Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: bjorn76 op 22 maart 2014, 16:06:15
-
Hallo,
Weet iemand een oplossing voor hetvolgende:
ik kreeg telkens een blauw knipperend licht, waardoor ik mijn NAS niet meer kon bereiken.
De helpdesk gaf me onderstaand antwoord.
Om zeker te zijn heb ik "Solution 1" gevolgd, zodat mijn data niet verloren zouden gaan.
Heb dus een nieuwe disk gaan kopen, deze er eerst ingezet, upgrade DSM gedaan, daarna opnieuw mijn 3 originele met data en ook dan de DSM upgrade (de stappen gevolgd zoals beschreven).
=> Echter ik log me nu in, maar vind mijn originele data niet meer weer, het lijkt volledig blanco.
Ik hoop dat mijn data niet zomaar weg zijn nu (wat is anders het nut van een S-hybrid raid, want je zou immers altijd een backup hebben ook al zijn er problemen met 1 disk). Ik zie geen raid, enkel een leeg 'Diskstation', met 1 leeg mapje 'photos'.
Kan iemand me zeggen of ik mijn data kan terugzetten?
alvat bedankt!
bjorn
-----
Dit zijn de instructies van Synology support:
Thank you for contacting Synology Support.
If your DiskStation/RackStation shows either or all of the symptoms below, it is probably hacked:
- Power LED light blinks blue
- Cannot log in DSM. Error message: "System is getting ready..."
- Synology Assistant shows "Starting Services..."
Please refer to our announcement released on Feb. 14:
http://www.synology.com/company/news/article/437
You need to upgrade to DSM 4.3 3827 (or the latest version of DSM for your model) to patch this security vulnerability. There are currently three solutions to this issue:
[Solution 1] Use a spare disk - the original settings and the the volume will stay intact
- Remove all disks when power is off.
- Insert a spare disk to your DiskStation/RackStation, boot up and install DSM 4.3 3827(or the latest version of DSM for your model), then power off.
- Remove the spare disk, and insert the original disks back.
- Synology Assistant will show "Migratable" now. Please right click DiskStation in Assistant > Install.
- Install DSM 4.3 3827 (or the latest version of DSM for your model) on the original disks.
[Solution 2] Reinstall DSM - (If all services are running except logging on DSM GUI) some settings will be lost, but the volume will stay intact
Please follow the Sec. 3 of the tutorial below to reinstall DSM:
http://www.synology.com/support/tutorials/493#t3
Please ensure you Install DSM 4.3 3827 (or the latest version of DSM for your model)
[Solution 3] Boot up without disks and contact us
Please perform the following actions:
- Remove all disks and try to install DSM with Synology Assistant.
The process will stop at a point where telnet port 23 is enabled.
- Insert all disks back to DiskStation/RackStation while the power is still on.
- Make sure port 23 of your DiskStation is accessible from Internet.
(Port forwarding for port 23 must be set up properly.)
- Provide your WAN IP or DDNS name: ( we will remove the file affects booting )
- Once the DiskStation/RackStation can boot up properly, please manually Install DSM 4.3 3827 (or the latest version of DSM for your model) asap.
If you use [Solution1] or [Solution2], after installing the latest DSM with security fixing, please go to the shared folder "Homes" > "admin" to remove the file named ".profile" if any. This 3rd-party file will affect database working.
Upgrading to DSM 4.3 3827 (or the latest version of DSM for your model) is required to fix this issue. If you do not upgrade, the DiskStation/RackStation may be hacked again. We are sorry for your inconvenience.
If you need further assistance on this issue, please feel free to contact us again.
-
Ik zou dit zeker melden bij Synology!
Wie weet kunnen zij nog iets herstellen.
-
Ziet er niet goed uit :S
Laat opslagbeheer eens zien.
-
dit is Opslagbeheer/Volume.
Hmm, hij lijkt wel nog de data te bevatten, want er staat toch dat er 2.83GB in gebruik is..
Hoe vind ik die dan terug of zet ik die terug, want op Filestation is niks te zien (cf. vorige screenshot).
groet,
bjorn
-
Nog even een opmerking:
wat is anders het nut van een S-hybrid raid, want je zou immers altijd een backup hebben ook al zijn er problemen met 1 disk)
SHR (RAID) is geen backup :!:
Een RAID-volume (klassieke RAID of SHR) is geen back-upsysteem.
Bron: http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/492#t2
-
dit is Opslagbeheer/Volume.
Hmm, hij lijkt wel nog de data te bevatten, want er staat toch dat er 2.83GB in gebruik is..
Hoe vind ik die dan terug of zet ik die terug, want op Filestation is niks te zien (cf. vorige screenshot).
groet,
bjorn
DAT ziet er WEL goed uit.
Het lijkt er dus op dat je dat nog aanwezig is maar niet goed gemount.
Reboot je NAS eerst eens even, dan weer kijken.
-
Weer niet goed ?
Dan zie ik 2 opties:
1 - Terug naar Synology Support met dit verhaal.
2 - Met WinSCP je data veiligstellen door te copieeren van je belangrijkste gegevens en daarna herinstalleren en gegevens weer terug plaatsen.
Dit is wat kort door de bocht.....maar als je niet wilt wachten, kun je aan de gang.
Mijn advies is toch Synology om advies vragen en mogelijk dat men dan remote gaan kijken op je NAS en fixen.
WinSCP:
1 - Zorg ervoor dat SSH-Service aan staat: Configuratiescherm > Terminal.
2 - Download: http://winscp.net/eng/download.php
3 - Installeer WinSCP
4 - Start WinSCP klik op nieuw
5 - Bestandsprotocol: SCP
6 - Adres doelcomputer: <NAS-IP>
7 - Poortnummer: 22
8 - Gebruikersnaam: root
9 - Opslaan
10 - Inloggen (Password van je admin)
Toevoeging:
Als je met WinSCP bent aangelogd dan ga je naar volume1 en ALS het dan goed is, vind je de gedeelde mappen terug met inhoud.
-
Net even gereboot.
geen verandering, blijft dezelfde view.
ik heb het ook al gemeld aan Synology, dus ik wacht hun antwoord af.
Het stelt me toch al iets geruster dat de data blijkbaar wel nog herkend worden
en dat er desnoods die WinSCP oplossing zou zijn.
alvast bedankt voor de snelle reacties!
bjorn
-
Het stelt me toch al iets geruster dat de data blijkbaar wel nog herkend worden en dat er desnoods die WinSCP oplossing zou zijn.
Let op, ik heb natuurlijk geen garantie gegeven maar een vermoeden maar, je kunt natuurlijk altijd even kijken met WinSCP of je data daar is. ;)