Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Ebbe op 29 maart 2017, 17:13:05
-
Heb de DS212j, met 2x 2tb schijven. Schijf 1 voor data en schijf 2 voor backup van specifieke mappen op schijf 1. Kreeg opeens pieptonen. Via opslagbeheer app op de NAS zag ik dat er problemen waren met schijf 2. Er was geen rapair mogelijkheid. NAS twee dagen uitgezet en eerste schijf er uit gehaald. Dacht dat dit schijf 2 was, maar op de bracket van de NAS zag ik HDD 1 staan. NAS opgestart met alleen Disk2. Geen toegang (via browser en verkenner) tot de NAS wel pingbaar. Dit kan kloppen denk ik want de DSM staat op Disk 1. De tweede schijf (disk1 dus) er weer bij gezet en opnieuw gestart. Zelfde resultaat, niet te bereiken, wel pingbaar. Maar geen pieptonen van de foutmelding.
Heb Synology Assistent geïnstalleerd en die vindt mijn NAS en geeft in de kolom status "migreerbaar" aan. Hiervoor is een instructie beschikbaar vanuit Synology, echter die gaat ervan uit dat je op de NAS kunt komen en dat lukt bij mij dus niet.
Kan iemand mij verder helpen wat te doen om mijn NAS weer aan de praat te krijgen en vooral bij mij data te komen.
-
Dit kan kloppen denk ik want de DSM staat op Disk 1.
DSM staat op iedere HD.
Hiervoor is een instructie beschikbaar vanuit Synology, echter die gaat ervan uit dat je op de NAS kunt komen en dat lukt bij mij dus niet.
Even voor de duidelijkheid, geef een linkje naar die instructie.
Maak ook even een printscreen van Synology Assistant.
-
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_migrate_between_Synology_NAS_DSM_5_0_and_later
-
En de printscreen ?
-
zit er nu bij
-
welke versie had je draaien ? Lager dan 6.1-15047 ?
-
niet lager, maar 6-1-15047
-
Een reactie van Synology support:
Please kindly confirm your system status displayed in Synology Assistant again. There are three common statuses.
1. Ready: You can directly click [Connect] in Synology Assistant to login DSM WebUI to manage it.
2. Configuration lost / Migratable: You can proceed with DSM installation to get a fresh system without losing data.
3. Not installed: Pay attention to any RED TEXT like "Note: all data in the disk will be deleted during setup procedures." Please abort the installation if this text is being displayed in the Synology Assistant, otherwise your data will be erased. If no red text appears during the setup procedure, please kindly proceed to reinstall the system firmware to revive your DS.
Else if you wish to perform in more secure way:
1) Power off and remove all hard disks
2) Insert a spare empty hard disk in Slot 1
3) Power on and install DSM normally
4) Do not create any volumes on spare HDD, if you have, please remove it first. Power off DiskStation once DSM is installed successfully.
5) Insert the remaining original HDD1 hard disks while keeping new spare disk in slot 1. (1 of your old hard disks may be left out.)
6) Power on DiskStation
7) System should able to detect HDD1 volume and allow you to backup data out from it, after that, please run SMART Extended test on it, ensure HDD is fine.
-
Ik heb gelezen dat het via de reset knop achterop de NAS het ook mogelijk zou moeten zijn om zonder data verlies de DSM opnieuw te installeren.
Heeft iemand deze methode wel eens met succes en zonder dataverlies uitgevoerd?
-
Ja! Hier alles behouden tijdens het kort én lang indrukken van de reset-knop.
Het maken van een configuratie backup is daarin wel verstandig, scheelt een hoop instellingen vergeten terug te zetten.
-
@Ebbe de dubbele resetknop actie, zie: reset (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS)
En dan het tweede deel.
-
Heeft iemand deze methode wel eens met succes en zonder dataverlies uitgevoerd?
Denk je echt dat synology hier 'grapjes' over zou maken in de handleiding? Dan kunnen ze hun bedrijf wel opdoeken.
-
Ik doe bijna niet anders, krijg je met dat getest en, gaat altijd goed :lol:
-
Ik heb een nieuwe schijf geplaatst in slot 1 en na installatie van DSM mijn oude HDD1 (zat in slot 1) in slot 2 geplaatst. Ik heb geen volume gemaakt op nieuwe schijf. Het lukte om weer bij mijn data van mijn oude HDD te komen. Echter de schijf in slot 1 zie ik niet (geen volume). Via opslagbeheer zie ik mijn schijf onder volume 1 (zie afbeelding 1). Onder Diskgroep 1 zie ik mijn schijf staan als Disk 2 maar met een probleem: systeempartitie ontbreekt (afbee;ding 2). De schijf in slot 1 staat dus goed maar heeft geen volume.
Ik zie bij overzicht een herstel optie staan, maar ik ben bang mijn data te verliezen. Kan iemand mij helpen wat ik het beste nu kan doen?
-
Ik zie bij overzicht een herstel optie staan, maar ik ben bang mijn data te verliezen.
Heeft betrekking op DSM zelf (DSM op HD1 en HD2 zijn niet gelijk.) dus, je moet herstellen.
k heb geen volume gemaakt op nieuwe schijf.
Dus wel even doen.
-
hi Birdy,
voor de zekerheid nog maar even de vraag: dat raakt niet mijn data?
-
Die keren dat ik dit gedaan heb (als test) niet maar, ik geef nooit garanties.
Je hebt geen keuze n.l.
Maak je dan nooit backups ?
-
UIteraard geen garantie. Ik maakte zeker een backup. Op mijn HDD1 in de NAS stonden mijn originele bestanden. Van de bestanden (vooral fotos) maakte ik via een NAS app een backup naar de 2e schijf in de NAS. Die gaf onlangs de foutmeldingen. En nadat ik die er uit had gehaald voor nader onderzoek, kwam ik niet meer op mijn NAS.
-
Het is gelukt om via herstellen (bij overzichttab in opslagmanager) zonder dataverlies een systempartitie aan te maken. Mijn systeem is nu weer met 2 werkende schijven draaiend. Zorg minder.
Bedankt het meedenken.
-
:thumbup: :thumbup: