Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: TimKras op 26 september 2017, 08:20:42

Titel: Failed te log in, van eigen ip adres
Bericht door: TimKras op 26 september 2017, 08:20:42
Deze nacht kreeg ik plots deze logs binnen:

SYSTEM: User [admin] from [192.168.0.2] failed to log in via [DSM] due to authorization failure.
system: User [admin] failed to log in from [192.168.0.2] via [DSM].

Zie ook screenshot in bijlage.

Op zich niets vreemd, heb wel vaker dat een hacker probeert in te loggen. Het vreemde aan deze logs is dat er als IP adres het IP adres van de NAS zelf wordt gebruikt. (192.168.0.2)

Iemand ervaring hiermee? Moet ik actie ondernemen?
NAS is van buitenaf enkel bereikbaar via QuickConnect.
Titel: Re: Failed te log in, van eigen ip adres
Bericht door: TimKras op 26 september 2017, 09:05:35
Bij verder onderzoek de oorzaak gevonden.
Er was een package die verbinding probeert te maken met Download station.

Aangezien in vorige week het admin wachtwoord had aangepast, was het logisch dat dit niet meer lukte.
Ik heb nu een aparte gebruiker aangemaakt met beperkte rechten.

Eigenlijk wel jammer dat in de logs geen enkele verwijzing is naar de package die probeert in te loggen.

Titel: Re: Failed te log in, van eigen ip adres
Bericht door: Briolet op 26 september 2017, 09:12:45
Maar ook dat Package had natuurlijk naar het log kunnen schrijven.  :)

Ik dacht al ergens dat het een proces/package op de nas was dat dit probeerde. Of anders een bug op de nas.

Citaat
Ik heb nu een aparte gebruiker aangemaakt met beperkte rechten.

Dat zou ik altijd doen als een third-party app een wachtwoord nodig heeft. Je weet nooit of dat pakket het wachtwoord goed beveiligd opslaat.