Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: auurk op 05 januari 2016, 12:59:33
-
Ik heb het in het anderhalve jaar dat ik mijn Synology NAS heb al een paar keer meegemaakt: de router wordt her opgestart (een BBOX 2 van Belgacom), waarna de connectie met de NAS verbroken is.
Ik probeer dan vanalles: NAS uit en weer aan, router nog eens uit en aan. En na enige tijd, zonder dat ik weet waarom, is de connectie weer hersteld. Sinds gisterenavond hebben we hetzelfde aan de hand. Het wifi signaal was erg slecht, ik heb de bbox eens uit en aan gezet, en sindsdien connectie weg (en helaas nog niet hersteld).
De 4 ledjes op de Synology branden normaal (dus ook die die aangeeft dat er LAN verbinding is). Een zoekactie met DS finder levert niets op, noch binnen het netwerk, noch buiten (als ik op mijn smartphone wifi afzet).
Iemand raad?
-
Voordat je problemen kreeg, weet je nog wat de IP instelling van je NAS was ?
DHCP of een vast IP adres ?
-
Er was een vast ip adres ingesteld. Als ik ons netwerk scan wordt de synology ook gevonden op dat adres (zie screenshot)
-
....waarna de connectie met de NAS verbroken is.
Okay, dit plaatje is oud of heb je inmiddels wel weer connectie ?
Wat bedoel je precies met 'connectie verbroken' ?
Want als je netwerk scan aangeeft dat ie er is, zou je dus gewoon connectie moeten kunnen maken, lijkt mij.
-
Ik heb helaas niet terug connectie. Kan geen verbinding maken via de synology apps op mijn smartphone, noch via laptop (noch via de Finder, aanmelden cloud station lukt niet, en ik kan ook niet surfen naar diskstation:5000)
-
Bovendien kreeg ik via mail bericht dat de ddns connectie verbroken is.
-
Okay, zo te zien wil je verbinding maken met de hostname van je NAS.
Dus niet op IP adres !
Dat is ook een bekend verhaal.
Na een restart van je router, komt er een 'strijd' tussen jouw devices op jouw netwerk over WIE de Master browser gaat worden.
De Master Browser zorgt namelijk voor de interne doorgifte van de Hostnames in je netwerk.
Hierdoor duurt het dus na een restart altijd even voordat alles weer als van ouds werkt.
Je zou het kunnen voorkomen, door ipv een hostname, gewoon het IPadres te gebruiken.
-
Moet ik dan verbinden via 192.168.1.6:5000? Net geprobeerd, zonder succes (ook geprobeerd zonder toevoeging van :5000).
Een zoektocht met Synology assistant levert niets op (geen diskstation gevonden in je LAN).
Screenshot in bijlage zijn LANserver settings op mijn router, maar daar is in principe niets aan veranderd...
-
Bizar !
Als dat allemaal niet werkt, dan moet het echt je BBOX 2 zijn.
Voor mijn beeldvorming :
Je internet komt binnen -> BBOX2 -> NAS
of zit er nog ergens een switch tussen ?
-
Klopt, internet komt binnen via bbox en werkt normaal. LAN hangt met een ethernetkabel aan de bbox.
Het vreemde is dat ik dit niet voor het eerst aan de hand heb, maar het is nu wel al maanden geleden (vermoedelijk van bij een vorige keer als de bbox her opgestart werd). Nu duurt het wel heel erg lang voor alles weer normaal werkt, en het vervelende is dat het me een raadsel is waar precies de oorzaak zit.
-
Doe eens een enkele reset op je NAS: 2. Het wachtwoord van de administrator en de netwerkinstellingen opnieuw instellen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493#t2)