Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Elvis007 op 26 augustus 2013, 12:18:03

Titel: Harde schijven worden niet gezien in Synology Web Assistant
Bericht door: Elvis007 op 26 augustus 2013, 12:18:03
DS213 + 2 x 3TB WD Red IntelliPower schijven, rpm 64.

2 schijven in de NAS gebouwd. Lampjes branden allen prima. De Web Assistant geeft echter aan dat er geen schijven gevonden zijn en die eerst geïnstalleerd moeten worden (zie bijlage)....De NAS al eens gereset middels de reset op de achterkant, maakt geen verschil.

Vreemde is dat de eerste keer bij het installeren van de schijven, de Assistant wel verder ging met de Wizard. Daarmee kon ik in het Configuratiescherm komen. Omdat 1 van de schijven toen niet herkend werd (op de NAS brandde het lampje van die schijf ook niet), heb ik toen de schijven er beide uitgehaald en verwisseld.

Ik wil nu ook weer in het configuratiescherm komen om zodoende de NAS terug te zetten naar de fabrieksinstellingen (wat niet werkt met alleen resetten). Mogelijk worden de schijven dan ook weer juist herkend was mijn idee, omdat ze dan opnieuw geinitialiseerd zouden moeten worden....?

What to do?

Bvd voor uwer antwoord.

Gerrie
Titel: Re: Harde schijven worden niet gezien in Synology Web Assistant
Bericht door: jmeggink op 26 augustus 2013, 16:43:33
Bij mijn weten moet je een DS volledig opnieuw configureren als je 2x de reset button achter elkaar indrukt.
Titel: Re: Harde schijven worden niet gezien in Synology Web Assistant
Bericht door: Birdy op 26 augustus 2013, 19:30:11
http://ukdl.synology.com/download/ds/userguide/DSM4.2/Syno_UsersGuide_NAServer_nld.pdf (http://ukdl.synology.com/download/ds/userguide/DSM4.2/Syno_UsersGuide_NAServer_nld.pdf)
Vanaf pagina 104.
Titel: Re: Harde schijven worden niet gezien in Synology Web Assistant
Bericht door: Elvis007 op 27 augustus 2013, 15:42:38
Bedankt voor de reacties zo ver.

Met de nieuwe schijven ingebouwd kom ik niet in het configuratiescherm van de NAS. Ik kan dan ook niet de schijven formatteren en de fabrieksinstellingen terugzetten, zoals de handleiding vermeldt (bedankt Birdy).

Heb daarom 2 andere schijven ingebouwd, oudere modellen van Samsung, 1x 1TB en 1x 2TB. Met deze schijven lukt het wel om in het configuratiescherm te komen. Heb daarop de schijven geformatteerd en de fabrieksinstellingen teruggezet. Vervolgens de NAS gereset middels het knopje aan de achterkant, totdat het piepje klinkt.

Daarna de nieuwe schijven van 3TB weer ingebouwd. NAS aangezet, lampjes branden na verloop van tijd prima. Synology Assistant opgestart, NAS krijgt prima IP van 192..... en deze kan gepingd worden. Maar....het verbinden mislukt. De status is "Gereed" echter als ik verbinden wil dan krijg ik na verloop van tijd de melding "verbinding is mislukt". In mijn ogen MOET dit met de schijven te maken hebben. Het kan dus zijn:

-Compatibiliteitsprobleem tussen NAS en type schijven
-Defecte schijven

Zoals eerder gezegd, de gebruikte schijven zijn identiek aan de schijven die in mijn vader's NAS zitten. En daar werken ze wel op. Daarmee zou je compatibiliteitsproblemen uitsluiten.....Echter, zouden beide nieuwe schijven bij mij dan stuk zijn? Mijn dockingstation ondersteunt helaas schijven tot en met 2 TB, daar kan ik niet op testen. Wordt dus inbouwen in pc en op die manier testen/formatteren. Wordt vervolgd....

NB. De schijven van type WD Red komen niet in de compatibiliteitslijst voor van Synology zelf. Deze zijn blijkbaar nog niet getest....óf het is toeval dat ze het in mijn vader's NAS wel doen......

