Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: GuidoG op 24 augustus 2018, 21:51:43

Titel: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: GuidoG op 24 augustus 2018, 21:51:43
Ik beheer een Synology NAS DS916+ waar we met 6 gebruikers op werken. Ik ben sinds begin augustus met vakantie en in de nacht van 12-8 naar 13-8 zijn er talloze PDF bestanden van de NAS verwijdert, zonder dat ze in de #Recycle map zijn gekomen (als iemand een bestand wist komt hij normaal eerst in deze map).
Ik kan de PDF bestanden wel terughalen uit de hyperbackup van 12-8, maar ik zoek naar de oorzaak waarom deze bestanden gewist zouden kunnen zijn (om een herhaling te voorkomen). Het gekke is dat er ook PDF bestanden van de Gedeelde map Afgesloten projecten zijn gewist, daar kan ik eigenlijk alleen bestanden van wissen.

Tot nu toe lijkt het alsof alleen PDF bestanden gewist zijn. Wij hanteren projectmappen in de volgende structuur:
/Projectnummer-Projectnaam/ en in elk project staat een standaard aantal mappen (ingekomen, tekeningen, correspondentie, verzonden, etc.) en alleen in de mappen Verzonden van een groot aantal projectmappen zijn PDF bestanden verdwenen, terwijl er ook andere bestanden in die verzonden mappen stonden, zoals .ZIP bestanden etc. En die zijn onaangeroerd gebleven.

In de Logboeken kan ik niet iets vinden dat een gebruiker per ongeluk in windows een zoekopdracht heeft gemaakt met zowel 'verzonden' als 'PDF' bestanden en zo de boel is gaan wissen bewust of onbewust.

Iemand tips om te zoeken naar een oorzaak??
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Birdy op 24 augustus 2018, 22:00:53
DSM verwijdert niet zelf PDF files.
Dan moet er toch iemand zijn geweest, die ze verwijderd heeft en daarna ook nog eens uit de #Recycle map heeft verwijderd.
Die iemand, kan iemand van intern of extern zijn geweest.
Het is wel toevallig dat dit tijdens je vakantie is gebeurd en nooit eerder (?)
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Birdy op 24 augustus 2018, 22:03:38
Het kan ook zo zijn, dat het niet met File Station is gedaan maar met SSH (CLI) omdat het dan zeker niet in de #Recycle map komt.
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Birdy op 24 augustus 2018, 22:09:36
Laatste bericht is wat aangepast.
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: GuidoG op 24 augustus 2018, 22:36:00
SSH SERVICE staat en stond uit.

Lijkt me meest zinvol om toch bij elke gebruiker het wachtwoord te veranderen dus? Just in case?
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Birdy op 24 augustus 2018, 22:40:01
Lijkt mij wel  ;)

Overigens, SSH zou ook even aan gezet kunnen zijn.
Zet eens aan, en kijk met PuTTY eens in : /var/log/bash_history.log
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: GuidoG op 25 augustus 2018, 08:21:09
op een andere manier in een of andere log zoeken is er niet?
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Birdy op 25 augustus 2018, 09:59:09
Moest het eerst even controleren maar, je kan het volgende doen:

1 - Ga naar Ondersteuningscenter > Ondersteuningsservice dan naar logboeken genereren:

[attach=1]

2 - Save dan de debug.dat op je PC
3 - debug.dat is een .zip file, dus even uitpakken met winzip ofzo.
4 - ga dan naar: <de directory waar je de debug.dat hebt uitgepakt>\debug\dsm\var\log
5 - daar vind je de log.

[attachimg=2]

Je zou ook nog kunnen in <de directory waar je de debug.dat hebt uitgepakt>\debug\dsm\var\log\synolog\synoconn.log
Voorbeeld log:
info 2018/08/25 11:05:46 pietjepuk: User [pietjepuk] from [192.168.1.7] logged in successfully via [DSM].Kijken in je vakantie weken/dagen:
- of er op rare tijden is ingelogd
- vreemd/verdacht IP-Adres
- User
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: GuidoG op 27 augustus 2018, 15:20:01
In de synoconn.log zie ik niets vreemds, bash_history.log ontbreekt in de export...
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Birdy op 27 augustus 2018, 15:25:23
Citaat
bash_history.log ontbreekt in de export...
Kijk, dat is verdacht of er is nooit in SSH gewerkt.
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: GuidoG op 27 augustus 2018, 16:07:22
Nee nog nooit in SSH op gewerkt vermoed ik, die staat altijd uit eigenlijk (meer voor gevorderden) ;-)
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Birdy op 27 augustus 2018, 16:18:17
Ok...dan zie ik verder geen mogelijkheden om nog iets te controleren.
Heb dan toch het idee, dat
- er iemand (intern), met opzet of niet, in staat is geweest om die PDF Files te verwijderen en de #Recycle map te legen.
- of er is een hacker bezig geweest, maar ja, dan moet die op de een of andere manier binnen gekomen zijn.

Blijft wel toevallig, dat het in je vakantie periode is gebeurd.
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: GuidoG op 28 augustus 2018, 07:28:15
Dat iemand dit gedaan zou hebben intern is eigenlijk onmogelijk, omdat gebruikers geen toegang hebben tot schrijven en deleten afgesloten projecten.

Er is nog een andere mogelijkheid:
Er staat naast de DS916+ ook een DS713+ en op die 713+ draait cloud station sharesync en die 713+ maakt een 1 op 1 kopie van de 916+ (voor het geval de server hardware kapot gaat hebben we een 1 op 1 kopie draaien en kunnen zo door). Die DS713+ server doet gek:
- Ik probeer een update van 6.1.7-15284 naar 6.2-23739 te draaien door in DSM bijwerken op Downloaden te klikken, de download button wordt even grijs en daarna weer normaal, maar er gebeurd verder niets.
- Als ik Ondersteuningscenter open, krijg ik de melding "Kan geen verbinding maken met de Synologyserver. Controleer uw internetverbinding." (die doet het gewoon!)
- Ik probeer een logfile aan te maken en ik krijg de melding "Kan de aangevraagde bewerking niet voltooien."

Hoe krijg ik mijn DS713+ nu weer goed aan de praat en up to date? Liefst lees ik de logfiles nog uit, maar ook bij het aanzetten van SSH krijg ik zo'n gekke melding en zet hij hem niet aan. Ik vind het geen probleem om deze backupserver helemaal opnieuw in te richten, maar als het misschien anders kan zou dat een lichte voorkeur hebben.

Ook het handmatig doen van een update (DSM_DS713+_23739.pat gedownload) werkt niet, dan begint hij met updaten, maar blijft hangen bij 0% (afgelopen uren geprobeerd).
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Ben(V) op 28 augustus 2018, 09:56:18
Je hebt zoals het scherm je vertelt geen internet verbinding naar het internet.
En internet doet het gewoon is natuurlijk een onzin kreet.
Het gaat niet of jij op je PC het internet kan bereiken maar die Nas kan het in ieder geval niet.
Controleer eens of hij een ipadres in het juiste subnet gekregen heeft en of de default gateway en DNS server juist zijn ingevuld.
Die twee moeten het adres van je router bevatten.

Als je Cloudstation  Shared Sync gebruikt dan staat er natuurlijk een kopie van je .pdf bestanden op die DS713+.
Overigens kan dat ook met de verdwenen bestanden te maken hebben.
Als je namelijk een twee richting sync hebt ingesteld en de bestanden op de DS713+ worden verwijdert dan zal dat ook op de DS916+ gebeuren.
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: GuidoG op 28 augustus 2018, 10:22:01
Hij heeft wel degelijk verbinding.

Ik heb zelfs de tijd gesynced bij reionale instellingen met een server, dat gaat zonder problemen, ik weet dus zeker dat de DS713+ verbinding heeft met internet.
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Ben(V) op 28 augustus 2018, 10:29:08
En toch kan hij de servers van Synology niet bereiken dus zit er ergens iets verkeerd.
Heb je het vaker geprobeerd want soms zijn de Synology Servers overbelast.

Als het na vaker proberen nog niet lukt heb je echt iets verkeerd in je netwerk.
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Briolet op 28 augustus 2018, 11:20:12
Dat plaatje geeft niet aan dat er een internet verbinding is. Alleen dat er een lan verbinding is. Voor internet moet de nas ook weten via welke gateway hij het internet kan bereiken.

Als share sync de boosdoener is omdat er op het doel iets gewist is dan is de file er nog op de bron. Cloudstation gooit in de default instellingen nooit iets weg. Er blijft altijd een kopie staan in het gedeelte dat je als gebruiker niet ziet. (Vroeger heette dat de prullenbak) Pas als je het aantal versies op 0 zet, zal er nooit een kopie van gewiste bestanden bewaard worden. (zie mijn sticky topic over het legen van de cloud prullenbak)
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Birdy op 28 augustus 2018, 11:29:07
Dit plaatje geeft wel degelijk aan dat de NAS internet verbinding heeft:

[attach=1]
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: GuidoG op 28 augustus 2018, 11:43:11
Ik voel hem al aankomen: resetten enige optie blijkbaar?
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Ben(V) op 28 augustus 2018, 11:50:11
Nee resetten zonder dat je weet waarom heeft niet zoveel zin.
Zoals Birdy al zei heeft hij in ieder geval verbinding gehad ander kon hij die update niet gedownload hebben.
Dus ofwel er is iets in je netwerk verandert ofwel de Synology Servers zijn te druk.

