Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: JanSr op 07 december 2016, 12:49:49
-
Vandaag iets nieuws:
Mijn DS214Play reageert nergens meer op, is niet te benaderen via mijn netwerk: blijft wachten.
Het ding is wel ergens mee bezig, zo te horen.
Wat is nu de verstandigste aanpak?
De blauwe UIT-knop reageert ook niet, na minutenlang indrukken geen piep, blijft knipperen.
-
Hoelang al ergens mee bezig?
-
ruim een uur
-
Wat is de status als je kijkt met Synology Assistant ?
-
Toevallig foto's toegevoegd of iets anders waardoor de nas misschien staat te indexeren?
-
Bezig met ophalen verbindingsstatus.... De verbinding is mislukt
-
Inderdaad wat foto's toegevoegd (30-50 à 3 mb)
Hoe lang mag zo iets duren?
-
Niet zolang natuurlijk maar wie weet heeft de NAS zich ergens in verslikt en is alles aan het indexeren?
Maar ja, hoe lang moet je wachten.
Mijn beide NASsen hebben het ook wel eens druk maar onbereikbaar heb ik nog nooit meegemaakt.
-
Zou kunnen, kan je wel photostation openen via je browser?
-
DSFile en DSVideo reageren ook niet.
Mijn suggestie: Stekker er uit en er weer in.
-
Mijn "stroomstoring" heeft in zoverre geholpen, dat de aan/uit knop niet meer knippert.
All ledjes doen zo te zien wat ze horen te doen.
Netwerk knippert vrolijk
de beide disk-leds tonen elke 5 tot 10 sec een dipje.
Ik hoor disc activiteit.
Echter: Assistent ziet hem wel maar kan niet verbinden.
Pingen gaat goed.
Is dt een kwestie van wachten? Zo ja een half uur, een uur of een nacht?
-
Mijn gevoel zegt, dat DSM de integriteit van je volume aan het testen is.....
Heb je toevallig SSH aanstaan ? Dan kun je kijken of je er met PuTTY of WinSCP er wel in kan komen.
-
Maar die check maakt een NAS toch niet compleet onbereikbaar?
-
SSH staat niet aan
-
Er komt enig (onheilspellend) leven.
Cloudstationdrive heb ik nu in beeld.
Maar met de melding: Verificatiefout.
Andere volumes krijg ik niet in beeld.
Voor de helderheid: De beide HD's "houden elkaar gelijk", dus bevatten beide dezelfde informatie, als het goed is.
Kennelijk is dat niet zo.
Wat staat mij te doen?
-
Je gebruikt waarschijnlijk de schijven in SHR, dan zijn ze inderdaad beide gelijk.
Zou er een schijf defect zijn geraakt?
Normaal gesproken moet de NAS dan op de andere goede schijf gewoon blijven werken maar in de praktijk is het wel eens anders.
Beide leds van de schijven branden wel? Groen?
-
Zoals eerder opgemerkt. rood/groen kleurenblind. Ik zal Madame even vragen.
Alle LEDJES groen
-
Grappig genoeg gaat Synology Surveillance gewoon door met het sturen van plaatjes van de camera.
Als ik in Cloud STation Drive kies voor Verbinding Bewerken loop ik vast.
Het ding kiest voor de user waarmee ik het laatst inlogde. Die blijkt onvoldoende rechten te hebben.
Ik kan kiezen voor Proxy.
Automatisch detecteren blijkt niet te werken.
Op de gis vul ik handmatig het IPadres in, als poort 5000 (wat anders?) en dan admin/wachtwoord.
En dan gebeurt er niets meer.
Ik heb nog één optie over: Verbinding verbreken. Ik weet aleen niet wat dat teweeg kan brengen.
Als het forum geen soelaas biedt kan ik het nog proberen via Synology. Benieuwd.
-
Gisteravond uit- en aangezet, dat ging weer.
Vanochtend alles weer back to normal.
Indrukwekkend, dat zelf regenererend vermogen.
Dank voor het meedenken.
-
Fijn dat het weer werkt!
Maar wat er nu precies fout ging weet je niet.
-
Ik zou toch nog even checken of er iets mis is met je HD's:
[attachimg=1]
-
Gedaan. Beide disks "Normaal". Gehele systeem "Healty". ca 50% ruimte.
-
Ok, maar wat laat S.M.A.R.T.-Informatie zie per HD, zie m'n schermafdruk.
-
Inderdaad grte verschillen. Zo te zien is Disk 1 aan vervanging toe.
Disk 1:
(https://lh3.googleusercontent.com/au0STEOXVYEt4RdG5TKnJC8PmzKL9Ssq-Wl3ESyJcmW1i0GJBK-XhPZNp9nUgyeDWiXu3Vwf7e-Z0pKGxMvMWjM9xvSYjfbu-LgdLw=w1440-h900-no)
Disk 2:
(https://lh3.googleusercontent.com/caoT-5mqlHgmYUmaA_wm4b_YkM11pAXuNAOxOa87ZzuMWtYoU1s9YHaEOkl7sHYcGEX1iiFv34qdapSH0I6yx9HYgzi77LtOQc7rlA=w1440-h900-no)
-
Dat was wat ik aangaf in deze reactie (http://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/ds214play-reageert-niet/msg207880/#msg207880).
ID1 en ID2 zijn nogal hoog, wat is het merk van die HD ? WD/Seagate.....
-
DISK 1: SEAGATE ST2000VN000-1HJ164 1.8 TB
DISK 2: SAMSUNG HD204UI 1.8 TB
Geen idee waarom er twee verschillende merken in zitten.
Wat is nu wijsheid?
-
Ik weet dat de interpretatie van Seagate waarden in S.M.A.R.T. heel anders zijn dan die van b.v. WD, vandaar m'n vraag.
Als je die waarden bij WD HD's zou hebben, zou ik direct vervangen.
Mijn advies zou zijn, om contact op te nemen met je Leverancier of direct me Seagate zelf of je gaat gelijk even testen (aan je PC, met USB Dock/Behuizing) met SeaTools (http://www.seagate.com/nl/nl/support/downloads/seatools/).
Of je neemt zelf de beslissing om te vervangen maar, misschien zit er nog garantie op.
-
Mijn eigen gevoel zegt: Niet zeuren, meteen een nieuwe Samsung er in.
Wat is de procedure daarvoor?
Zal wel ingewikkelder zijn dan oude eruit, nieuwe erin ;)
-
Is niet ingewikkeld, HD uit, HD in, repair.
Staat in DSM Help (https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair).
-
Dit is mijn configuratie:
(https://lh3.googleusercontent.com/QdjidSWa9Sg3xtaoqM3EiWRG88tP02ZZgVbA7qDlKJfc8ctWTx4c_3p_saCJHq8894k9I5n-xTIDAoGy81heUq80GPB0J-6znisFJg=w1440-h900-no)
Uit wat ik uit de HELP info begrijp is dit de procedure:
-Uitzetten
-oude disk er uit
-nieuwe disk erin. Nieuwe disk vooraf initialiseren of juist niet?
En dan? Aanzetten?
ergens op klikken?
Ik vind Help op dit punt erg vaag.
-
Aanzetten is wel handig, punten 6, 7, 8 en 9 zijn toch niet echt vaag ? ;)
In het Nederlands (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair) misschien duidelijker ?
-
Up and running again. Verliep soepel.
Die wrakke HD vervangen door een WD Red WD20EFRX 1.8 TB.
Dank voor de adviezen.