Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: PaulKater op 05 december 2013, 20:08:49
-
Hallo,
Ik heb sinds gisteren een D413J. Mooi ding. Ik heb er 2 2TB disks ingezet, aangesloten, en DSM (via http://find.synology.com) vond het geheel ook. Na het starten van de DSM interface begon de Synology met het aanmaken van een SHR-setup (zag ik in een statusvenster). Toen klapte de browser (Google Chrome onder Ubuntu 12.04). De Synology is nog steeds bezig zo te zien (bovenste 2 disk-leds branden, bovenste constant, de 2e knippert) na een goeie 24 uur. Als ik via de browser de DSM weer wil starten komt er niets tevoorschijn, de browser wacht maar het lijkt alsof de D413J het te druk heeft. Kan dit kloppen? Of is er gewoon iets heel erg mis?
(Ik merk net dat ik de NAS ook niet kan pingen, Host unreachable.)
-
Als ik via de browser de DSM weer wil starten komt er niets tevoorschijn, de browser wacht maar het lijkt alsof de D413J het te druk heeft. Kan dit kloppen?
Dat kan best kloppen, denk dat het systeem heeeel druk is met het SHR (mirror) / pariteit check gebeuren.
Zou nog wel even geduld willen adviseren ;)
-
Doen we dan. Dank je voor de snelle reactie. :)
-
Nog even toevoegen, de j versie is niet zo snel, vandaar (spreek uit ervaring, heb er ook 1).
-
Na 3 dagen staat het disk-led op de D413J nog steeds te knipperen.
Gewoon geduld blijven oefenen?
-
Das wel erg lang ja, maar zolang disk-led blijft knipperen zijn ze nog steeds druk doende....dus eigenlijk moet ik zegge ja: Gewoon geduld blijven oefenen.
Maar 3 dagen ? Zo lang duurde het bij bij niet met 4 schijven.
Je kunt je DS ook uitschakelen (aan/uit knop lange ingedrukt houden)
Daarna weer aanzetten en kijken wat er gebeurd..... (je hebt niets te verliezen, toch?)
-
Ik denk dat ik die uit/aan routine maar eens ga doen. Inderdaad, veel minder als nu kan er niet gebeuren.
;D
-
Ah. Kijk. Uit. Aan. Unit begint te piepen, maar ik kan wel DSM opstarten. Piep uitgezet, en zie ik als melding dat een volume was gecrasht.
Nu wordt er een hersynchronisatie uitgevoerd maar nu is de unit in elk geval wel te benaderen.
Ik zal moeten wachten tot de sync gedaan is voor ik het volume kan gebruiken, zo te zien. In elk geval loopt het nu zichtbaar door.
-
Dus toch :!: was de DS druk bezig, maar ja, nu weer opnieuw.......vind het toch krankzinnig na 3 dg zwoegen.
-
Sorry, ik blijf aan de gang vanavond. De resync liep ook weer vast. Ik denk dat er een schijf naar de pieten is:
Schijf 2:
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fnwyfre.homelinux.net%2Flj%2F201312%2Fs1a.jpg&hash=9fc41762ed54d347993be298471e52ac70a42d8d)
Schijf 1:
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fnwyfre.homelinux.net%2Flj%2F201312%2Fs1b.jpg&hash=578e33fcec2c539194e28c33e64cdcdc1442907c)
Op dit moment is het volume op schijf 1 aangemaakt en lijkt DSM nog steeds met het scannen op achtergrond. Volgens mij is de zaak alweer gecrasht, hij staat al wel erg lang op 1.67% en de HD leds knipperen ook niet meer.
Wat is wijsheid nu? De hele handel maar afkoppelen en terugsturen? Ik word hier niet erg vrolijk van.
-
Je hebt twee schijven?
Volume 1 wil twee schijven gebruiken.
Maar volume 2 is ook een schijf.
En dat terwijl de schijf van volume 2 eigenlijk bij volume 1 hoort.
Wat je precies gedaan hebt weet ik niet maar dit lijkt mij aardig fout.
-
Wat je precies gedaan hebt weet ik niet maar dit lijkt mij aardig fout.
Mij ook. Ter verheldering:
5 december:
Schijven uitgepakt en gemonteerd, daarna in de unit gestopt. Spul aangezet, gewacht tot alles liep, toen via http://find.synology.com de software laten laden. Dat begon meteen een volume aan te maken. Browser crashte ongeveer 10 minuten later en daarna kon ik de NAS niet meer benaderen.