Er zit iets in je netwerk niet goed en resetten zonder te weten waarom helpt niet.
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Birdy op 28 augustus 2018, 12:32:40
Citaat
Zoals Birdy al zei heeft hij in ieder geval verbinding gehad ander kon hij die update niet gedownload hebben.
Nee, het is anders:
Ik zie in het plaatje, dat de NAS internet verbinding had gezien de Status:

[attachimg=1]

Echter, het downloaden lukte niet:
Citaat
Ik probeer een update van 6.1.7-15284 naar 6.2-23739 te draaien door in DSM bijwerken op Downloaden te klikken, de download button wordt even grijs en daarna weer normaal, maar er gebeurd verder niets.

Verder zijn er ook andere issues:
Citaat
Als ik Ondersteuningscenter open, krijg ik de melding "Kan geen verbinding maken met de Synologyserver. Controleer uw internetverbinding." (die doet het gewoon!)

Citaat
Ik probeer een logfile aan te maken en ik krijg de melding "Kan de aangevraagde bewerking niet voltooien."
Die logfile is dus debug.dat.

Citaat
maar ook bij het aanzetten van SSH krijg ik zo'n gekke melding en zet hij hem niet aan.
Waarschijnlijk krijgt TS dan ook de melding: "Kan de aangevraagde bewerking niet voltooien."

Bovenstaande heb ik uit reactie #12 (https://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/talloze-pdf-bestanden-verdwenen/msg255300/#msg255300).

Dus, er is nogal wat aan de hand, kan je zeggen.

@VideoCAD Misschien een open deur: Heb je de DS713+ al een reboot gegeven, na bovenstaande ?
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Briolet op 28 augustus 2018, 14:58:42
Dit plaatje geeft wel degelijk aan dat de NAS internet verbinding heeft:

Jij laat een heel ander plaatje zien dan het plaatje dat TS aangeeft bij de onderbouwing van zijn bewering. (laatste posting pagina 1) Die andere, van een paar postings eerder, had ik niet geopend. En in preview zijn ze niet leesbaar.

Alles klinkt wel vreemd. Als het geen hackers waren, is de software goed van slag. Ik zou in elk geval een reboot geven, zoals ook Birdy aangeeft.
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Ben(V) op 28 augustus 2018, 15:04:02
Het geeft alleen maar aan dat op een bepaalt moment DSM heeft gezien dat er een nieuwe versie beschikbaar is.
Toen had hij deus internet verbinding.
Toen TS probeerde die echt te downloaden had hij dus geen internet verbinding of de Synology Servers hadden het te druk.
Dat laatste kun je testen door het vaker te proberen.

Als het niet de Synology Server is dan is er in tussentijd iets in het netwerk verandert waardoor hij nu niet het internet meer op kan.
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: GuidoG op 28 augustus 2018, 15:24:50
reboot is gewoon opnieuw herstarten toch? In dat geval: ja dat heb ik alreeds gedaan ja.
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Birdy op 28 augustus 2018, 17:05:25
Dan zie ik nog een kleine mogelijkheid, de enkelvoudige reset: Modus 1. (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_my_Synology_NAS#t2)
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: GuidoG op 29 augustus 2018, 16:57:54
Na deze reset logde ik in onder de admin account en zag ik dat mijn harde schijven vol waren (2 harde schijven in RAID (SHR), dus gespiegeld). Toen ik mappen wilde wisen om ruimtete maken heb ik cloud station en cloudstation sharesync moeten deinstalleren toen kon ik ruimte vrijmaken, daarna kon ik de update draaien.

Nu zijn alle vage klachten weer weg, ik kan nu ook een log draaien.

Vreemd dat ik niet eerder zag in het andere account dat de opslag vol was, bij de geresette admin werd ik er door DSM direct op gewezen.

Nu kan ik terug naar de logfiles!
Titel: Re: Talloze PDF bestanden verdwenen
Bericht door: Briolet op 30 augustus 2018, 13:04:45
Toen ik mappen wilde wisen om ruimtete maken heb ik cloud station en cloudstation sharesync moeten deinstalleren toen kon ik ruimte vrijmaken, daarna kon ik de update draaien.

Zoals ik eerder schreef gooit cloudstation nooit files weg, ook al worden ze gewist. Er blijft altijd een kopie achter die je als gebruiker niet ziet. Tot een paar maand geleden leidde zelfs het aanpassen van een naam of foldernaam tot het creƫren van nieuwe gewiste files.

Ik heb zelf nooit gesnapt waarom Synology het definitief wissen van verwijderde bestanden zo verstopt heeft. Met Drive kan dat alleen via de AdminConsole, dus een gewone gebruiker kan dit zelf nooit doen.

Correctie. Ik zie dat de web-inlog van Drive nu wel een prullenbak laat zien waar je gewiste bestanden in je home folder definitief kunt verwijderen. Ik gebruik echter nooit de web inlog, want het idee van drive is dat je alle bestanden lokaal op je PC benaderd.
De gewiste bestanden op de shares moeten echter nog steeds via de omslachtige manier via de admin console verwijderd worden.