Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: m1rck4hl2n op 10 januari 2017, 17:10:42
-
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn DS713+. Ik heb 6TB geheugen ter beschikking waarvan een kleine 2 gebruikt wordt. Dus in principe geheugen genoeg. Nadat ik een klein aantal mp3's heb geupload (ongeveer 20 van max 10 Mb), kan ik niet meer inloggen op mijn synology. Ik krijg de melding:
u kunt zich niet aanmelden op het systeem omdat er momenteel geen vrije ruimte aanwezig is op de harde schijf. Start het systeem opnieuw en probeer het opnieuw.
Uiteraard heb ik opnieuw opgestart, maar het probleem blijft bestaan...
Iemand een idee?
Alvast bedankt,
Marc
-
Misschien ergens een foute instelling gemaakt en loopt de systeempartitie vol?
Opslagbeheer geeft ook aan dat de schijven niet vol zitten?
-
Of is er soms een quota ingesteld ?
Om je systeem partitie te controleren (Robert's aanwijzing), kun in PuTTY/Terminal het volgend commando geven:
df -k
Laat de uitkomst maar eens zien.
-
Nee, ik heb geen quota ingesteld.
Ik kan niet de server niet via PuTTY / Terminal benaderen, dat heb uitgeschakeld (dat moet je dan aangevinkt hebben toch?)
Inloggen (en dus opslagbeheer raadplegen) lukt dus niet meer...
-
En de lampjes op de NAS staan normaal?
Kan het zijn dat je ook de Antivirus Essentials hebt geïnstalleerd en die een geplande scan draait? In heb sinds de laatste DSM update dit probleem ook gehad. Uiteindelijk gewoon geduld gehad en na 24(!!!) uur kreeg hij weer lucht. AVE blokkeerde disks en volume dusdanig, dat de NAs nergens meer aan toe kwam.
-
De lampjes lijken me normaal te branden, ik zie geen excessieve bedrijvigheid.
Ik gebruik inderdaad Antivirus Essentials; ik kan zo even niet controleren of die een geplande scan draait, maar ik zal maar eens even afwachten dan.
-
In het ergste geval even hd1 er uit halen en een lege hardeschijf als je die hebt liggen er in doen tijdelijk. Dan de orginele hd1 in slot 2 doen en dan kijken of hij vol zit en een beetje legen.
-
Helaas, na 2x24 uur was er nog steeds geen verbetering/verandering. Ik heb besloten mijn hele NAS te rebooten en opnieuw te installeren; ik wilde toch al een aantal zaken anders inrichten. Bedankt voor jullie hulp!
Groet,
Marc