Situatie 1. Webbased toegang.
(Windows / Apple / Linux / Google Chromebook... hebben wel web-browsers die volledige "desktop" weergave bieden).
Vanuit een praktische situatie prachtig voorbeeld van Dirk -
@dirklammers met wat "Drive" / "Synology Office" voor hem kan betekenen.
De "Office" data staat
centraal op een Synlogy NAS in een multitask /
multi user gestructureerd data formaat.
Elke mutatie wordt als "deel" taak rechtstreeks op die centrale data doorgevoerd.
Zo'n beetje op het moment dat je
na het tikken van alfa/numerieke karakters van je toetsenbord van een PC / Apple / tablet
op de "Return" toets tikt. Wordt de centrale data aangepast. En wordt die aangepaste data ook weer rechtstreeks
naar alle andere gebruikers doorgestuurd, die zijn ingelogd, en dezelfde document data in een webbrowser voor zich hebben.
Situatie 2. via SMB of ander protocol.
Office
"bestanden" zijn compleet afgebakende "kant en klaar" Office documenten, als eindresultaat
met wat iemand heeft geschreven, of in een spreadsheet heeft uitgewerkt. Jaren geleden ooit eens door Microsoft ontwikkeld.
En door de jaren heen aangepast naar meer hedendaagse eisen en werkwijzen.
Als resultaat van een individueel "Single task" /
single user data bestandsformaat.
Die data kun je met een "Word", Excel of Powerpoint programma op een PC openen, waarbij de data van het
complete bestand,
als "tijdelijke" data in de achtergrond van een PC wordt ingeladen, en kunt bewerken.
Aan het eind van de werkzaamheden, sla je die tijdelijke data weer als geheel op.
En wordt het complete bestand op de NAS van de eerder voorgaand opgeslagen versie als "geheel" overschreven,
mocht er al een oudere versie van bestaan. En staat die data weer "op zich zelf" als compleet afgerond bestand op de NAS.
@Sylvester Er is dus
géén mogelijkheid om via een webbased toegang toch die afgebakende Office (Word / Excel / Powerpoint) documenten
te openen vanuit de app ZONDER dat document "als geheel" te moeten downloaden en na aanpassing terug te uploaden naar de NAS.
Want zo is de data van "Microsoft Office" data ( *.docx *.xlsx *pptx) nu eenmaal niet gestructureerd en ingedeeld.
(Veel mensen hebben niet eens een NAS waar ze dat centraal opslaan. Mogelijk maken ze wel gebruik van "cloud" diensten?)
Meer over de indelingen van juist die bekende document formaten
< Zie deze Microsoft informatie >En het zijn telkens andere personen die ermee aan de slag moeten, dan kunnen we onmogelijk een ander programma opdringen.
Als je een oplossing zoekt dat verschillende personen met "dezelfde" office data moeten kunnen werken.
Zonder het risico, dat de ene persoon een document versie aanpast, die reeds door een andere persoon onder handen is genomen,
maar nog niet terug geplaatst op de NAS. Met fouten als gevolg van "gemixte" data-versies.
Is de Synology Drive/Office oplossing feitelijk "
de oplossing" voor je om in te zetten.
Het kost je voor gebruikers niets extra. Je kunt het zonder extra kosten op de NAS installeren.
(Als je een Synology NAS hebt, gratis te downloaden).
Tenzij je uiterst complexe Excel spreadsheets wilt maken.
Mogelijk dat de Synology software daarin minder functies biedt, of net niet 100% compatibel is met officiële Microsoft Office versies ??
(Het is al lang geleden dat ik ermee heb geëxperimenteerd, en merkte dat toen op. Mogelijk dat huidige versies daarin completer zijn? )
Aanvullend op de link van
@Birdy :
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/packages/Spreadsheethttps://www.synology.com/nl-nl/dsm/7.2/software_spec/office