Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Achouffe op 13 december 2014, 19:19:32
-
Beste mensen,
mijn DS214 is telkens na verloop van 1 of 2 dagen niet meer bereikbaar. Ik heb hier al een tijdje last van en ondertussen heb ik een aantal dingen uitgeprobeerd die ik op internet gevonden heb of hier op het forum.
Als ik het ip intik van mn nas in een browser dan reageert hij niet meer, als ik hem hard reset door de stekker er uit te trekken is hij gewoon weer bereikbaar, ik heb sabnzb er op staan en die gaat dan ook weer gewoon verder met downloaden. Het laaste wat ik geprobeerd heb is om de slaapstand helemaal uit te zetten, maar ook dit helpt niet.
ik heb nog niet geprobeerd om fabrieksinstellingen terug te zetten want ik ben bang dat ik dan ook data van de harddisk verlies. Ik heb er 2 schijven in die gespiegeld zijn.
-
Als hij nu weer eens niet bereikbaar is moet je eens kijken met de Synology Assitant of die hem nogziet.
Zo ja dan moet je kijken of hij misschien vann ipadres verandert is.
-
NIET terug naar fabrieksinstellingen gaan dan ben je zeker alles kwijt :!:
-
Probeer hem ook eens te pingen, als hij "niet meer bereikbaar" is.
En naar de status lampjes te kijken.
Of in de logging van NAS.
Maar de Synology Assistant is inderdaad een goede tip.
Ik heb het ooit al eens meegemaakt dat een switchje dat tussen de NAS en de PC stond, regelmatig de verbinding verbrak!
-
oh ja vergeten te vermelden, ik kan dus inloggen op mn modem en daar kan ik connected devices zien, de nas is dan niet online, echter er knipperen wel lampjes op de nas en ook op de bijbehorende poort van de switch waar hij aan hangt.
ik heb inmiddels de assistent gedownload maar hij zegt dat hij geen nas kan vinden.
Alle lampjes branden, de blauwe en de groene, LAN knippert af en toe maar de rest brand continue
-
met dat gedrag van de ledjes, lijkt het wel of de nas interactie zoekt met het netwerk. Ik ken je router niet, maar op mijn router kan ik alleen devices zien die een dhcp lease hebben. Een gewoon programma dat het netwerk op devices scant ziet meer. (b.v. netgear genie (http://www.netgear.com/home/discover/apps/genie.aspx) dat voor veel platformen beschikbaar is)
-
Kijk eens in je router of je hoe de DHCP lease time staat. Komt die soms overeen met de tijd dat je NAS bereikbaar blijft. Je kunt hier mee testen door die leasetijd heel kort te zetten.
Verder zou je met je pc kunnen testen of die er ook last van heeft.
Dat doe je als volgt.
Maak een command promt
geeft het commando ipconfig / release (je pc geeft z'n ipadres vrij)
geeft het commando ipconfig /renew (je pc vraagt een nieuw ipadres van je router)
Als je dan weer gewoon een ipadres op je pc hebt ligt het niet aan je router.
-
Ik heb een speedtouch 780 experiabox en ik zie over de nas het volgende
IP assignment DHCP
Always use the same ip adres : yes
DHCP Lease Time 42 days, 17:00:26
-
Mogelijk dat je een hardware issue hebt:
- NIC van je NAS ?
- UTP Kabel ?
- Switch (poort) ?
- Router (poort) ?
enz.
Om e.e.a. uit te sluiten zou je de NAS een tijdje aan een PC verbinden met een UTP kabel waarvan je zeker weet dat die goed is.
Zorg er wel voor dat de PC en NAS een vast IP-adres hebben in dezelfde range, b.v. 192.168.1.5 en 6.
Kijk dan of de verbinding wel eens weg valt middels (in cmd) ping -t <NAS-IP> > ping.txt.
Af en toe even kijken in ping.txt of je geen lost packages hebt.