6 december:
HD leds knipperden de hele dag. NAS niet bereikbaar. Lekker laten lopen, want 'het duurt nou eenmaal lang, de D413J is niet de snelste'.
7 december:
HD leds knipperden de hele dag. NAS niet bereikbaar. De zaak maar uitgezet omdat dit volgens Birdy erg lang duurde. Daarna de zaak aangezet, start niks op. Uitgezet. Schijven eruit gepakt, NAS opgestart zonder disks, uitgezet, schijven (in de juiste positie) teruggeplaats en weer opgestart. En daarna dus dit. En nu niks meer. Leds knipperen niet, NAS niet te benaderen en ik bijna zover dat-ie het raam uitgaat.
(Doe ik natuurlijk niet, daar is het te koud voor.)
Dat heb ik gedaan.
-
Inderdaad helemaal mis, volgens mij wilde je geen 2 volumes maar SHR (mirror dus).
Toch eerst maar helemaal opnieuw beginnen, met 2 HD's SHR.
Punt 3 (Opnieuw instellen om het besturingssysteem opnieuw te installeren) volgen van tut:
http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/493
Goed lezen tijdens de (her)installatie.
Succes :!:
-
Om helemaal opnieuw te beginnen kan het zinvol zijn om beide HD's (bijv. via Dockingstation) eerst opnieuw te partitioneren en te formatteren.
(Zou niet nodig horen te zijn maar heeft bij mij weleens een hardnekkig probleem opgelost)
-
Welke type schijven zijn het eigenlijk ?
Zijn deze compatibele voor de DS413j ? Zo ja, dan ok. Zo nee, twijfelachtig om die te gebruiken misschien.
http://www.synology.com/nl-nl/support/hd/model/DS413j
-
Dank je / jullie.
Het is zover voor elkaar dat de reset is gelukt en de software etc. opnieuw wordt geïnstalleerd.
We houden u op de hoogte (maar niet van uur tot uur ;) )
-
We zijn benieuwd 8)
-
Software opnieuw geïnstalleerd en na een handmatige herstart (zaak hing weer, blauw knipperled) kwam alles op.
Volume 2 bestaat nog, zonder RAID, volume 1 is nog steeds beschadigd.
In de netwerk browser zie ik nu een "DiskStation" en een "DISKSTATION". DISKSTATION is bereikbaar, "DiskStation" niet, maar als ik DISKSTATION wil openen en ik log in met de juiste user/pass dan werkt het alsnog niet. Waarschijnlijk zit de fout in de gevraagde "Workgroup". Mogelijk moet ik nog iets met NFS doen (Ik draai Linux) ?
En nog steeds: kan ik Volume 1 op die ene disk gewoon verwijderen?
Oh. Terwijl ik dit aan het tikken was is de zaak weer afgestorven. Verbinding met de NAS is weer weg. Uitzetten door de knop in te drukken werkt niet - de blauwe LED gaat enkel knipperen. Heb de stekker er maar uitgetrokken.
Zucht.
Dank jullie voor alle hulp. Jammer dat het niet zo goed "helpt" hier. Bij mijn kennis werkte het allemaal in een keer, maar die had 'm pre-installed gekocht.
-
Heb je er al onvervangbare data op?
Zo niet dan kan je volume 1 zo verwijderen, de data is dan weg maar DSM niet.
-
Er staat nog helemaal niks op. Ik ben al 3 dagen op het ding aan het wachten tot ik er iets op kan zetten.
Zal het misschien morgen nog eens proberen, ik ben het voor vanavond een beetje zat.
Als-ie morgen start pleur ik alle volumes weg die ik tegenkom en probeer het dan nog eens.
Fijne avond nog! :lol:
-
Toch eerst maar doen wat TonVH voorstelde.
1 - Dan (even een omweg) 1 HD erin en met http://find.synology.com opnieuw beginnen.
Let op dat het weer SHR wordt ondanks 1 HD.
Afwachten of dat goed gaat.
2 - Weer niet ? Dan terug naar waar je de DS en HD's hebt gekocht of Synology Support raadplegen.
Gaat het goed ? Ook na een reboot ?
3 - Dan 2e HD erin en ervoor zorgen dat DSM deze toevoegt in volume1 SHR zodat je mirror krijgt.
Gaat het goed ? Ook na een reboot ? Dan kun je verder......
4 - Weer niet ? Dan terug naar waar je de DS en HD's hebt gekocht of Synology Support raadplegen.
Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld
Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://myds.synology.com/support/register.php?lang=nld
Of als je wilt bellen:
http://www.synology.com/nl-nl/company/contact_us
-
Ter Info - Resultaten tot zover:
DS opgestart, ingelogd, volumes verwijderd.
1 nieuw volume over 2 disks aangemaakt. Lijkt goed te gaan, de eerste pass file system aanmaken loopt vlot door, 2e pass stopt rond de 55%, leds stoppen het geknipper en einde oefening. Hierbij had ik aangegeven geen error-checking te doen.
Herstart, het hele verhaal opnieuw gedaan, dit meer MET errorchecking. Wederom stopt de 2e pass op 54%. Alles staat stil.
1 disk eruit (disk 2). Opnieuw opgestart, met enkel disk 1 een nieuw SHR volume laten maken. Na 3.70% dood.
Herstart, met dezelfde disk 1 erin. Vastgelopen partitie verwijderd.
Zet alles klaar om het nogmaals te proberen (zeker weten dat hetzelfde gebeurt), krijg een telefoontje, klik na een paar minuten op OK om de partitie aan te laten maken en - niks meer. Verbinding naar de NAS is weg.
Nog leuker: DS uitgezet. Aangezet. Wachten op de PIEP van illegal shutdown. Ik roep de webmanager op, wil inloggen en daarna: niks meer. Zelfs inloggen gaat niet.
Ik heb opeens sterk het idee dat de controller van de DS zelf niet lekker is. Of hebben jullie nog andere ideeën?
-
Ik zou beide schijven eerst eens compleet wissen en partities verwijderen met behulp van een pc.
Dan de NAS opstarten zonder schijven en testen of het moederbordje niet defect is, die test staat ergens op de Synology site.
Dan één schijf in de NAS zetten, mits het moederbordje goed is uiteraard anders is het al einde oefening.
DSM zet de schijven standaard op SHR dus daar hoef je niet echt op te letten.
Gaat alles goed, fijn, zo hoort het.
Gaat het niet goed kon de schijf wel eens het probleem zijn.
Je kunt dan dezelfde procedure nog eens doen met de andere schijf.
-
Ik zal dan eens beginnen met de MB-test van de Synology. Als dat faalt hoef ik niet al die handel met een PC overhoop te halen. Er zit al zoveel tijd in dit ding die ik niet heb...
Maar goed idee. Dank je!
-
Dus toch de schijven?
Selftest van het MoBo werkte: "piep" na 1 minuut en 8 seconden.
Partities van beide schijven gewist.
Schijf 1: al bij 1e pass aanmaak file system: dood na 14%.
Schijf 2: bij 2e pass aanmaak file system: dood na 80%.
-
ALLEBEI dood ? Kan toch geen toeval zijn ?
Over welke schijven hebben we het, Merk/Type ? (had ik al eens gevraagd ;) )
-
2 x Seagate Barracuda 2TB 7200RPM, ST2000DM001
En inderdaad, ook met elke schijf apart sterft het een stille dood. LED houdt op met knipperen, communicatie met de NAS valt dood (web interface reageert niet meer als ik iets met de NAS zelf wil.
-
Beide schijven lukt het niet? Dat is wel straf....
Heb je nog een andere oude Sata schijf liggen?
Ik heb onlangs nog getest met 40GB schijven in mijn 1812+ en zelfs die deden het prima.
Ook oudere laptop schijfjes gingen er moeiteloos in.
-
Helaas, geen andere SATA's hier, behalve die waar nu mijn backups op lopen. En daar blijf ik vanaf.
Edit - oud laptop schijfje... hmmm... moet ik nog wel ergens hebben slingeren...
-
Oud schijfje om aan te tonen dat de NAS wel werkt.
Als de installatie dan wel gewoon goed verloopt weet je tenminste zeker dat het aan de nieuwe schijven ligt.
-
Laptop schijfje (320GB, Samsung) gevonden en gemonteerd. Opgestart, en nu na ongeveer 6 minuten staat de install nog steeds op 3% bij het "toepassen van de netwerkinstellingen".
HD Led knipperde eerst heel even maar dat was snel genoeg afgelopen.
Ra ra...
