteer te lezen.
Klopt dus, heb ik die ook verwijderd (voor de 3e keer in 1 Topic), overigens, dat kan jij ook ;)
-
Mijn rechtsbijstand verzekering heeft het opgepakt. Ze zien er een goede zaak in en zeggen dat MediaMarkt zwak staat.
De Nederlandse wet geeft de koper meer bescherming....
Ben benieuwd. Meer info volgt.
-
Succes, ik denk dat de Mediamarkt niets gaat doen. (hoop het voor je dat ze het oplossen uiteraard)
Aangezien tegenwoordig bijna alles via de fabrikant gaat zoals televisies, wasmachines,drogers noem maar op.
Waarom zou de mediamarkt zwak staan in deze?
-
MOD: Onnodige citaat is verwijderd, lees even. (http://www.synology-forum.nl/vragen-en-opmerkingen-over-het-forum/gebruik-de-citaatknop-met-mate-17838/)
Omdat je er vanuit mag gaan dat een nas langer dan 2 jaar functioneert. Stopt hij na 2 jaar en 3 maanden ermee heb je geen deugdelijk product. Wat nog een twistpunt kan worden of een nas als een pc gezien wordt of als een accessoire. Ik denk dat het een pc is (bron computertotaal)
-
Ik ben het met je eens dat hij het langer dan 2 jaar moet volhouden.
Maar toon jij het maar eens aan dat die knop er nooit zat/of dat jij hem er niet af hebt geduwd.....
Het blijft een ja/nee spelletje waar de fabrikant vaak aan het langste eind trekt.
Ik heb er een hard hoofd in maar ik hoop het van harte voor je dat ze het oplossen.
Hou ons op de hoogte!
-
…ik denk dat de Mediamarkt niets gaat doen…
…Aangezien tegenwoordig bijna alles via de fabrikant gaat…
Als consument heb je niet direct met de garantie van de fabrikant te maken. De fabrikant hoeft de garantie ook niet te geven, maar de firma die een product aan de consument verkoopt wel. In dit geval is dat blijkbaar de mediamarkt.
De fabrikant is alleen aansprakelijk als ze een eigen garantieregeling toezeggen, maar dat valt buiten de Europesche garantie bescherming voor consumenten.
Dat neemt niet weg dat ik die juridische moeite niet zou doen voor een schakelaartje van hooguit 1 euro, die je er zelf zo op soldeert. Zeker een mediamarkt zou dat ook zelf moeten kunnen repareren. Zo niet dan deugt hun serviceafdeling niet en zou ik er ook voor andere aankopen weg blijven.
off topic: Ik heb net vanochtend een stuk gelezen van iemand die een incasso bureau ingehuurd heeft om een vordering van 500 euro te innen. Uiteindelijk was hij ruim 2000 euro aan incasso en gerechtskosten kwijt. Soms kosten principes gewoon geld.
-
Dan heeft hij het verkeerde incassobureau genomen ;-)
Zo'n geval heb ik zelf ook gehad (iets met kleine lettertjes)
Nu gebruik ik een ander bureau en dan wordt het toch echt bij diegene die de schuld heeft opgeteld.
Sindsdien werkt het perfect!
Ik ben het niet met je eens qua garantie verhalen, bel de mediamarkt maar als je wasmachine kapot is.
Dan moet je toch echt de Samsung bellen krijg je als antwoord. (eigen ervaring)
Wat betreft de serviceafdeling van mediamarkt, daar liet ik nooit maar dan ook nooit wat repareren!
Wat een stelletje prutsers daar, ze weten amper waar ze over praten....
Maar goed ik hoop voor je dat het geregeld wordt....
-
De garantietermijn geldt in principe net zolang als de gemiddelde levensduur van het product. Echter keert na 2 jaar de bewijslast om, maw jij moet de verkoper duidelijk maken dat het defect is ontstaan doordat het apparaat niet aan de kwaliteit voldeed tijdens de verkoop/koop.
Het klopt dat de Mediamarkt inderdaad graag naar de leverancier doorverwijst, (ik spreek ook uit eigen ervaring) echter heb je een koopovereenkomst gesloten met de Mediamarkt, niet (in dit geval) met Synology. De Mediamarkt zou in deze aansprakelijk gesteld moeten worden. Maar zoals al gezegd zou ik hier niet al te veel moeite en tijd aan besteden. Wellicht dat het knopje inderdaad niet deugdelijk was gemonteerd en dat het bij aanraken kapot sprong, maar ik zou het verlies gewoon nemen.
-
Wellicht dat het knopje inderdaad niet deugdelijk was gemonteerd
Of een misser in het productie proces anders was het schakelaartje wel gevonden.
-
Als je zijn eerste post leest dan heeft de switch er gezeten...
-
Ah.... :oops: dus TS heeft die reset al eens eerder gebruikt......waarschijnlijk dan te hard ingedrukt, maaaaar waar is het knopje dan gebleven :?:
Maar goed, hij zit er niet meer, ik zeg, voor de 3e keer, draadje..........4 sec contact maken en de NAS is reset.
-
Maar TS heeft inmiddels het apparaat zelf helemaal uit elkaar gehaald. Gezien de foto waarop hij de printplaat in zijn hand houdt. Daarmee heeft hij toch ook al zijn recht op garantie verspeeld?
-
Eeuh ja goed punt @Hofstede.
Meestal word dat niet op prijs gesteld idd.
-
Hofstede: Nee. Hier hebben rechters al uitspraken over gedaan. Een consument moet zelf ook kunnen kijken wat het probleem is voordat het ter reparatie aangeboden wordt. Dus als de garantiebepaling van de verkoper het zelf openen verbied, zal deze bepaling door een rechter nietig verklaard worden.