-
Het ging even een paar dagen goed maar nu is toch weer onbereikbaar geworden. Ik heb na de vorige post direct de network genie geïnstalleerd, hij ziet alle apparaten die online zijn, maar nu niet mijn nas dus, wat kan ik hier nog meer zien met deze software?
Ik heb nu ook mn nas in de meterkast gezet (het plankje moet ik nog steeds monteren maar dat is nu klaar) en hij zit dus nu achter een andere switch, ik zal ook een ping opstarten zoals hier boven beschreven.
-
terug gekomen van vakantie blijkt toch dat de nas weer onbereikbaar is, is het een optie om de harde schijven er uit te halen en dan een fabrieksreset te doen?
-
Kijk hier even welke reset je gaat proberen.
Je disken moeten er in blijven en je data blijft bewaard.
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493
Ik zou eerst eens een enkelel reset proberen die zet je netwerkinstellingen terug.
-
Let op, even voor de duidelijkheid: er zijn 3 reset mogelijkheden:
De eerste 2 zijn aangegeven in bovenstaande link:
- Het wachtwoord van de administrator en de netwerkinstellingen opnieuw instellen (spreekt voor zich)
- Opnieuw instellen om het besturingssysteem opnieuw te installeren (Alleen DSM herinstalleren met data behoud)
- En je hebt de mogelijkheid om terug te gaan naar fabrieksinstellingen, hiermee wordt ALLES gewist en moet je opnieuw beginnen met Assistant zoals je begonnen bent met je DS.
Deze optie zit in:
[attachimg=1]
-
Ik wil nog even melden dat op dit moment alles weer goed werkt, ik heb de eerste 2 oplossingen geprobeerd, dus niet de meest dramatische (alles naar fabrieksinstellingen). Ik heb hem opnieuw moeten instellen en momenteel is hij nog steeds normaal bereikbaar ook na meerdere dagen
dus volgens onderstaande oplossing van Ben (V)
Kijk hier even welke reset je gaat proberen.
Je disken moeten er in blijven en je data blijft bewaard.
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493
-
zojuist was mn nas weer niet bereikbaar, nu viel het mij op dat het lampje van disk 1 niet brandde ....
-
Problemen met Disk1 misschien ?
Draait je NAS in SHR (RAID1/Mirror) ?
Wat laat assistant zien als Status ?
-
ja hij draait als mirror, en ten tijde dat ie niet bereikbaar was zag de assistent ook niets, ik heb hem nu gereset en dan komt ie wel terug, maar dat probleem had ik in het begin dus ook, ik hoop dat het nu eenmalig is.
-
Mijn DS214 heeft het een poosje weer goed gedaan alleen nu heb ik toch weer hetzelfde probleem. Wat ik op kan merken is dat het laatste wat ik veranderd heb is dat ik Surveillance station geïnstalleerd heb en aan het einde van de installatie vroeg hij of hij een instelling mocht wijzigen en dat heb ik bevestigd. Ik heb alles deherinstalleerd en nog eens geïnstalleerd maar ik kom de melding niet meer tegen wat het kan zijn, dus ik weet niet meer wat het was. Ik heb al allerlei topics doorgelezen op dit forum maar kan het niet linken met mijn probleem. komt iemand dit bekend voor, de problemen met surveillance station?
-
Laat voor de zekerheid eens screenshots van de SMART info zien van de schijven.
Scherm zo groot trekken dat alle info te zien is.
-
Even een plaatje, voor de zekerheid:
[attachimg=1]
-
zat in configuratiescherm te zoeken, maar heb het gevonden, 2 schijven
-
Het icoontje linksboven zodra je ingelogd bent.
@Birdy Waar blijft je screenshot? :lol: :lol:
-
Vooruit dan maar @MMD , maar dan wel compleet ;D ;)
[attachimg=1]
-
De SMART van de Seagates is niets mis mee.
