Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: rogierp op 22 juli 2019, 16:50:21
-
Na het succesvol vervangen van een 3TB schijf :) door een 6TB schijf (zie dit (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/hdd-vervangen-shr-zonder-gegevensbescherming/new/?topicseen#new) topic), zag ik (eigenlijk tijdens het terugzetten van de laatste bestanden) in package center dat er veel applicaties hersteld moesten worden. Nadat ik op "alles herstellen" klikte, werd ik er na een paar minuten uit gegooid :(. Dat gebeurd wel eens vaker, maar dan kan ik ook gewoon weer inloggen. Maar dit keer niet!
Eerst krijg ik deze melding: "Aangezien de coderingssleutel ongeldig is, werd het wachtwoord doorgestuurd als platte tekst zonder codering.".
En daarna deze: "u kunt zich niet aanmelden op het systeem omdat er momenteel geen vrije ruimte aanwezig is op de harde schijf. Start het systeem opnieuw en probeer het opnieuw."
:o
Ik kan via de computer nog wel bij de bestanden komen, maar de apps werken ook niet meer op de telefoon.
Ik heb een vergelijkbaar topic gevonden, maar dat geeft niet veel vertrouwen dat dit goed kan komen: inlogprobleem DS713+ (https://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/inlogprobleem-ds713/msg211411/#msg211411)
Wie weet raad? :?:
-
Start het systeem opnieuw en probeer het opnieuw
Gedaan ?
Heb je wel de restore gedaan naar de 6TB HD, dus volume 1 ?
-
Jazeker, Birdy! Tenminste niet opnieuw opgestart, omdat het terugzetten nog niet is voltooid. Ik ben anders bang dat die taak niet wordt afgerond en dat als de backup later gaat lopen, de oude back-up zal overschrijven en dat wil ik nog niet!
Maar ik heb wel gecheckt dat ik naar de juiste schijf herstel.
Als ik in de verkenner kijk, dan zie ik ook dat er nog 66 GB op die andere schijf beschikbaar is.
-
Ohhhhh, de backup restore is nog niet afgerond en apps updaten tegelijkertijd?
Lijkt mij geen goed idee, eerst maar eens wachten totdat de restore helemaal afgerond is, dan restarten.
Dan kijken of je kunt inloggen en dan kijken of je de packages kunt updaten.
-
Tja, dacht dat dat wel kon. Ik ga afwachten tot het klaar is, en dan herstarten..
Morgen dus meer.
-
Bij het herstarten wordt volgens mij de /temp folder gewist. Als dat de boosdoener is van je vrije ruimte dan lost dit zich vanzelf op.
Die coderingssleutel lijkt me iets anders. Ik heb het nog maar een of twee keer gezien. In principe wordt je wachtwoord locaal gehashed en dan gesalt met de session ID. Deze gecodeerde hash verlaat de browser. Een heel enkele keer werkt de browser nog met de oude session ID en de nas al met een nieuwe. Dan gaat het mis. Ik vind het alleen vreemd dat hij het wachtwoord dan ongevraagd als platte tekst gaat versturen in plaats van de session ID te updaten.
-
Zojuist is de herstelactie voltooid. Dat ging dus gelukkig helemaal goed.
Nu opnieuw aan het opstarten. Helaas blijven zowel het blauwe lampje als 1 groene (LAN) knipperen, nu ruim 10 minuten. De blauwe constant, de andere variërend.
Ik hoop dat hij druk is met het een of ander, daarom laat ik het maar even zo. Nu alleen dus geen toegang meer tot de mappen.
Dus nog even afwachten. Later meer...
-
Geef eens heel precies aan de status van ELK ledje:
[attachimg=1]
-
Na ruim 3 uur nog steeds dezelfde situatie:
LAN poort is groen en knippert onregelmatig
Voeding lamp knippert regelmatig.
De rest is uit.
Opnieuw opstarten met de knop werkt niet meer. Dus voeding losgekoppeld.
Na herverbinden lijkt hij goed op te starten, omdat de disk 1 en 2 poort continu oranje beginnen te branden, maar na een paar seconden gaan die uit en is de eerste situatie weer terug.
-
Betekenissen:
LAN poort is groen en knippert onregelmatig
Netwerk is actief.
Voeding lamp knippert regelmatig.
Bezig met opstarten of afsluiten, neem aan nog steeds in de opstart fase.
De rest is uit.
Op z'n minst zou het ledje Status iets moeten laten zien.
De rest, dus Disk 1~2 is niet best: Geen interne schijf dus, de Disken draaien niet.
Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn (voorlopige aanname:
1 - De voeding is defect
Daar kan je achter komen als je een andere voeding gebruikt of doormeten.
2 - Het moederbord is defect.
Dat kan je testen, zie hier (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General_Setup/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly).
Als blijkt dat je de test goed is, dan zou het punt 1 kunnen zijn.
-
Moederboard gecheckt. Die is ok. Na de harde piep knippert de status LED oranje en de blauwe power LED brandt constant.
Ik kan hem daarna wel gewoon met de knop weer uitzetten. En weer aan.
Dan gaan dus eerst de 2 LEDs van de disks constant oranje branden, daarna uit.
Maar na een aantal seconden hoor ik in ieder geval 1 schijf weer draaien, maar dus geen LED indicator.
Kan het niet zijn dat er nog iets draait van Antivirus Essentials, net zoals in het andere topic (https://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/inlogprobleem-ds713/msg211411/#msg211411) werd genoemd?
Ik denk dat ik het er maar op waag om hem minimaal een dag zo te laten draaien in de hoop dat die taak op de achtergrond gaat stoppen en dat hij weer normaal wil opstarten...
-
Je weet als geen ander of je AV draait echter, de Disk leds moeten wel iets doen.
Als die leds uitstaan, dan ziet DSM geen Disks!
Als je nog ergens een goede Disk hebt liggen, haal de 2 Disks uit je NAS, doe die spare Disk erin en probeer de NAS nog eens te starten.
-
Bij mijn DS415+ branden de disklampjes niet tijdens het opstarten, dit heeft me ook wel eens zwetende momenten bezorgd.
Je zou het het snelste kunnen checken met een andere schijf. Wellicht is de NAS nog dingen op de achtergrond aan het checken i.v.m. de HDD upgrade.
-
Je zou het het snelste kunnen checken met een andere schijf.
Dat voorstel is al gedaan hoor ;)
Wellicht is de NAS nog dingen op de achtergrond aan het checken i.v.m. de HDD upgrade.
Dat zal niet het geval kunnen zijn, als je naar de ledjes kijkt.
Overigens, er is al een HB restore op die HD gedaan.
-
Toch eerst maar een paar dagen laten draaien in de hoop dat er weer teken van leven komt...
Maar helaas geen succes.
Daarom nu de oude schijf weer teruggeplaatst, maar ook daarbij hetzelfde gedrag. Ook als ik er maar 1 schijf in stop.
Lijkt een complete herinstallatie te worden... :(
-
ALS die NAS geen HD's "ziet", dan kan het dus de voeding zijn, zie reactie #9 :!:
-
Dat is lastig! De power adapter van de ds210j is anders dan die van de DS213+, zie foto's. 460c = DS210j, 459b = DS213+
-
Zelfs de herinstallatie lukt niet. Ik kan de reset pas doen na de “moederboard test”. Maar helaas blijven dezelfde leds op dezelfde manier branden als eerder!
Als de voeding goed blijkt te zijn, wat is dan nog een andere manier om een herinstallatie te doen?
-
Voor 26 Euro weet je of de voeding ok is, kijk hier (https://www.mobile-harddisk.nl/search/ds210j) en even vragen of je die terug kunt sturen als blijkt dat het niet de voeding is.
Daarna maar verder zien, denk ik.
-
Nou, het was een hele toestand, maar het is uiteindelijk gelukt om de DS213+ weer aan de praat te krijgen! :D
Ik heb geen andere voeding geprobeerd, aangezien het lampje daarvan brandde.
Maar ik heb wel de schijven onderling verwisseld en opnieuw opgestart. En dat was wat nodig was! (:
Daarna de schijven weer omgedraaid, opnieuw opgestart en hij deed het weer! Ik moest nog wel via de DS Finder hem eerst vinden en daarna een soort van herinstallatie doen, maar dat was niet veel werk aangezien ik ook een back-up van de configuratie had gemaakt. De bestanden waren ook allemaal gelukkig nog aanwezig!
Pfoe! Dus wel weer een onderneming om een schijf te vervangen!
Ik ieder geval bedankt voor alle hulp! :clap:
-
Dan kan ik aan 2 denken:
1 - De HD('s) heeft/hebben er niet goed ingezeten.
2 - Stof in de SATA aansluiting.
Maar goed, het werkt weer :thumbup: