Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Sylvester op 30 mei 2019, 09:09:16

Titel: Ping OK, NAS niet bereikbaar
Bericht door: Sylvester op 30 mei 2019, 09:09:16
Ik zou hier toch even een vraagje willen stellen vooraleer ik iets (fout) onderneem. Hopelijk kan iemand mij nuttige tips geven vooraleer de NAS crasht. Het is mijn DS1517+

Plots merk ik dat mijn Mac geen Time Machine backup meer maakt. De fout die hij geeft is dat de login fout is. Uiteraard is die niet fout want ik kon nog steeds inloggen op DSM met die login.
Ook op een andere Mac ging de Time Machine backup niet. Time Machine volume terug selecteren ging ook niet, andere login met Time Machine ging ook niet. Voor de rest werkte alles prima naar en op de NAS.

Ondertussen had ik een update voor 2 pakketjes uitgevoerd in DSM.
Daarna heb ik vanuit DSM herstart.
Vanaf dat moment is het fout gegaan. NAS is met geen enkele service nog bereikbaar. Alleen een simpele netwerk ping naar het IP adres van de NAS gaat nog.

Op de NAS zie ik het blauwe lampje op de aan/uit knop continu pinken. De 2 netwerk ledjes knipperen af en toe, en heel af en toe zie ik de groene led's van de 5 schijven knipperen. Ook hoor ik af en toe nog activiteit. De USB schijven zijn stil of in sluimer.
De toestand is zo al een half uur.

Wat doet men in zo'n geval? Harde reset en hopen dat alles goed is?
Titel: Re: Ping OK, NAS niet bereikbaar
Bericht door: Sylvester op 30 mei 2019, 09:30:51
Extra info: een reboot door de powerknop in te drukken werkt niet. Normaal gezien hoor je dan een beep, nu niet.
Lang inhouden heb ik nog niet geprobeerd, vandaar eerst mijn vragen hier.
Titel: Re: Ping OK, NAS niet bereikbaar
Bericht door: Birdy op 30 mei 2019, 09:53:42
Kijk eens met Synology Assistant wat de status is.
Titel: Re: Ping OK, NAS niet bereikbaar
Bericht door: Sylvester op 30 mei 2019, 10:52:17
Ah ja, vergeten te zeggen. Die ziet geen NAS.
Titel: Re: Ping OK, NAS niet bereikbaar
Bericht door: Birdy op 30 mei 2019, 11:01:40
Wel een paar keer laten zoeken ?
Titel: Re: Ping OK, NAS niet bereikbaar
Bericht door: Sylvester op 30 mei 2019, 11:06:23
Ik ga het straks opnieuw proberen als ik thuis ben
Titel: Re: Ping OK, NAS niet bereikbaar
Bericht door: Birdy op 30 mei 2019, 11:30:18
Als SA nog steeds de NAS niet kan vinden, doe dan een moederbord test (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General_Setup/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly).
Titel: Re: Ping OK, NAS niet bereikbaar
Bericht door: Sylvester op 30 mei 2019, 11:42:21
Ik heb hem nog eens door synology assistant laten zoeken, niet te vinden.
Als ik hem voor een moederbord test toch moet uitzetten kan ik misschien toch eerst eens proberen om geforceerd uit te zetten en terug op te starten?
Titel: Re: Ping OK, NAS niet bereikbaar
Bericht door: Birdy op 30 mei 2019, 12:23:00
Dat kan je proberen, de stroom moet er toch een keer af.
Titel: Re: Ping OK, NAS niet bereikbaar
Bericht door: Sylvester op 30 mei 2019, 12:27:59
Heb ik ondertussen gedaan en alles werkt terug.  ::)
Ik doe dan ook maar even een consistentie controle. Dat is toch met de functie 'opschonen' in opslagbeheer, neem ik aan...
Titel: Re: Ping OK, NAS niet bereikbaar
Bericht door: Sylvester op 04 juni 2019, 06:49:49
Alles was terug in orde...maar...
gisteren weer hetzelfde probleem.
Alles werkte, behalve Time Machine. Weer zelfde fout, login zou niet goed zijn terwijl er niets gewijzigd was.
Ik heb hem weer moeten herstarten, weer hetzelfde probleem : blauwe lampje knippert en blijft knipperen.
Nogmaals geforceerd moeten herstarten en alles was weer ok.
Titel: Re: Ping OK, NAS niet bereikbaar
Bericht door: Gmos op 09 juni 2019, 12:51:24
Lijkt erop dat hij in de boot blijft hangen. IP stack is op want je kan pingen.  Maar de webserver die de DSM API en schermpjes maakt kennelijk niet.
Zaak uit te vinden waar het fout gaat.
Inloggen via ssh en dan kijken of je iets in een van de log files in /var/log kunt vinden.
Je moet een sudo doen om sommige logs te mogen lezen.  Begin maar in kern.log rond de datum/tijd van een hangende boot. Eventual vergelijken met een succesvolle boot.
Er is log file rotatie, dus misschien moet je een oud log file eerst unzippen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk