Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Stefonline op 23 januari 2020, 11:07:10
-
Hallo,
Mijn DS216+ geeft aan 1.91 TB gebruikt te hebben. Als ik mijn mappen(ik vergeet niets) ga optellen kom ik ongeveer op 700 Gb uit. Hoe kan dit?
Bestaan er tools om het schijf gebruik inzichtelijk te maken?
Er hangt ook een externe usb disk aan de nas waar 800Gb op staat. Ik neem aan dat de nas deze niet mee rekent of is dat wel het geval?
Wie heeft hier ervaring mee?
Groet
Stefan
-
De inhoud van de prullebakken zie je niet als je de mappen telt, maar wordt wel van de beschikbare ruimte afgetrokken. Dus 's een keertje de prullenbakken legen zal al meer duidelijkheid geven.
Daarnaast staat ook het DSM zelf op de schijf, maar die zie je niet in de mapstructuur.
De externe harddisk wordt niet meegeteld...
-
@ufosyno prullenbakken uiteraard al leeg gemaakt.
Hoeveel is DSM dan. kan nooit zoveel zijn
-
Hoe kan dit dan?
Zie bijlage
-
Ik zie dat je de map home hebt, maak je soms gebruik van backups (b.v. Cloud Station Backup), met versies?
Je ziet namelijk dan alleen de laatste versie 's, in home.
In verborgen mappen, die je dus niet ziet, worden de oudere versies bewaard.
-
@Birdy ik had op dit forum al een draadje gevonden. Ik denk dat ik het gevonden heb. Maar dat zal ik hier laten weten zodra het gelukt is.
Maar hanteer ik een verkeerde werkwijze met de map home?
-
Maar hanteer ik een verkeerde werkwijze met de map home?
Dat zeg/weet ik niet natuurlijk maar, mijn trigger was het maken van backups met misschien te veel versies en/of teveel wijzigingen van grote files, dan kan het flink oplopen.
-
Ik zou nog even weten hoe e.a. gegaan is.
Het versiebeheer in Synology drive admin console stond op 32 dat heb ik op 8 gezet en de prullenbak leeg gemaakt. Dit laatste duurde 2 dagen.
Ik heb er 1 TB aan ruimte terug gekregen dus dat schiet op. Neem niet weg dat ik nog bijna 1 TB zoek ben. Zie Topic start bericht.
Iedereen bedankt voor de hulp
Stefan
-
Persoonlijk geloof ik er niet in dat het terug schroeven van versies veel uitmaakt. Tenzij je veel video's of andere grote bestanden edit. Het belangrijkste is het legen van de diverse prullenbakken.
Dit laatste duurde 2 dagen.
Omdat hij alleen verschillen tussen versies onthoud, kan hij niet zo maar wissen, maar moet versie voor versie herberekenen. Dus 24x een versie er tussenuit kost enige tijd. De prullenbak legen is wel een kwestie van seconden.
-
Ik heb hetzelfde probleem...
heb een DS218+ met laatste versie DSm (v6) en 2 schijven, zonder RAID config.
Volume 2 heet weliswaar BackUp maar daar wordt alleen handmatig naar gebackupt.
Volume 1 (3TB WD Red) is bijna vol geeft DSm aan, maar als ik de totalen optel mist er bijna 1,5 TB.
Da's wel Tera-veel... :-)
Ik heb prullebakken uitgeschakeld, gebruik dus geen back-up software. Begrijp uiteraard dat DSm zelf ook nog wel wat ruimte gebruikt, maar dit is wel heel erg veel.
Iemand een idee?
-
De meest voor de hand liggende oorzaak, reeds genoemd door Birdy (https://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/nas-geeft-verkeerd-de-gebruikte-capaciteit-aan/msg280013/#msg280013), is het gebruik van Cloud Station.
De vraag van Birdy of je Cloud Station gebruikt heb je nooit beantwoord.
Overigens: Volume 2 heet weliswaar BackUp maar daar wordt alleen handmatig naar gebackupt
Een "backup" op dezelfde locatie, laat staan in dezelfde machine is in feite geen backup (http://www.taobackup.com/).
-
Er is een andere topic-starter hè? Dit is mijn eerste reactie.
En nee, ik gebruik geen Cloud Station.
Wat betreft backuppen: dat is een heel andere discussie.
Backup staat op een andere volume zoals je ziet dus uitval van een schijf is geborgt. Daarnaast backup ik ook naar een clouddienst.
Nog andere ideeen mss?
-
Er is een andere topic-starter hè? Dit is mijn eerste reactie.
Juist daarom had je dat al in de eerste post kunnen vermelden, want uit de eerdere berichten blijkt dat het relevant is te weten of Cloud Station of Drive gebruikt wordt. Zo ja, dan staan er heel veel topics hierover op het forum over de laatste 5 jaar.
Maar als iemant schrijft "hetzelfde probleem", herlees ik toch juist de eerste post om te kijken wat het probleem was.
-
Jemig zeg...
Daarom schrijf ik toch ook dat ik prullebakken uitgeschakeld heb? En er staat "Cloud Station Backup"; ik schreef ook dat ik geen backup software gebruik omdat ik dat handmatig doe.
En Drive gebruik ik dus ook niet.
Had ook een nieuw topic kunnen starten over hetzelfde probleem, maar dat lijkt me niet de bedoeling, dus daarom reageer ik juist hier. Juist om te voorkomen dat er binnenkort "tig" topics over hetzelfde onderwerp op dit forum staan.
En heb dus de vorige reacties wel degelijk en met aandacht gelezen, gekeken of dat ook mijn oplossing zou kunnen zijn en naar beste eer en geweten de info gegeven waarvan ik dacht dat die relevant kan zijn.
Iemand nog opbouwende suggesties voor mijn probleem?
-
Er zijn diverse pakketten die data wegschrijven buiten de shares. Zonder te vermelden wat je gebruikt is het gewoon niet de raden waar de oorzaak ligt. En er zijn hierover echt duizenden topics. Meestal is het Cloud Station of zijn opvolger. Zoniet, zal het een ander pakket zijn dat met grote bestanden werkt, met opslag buiten de shares.
-
Dank je wel @Briolet.
Ik gebruik eigenlijk maar weinig pakketten op de NAS. En ze zo veel mogelijk gecontroleerd; ik zie geen gekke dingen.
Is er wellicht een andere opslaganalyzer dan degene die ik gebruik (zie screenshot hierboven) waarmee dit inzichtelijk te maken is? Ik kon er weinig over vinden.
Op Windows gebruik ik bijv Windirstat of Sequioaview.
-
En er staat "Cloud Station Backup"; ik schreef ook dat ik geen backup software gebruik omdat ik dat handmatig doe.
Je hebt anders wel Cloud Station geïnstalleerd.
-
Hm... je printscreen van geïnstalleerde packages heb je weggehaald ?
-
Dat was al een oude. Sindsdien Cloud Station al verwijderd, dus dat ging inderdaad voor verwarring zorgen. Daarom weg gehaald.
-
Maar heb je bij het verwijderen ook gekozen "incl data?" Want anders laat hij zijn schaduw kopie nog steeds achter buiten de shares. (dacht ik)
In twijfel kun je het opnieuw installeren, de versiedatabase wissen in de settings en dan weer deïnstalleren.
-
Klopt, die optie (wel aanvinken) komt om de data te verwijderen:
[attachimg=1]
-
Dat ga ik in elk geval even proberen.
Klinkt als een goeie tip! Thx!