Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Daddy Cools op 06 juni 2020, 20:05:00
-
Hallo allemaal,
Ik krijg de laatste tijd regelmatig improper shutdowns. Hij start gewoon weer op en draait dan weer normaal, maar hoe kan ik nagaan wat er gebeurt?
Het is mijn 918+.
Ik zie in log center dat hij op 28/5 wel 3 keer kort achter elkaar een improper shutdown heeft ondergaan.
Op 30/5 weer 3 keer. En op 6/6 weer twee keer.
Allemaal tussen 5 en 7 's ochtends.
Er is dus iets fundamenteel fout maar hoe kan ik dit het beste aanvliegen.
Bedankt voor de hulp
-
Zet de NAS eens op een andere stroom groep.
-
Als dat een tijdje goed gaat, dan zou ik een elektricien inschakelen.
-
Check ook de temperatuur van de stroomadapter eens? Als die bloedje heet is kan die ook de boosdoener zijn.
De suggestie van @Birdy zeker ook bekijken!! Een spanningdip is ook funest.
-
Bedankt voor de suggesties.
Ik heb hem aan een UPS (APC XS 700U) dus ik hoop dat dat het probleem niet is.
Deze zou de stroom toch moeten schoonmaken?
-
Een UPS maar de 'stroom' niet schoon, die zorgt alleen dat de stroomvoorziening overgenomen wordt als het stroom-net zelf uitvalt, meer niet.
UPS betekend niet voor niets 'Uninterruptable Power Supply', on-onderbreekbare stroom voorziening.
Ik heb even google geraadpleegd over het type UPS dat jij noemt: da's een relatief goedkoop ding waar vrijwel zeker geen 'stroom-poetser' in zit. Deze UPS vangt hooguit kortdurende dippen op.
Ander test idee: haal de UPS er eens tussen weg???
-
Ik heb hem aan een UPS …
Ja, maar daarna komt nog een trafo voordat de stroom naar de nas gaat. Die kunnen ook instabiel worden als er een condensator te heet wordt.
-
Bedankt voor alle reacties. Ik heb de trafo's temperatuur gevoelt en hij is niet warmer dan die van mijn 415 play.
Maar ik ben hem aan het stoppern om hem dan even zonder UPS weer aan te zetten.
-
Zo, ik heb de voedingen omgewisseld. Dus nu zit de 415 op de UPS en de 918 niet meer.
Ik hou het in de gaten en laat wel weer weten als er problemen blijven.
Bedankt alvast en het kan dus nog even duren voordat ik weer terug ben.
-
Laat het eens een weekje draaien zo, en kijk dan eens in de logs.
-
Geen problemen meer gevonden na de wissel dus dit heeft gewerkt.
Bedankt.
-
Deze melding kan ook veroorzaakt worden door een fout in het ram geheugen... Dan wil een OS ook wel eens op random momenten crashen.
-
Aanvullend: Hoe voer ik een geheugentest op mijn Synology NAS uit? (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Management/How_can_I_run_a_memory_test_on_my_Synology_NAS)
-
Hoe kan je dit checken? Want ik heb weer een reboot gehad. En hij heeft ander ram erin zitten. Klinkt niet onlogisch.
-
Sorry Birdy
Ik zag je bericht niet. Ga morgen testen.
-
Hallo allemaal,
Hier even een update over de improper shutdowns.
Ik had 2x8GB RAM erin gestopt. :o Ik zag 16 GB RAM, niets aan de hand.
Naar aanleiding van dit gesprek heb ik er 8GB uit gehaald. Bedankt @D4nny
Dat was nu alweer een paar maand geleden (denk ik).
Sinsdien geen problemen meer. (En ook nog voldoende RAM :D)
Dus 16GB RAM kan dus echt niet als je een stabiel systeem wilt hebben.
Bedankt voor de hulp!
-
Mooi dat je van de spontane reboots af bent! Altijd lastig om te troubleshooten...
Ik lees overigens verschillende verhalen of 16GB wel of niet door deze NAS (specifiek de CPU) wordt ondersteund. Maar als hij met 89GB ook prima draait zou ik het zo laten..
-
Euh, @D4nny 89Gbyte??? (denk 8Gbyte) ;)
-
8GB inderdaad :)