-
ST2000DM001
Deze wordt in iedergeval door Synology-producten ondersteund :!:
Je hebt die schijven nog niet kunnen testen in/aan je PC ?
Lijkt mij n.l. heeel sterk dat ze beiden stuk zijn.
:idea:
Gezien bovenstaande, zit ik nu meer te denken aan een te zwakke, dus defecte, power supply.
Of...een defect aan de SATA sloten/systeem.
In beide gevallen dus terug naar de winkel, dat zou IK doen tenminste.
:idea:
Iemand anders nog een andere mening of idee ?
-
Terug naar de leverancier lijkt mij inderdaad de oplossing.
Er is duidelijk iets niet goed!
Twee schijven tegelijk stuk kan haast niet, of ze moeten beide gevallen zijn.
-
ST2000DM001
Deze wordt in iedergeval door Synology-producten ondersteund :!:
Je hebt die schijven nog niet kunnen testen in/aan je PC ?
Lijkt mij n.l. heeel sterk dat ze beiden stuk zijn.
Om die reden had ik deze schijven dan ook gekozen, omdat ze goedgekeurd zijn.
De schijven heb ik in een USB casing aan de (Linux) PC gehad (op windowz kun je geen flikker met EXT4 format) en daar heb ik ze via parted gewoon benaderd en ook de partitie-tables kunnen wissen, niks aan de hand.
Ik kan me niet indenken dat het de schijven zijn, anders zouden ze per stuk op hetzelfde moment (op de foute plek) stuk moeten lopen en dat doen ze niet. Schijf 1 dan op 13%, dan op 80%, schijf 2 op 20% dan op 48%, enz.
Ik ga het melden bij de leverancier en dat het er wel heel erg op lijkt dat de NAS ziek is.
Heren, mijn dank voor jullie geduld en ondersteuning!
-
Graag gedaan en graag horen we het vervolg. ;)
-
De DS413J is terug bij de leverancier (Coolblue). In plaats van een andere unit gaan ze het aankoopbedrag terugstorten! Heel opvallend.
Misschien hebben ze meer problemen gehad met dit ding. Ik heb in plaats van de 413J nu de 214 besteld. Daar lees ik enkel lovende woorden over dus moet ik daar meer succes mee hebben.
-
Succes!
-
Besef dat het volgende niet zoveel zin heeft, maar toch nog even dit:
Misschien hebben ze meer problemen gehad met dit ding.
Ik heb totaal geen probleem met m'n DS413J hoor, je had gewoon pech.
In plaats van een andere unit gaan ze het aankoopbedrag terugstorten! Heel opvallend.
Dat is zeker opvallend want zo'n beslissing neemt CB toch niet zelf?
Je geeft zelf aan wat je wilt in de winkel of in je retour zending, toch ?
-
Ik heb totaal geen probleem met m'n DS413J hoor, je had gewoon pech.
Dat verwacht ik ook.
In plaats van een andere unit gaan ze het aankoopbedrag terugstorten! Heel opvallend.
Dat is zeker opvallend want zo'n beslissing neemt CB toch niet zelf?
Je geeft zelf aan wat je wilt in de winkel of in je retour zending, toch ?
Dit apparaat is via mijn baas gekocht (scheelt BTW ;) ), die moeten dat soort dingen dan ook via kantoor regelen en gingen voor de korte bocht. Ik zit er niet mee, als het goed is komt morgen de nieuwe. :)
-
Ah.....nu snap ik het tenminste 8)
Nou, veel plezier morgen met je DS214 dan..... ;)
-
De DS214 is binnen. Schijven erin (geeneens schroeven nodig), aangesloten, install gedraaid, vuile partities weggegooid, nieuwe partitie aangemaakt, user en rechten gemaakt, shared folder gemaakt, en op de achtergrond worden nu de disks gecontroleerd omdat ik dat wil. En de map is via Linux zonder meer te benaderen.
Ik ben nu met 20 minuten al 1000 keer verder dan met de 413 na dik een week.
Zo moet het. :-)
-
Inderdaad, zo hoort het, veel plezier verder. ;)
-
Goedemorgen, ik ben steeds blijer met de NAS. Toch, en zo hoort het, nog even een vraagje.
Gisteren heb ik cloudstation opgezet, werkt ontzettend mooi. Sinds die tijd valt het me op dat de disks niet meer in ruststand gaan, alle LEDs blijven constant aan/knipperen.
Is dat normaal?