Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: dirklammers op 01 oktober 2019, 20:31:24

Titel: Datascrubbing
Bericht door: dirklammers op 01 oktober 2019, 20:31:24
Ooit heb ik eens ingesteld dat met ingang van 1-6-2017 elke 1e van de maand de datascrubbing wordt uitgevoerd.
Ik had dus verwacht dat dat vandaag - 1 oktober - ook weer zou gaan gebeuren.
Maar nee ! En tot mijn verbazing staat het ingepland voor 2 oktober. Waarom is dat ? Geen probleem natuurlijk, maar ben zo maar nieuwsgierig.
Vandaag is wel de test van de harddisks uitgevoerd maar normaal start daarna gelijk de scrubbing. Nu niet dus  :o

Dirk
Titel: Re: Datascrubbing
Bericht door: Briolet op 01 oktober 2019, 20:58:35
Het kan zijn dat de software er gewoon 31 bij optelt en september had 30 dagen.  ;)

Maar dat zal het niet zijn want bij mij gaan ze wel steeds op dezelfde dag. Ik zie echter iets geks bij mij. Ik heb de scrubbing ergens in 2017 voor het laatst ingesteld. (daarvoor deed ik het via een ander commando).

[attachimg=1]

Ik zie bij status echter geen volgende inplanning. Onder volume  staat selfs dat de laatste scrubbing op 7 maart 2019 plaats gehad heeft.  :o

Dus het log ingedoken:

[attachimg=2]

Bij de oudste twee regels gebeurde het op de 7e dag. (toen op volume)

Daarna zal de update naar dsm 6.2 gebeurd zijn, waarbij de opslagpools geïntroduceerd zijn. Vanaf die dag steeds op de 6e dag.  Dan nog eenmaal op de 7e dag, waarna er blijkbaar iets volkomen mis gaat. Nog twee gekke scrubbings, waarna alles stop. (Edit: die twee gekke scrubbings waren een test op een tijdelijke opslagpool met een andere disk)

Ik heb eigenlijk geen idee meer of ik toen iets geks gedaan heb, waardoor de automatische scrubbing de mist in gegaan is. Ik zal de scrubbing nu maar eens uit en weer aan zetten in de hoop dat hij het weer oppikt.
Titel: Re: Datascrubbing
Bericht door: Briolet op 01 oktober 2019, 21:06:02
Ik heb toch nog eens verder in het log gekeken. Die extra scrubbing op de 13 dag kwam door het herstellen van de opslagpool met een nieuwe disk. 30 seconden erna kwam de melding dat de opslagpool succesvol gerepareerd was.

Blijkbaar gooit het repareren van een opslagpool het hele tijdschema in de war, door de geplande actie weg te gooien. En een nieuwe planning komt er alleen door het voltooien van een oude planning. Dus een bug.
Titel: Re: Datascrubbing
Bericht door: dirklammers op 02 oktober 2019, 19:47:42
De NAS staat inderdaad vandaag volgens planning de datascrubbing uit te voeren. Maar waarom die planning nu 1 dag is opgeschoven   :wtf:
Titel: Re: Datascrubbing
Bericht door: StefaanD op 15 oktober 2019, 16:46:54
@Briolet , zelf ook maar eens gecontroleerd op mijn NAS na herinstallatie ergens in augustus en zie ook dat data scrubbing maar één maal werd uitgevoerd en de laatste maanden niet meer. Dat is toch wel een stevige bug.
Titel: Re: Datascrubbing
Bericht door: grindal op 15 oktober 2019, 20:22:20
Goede reminder, ook maar even nagekeken...en stond niet op elke Nas actief  ::)

Blijkbaar heeft dit niet veel zin op 1Disc volumes.... ondanks dat kon ik dit wel selecteren voor mijn DS218+ (2 schijven, BTRFS maar als afzonderlijk volume ingedeeld)

op de oudere DS415play, had ik één disc een oude 1TB, Ext4 waar deze functie niet activeerbaar is...
Titel: Re: Datascrubbing
Bericht door: dirklammers op 01 november 2019, 17:18:53
Toch iets geks aan de hand hoor met die data-scrubbing.
Vorige maand gestart op 2 oktober, afwijkend van het schema dat de scrubbing altijd op de 1e van de maand start.
Nu staat het ingepland voor 1-11-2019 (zie bijlage), maar mooi dat er vandaag niets gebeurt.  :o
NAS is vanmorgen gewoon volgens dagelijkse schema om 8:00 opgestart maar er is geen datascrubbing gestart ....

Tja, morgen maar eens afwachten, maar toch wel gek hè ....

Dirk
Titel: Re: Datascrubbing
Bericht door: DSGebruiker op 01 november 2019, 19:12:39
Mijne is netjes bezig aan de datascrubbing ;-)
Is een 918+ die wel 24/7 actief is.