Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: SAB op 21 november 2014, 23:42:37
-
Sinds vrijdag 21-11-2014 krijg ik de melding dat DSM niet geïnstalleerd is op mijn DS213j.
Als ik via de webbrowser inlog krijg ik de meldingen: "Versie: 5.0 - 4528" en"Status: niet geïnstalleerd".
Als ik doorklik, dan wkrijg ik de melding dat DSM (opnieuw) geïnstalleerd zal worden.
Als ik via de iPad app wil inloggen krijg ik de melding dat er geen verbinding met de server tot stand gebracht kan worden.
Wanner ik DSM opnieuw installeer, ben ik dan alle bestanden kwijt? (die melding staat er wel bij vermeld)
Wie geeft mij de oplosing?
-
Ik weet natuurlijk niet WAT er gebeurd is maar goed, je kunt deze procedure eens proberen, punt 3. (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493)
-
Dank je. In dit artikel staat bij stap 1 dat de status: "gereed" (ready) moet zijn. Bij mij staat: "niet geïnstalleerd". Daarom vermoed ik dat deze oplossing niet werkt.
Als ik het ip adres van het station opgeef, dan krijg ik een welkomstboodschap met doorklikmogelijkheid. In de eerste boodschap staat het juiste IP adres en MAC adres en bij status dus Niet geinstalleerd. Ook staat er uitdrukkelijk dat alle gegevens op het station verloren zullen gaan.
Klik ik door, dan krijg ik de keuze om DSM vanaf het web of vanaf een disk te installeren, Bij de tweede doorklik, moet ik het wachtwoord voor ADMIN opgeven, waarna de installatie zal starten.
Een soortgelijk probleem als die van mij, vond ik zojuist in: http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/synology-niet-geinstalleerd/
Ook daar wordt ervoor gewaarschuwd dat de gegevens verloren kunnen gaan. Ik ls daar dat jij ook gereageerd had. Weet je of de vrager er uiteindelijk uitgekomen is?
-
Knoopcel op het moederbord leeg?
-
Lijkt mij niet dat de knoopcel leeg kan zijn. Het station staat continue aan het stroomnet en er is geen stroomstoring geweest.
-
Helaas nog geen oplossing gevonden. Om het visueel te maken heb ik een paar printscreens gemaakt.
Beeld Synology-01: dit is een redirectscherm, dat ik krijg als ik de DS213j met het IP adre aanroep. Let op: boven het kader wordt aangeraden eerst een back up te maken en onder het kader wordt gemeld dat alle gegevens verloren zullen gaan.
Beeld Synology-02: Wanneer ik doorklik, krijg ik de keus te kiezen vanaf welk medium ik DSM wil installeren.
Van het derde scherm heb ik geen printscreen geplaatst (bijlagen zijn dan te groot). Op dit cherm wordt verzocht een wachtwoord voor ADMIN op te geven, waarna DSM geinstalleerd zal worden.
Omdat ik nu op vakantie ben, is er de laatste dagen geen back up gemaakt, maar er zijn wel veel mutaties op de schijf. Als alle gegevens gewist worden, ben ik dus veel gegevens kwijt.
Probleem is ook dat ik geen enkele manier gevonden heb om de harde schijf op een andere manier te benaderen. Via de verkenner staat de DS213j gedefinieerd als Z:/ -schijf, maar de verkenner egt dat de verbinding verbroken is.
Elke bruikbare oplossing is zeer welkom !!
-
De beste optie is gewoon DSM er opnieuw opzetten volgens de procedure die Birdy aangaf.
Volgens jouw screenprint staat er gewoon geen DSM meer op je disk.
Kan dus ook goed zijn dat je disk defect is en hij hem helemaal niet meer ziet.
Als alternatief kun je de disk eruit halen en ofwel in je PC stoppen ofwel in een usb behuizing om zo eerst je data veilig te stellen.
PS Het je echt alleen maar een ssd in die NAS zoals je profiel aangeeft?
-
Hallo Ben, Ik vrees inderdaad dat opnieuw installeren gewoon het beste is. Ga daar maar aan werken. Ik hoop alleen dat ik dat op afstand ook kan doen. Dacht ik tussendoor even een korte vakantie, gebeurt er dit. Als we teamviewer ook niet hadden... Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
In de NAS zit inderdaad alleen een SSD schijf. Die had ik toevallig over toen ik de NAS kocht. Nu ik aan uitbreiding moet gaan denken, zal ik me gaan oriënteren op een goede schijf.
-
Welke SSD zit er in?
-
Het is een Samsung 830 128GB 2.5" SATA3.