Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: auurk op 31 oktober 2014, 20:10:46
-
Ik kocht deze week een DS213j. Ben een IT noob, dus in de winkel waar ik 'em kocht account aangemaakt en gedeelde map.
Thuisgekomen zonder probleem via safari naar DSM kunnen surfen en de server kunnen bereiken vanuit de finder (werk op mac).
Met wat hulp van de winkel VPN verbinding gemaakt, en het lukt me ook van buiten het netwerk met de server te verbinden.
Vandaag probeerde ik de optie waarbij je een bestand deelt via een link die je naar iemand kunt mailen. De ontvanger kon geen verbinding maken met de server. Even naar de winkel gebeld. Daar hadden ze weinig tijd, maar volgens hem had het met poorten te maken. Wat gegoogled en uiteindelijk de EZ internet wizard geprobeerd.
Resultaat is dat ik mijn server helemaal niet meer kan bereiken, ook niet intern (binnen het netwerk). Ik kan ook niet meer naar DSM. Wat er precies gebeurd is weet ik helaas niet. Heb net wel gezien dat er in mijn router een hele hoop LAN servers bijgekomen zijn.
Ik heb absoluut geen idee hoe ik dit op kan lossen. Iemand die mij op weg kan zetten?
Dank!
-
Probeer je (intern, op je lokale netwerk) de DS te bereiken via het interne IP-adres? Dat zou altijd moeten lukken.
Zo niet download dan Synology Assistent van Synology.nl. Daarmee kun je altijd de DS bereiken. Of de EZ Internet Wizard werkt hangt af van je router. beter kun je de Port Forwarding met de hand doen. Eenmalig wat werk maar dan weet je het en gaat het de volgende keer simpeler.
Als je echt een noot bent dan zou ik voorlopig simpel-rechttoe-rechtaan te werk gaan en dus geen VPN's en ander spul want maakt alles complexer en kunnen problemen op meerder plaatsen ontstaan. Zorg er eerst voor dat je goed met de DS kan omgaan.
Alvast een tip:
Zorg dat je in Voorkeuren van Finder alles aangevinkt heb.
Zet AFP aan in DSM.
Gebruik Cmd-K als je meer wilt dan alleen via Finder.
Probeer zaken as links eerst vanaf je lokale netwerk en zorg ervoor dat je 'OK' klikt bij aanmaken anders is hij er niet.
En kom je er helemaal niet uit, stuur dan een PM, kunnen we via Teamviewer wat basis zaken doornemen.
-
Bedankt voor snelle respons!
Ik heb Synology assistent geïnstalleerd, en die vindt geen synology server in mijn netwerk. De server is verbonden met mijn bBox 2, LAN ledje flikkert. Waar kan dit op wijzen?
-
Wat is een bBox?
Je hebt toch niet al de Firewall ingesteld zonder aan gegeven dat hij jouw eigen IP nooit mag blokkeren?
Ik zou een reset doen. Zie https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493 Vooralsnog zou ik mij beperken tot een soft reset (stap 2). Dus reset-knop indrukken tot je een piep hoort en dan de knop loslaten.
-
Ik heb zelf niets veranderd aan de firewire instellingen op de router. Maar er lijkt me een en ander veranderd nadat die EZ wizard gelopen heeft.
Ik probeer een soft reset.
-
Voor ik dat doe even verifiëren of dat veilig is voor de data die op de schijven staat?
-
Stap 2 is veilig.
-
Vandaag probeerde ik de optie waarbij je een bestand deelt via een link die je naar iemand kunt mailen. De ontvanger kon geen verbinding maken met de server.
Over dit oorspronkelijke probleem(pje): Als je met je lokale IP inlogt in DSM / File station, dan wordt er een link gegenereerd met dat lokale IP, en dat doet het uiteraard niet vanaf buiten.
-> Met je externe IP inloggen, dan wel even het lokale IP adres in de link wijzigen in het externe IP adres.
(Als je het mailtje met de link nog hebt, kun je zien welk IP er gebruikt is. Lokaal IP begint meestal met 192.168)
-
Restten van de server en router heeft ervoor gezorgd dat hij terug in mijn netwerk verschenen is. Werkt ook helemaal prima. Of verbinding van buiten netwerk met VPN ook terug werkt moet ik nog nagaan, maar dat zal wel.
De link die gegenereerd wordt is iets als dit: http://xxxxx.synology.me:5000/fbsharing/vRY9Nxfx
Daarbij is xxxxx.synology.me de DDNS die naar mijn IP adres linkt.
-
Om tips en wat hulpjes te hebben bij het instellen van router, NAS e.d. zie < DEZE > (http://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/how-to-instellen-nieuwe-synology-nas-server/msg126895/#msg126895) en de daaropvolgende reactie.
-