Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Marito op 20 juli 2017, 11:34:02
-
Hallo,
Op de fora heb ik niets kunnen vinden.....dus.....
Op 18 juli ben ik een S.M.A.R.T. test begonnen voor 1 disk (van 4) en die staat nu nog te draaien.
Al zo'n 50 uur dus.
Is dit normaal ?
En zo nee ....... hoe kan ik die stoppen ?
-
Een uitgebreide test duurt meer dan een dag. Voordat je okay klikt geeft hij al een schatting van deze tijd, zodat je het weet. Als hij veel fouten vindt, is hij misschien langer bezig. Je kunt echter de voortgang in % zien.
-
Ja dat had ik ook gelezen, en er staat nu al zo'n 30 uur dat ie 90 % heeft gedaan.
Dat lijkt me lang.
-
De laatste 10% duurt altijd het langst volgens mij.
Ik weet niet of je hele grote schijven hebt? Maar mijn WD Red 3TB zijn nooit zo lang bezig voor een uitgebreide test.
-
@ dvandonkelaar,
Ja, een vorige test was voor alle 4 disks.....deze voor 1 disk.
En ook een WD Red 3TB.
De vorige test duurde niet zo lang.
Hij heeft trouwens 7 beschadigde sectoren gevonden...........dat wist ik overigens al.
-
Ik heb toevallig eergisteren een uitgebreide smartttest gestart voor een 4 TB WD-red die in mijn 212J zit. Gisteravond stond hij op 90%. Ik zie net dat hij nog steeds op 90% staat.
In het laatste half jaar heeft deze schijf 11 foute sectoren gevonden, dus vond ik het eens tijd worden voor zijn 1e uitgebreide test. Dit is nota bene mijn nieuwste schijf die steeds errors geeft.
-
@Briolet,
Daar snap ik ook niets van....... mijn schijf met fouten is ook mijn laatst gekochte.........terwijl de oudste schijven goed werken zonder fouten.
Ra ra.
-
De prestaties van schijven wisselen behoorlijk volgens mij.
Mijn DS415+ heeft 2 WD Green schijven, gemigreerd van mijn DS211J, van bijna 6 jaar aan draaiuren zitten. Hiervan is er 1 sinds de aanschaf na een maand vervangen, de ander doet het sinds de eerste opstart zonder problemen.
Bij de aanschaf van mijn DS415+ (bijna 2 jaar geleden) heb ik 2 WD Red schijven extra gekocht om de drive bays vol te krijgen. Van deze Red schijven is 1 schijf al twee keer vervangen en de andere is 3 weken geleden voor RMA opgestuurd wegens S.M.A.R.T. errors.
-
Volgens mij duurde een uitgebreide test met 3 TB iets van anderhalve dag op mijn 212j. Nu zitten er 4TB schijven in. Net als bij TS liep de test nu erg lang. Vanmiddag liep hij nog, maar nu zie ik dat hij gestopt is:
[attachimg=1]
Alleen is hij niet regulier gestopt. Ik heb hem niet gestopt. Hij liep dus al sinds de 17e (ruim 4 dagen)
Het enige goede is dat de 8 pending sectoren nu verlaagd zijn naar 4 pending sectoren. Dus nog maar 4 defecte sectoren.
-
@Briolet,
Da's mooi van 8 naar 4 ?????
Ik heb de test gestopt door de NAS uit te zetten.
In de logboeken vind ik niets terug ..... het laatste bericht is van 17 juli toen de test begon: Er is een fout opgetreden...enz.
Van mij mag dit draadje gesloten worden, bedankt voor het meedenken.
Gr,
Marito
-
....... hoe kan ik die stoppen ?
… Ik heb de test gestopt door de NAS uit te zetten.
Er is ook gewoon een 'stop' knop, op de pagina waar je de test start:
[attachimg=1]
Ik heb vandaag ook een uitgebreide smarttest gedaan bij de andere 4TB disk. Die test was binnen 12 uur klaar. Hier klopt dus de vooraf opgegeven schatting van 540 minuten wel.
Beide disks even oud en in dezelfde nas. Verschil was alleen dat de andere disk schijffouten bevatte. Dat vertraagt de test blijkbaar enorm.
-
Ik denk dat bij mij de smarttest afgebroken is omdat die nas tussendoor een dsm update gehad heeft. Ook al was dit een kleine update, zonder reboot.
Ik heb de uitgebreide smart-test een paar dagen later nog een keer gestart en meer dan een week door laten lopen. Toen kwam er eindelijk een mailtje: de nas is over gegaan in degraded mode. Inmiddels is het systeem weer gerepareerd met een nieuwe disk.