Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Placemaster op 31 maart 2017, 21:28:00
-
Ik heb al meerder topics over dit onderwerp gelezen.
Ik heb een DS1813+ met SHR (2) instelling.
Met de schijven erin start deze niet meer op. Schijven eruit start deze direct op.
Op een windows pc de schijven gecontroleerd. Schijf 4 geeft fouten.
Nu wil ik voor solution 1 gaan maar snap niet exact wat te doen en wil mijn data niet verliezen.
[Solution 1] Use a spare disk - the original settings and the the volume will stay intact
- Remove all disks when power is off. Dit heb ik gedaan
- Insert a spare disk to your DiskStation/RackStation, boot up and install DSM 4.3 3827(or the latest version of DSM for your model), then power off. Ook dit heb ik gedaan en de laatste versie DSM geïnstalleerd
- Remove the spare disk, and insert the original disks back. Moet ik alle originele disks (dus ook de defecte) nu terugzetten??
Hier loop ik dus vast.
Er is vast iemand die deze stap kan verduidelijken.
- Synology Assistant will show "Migratable" now. Please right click DiskStation in Assistant > Install. Install DSM 4.3 3827 (or the latest version of DSM for your model) on the original disks.
-
Ik snap het niet helemaal, als een HD defect is dan vervang je deze toch en laat je herstellen ?
Mis ik iets waardoor je "Solution 1" kiest ?
-
MOD: @Placemaster Niet onnodig citeren.
Dat was ook mijn eerste gedachte maar lees nergens hoe dat gaat. Kan ik schijf 4 er gewoon uithalen vervangen door een nieuwe en weer booten?
Welke stappen moet ik eventueel nog meer nemen?
-
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair
-
Hmmm, lees net:
Een volume of schijfgroep raakt beschadigd als een harde schijf defect is, maar er geen gegevensverlies is opgetreden. Dit gebeurt alleen bij RAID-types met gegevensredundantie zoals SHR, RAID 1, RAID 5, RAID 6 en RAID 10.
Staat geen SHR-2 bij :o kun je die dus niet repareren dan ?
Effe zoeken......
-
Ik denk een misser in de help, omdat RAID6 er ook bij staat, SHR-2 is RAID6 onderwater dus, moet gewoon kunnen.
Maar, dat zie je vanzelf als je de repair kunt uitvoeren.
-
heb schijf 4 eruit gehaald en een nieuwe geplaatst. Nu start het systeem niet meer op. Ook via de synology assistant niet te bereiken (wordt niet gezien in het netwerk).
-
Dan moet er wat anders aan de hand zijn, ik zal eerst hier even SHR-2 repair uitvoeren, kijken wat er gebeurt.
-
Het is begonnen nadat het systeem aan het updaten was. Ik weet niet of de update al voltooid was. Daarna is het systeem nooit meer hersteld.
-
Dat is een nieuw feit.
Op zich zou dat niets mogen uitmaken, 1 of 2 HD('s) mogen immers uitvallen, het systeem moet blijven draaien.
-
Bovenstaande even aangepast want, ik begrijp dat je alle HD's geplaatst hebt incl. de nieuwe HD.
Assistant ziet je NAS niet ?
Kun je wel zien in de Router, dat je NAS een IP-adres heeft en, kun je die pingen ?
-
Zo ja, zet eens de Firewall en Antivirus uit op je PC en laat Assistant een paar keer zoeken.
Lukt het weer niet, dan je PC en NAS niet uitzetten en de NAS direct aan je PC verbinden met UTP kabel.
Dan Synology Assistant weer een paar keer laten zoeken.
-
Dan moet er wat anders aan de hand zijn, ik zal eerst hier even SHR-2 repair uitvoeren, kijken wat er gebeurt.
Getest (ook al heb je er niets meer aan), ik kan gewoon SHR-2 herstellen dus, een foutje in DSM Help.......
[attach=1]
[attach=2]
-
Met alle schijven erin (schijf 4 vervangen door nieuwe) krijgt de synology geen verbinding meer met het netwerk.
Haal ik alle schijven eruit gewoon bereikbaar.
Ook via een directe utp kabelverbinding werkt het alleen als ik er geen schijven in heb zitten. Anders geen nas herkent in Assistent.
Nadat ik alle schijven heb verwijderd en het systeem opnieuw heb gestart is er weer netwerk verbinding. Hierna de schijven 1 voor 1 erin geschoven (hot plug). Hierna worden alle schijven herkent. Op schijf 4 moet DSm geïnstalleerd worden. Nadat dit gedaan is start het systeem opnieuw op. Nu is het Dsm bereikbaar en kan het herstelt worden. Schijf 4 toegevoegd in DSM en het systeem gaat herstellen.
Alle data is nog aanwezig echter de pakketten zijn verdwenen (wat minder erg is, wel onhandig).
-
Wat je nu beschrijft is onmogelijk.
DSM staat namelijk op elke schijf in je systeem op een apart partitie in een mirror, dus echt niet alleen op schijf 4.
Vanuit DSM kun je die partitie niet zien.
Als je een schijf vervangt door een nieuwe dan kopieert DSM die systeem partitie gewoon van de andere schijven naar die nieuwe schijf.
Om de een of andere reden heb jij DSM er helemaal opnieuw opgezet anders waren je packages niet weg geweest.
-
Ik lees dat de schijven er 1 voor 1 in zijn teruggeplaats, dat lijkt mij niet verstanding met SHR2.
Het bestaande volume mist dan toch echt teveel schijven en zal gecrasht zijn toch?
-
Nadat ik alle schijven heb verwijderd en het systeem opnieuw heb gestart is er weer netwerk verbinding. Hierna de schijven 1 voor 1 erin geschoven (hot plug). Hierna worden alle schijven herkent.
Ik denk ook dat alles is verloren.
-
Systeem draait gewoon. Alle data is beschikbaar.
Alleen de pakketten zijn weg (kost wat tijd maar verder geen probleem).
Wat de reden is dat het allemaal niet zo gelopen is als volgens de handleiding geen idee. Dat het systeem vastliep stond ook niet in de handleiding.
-
Systeem draait gewoon. Alle data is beschikbaar.
Je hebt dan geluk gehad 8)
Wat de reden is dat het allemaal niet zo gelopen is als volgens de handleiding geen idee. Dat het systeem vastliep stond ook niet in de handleiding.
Er is natuurlijk ook van alles misgegaan, om te beginnen een crash tijdens een DSM update en daar is geen "hoe nu verder" handleiding voor. ;)
-
Ben al lang blij dat ik al mijn data nog heb.
Hoop dat synology nog kan vinden waarom het fout is gegaan.
-
Hoop dat synology nog kan vinden waarom het fout is gegaan.
Ik denk het niet, er valt niets meer te tracen.