-
ik heb dus een tijdje terug hetzelfde probleem gehad, ik heb toen (fabrieks)instellingen terug gezet. Maar zie zo dat mn harde schijven ook leeg waren, alleen moest ik alle packages weer opnieuw (laten) installeren. Daarna is het lang goed gegaan, sonar sabnzb etc geinstalleerd, ook nog vele dagen goed gegaan, en nu is het opeens weer mis. omdat ik dus onlangs iets gedaan had met surveillance center dacht ik dat het misschien daar aan lag maar ja ... dat kan ik niet hard maken.
inmiddels het logboek gevonden en daar staat tussen wat ik in vorige post bedoelde, het is dus zo dat NTP service ingeschakeld is ... ik zal deze weer proberen uit te schakelen en afwachten hoe het gaat.
-
Denk toch iets hardware matig op netwerk gebied, zie eerder. (http://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/ds214-steeds-niet-bereikbaar/msg139007/#msg139007)
Je zou met WinSCP (http://www.synology-forum.nl/algemeen/nas-benaderen-met-ssh-winscp-putty/) eens in de messages en synoservice.log file kunnen kijken bij het tijdstip dat je geen verbinding meer had.
Ik had b.v. even m'n netwerkkabel eruit getrokken en gekeken in die files (misschien zie jij ook iets dergelijks):
messages laat b.v. zien:
Mar 18 21:09:12 DS111 dhcp-client: stopped on eth0
Mar 18 21:09:12 DS111 kernel: [ 3336.490000] init: dhcp-client (eth0) main process (3324) killed by TERM signal
Mar 18 21:09:12 DS111 kernel: [ 3336.520000] init: dhcp-client (eth0) main process ended, respawning
synoservice.log b.v.:
Mar 18 21:09:12 DS111 synoservicecfg: service_pause_by_reason.c:27 synoservice: pause [ssdp] by reason [ifupdowon] ...
Mar 18 21:09:12 DS111 synoservicecfg: service_pause.c:39 synoservice: [ssdp] pausing ...
[attachimg=1]
-
ik snap dat het voor jou allemaal gesneden koek is, ik heb wel de bijbehorende uitleg via de link bekeken. Ik doe echter ook wel eens wat met secure crt putty of total commander maar het lukt me nu even niet om verbinding via winscp te krijgen met mn NAS
puntje 8 bijvoorbeeld, gebruikersnaam root? mn eigen root username of .... ? toch geprobeerd .. puntje 8.1 ook gelukt en opgeslagen. Puntje 10 inloggen met password van de admin .... ? en dus welke username ? Inmiddels al mn eigen geprobeerd waarmee ik wel succesvol via webinterface kan inloggen op de NAS, maar krijg dus geen verbinding via winscp
-
Je hebt een gebruiker die administrator is op je DS, standaard is dat admin*) admin heeft een password en die moet je dus gebruiken dus:
Login naam is: root
Password is: het password van admin
*) Het kan zijn dat je een andere gebruiker hebt gemaakt met admin rechten) en gebruiker admin hebt uitgezet, gebruik dan het password van die gebruiker met admin rechten.
Overigens:
Inmiddels al mn eigen geprobeerd waarmee ik wel succesvol via webinterface kan inloggen op de NAS
Heb je dan admin rechten ? Je mag b.v. gebruikers/gedeelde mappen maken met deze inlog ?
Zo ja, dan inloggen met WinSCP als root met het password van die gebuiker.
maar krijg dus geen verbinding via winscp
Je krijgt dan een foutmelding ? Welke ?
-
vanaf vannacht of zo is ie weer niet bereikbaar, lampjes knipperen en branden normaal, ook het lampje LAN dus op de NAS.
ik moest hem dus weer van de stroom halen om er bij te kunnen.
ik heb wel adminrechten
er naar pingen ging ook niet en met inloggen via winscp (nu hij weer online is) krijg ik de volgende melding zie plaatje
-
Heb je SSH wel aangevinkt in DSM en gebruik je poort 22 wel in WinSCP met protocol SCP ?
