Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: arne op 06 mei 2013, 17:47:03

Titel: Hulp gezocht
Bericht door: arne op 06 mei 2013, 17:47:03
Hallo,
Ik ben nieuw op het forum, omdat ik zelf ook een DS212J gekocht heb!:) maar heb helaas nu al een probleem. Hij gaat telkens offline en komt niet meer online!

Backup is zodoende niet mogelijk maar het is daarnaast ook erg vervelend wanneer de verbinding stopt iedere dag en je de NAS opnieuw moet opstarten voordat deze het doet.

Wat ik aan hardware heb:
DS212J
ZTE H220N modem/router KPN
Rechtstreekse LAN kabel tussen NAS en ZTE modem

Software:
DSM 4.2
Nieuwste update op modem
Poorten zoals vermeld op synology site geforward op het modem
DHCP gekoppeld aan MAC adres van de NAS
UPnP ingeschakeld

Verder werk ik met Mac dus heb ik (als het goed is) geen firewall

Hopelijk kan iemand op het forum mij helpen!:)

Alvast bedankt.

Groet Arne
Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: TonVH op 06 mei 2013, 18:49:51
Bedoel je met "offline" dat je hem niet meer in Finder/Desktop ziet?
Al eens geprobeerd (als hij offline is) om met Cmd-K ("afp://ipNas") of hij dan wel zichtbaar wordt?
Kijk in je NAS of hibernation is ingeschakeld.

Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: arne op 06 mei 2013, 20:30:29
Bedoel je met "offline" dat je hem niet meer in Finder/Desktop ziet?
Al eens geprobeerd (als hij offline is) om met Cmd-K ("afp://ipNas") of hij dan wel zichtbaar wordt?
Kijk in je NAS of hibernation is ingeschakeld.

Bedankt voor je snelle reactie.
De lampjes van de synology branden(flikkeren) wel en de schijven zijn ook actief, maar ik kom niet online.
soms valt de schijf in de sleep modus en zojuist is hij zelf weer ontwaakt...???

als ik hem helemaal uit zet en weer aan zet dan kan ik er weer in...
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MLOY7V8G.jpg&hash=ec794f0212771705be974a4d20c73fa15bb508d3)
Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: TonVH op 06 mei 2013, 21:20:10
Ik vermoed dat er iets mis is met het IPnummer.

Geef je NAS een vast IPnummer (te vinden bij 'Netwerk'). Let wel op dat dit een vrij beschikbaar nummer is. Je kunt redelijk veilig het nummer invullen waarmee je de NAS kunt bereiken als hij het goed doet.


Let ook op of andere apparaten in je netwerk niet ook hetzelfde vaste nummer toegekend is.


Download "Synology Assistant" (site van sinology.nl). Die zoekt je lokale net af en laat zien of en welk IP je NAS heeft. Ben erg benieuwd wat die laat zien als je via Safari geen contact kunt maken.


PS: het kan ook nog een defect in de NAS zijn maar probeer eerst bovenstaande.
Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: arne op 07 mei 2013, 06:08:47
@ Ton,

Bedankt voor de tip. Ik ga kijken of ik het IP adres kan veranderen!
Ik kan trouwens ook met SA de nas niet in het netwerk vinden.

Hij moet dan eerst helemaal uit en weer aan.

Groet arne
Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: TonVH op 07 mei 2013, 08:03:05
Ook handig is om het programma "IP Scanner" (zie macupdate.com) te starten. Met de gratis versie zie je tot 10 apparaten in je lokale netwerk met gegevens zoals IP-adres. Kun je zien of er 'vreemde' adressen tussen zitten.


Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: arne op 07 mei 2013, 13:53:50
Beste Ton,

Bedankt wederom voor de tip. Op het moment heb ik er geen tijd voor maar zal proberen morgen of overmorgen wat te proberen! Ik ben al behoorlijk chagrijnig van het ding geraakt! Inmiddels 9 volle dagen gezeten om alles voor elkaar te krijgen...:(

Zou ik evt wat tips kunnen ontvangen via Teamviewer?