Je moet bij het openen zelf geen nieuwe schade maken, maar bij dit voorbeeld is duidelijk dat het openen niet de oorzaak van de schade was.
-
Eindelijk nieuws van de Mediamarkt.
Het dreigen met rechtsbijstand heeft effect gehad met alle verdere argumenten.
Dit is de status:
Ik kan geen nieuwe ds412+ krijgen, deze is uit het assortiment. Reparatie is ook geen optie.
Ik heb 3 opties
Vervangende nieuwe nas Qnap TS-415
Of
Vervangende nieuwe nas Synology DS415+ met 100 euro bijbetaling
Of
Geld retour
Zit even te bedenken voor welke optie ik ga
-
IK zou het wel weten, de laatste optie en dan zelf de DS415+ aanschaffen, elders. ;)
[attachimg=1]
[attachimg=2]
Waarschijnlijk ben je dan geen 100 Euro kwijt (weet niet wat je voor de DS412+ uitgegeven hebt).
http://tweakers.net/pricewatch/415668/synology-diskstation-ds415+.html
[attachimg=3]
-
Vreemd dat de Mediamarkt aangeeft dat repareren geen optie is voor iets wat met een schakelaartje en twee draadjes is op te lossen.
Dat zou voor hen de goedkoopste oplossing zijn geweest.
Maar goed, het complete bedrag terug van wat die NAS een keer heeft gekost, is wel een heel erg ruimhartige coulance-regeling.
Je hebt tenslotte al ruim twee jaar wel plezier gehad van die NAS.
Bij eventuele rechtszaken neemt een rechter dat zeker mee als argument van een economische gebruiksduur.
Het is normaal dat je "afschrijving" hebt aan een product. Naar gelang de tijd verstrijkt is de economische waarde steeds kleiner.
Dat soort afschrijvingen wordt bij een geschil altijd meegenomen.
-
Ik denk dat dit toch een vaker voorkomend probleem is, ik heb nl exact het zelfde probleem, Kast open gehad geen knopje meer te vinden.
Zou er niet een software matige manier te vinden zijn
is wel mooi klo.... zo
Iemand nog andere opties dan de draadjes
-
Welke reset keuze wil je dan gebruiken?
-
Geen idee dat was nou net de vraag
-
Zou er niet een software matige manier te vinden zijn …
Dat zou zwaar slecht zijn. Een admin wachtwoord zou helemaal niet resetbaar moeten zijn. Dat is gewoon een security risico. Synology heeft nu een compromis, dat alleen iemand met fysieke toegang tot de nas een reset kan doen.
-
Dat geldt ook voor het opnieuw installeren van DSM via de reset knop.
-
......Een admin wachtwoord zou helemaal niet resetbaar moeten zijn. Dat is gewoon een security risico. Synology heeft nu een compromis, dat alleen iemand met fysieke toegang tot de nas een reset kan doen.
Het zou wel heel vervelend zijn als een admin wachtwoord of gebruikersaccount niet gereset zou kunnen worden.
In dat geval zou je een NAS moeten afschrijven bij het niet benaderbaar meer kunnen zijn van de NAS.
Je zult maar net als verse, nieuwe gebruiker binnen een aantal dagen daarmee geconfronteerd worden,
als je net een nieuwe NAS hebt gekocht en in gebruik neemt!
-
Ik heb het over het resetten van het admin wachtwoord, niet van de nas zelf. Na een reset zou het wachtwoord gelijk moeten blijven. Alleen bij een volledig nieuwe installatie met formatteren van de schijven, zou je een nieuw admin wachtwoord mogen instellen.
Nu kan een dief nog steeds op simpele wijze weer bij al je data komen. Maar omdat een dief de disk ook via een PC zou kunnen uitlezen, is dit alleen een vertragende factor. Alleen encrypted shares geven en echte bescherming van je data.
Op de Mac stel je via Filefault een volledige disk encryptie in. Als je dan je admin wachtwoord kwijt bent, rest alleen het geheel formatteren van de schijf. Zo hoort het.
-
Alleen encrypted shares geven en echte bescherming van je data.
Dat kun je toch ook instellen op de NAS als je dat wilt?
Alles teveel dichttimmeren heeft overigens ook zijn nadelen hoor. Een gebruiker kan ineens een ongeluk hebben.
Naaste familie, als ze dan niet meer bij belangrijke data kunnen komen kan op zijn zachts gezegd heel vervelend zijn.
-
Even verder zoeken als men meer weten wil:
https://digitalenazorg.nl/
-
Dat schiet niet echt op. Kost bovendien het nodige geld.
"Lukt het ons altijd? Nee, helaas niet. Door de nieuwste technieken zoals 'full disk encryptie' kan er sprake zijn van een hele goede beveiliging. Het grootste nadeel daarbij is dat wanneer er sprake is van een defect of een vergeten wachtwoord, er geen enkele toegang meer is tot de originele data. Iets om ook bij leven over na te denken."
-
Het ging erom dat je je wachtwoorden beschikbaar maakt/hebt voor nabestaanden/noodgevallen.
Daar zijn verschillende opties voor en hoeft niet persé iets of veel te kosten.
-
Ik begrijp ook wel hoe het in elkaar steekt. (Heb dat zelf ondervonden binnen mijn familie).
Alleen de verwijzing naar een bedrijf wat data recovered (of probeert dat te doen), is feitelijk al de verkeerde insteek.
Want dan ben je dus feitelijk al te laat als degene er van tevoren niet voor heeft gezorgd dat wachtwoorden
voor zijn nabestaanden heeft bewaard of ter beschikking heeft gesteld, en data versleuteld blijkt te zijn.