[attachimg=1]
[attachimg=2]
-
ik had ssh niet aangevinkt, nu wel, ben al weer een stapje verder, krijg volgende foutmelding
-
8.1 - Indien DSM5.1: --> Geavanceerd --> SCP/Shell en type in, in het vakje Shell: /bin/sh
Wel goed uitgevoerd ?
[attachimg=1]
-
ja dacht ik toch wel
-
En als je daar default kiest?
-
dan gebeurd hetzelfde
-
Ik heb jouw fout kunnen reproduceren:
[attachimg=1]
Hoe ?
Heb een gebruiker Birdy gemaakt en admin rechten gegeven.
Uitgelogd, ingelogd als Birdy en gebruiker admin uitgeschakeld.
WinSCP gestart.
Ingelogd als gebruiker Birdy met het password van Birdy (=dus admin).
Dus, ik heb de indruk dat je niet als root inlogt maar als de gebruiker die admin rechten heeft met het password van die gebruiker.
-
aha, nu snap ik je punt, ik vroeg me af, hoe kan nu het wachtwoord dat ik bij mn nieuwe admin account gemaakt, nu horen bij username root, ik dacht dat met root een algemeen adminaccount bedoeld werd.
ik heb het nu geprobeerd met username "root" en het wachtwoord dat hoort bij mn nieuwe aangemaakte admin account terwijl user admin is uitgeschakeld.
Als je goed leest staat het er eigenlijk ook zo maar ik kon me het gewoon niet voorstellen dat het zo bedoeld werd.
Het is dus nu gelukt om in te loggen met winscp en ik ga er nu mee aan de slag.
Enorm bedankt voor de uitleg en je geduld met mij :oops: :geek:
-
Geen probleem hoor ;D
-
vanaf vannacht of zo is ie weer niet bereikbaar, lampjes knipperen en branden normaal, ook het lampje LAN dus op de NAS.
ik moest hem dus weer van de stroom halen om er bij te kunnen.
Ik heb hetzelfde euvel nog steeds met mijn ds213j , dus ik volg dit topic ook even.
-
ik heb 2 switches geruild en een lan kabel, dus mn DS214 is nu via een andere UTP aangesloten op een andere switch.
in mijn log vind ik regelmatig de volgende regel
Mar 19 23:55:52 DISKSTATION afpd[12596]: [dsi_tcp.c:192-E] dsi_tcp_open: invalid header
ik las dat e.e.a. in verband wordt gebracht met AFP wat iets met apple te maken heeft. Nu hebben wij hier 1 IPAD die via het wifi van ons ADSL modems verbonden is.
deze regels staan er ook in vlak voordat het mis gaat.
Ik ga n u even monitoren wat er gebeurd nadat ik deze aanpassing gedaan heb, ik hoop dat birdy of iemand anders mij dan nog even wil helpen morgen of wanneer het ook maar mis mag gaan om de log te analyseren.
-
ik had gelijkaardige problemen met een DS213+. De oplossing was in mijn geval het resetten van de NAS en inloggen met de Synology assistent (oplossing eerder in dit draadje genoemd). Dank voor de oplossing, helaas geen oplossing voor de plaatser van deze vraag.
-
ik wil toch nog even reageren met dat ik niet echt een oplossing heb maar dat nadat ik de laatste update geinstalleerd heb er geen last meer van heb gehad dat ik de nas niet kon bereiken. Hopen dat het goed blijft gaan.
-
Ik ga toch even verder met mijn eigen topic, ik heb nu toch meerdere keren gehad dat mijn NAS niet bereikbaar is. Nu heb ik alle packages die ik heb stil gezet, of uitgezet en nu gaat het al dagen lang goed. Dat is toch raar .... Deze packages zijn speciaal bedoelt voor op de NAS en dan krijg je dit soort storingen. Ik zet ze nu 1 voor 1 aan en kijk wanneer hij weer een vast loper krijgt. Ik heb bijvoorbeeld
Couch patato
Mediaserver
Plex Media server
Python
SABnzb
Sonarr
Bovendien heb ik ook een probleem dat ook al vaker aangekaart is en dat is dat mijn NAS telkens niet bereikbaar is via \\DISKSTATION, hoewel hij wel weer gegeven wordt onder netwerk in verkenner.
