Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Hordster op 20 november 2022, 16:45:08

Titel: Opslagpool herstellen na reset NAS
Bericht door: Hordster op 20 november 2022, 16:45:08
Hallo, mijn DS215J is naar fabrieksinstellingen gereset. Ik heb nu DSM 7.1.1-42962 Update 1 gekregen en wil graag mijn oude opslagpool weer in gebruik nemen. Ik heb slechts 1 HDD en wil mijn data op deze schijf niet kwijt en krijg het idee dat als ik een nieuwe opslagpool aanmaak ik alle data kwijt raak. Is dit mogelijk?

DSM herkent dat de schijf gegevens bevat van een eerdere opslagpool. De schijf heeft status "geïnitialiseerd".
Titel: Re: Opslagpool herstellen na reset NAS
Bericht door: Birdy op 20 november 2022, 16:59:51
Je hebt dus Configuratiescherm > Bijwerken en herstellen > Systeem resetten uitgevoerd:

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Alle data is dus weg.
Titel: Re: Opslagpool herstellen na reset NAS
Bericht door: Hordster op 20 november 2022, 18:43:51
Ik had begrepen dat dat over de systeem partitie ging en niet over de video data die op de Harde schijf stond opgeslagen. DSM herkent namelijk ook nog een eerdere opslagpool dus dat zegt mij dat er nog data op staat?

Zie: https://kb.synology.com/en-id/DSM/tutorial/How_to_reset_my_Synology_NAS_7#:~:text=Resetting%20the%20Synology%20NAS%20does,system%20configurations%20before%20the%20reset.

"Resetting the Synology NAS does not impact its data. However, we strongly recommend launching Hyper Backup to back up data and system configurations before the reset."

Is de optie via configuratiescherm dus anders dan 2x 4 sec de reset knop indrukken?
Titel: Re: Opslagpool herstellen na reset NAS
Bericht door: Birdy op 20 november 2022, 19:28:26
Citaat
Is de optie via configuratiescherm dus anders dan 2x 4 sec de reset knop indrukken?
Nogal ja, het zijn ook twee heel verschillende handelingen.
Titel: Re: Opslagpool herstellen na reset NAS
Bericht door: Hordster op 20 november 2022, 19:31:28
Dat is een zure pil om te slikken. Ik ging er vanuit dat het enige verschil was dat de 1 software matig is en de ander hardware matig. Assumption is the mother of all... Ik wist dat ik enig risico nam want als er echt onmisbare data op stond had ik wel een backup gemaakt. Desalnietemin is er voor jaren aan data verloren gegaan.

Wat ik niet begrijp is dat DSM wel een oude storage pool ziet en zegt dat die overschreven wordt als ik een nieuwe aanmaak. Enig idee? Dat geeft mij namelijk toch wat hoop.
Titel: Re: Opslagpool herstellen na reset NAS
Bericht door: Birdy op 21 november 2022, 11:46:22
Citaat
Ik ging er vanuit dat het enige verschil was dat de 1 software matig is en de ander hardware matig.
Dan heb je niet goed gelezen wat het grote verschil is tussen die twee, in het kort:
1 - De software matige, formatteert de HD('s) en zet er DSM op. Hierbij wordt je er duidelijk 3x (1 met het zetten van het akkoord vinkje) op gewezen dat ALLES wordt verwijderd.
2 - De hardware matige (Modes 2), installeert alleen DSM opnieuw en de gebruikers data blijft bestaan.

Citaat
Wat ik niet begrijp is dat DSM wel een oude storage pool ziet en zegt dat die overschreven wordt als ik een nieuwe aanmaak.
DSM "ziet" helemaal niets, je krijgt alleen een standaard waarschuwing aan het eind:
[attach=1]
Titel: Re: Opslagpool herstellen na reset NAS
Bericht door: bartmans99 op 21 november 2022, 15:55:15
Je zou de HDs kunnen uitbouwen en kijken met een PC of er nog data te redden valt? SATA naar USB adapter is < 10 euro. Wel handig als je weet welk bestandssysteem je gebruikt (ext4 of btrfs), je moet op je Windows systeem nog apart tooltje vinden om die partities uit te lezen.
Titel: Re: Opslagpool herstellen na reset NAS
Bericht door: Hofstede op 21 november 2022, 15:58:35
Als je via de webinterface een factory reset hebt gedaan worden de schijven opnieuw geformatteerd. Deze optie is juist bedoeld om zeker te weten dat (bij bijvoorbeeld verkoop) er geen data meer te achterhalen is.

Terughalen via een USB adapter zal dan niet meer gaan.
Titel: Re: Opslagpool herstellen na reset NAS
Bericht door: Hordster op 21 november 2022, 19:28:22
Ik heb mijn verlies al geaccepteerd. Zoals ten overvloede gemeld heb ik niet goed gelezen / verkeerd geïnterpreteerd. De meeste data is weer opnieuw te downloaden...