Ik laat weten als het in de tussentijd is gelukt is:)
Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: Robert Koopman op 07 mei 2013, 13:56:55
Zou die IP scanner anders "kijken" dan de SA?
Misschien toch andere netwerk problemen?
Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: Briolet op 07 mei 2013, 15:01:28
Als jij in de Finder voorkeuren instelt dat hij bonjour apparaten laat zien, moet hij links in de finder verschijnen. Ook in de Safari voorkeuren kun je instellen dat hij bonjour apparaten laat zien. Daarmee moet je hem direct kunnen aanroepen, ongeacht zijn IP. Lukt dat daarmee ook niet, dan moet er ergens een IP conflict optreden.

Citaat
Verder werk ik met Mac dus heb ik (als het goed is) geen firewall
De mac heeft zeer zeker een firewall die aan/uit te zetten is in "systeemvoorkeuren -> beveiliging", maar daar moet je geen last van hebben als je vanaf de mac de nas probeert te bereiken.
Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: arne op 07 mei 2013, 16:50:31
Inderdaad verschijnt de Nas wel in mijn Finder als deze online is. Maar helaas verdwijnt de Nas soms ook uit finder. Ik denk inmiddels ook dat er een IP conflict is als ik jullie verhalen zo mag begrijpen... Ik ga proberen dit aan te passen. Bedankt alvast!
Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: TonVH op 07 mei 2013, 20:00:19
Zou ik evt wat tips kunnen ontvangen via Teamviewer?

Teamviewer zou kunnen maar het is veel makkelijker via iChat/Berichten/Schermdelen. Die functie zit op elke Mac standaard. Het is wel de manier die de snelste resultaten geeft.

Stuur mij een mailtje (of PB) dan kunnen we adressen uitwisselen en een tijdstip afspreken.

Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: TonVH op 07 mei 2013, 20:01:19
Zou die IP scanner anders "kijken" dan de SA?
Misschien toch andere netwerk problemen?

IP Scanner scant continu het lokale netwerk en produceert dan een lijstje met o.a. IP-adressen. Syno Assistent zal zich beperken tot IP's waar een DS achter zit.
Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: Robert Koopman op 07 mei 2013, 20:56:38
Maar SA vindt toch elke NAS in het netwerk?
Ook als het ip adres niet in de range ligt, op basis van Mac adres.
Als er netwerk problemen zijn vinden ze beide niets denk ik.
Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: arne op 08 mei 2013, 11:57:07
Beste Briolet en Robert,

Bedankt voor jullie rectie. ik krijg helaas de NAS nog steeds niet werkend nadat het blauwe lampje constant brand. pas als ik de nas helemaal aan en uit zet wordt deze pas weer zichtbaar in bonjour en finder en dan pas kan ik de nas weer via de webinterface bereiken. ook SA vindt hem dan niet...

Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: arne op 08 mei 2013, 12:03:31
Zojuist een ip test uitgevoerd...
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-WW7LXR6E.jpg&hash=a1a58ea3f307db84b8e8bc1c28eda10bf44448ac)

ik zie niet direct conflicten, al staat het ip adres wel op 192.168.2.1:5000

wat nu?
Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: Robert Koopman op 08 mei 2013, 12:35:29
Ik kan het plaatje niet goed lezen.
Maar een .1 adres is meestal al een router of een modem?
Kan daar geen probleem zitten?
Titel: Re: Hulp gezocht
Bericht door: Briolet op 08 mei 2013, 12:52:10
Een adres van 192.168.2.1 is wel een erg laag nummer die waarschijnlijk ook in de DHCH range ligt.

Geef je nas een vast adres zoals eerder aangegeven die buiten de range van je DHCP server ligt. Normaal gesproken een hoog nummer.

Anders zorg ervoor dat je een IP reservering in de router maakt op basis van het mac adres van je nas. In dat geval hoeft de nas geen vast adres gedefinieerd te hebben, maar als je het wel doet moet hij in de DHCP range vallen.