Als ik \\ipadres intik zoals hier elders ook wordt gezegd dat kan ik gewoon bij alle mappen van de NAS, maar ik vind het handiger als ik gewoon op DISKSTATION kan klikken
-
Ik ga niet deze Topic helemaal doornemen of het al genoemd is en of je Windows gebruikt ;) maar, zet eens in C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts de volgende regel, waarbij ik aanneem dat DISKSTATION de naam is van je NAS:
<Het IP adres van je NAS> DISKSTATION
-
@Birdy bedankt, dit heeft idd gehlopen. Maar mag ik zeggen dat dit wel wat veel van het goede is voor een doorsnee gebruiker. Nu ben ik iemand die nog wel wat googled en een forum bezoekt, maar je mag toch verwachten dat als een doorsnee iemand een nas koopt en aansluit er dan zo mee aan het werk kan en niet eerst dit soort problemen aan loopt ......
-
Dit soort problemen ligt eerder aan Windows dan aan een NAS
-
... maar je mag toch verwachten dat als een doorsnee iemand een nas koopt en aansluit er dan zo mee aan het werk kan en niet eerst dit soort problemen aan loopt ......
Dat vind ik helemaal niet zo'n reëele verwachting.
Je kan wel een racket kopen, maar zal toch eerst moeten leren hoe te tennissen.
Je kan wel een fiets kopen, maar zal toch eerst moeten leren hoe te fietsen.
Je kan wel een NAS kopen, maar ...
-
Dat geldt zelfs voor een gewone PC. Geef die maar aan iemand die nog nooit met een PC gewerkt heeft. Dat zal hem ook de nodige dagen kosten voor hij er mee kan werken. Hele groepen mensen snappen zelfs na 10 jaar gebruik nog steeds niet echt hoe alles werkt.
Overigens staat er een goede help op de bijgesloten installatiedisk. (Die ook via de Synology website in te zien is) Dus mag je ook verwachten dat mensen dit eerst bestuderen, voordat ze de stekkers aansluiten.
Daarnaast begrijp ik dat het onderhavige probleem niet eens aan de nas-kennis lag, maar aan de beperkte kennis van Windows voor het benaderen van externe servers. Dus ga eerst maar bij Microsoft klagen dat dit niet direct duidelijk was.
-
ja dat kan je nu wel zo makkelijk zeggen, maar het heeft wel gewerkt, ook zonder dat ik eerst die regels toevoegde in system32 etc etc en nu op eens gaat ie raar doen, ik heb zo langzamerhand enorm spijt dat ik deze nas gekocht heb, zonde van mn geld
-
Ligt echt niet aan je NAS hoor, maar aan Windows.
-
Het ligt niet aan de Nas noch aan windows, maar aan kennis gebrek.
Als de oplossing ligt in zo iets eenvoudigs als een naam toevoegen aan de host file, heeft ts helemaal niets van netwerken of het gebruik van dhcp begrepen.
Advies is dus doe, alle pc's, smartphones, nassen, smart tv,internet etc de deur uit want zonder kennis kun je daar niets mee.
-
Beste Ben, ik heb de naam toegevoegd zoals beschreven, hierna heeft het even gewerkt, echter nu werkt het weer niet, ik heb de file weer geopend en het staat er nog gewoon in zoals het hoort. Erg makkelijk om het even te gooien op kennis gebrek van mij. Toen ik de nas kocht heeft het tijden lang goed gewerkt. Maar laat maar zitten ik zoek het zelf wel uit bedankt voor de medewerking allen
-
Staat je nas op dhcp of fixed ip ingesteld?
-
Heeft z''n account al opgeheven ::)
[attachimg=1]
-
Lol
Zalig pasen iig.
-
Jij ook HH, en verder iedereen natuurlijk ;)