Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: pacecal op 20 september 2016, 10:03:51
-
Ik heb een nieuwe router geïnstalleerd.
Deze werd initieel opgeleverd met de range 192.168.178....
Gezien mijn NAS een statisch adres heeft 192.168.1.10 heb ik de range in de router gewijzigd in 192.168.1....
Maar ik kan mijn NAS niet meer bereiken, heel vreemd. De assistent herkend/vind de NAS binnen mij netwerk niet. Opnieuw starten van router en NAS werkt ook niet. In de router (webpagina) zie ik wel een onbekend apparaat met ip 192.168.1.10.
Heeft iemand enig idee hoe ik weer mijn NAS kan bereiken?
-
Deze even opvolgen (http://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/vast-ip-adres-28821/msg198105/#msg198105).
Assistent wel een paar keer laten zoeken en eventueel Anti Virus en/of Firewall even uitzetten op je PC.
-
Ik heb een nieuwe router geïnstalleerd.
Deze werd initieel opgeleverd met de range 192.168.178....
Lijkt mij een Ziggo modem.
In dat geval zou je kunnen overwegen om al je apparaten in je netwerk ook naar die IPrange te brengen (192.168.178.x)
Bij een update van Ziggo modem loop je de kans dat het een keer fout gaat en dan 'helpt' Ziggo je weer snel terug naar fabrieksinstellingen en zit je modem wéér in 192.168.178.x, en heb je wederom deze 'ellende'.
-
Dank voor je reactie.
Ik ga voor deze optie: https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS#t2
-
Hutje: slim idd, de NAS is het enige apparaat met een statisch adres...
-
Omdat je je NAS een statisch adres hebt gegeven (ergens in het verleden) loop je nu tegen dit op.
Beter is als je je NAS gewoon op DHCP houdt en in je router instelt dat het MAC adres van je NAS een vast IP adres krijgt.
Zodoende voorkom je in toekomst dit soort zaken.
Je komt er wel uit, maar het geeft vaak een paar uur (of langer) wat probleempjes....
Succes !
-
Bij een update van Ziggo modem loop je de kans dat het een keer fout gaat en dan 'helpt' Ziggo je weer snel terug naar fabrieksinstellingen en zit je modem wéér in 192.168.178.x,…
Ik gebruik mijn ziggo router (Ubee) al jaren in een aangepaste range. Hier is het nog nooit gebeurd dat dit veranderd is door een firmware update. Alleen als ik een reset doe naar de fabrieksinstellingen zit hij op de originele range. Maar dan laad ik direct erna de bewaarde settingsfile en 'hupla' al mijn waarden staan weer goed.
-
Beter is als je je NAS gewoon op DHCP houdt en in je router instelt dat het MAC adres van je NAS een vast IP adres krijgt.
Weer wat geleerd, ik weet niet beter dat je alleen een IP adres kan opgeven. Ik ga eens experimenteren met het MAC adres.
-
Hier is het nog nooit gebeurd dat dit veranderd is door een firmware update.
"Bij een update van Ziggo modem loop je de kans dat het een keer fout gaat."
Ik heb het in verleden -niet alleen bij Ziggo- wel eens meegemaakt dat modem niet meer 'up' komt na een update.
Ook bij hele gekke situaties, schroomt een internet provider geen minuut om terug te gaan naar fabrieksinstellingen.
-
In de router kan ik alleen kiezen voor port forwarding met een ip adres en niet met een mac adres.
Is dit een bepaalde instelling?
-
Je moet in het DHCP gedeelte kijken.
-
bij DCHP kan ik een MAC adres aan een ip koppelen...maar dat voegt niets toe...dan heb ik nog steeds een statisch ip adres nodig
-
Nee want die koppeling maakt dat je ip adres altijd t zelfde is
Dus - gewoon doen wat @Birdy suggereert. Hij weet echt wel hoe t werkt
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Ik heb zojuist met Ziggo gebeld. Ik heb een router dat alleen IP adressen kan forwarden.
Alles werkt overigens weer Weliswaar met een statische ip forwarding. Ik heb een backup van mijn config van de router....
Bedankt voor alle reacties!
-
De DHCP "ziet" het MAC adres en kijkt of daar een ip-adres voor gereserveerd is, zo niet dan wordt er een ip-adres uitgegeven en anders wordt het gereserveerde ip-adres gegeven.
Dit kun je overigens voor alle apparatuur zo regelen.
Dan moet die apparatuur wel op DHCP staan.
-
bij DCHP kan ik een MAC adres aan een ip koppelen..
En nu zeg je dat je alleen maar kunt forwarden :?:
Zeer vreemd en verwarrend. ::)
Denk dat Ziggo fout zit, je hebt immers aangegeven dat het wel kan.
-
Gevalletje klok/klepel?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
bij DCHP kan ik een MAC adres aan een ip koppelen…
…dan heb ik nog steeds een statisch ip adres nodig
Door die koppeling wordt het juist statisch.
Met de kanttekening dat dit bij de Ubee 3200 routers van Ziggo sinds een firmware update van ruim een jaar niet meer werkt.
-
Bij de Ubee EVW3210 lijkt het daarin niet veranderd te zijn, want tot op de dag van vandaag kan ik op de NAS komen bij mijn ex.
De instellingen ervan zijn daarin tussendoor niet gewijzigd m.b.t. IP-adressen. Alleen een keer enkele aangepaste port forwarders ingesteld.
Zal volgende keer als ik er ben, nog eens kijken.
-
Omdat ik toch hetzelfde probleem (Topic omschrijving) wil ik dit oude topic gebruiken en geen nieuwe aanmaken.
Ik zit tijdelijk in Spanje en heb daar een WLAN aansluiting gekregen maar daarbij ook een andere router waar ikzelf geen toegang toe heb.
Mijn NAS is normaliter op mijn router met de range 192.168.2.1 aangesloten maar nu heeft de nieuwe router de range 192.168.1.1 en dus geen verbinding met de NAS meer.
Ik zou veronderstellen dat de NAS normaliter via DHCP weer een nieuw adres zou krijgen maar dat gebeurt nu schijnbaar niet.
Voor zo ver ik weet heb ik geen statisch adres in de NAS ingevoerd ingevoerd.
De vraag is nu, wat is de makkelijkste wijze om weer met de NAS te verbinden?
Ik kan eventueel op mijn MacBook tijdelijk een vast adres in de range 192.168.2.x invoeren en ook mijn eigen router met het IP-adres 192.168.2.1 aansluiten.
Wat is de snelste maar vooral de meest makkelijke wijze om de NAS weer in het huidige netwerk op te nemen.?
-
Door eenmaal op de resetknop te drukken?
Dan zou DHCP weer moeten werken en krijgt de NAS wel een IP adres van de router aldaar.
-
Bedankt, simpeler kan het niet, de NAS is weer bereikbaar... :thumbup:
-
De conclusie is dus dat je toch wel zelf een fixed ipadres in je Nas had ingesteld.
-
Daarbij, de oplossing/antwoord was al paraat hier in dit Topic (https://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/nieuwe-router-nas-onbereikbaar/msg201934/#msg201934), misschien ook dit Topic niet echt goed gelezen ? ;D