Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: djmrunhardt op 20 februari 2015, 09:50:22
-
Hallo mede Synology gebruikers :)
Ik heb sinds een paar weken een DS214Play thuis staan, en tot nu toe erg blij met mijn aankoop.
Nu kreeg ik vanochtend een melding van de NAS:
DSM-systeembestanden zijn onbedoeld gewijzigd "/usr/syno/synouser"
Ik heb al een full-scan gestart en melding gedaan bij support van synology.
Ik heb alleen even geen idee hoe ik dit kan verder kan herstellen.
Ik heb geprobeerd de laatste firmware opnieuw te installeren,
maar deze wordt niet geaccepteerd omdat de NAS al was bijgewerkt naar deze versie
Alvast bedankt
-
Even afwachten wat Synology aan ideeën heeft.
Misschien kunnen zij het op afstand herstellen (vandaar de aanbeveling met hun contact op te nemen).
Even niet zelf gaan klooien zou ik zeggen voordat zij wat voorstellen hebben gedaan.
Zo te zien gaat het maar om één bestandje wat is gewijzigd. Waarschijnlijk makkelijk te herstellen.
Je zou de NAS kunnen uitzetten totdat je een mailtje van Synology hebt teruggekregen wat te doen.
(In zoverre dat je de mail niet op de NAS laat lopen).
-
Dank voor je reactie.
Mailen doe ik niet via de NAS dus dat is geen probeleem.
Reactie van support is dat het minimaal 3 werkdagen kan duren voordat ze reageren.
Ik laat de virusscan wel even door gaan,
maar zal er verder even niets aan doen en het alleen even in gaten houden.
Thanks.
-
DSM-systeembestanden zijn onbedoeld gewijzigd "/usr/syno/synouser"
Het is "/usr/syno/sbin/synouser".
Dit is een binary executable die gebruikers zaken regelt zoals wijzigen passwords dus, erg van belang.
Als deze file inderdaad is gewijzigd (even afwachten wat Support vindt) dan zou ik denken dat je gehackt bent.
Uit voorzorg zou ik de NAS afsluiten van het Internet en pas weer aansluiten op verzoek van Support zodat men een kijkje kan nemen.
Dus, wat Babylonia ook zegt......wachten op Support !
-
Heb ik ook gehad. En het standaard antwoord van Synology: je draait pakketten die niet door ons worden gemaakt dus zoek het zelf maar uit.
Ik heb toen de firmware opnieuw geïnstalleerd en weg was de melding.
-
Heb jij dezelfde melding gehad dan ?
DSM-systeembestanden zijn onbedoeld gewijzigd "/usr/syno/sbin/synouser"
Dan zou de oplossing zijn: Punt 3 Opnieuw instellen om het besturingssysteem opnieuw te installeren (http://Opnieuw instellen om het besturingssysteem opnieuw te installeren) als Support zegt "zoek het maar uit".
-
Ik had exact dezelfde melding en ik heb inderdaad datgene gedaan wat in jou link staat.
-
Heb na een wekelijkse scan ook deze waarschuwing gekregen en het bestand:
/lib/libicui18n.so.53.1 zou onbedoeld gewijzigd zijn.
Inmiddels melding naar synology-service desk gezonden maar heeft iemand enig idee wat dit voor bestandje is en of ik het zelf mogelijk al op zou kunnen lossen?
-
Misschien dit eens lezen.
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/639
-
Dank voor de reactie!
Laat ik zeggen dat ik in deze materie bepaald niet deskundig ben, dus ben dankbaar voor elk advies. Ik heb de tekst gelezen en als ik het goed begrijp wordt daar gesuggereerd dat ik mogelijk niet-gercertificeerde-software van derden op mijn NAS zou hebben geinstalleerd. dat is echter beslist niet het geval: ik beperk me altijd tot de standaardsoftware van Synology.
Mogelijk toch een andere oorzaak?
-
Dan is het even afwachten wat synology gaat zeggen.
-
Op zich een logische tip: afwachten, echter de Synology helpdesk is na het insturen van de door hen gevraagde gegevens blijkbaar met stomheid geslagen: ik hoor helemaal niets meer van hen. Leuke service !
-
Synology zal er ook geen al te hoge prioriteit aan hechten. Veelal zal, door de gebruiker geïnstalleerde, third party software de oorzaak van de verandering zijn en niet eventuele malware.
-
Dan heb je hiervoor dus niet gelezen dat ik absoluut geen derden-software gebruik en dat heb ik ook direct bij Synology gemeld.
Dus dat kan niet aan de orde zijn.
-
Volgens de TS is er alleen Synology software aanwezig maar dat staatje geeft wat anders aan toch?
Staat er vreemde software op vraagt Synology altijd om dit eerst te verwijderen.
Ik vroeg ze een paar weken terug ook over dit probleem, zip was "besmet", en kreeg binnen een paar uur antwoord.
Edit: ik las op dat staatje bij MimimServer de bestandsnaam en dacht even dat deze gelijk was, is niet zo.
-
Sorry, ik begrijp deze reactie niet: "TS" , tja wel hoe het ook zij in mijn geval heb ik na 4 dagen nog geen antwoord.
-
Gewoon nog een keer melden bij Synology.
-
Ook dat heb ik al 2x gedaan, maar oke, ikz al het forum hier verder niet lastig vallen met mijn wetenswaardigheden. Ik begrijp dat -ook al is het maar zeer genuanceerde - kritiek op Synology hier niet op prijs wordt gesteld.
-
Ik begrijp niet waar jij leest dat iemand vind dat je onterechte kritiek op Synology hebt.
Iedereen hier probeert te helpen en mee te denken volgens mij.
-
Kritiek mag hier uiteraard wel!
Waar lees je dat het niet mag?
Ik had even de eerste pagina met reacties niet gezien en dacht even dat dit jouw topic was.
Vergissen is menselijk nietwaar?
Laat vooral wel weten of je nog bericht van Synology krijgt?
Of niet natuurlijk.