Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: vincentimpens op 28 oktober 2015, 20:46:57
-
Groot probleem...
De verbinding is plots weggevallen van mijn DS 214+, ik heb een gedeelde map waar ik alles inplaats, deze is toegankelijk vanaf windows en mac. Alle lampjes staan op groen, zowel de 2 HD als de LAN, netwerkverbinding OK, reeds heropgestart, lan verwisselt en het probleem blijft.
Via de synology assistant is hij zichtbaar en gereed, echter als ik wil verbinden komt hij er niet door ( DSM inlogscherm )
Heb hier nooit problemen ondervonden, computer ook reeds heropgestart...
Wat zou dit kunnen zijn? Vond het raar dat de verbinding plots wegviel...
-
als ik wil verbinden komt hij er niet door ( DSM inlogscherm )
Wat bedoel je daar mee ?
Krijg je geen foutmelding(en) of zo ?
MAC en PC ?
PS: er staat in je onderschrift: Mijn Synology: DS213 misschien handig om even aan te passen ;)
-
nee, geen foutmeldingen... dat vind ik raar.
De webbrowser wil verbinding maken maar het lukt niet
-
Poort 50010 klopt ?
-
Ja, heb hier nog een andere staan (DS 213 ) die standaard op 5000 staat, kon anders die 2 niet tesamen aan de praat krijgen
-
Wat zou dit kunnen zijn? heb heir nooit problemen met gehad, nergens een foutmelding te bespeuren... alle lampjes groen.
Hoe kan plots zo een verbinding wegvallen???
-
is een reset mogelijk van dergelijke problemen zonder dataverlies?
-
Je DS heeft 2 LAN poorten, hoe gebruik je die ? Staan deze in bond ?
Als je 1 LAN poort gebruikt, wissel de kabel eens om en reboot.
-
poort eens verwisselt, geen oplossing, voer nu een geheugentest uit via synology assistant, status oranje lampje knippert nu
blijf het toch raar vinden dat dit zo plots gebeurt
-
Het feit dat je een geheugen test kunt doen betekent dus, dat je NAS wel bereikbaar is.
Gebruik eens een andere browser.
Overigens, wat gebeurt er als je op verbinden klikt in SA ?
Anders testen:
Ondanks dat je via SA je NAS kunt bereiken, hang je NAS toch eens even aan je PC (UTP) zorg er wel voor dat je PC een vast adres heeft in de 192.168.1 range behalve 192.168.1.6 dat is het vaste adres van je NAS.
-
Geheugetest op 80% hou je verder op de hoogte... alvast bedankt voor uw tijd!
Is de synology waar mijn bedrijfsgegevens opstaan ( fileserver ) 2 x 4TB, 1 schijf maakt backup van andere...
Hopelijk straks beter nieuws.
-
Is weer deels onder de levenden... maar ik heb een foutmelding van schijf 1 blijkbaar.
Wat is dit precies?
-
die resyncronisatie blijft op 0,09 staan... disk 1 aan het kapot gaan?
-
Ah....dat maakt het aanmelden dus gewoon traaaaag.
Er is een I/O probleem (geweest) met 1 van je HD's (I/O) en het systeem is dus een controle aan het uitvoeren en dat gaat ten koste van de performance.
Kijk eens in Opslagbeheer > HDD/SSD > Integriteitsinfo per HD naar S.M.A.R.T. informatie (even uit m'n hoofd), uitrekken zodat je alles kunt zien.
-
Dit is chinees voor mij :)
-
En HD2 ?
-
Hij blijft wel die foutmelding van schijf 1 steeds geven...
-
Ok...HD2 is goed.
HD1 is niet:
ID1:
Deze waarde geeft aan hoe vaak de harde schijf bepaalde sektoren opnieuw heeft moeten lezen omdat het niet lukte bij de eerste keer. De raw value is het effectief aantal leesfouten.
Deze parameter is zeer belangrijk.
De waarde kan plots verslechteren.
ID197:
Als een sector te onbetrouwbaar is, wordt het in een spare area geschreven.
Dit gebeurt echter niet direct, maar op geregelde tijdstippen (als de harde schijf koud is, is de kans groter dat de gegevens foutloos gelezen kunnen worden).
Als de sector correct gelezen en op een veilige plaats weggeschreven kon worden, dan wordt deze waarde verminderd en de reallocated sector count vermeerderd.
Je zou kunnen zeggen dat current pending sector count aangeeft hoeveel data op een transplantatie wacht.
Je blijft errors houden dat zou inderdaad betekenen dat HD1 stervende is.
Heb je nog garantie ?
Kijk anders even bij WD.
Daar kan je ook WD Data LifeGuard Diagnostics downloaden en de HD aan je PC (Dock/behuizing) testen.
-
Alvast bedankt voor de deskundige uitleg. Synology is denk ik net uit garantie... 1 jaar geleden gekocht ... Zal eens informeren bij leverancier.
is het normaal dat ik niet aan de data kan nu omwille van dit probleem?
-
is het normaal dat ik niet aan de data kan nu omwille van dit probleem?
Ja, dan zou kunnen omdat het systeem nogal druk is met de check.
Synology is denk ik net uit garantie... 1 jaar geleden gekocht
Het gaat niet om je NAS maar je harddisk maar goed, op je NAS en HD's zitten minimaal 2 jaar garantie op.
-
Die resyncronisatie blijft hangen op 0,09... best gewoon afblijven zeker en laten lopen deze nacht?
-
Als het nog steeds blijft hangen op 0,09% dan zou ik de NAS op de normale manier down brengen en HD1 eruit halen.
Je kunt dan wel weer de NAS opstarten echter, dan loopt je NAS meer risico.
De NAS gaat dan ook piepen en mekkeren dat je volume is gedegradeerd is, het constant piepen kan je overigens uitzetten in:
Configuratiescherm > Algemeen > Meldingen
HD1 dan vervangen onder garantie.
-
Heb het dus eens geprobeerd met 1 schijf, startte gewoon op met een herhalend piepgeluid.
Kon niet via internet heb benaderen... maar is wel altijd zichtbaar via SA.
Nu terug geheugentest uitvoeren, gelukkig via Cloudstation alles op mijn toestel, uitgezonderd de grootste map, backup van de scandossiers ( 3D laserscanner ) Dit is de grootste map... hopelijk kan ik er straks aan om lokaal te bewaren tegen de nieuwe schijf geleverd is.