Als er nog suggesties zijn dan hoor ik het graag.
Titel: Re: Harde schijven worden niet gezien in Synology Web Assistant
Bericht door: jmeggink op 27 augustus 2013, 15:59:27
De WD's zouden het gewoon moeten doen in je NAS.

Op zich als je NAS netjes reageert op pingen en up lijkt te zijn, dan zit het hem naar mijn idee eerder in de verbinding dan in je schijven. Zeker wanneer alle lampjes normaal branden.

Krijgt je nas niet per ongeluk een ip van een ander apparaat in je netwerk?
Titel: Re: Harde schijven worden niet gezien in Synology Web Assistant
Bericht door: Briolet op 27 augustus 2013, 16:02:42
NB. De schijven van type WD Red komen niet in de compatibiliteitslijst voor van Synology zelf. Deze zijn blijkbaar nog niet getest....

Ze staan er in als nr: WD30EFRX (http://www.synology.com/support/hd.php?lang=nld&tab=search_by_products&hd_select_bay=2&hd_select_ds=DS212j#89) met als klasse "nas". Ik heb ook een WD red met dat nummer. Ik ben overigens met 1x green begonnen (Eind 2011 was er nog geen red versie) en heb er onlangs de red bijgeplaatst in SHR)
Titel: Re: Harde schijven worden niet gezien in Synology Web Assistant
Bericht door: Elvis007 op 27 augustus 2013, 16:10:54
@jmeggink:
Mijn router zit op 192.168.8....De pings zijn uitstekend. Alleen intern via powerline adapters (gebruik geen wifi). Ik weet 100% zeker dat alleen mijn router het IP adres verzorgt. Er is ook geen ander apparaat in mijn netwerk dat IP adressen uitdeelt.
Komt bij dat de NAS exact hetzelfde IP ontvangt (via DHCP) als wanneer ik de andere schijven erin zet (8.128)
Dan werkt alles wel naar behoren.

@Briolet:
Thx voor de tip, wist niet dat mijn type schijf onder die benaming genoteerd stond. Erg handig om te weten!
Titel: Re: Harde schijven worden niet gezien in Synology Web Assistant
Bericht door: jmeggink op 27 augustus 2013, 16:19:36
ik gebruik zelf geen Synology Web Assistant..heb je het toevallig al geprobeerd met de niet web-based Synology Assistant? Die geeft soms wat duidelijkere foutmeldingen... (en die gebruikt volgens mij ook een andere poort.

http://www.synology.com/support/download.php?lang=enu&b=2%20bays&m=DS213 (http://www.synology.com/support/download.php?lang=enu&b=2%20bays&m=DS213)


Titel: Re: Harde schijven worden niet gezien in Synology Web Assistant
Bericht door: Birdy op 27 augustus 2013, 20:13:19
Web based: find.synology.com (http://find.synology.com) ;)
Titel: Re: Harde schijven worden niet gezien in Synology Web Assistant
Bericht door: Briolet op 27 augustus 2013, 20:27:04
Web based: find.synology.com (http://find.synology.com) ;)

Ik heb geen idee wat die link moet doen. Na een wachtperiode krijg ik de melding dat hij geen nas kan vinden op de LAN. Ik heb nog nooit problemen gehad om schijven te benaderen, dus die web-based zoek methode is verre van betrouwbaar en zou ik dus direct vergeten.
Titel: Re: Harde schijven worden niet gezien in Synology Web Assistant
Bericht door: Birdy op 27 augustus 2013, 20:43:52
Tja.....probeerde ook weer eens (net) en vindt geen van me nassen.
Firewalls uitgezet, syno als trusted site toegevoed.....niets helpt, inderdaad onbetrouwbaar, sorry.  :( :oops:
Titel: Re: Harde schijven worden niet gezien in Synology Web Assistant
Bericht door: Birdy op 27 augustus 2013, 20:52:30
Als je twijfelt aan je WD's dan zou ik, 1 3TB schijf plaatsen en testen.
Werkt of werkt niet ?
Dan die verwijderen en de andere 3TB plaatsen en testen.

Mocht blijken 1 van de 2 defect, dan weet je het (2 defect lijkt mij sterk).
En anders dan toch even in je PC zetten of in een externe behuizing plaatsen 1 voor 1 (heb je die niet, misschien even lenen) en aan je PC hangen.